Kolf-vragen

12-12-2008 14:05 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb een avent hand kolf gekocht om eens te gaan proberen te kolven. Maar heb een aantal vragen waarmee jullie me misschien kunnen helpen;

1. au,au tepels doen erg pijn tijdens en na het kolven, hoewel ik heel voorzichtig kolf. Met de kleine heb ik hier nooit last van. Waar zou dit aan kunnen liggen?

2. de kolf zet je tegen je borst aan, maar heb het idee dat ik hierdoor de hele borst indruk. dat mag toch niet i.v.m. melkbuisjes die je dicht kan drukken en zo een ontsteking kan krijgen?

3. Hoe het beste de kolf reinigen? heb niet zon zin steeds alles uit te koken, is dat echt nodig?

4. Krijg er nu maar 50 cc uit, moet het allemaal nog gewoon op gang komen of betekent dit dat ik zowiezo een lage productie heb? wat is gemiddeld om uit een borst te krijgen?

5. Je hoort vaak dat je erg je best moet doen om de productie hoog te houden, hoe doe je dat dan?

Oke, dat was het

Alvast bedankt!
Ik heb een electrische dubbele borstkolf. Heb er zelf nooit een ontsteking door gehad.

Ik deed de kolf en flesjes in de stoomsterillisator water erbij en nu 10 minuten gereinigd.

Had ik ook dat ik er vrij weinig uit kreeg. Hierdoor ook getwijfeld of de kleine wel genoeg binnen kreeg. Volgens arts was hij tevreden en genoeg plasluiers dus goed.

Hij vertelde mij als ik de productie omhoog wilde krijgen met kolven ik elke 2 uur moest kolven.

Zeker in het begin deed het kolven echt pijn. Het voeden met kind ook. Echt stekende pijn. Later ging het beter.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Succes
Hoi Royanne,

Ik kan niet al je vragen goed beantwoorden maar zal een poging doen. Ik kolf zelf ook al weer bijna 2 maanden (dochter is 3,5 maand)

1. Misschien een heel klein beetje lucht erbij laten zodat je tepels niet helemaal uitrekken, je snapt wel wat ik bedoel

2. Gewoon zachtjes er tegen aan zetten, niet drukken

3. Dat vind ik ook echt een groot nadeel van kolven, dat gereinig steeds, maar ja. Ik spoel het op mijn werk steeds goed af met warm water. Thuis reinig ik met zo´n flessenkwast en steriliseer ik het in de magnetron. Zou ik toch wel minstens 1 keer per dag doen

4. Ik moest superlang oefenen voordat ik er veel uit kreeg. Nu kolf ik 4 keer op mijn werk, tussen de 50 en de 120 cc per keer. Soms lukt het niet, na ja dan maar later proberen. Heeft volgens mij niks met je productie te maken.

5. Ik zou wel wat vaker kolven dan je kind normaal drink als je er niet veel uit krijgt. Snappie? Ik krijg er dus niet zo veel uit als mijn dochter dus kolf ik 4 keer terwijl zij in die tussen tijd 3 voedingen krijgt. Verder kolf ik soms thuis als zij drinkt maar echt heel erg mijn best doe ik niet

Veel water drinken!

Heb je het voor je werk nodig? Ik zou dan voor je begint met werken alvast een vooraadje aanleggen zodat je niet in de stress schiet als het niet goed lukt

Ik ben 4 weken geleden begonnen met werken en mijn voorraad is nu op maar gelukkig is het volgende week kerstvakantie :-)
Ik moest in verhouding vaker kolven dan dat ik zou voeden om m'n borsten goed leeg te krijgen.

Ik zette de kolf zachtjes tegen m'n borst aan, maar op het moment dat de kolf "vacuüm" trok zeg maar, dan trok ik de kolf een beetje naar voren, dan kreeg ik er extra makkelijk melk uit. (beetje vage omschrijving vrees ik). Tussendoor een paar keer loslaten en evt afwisselen van borst. Dan kreeg ik er ook meer uit, dus li-re-li-re in één kolfsessie.

Om genoeg productie te krijgen/houden is zeker genoeg drinken erg belangrijk. En ook voldoende eten en rusten. Zit je wel lekker rustig als je aan het kolven bent? Als je in je hoofd gestresst bent heeft dat een negatieve invloed op je toeschietreflex. Tijdens mijn werk kolven ging daarom niet zo best. Huisarts heeft toen oxitocine-neusspray voorgeschreven, werkte als een tierelier!!!

Schoonmaken op m'n werk deed ik met heet water. Thuis 's avonds de hele boel uit elkaar, afwassen met een sopje, in de magnetronsterilisator en dan in de koelkast tot de volgende morgen.

En.... kolven moet je leren! Denk dat je tepels er ook even aan moeten wennen. Lekker aan de lucht laten drogen als je klaar bent, evt. een beetje melk erop smeren of wat bepanthen.
Ik heb (in het ziekenhuis) geleerd dat je de kolf juist altijd met koud water moet afspoelen. Heet wat er zou iets doen met de bacteriën in de melk (ben vergeten hoe het precies zat).
The time is now
1. au,au tepels doen erg pijn tijdens en na het kolven, hoewel ik heel voorzichtig kolf. Met de kleine heb ik hier nooit last van. Waar zou dit aan kunnen liggen? Kolven mag in principe geen pijn doen. Zuigt ie wel goed vacuum?

2. de kolf zet je tegen je borst aan, maar heb het idee dat ik hierdoor de hele borst indruk. dat mag toch niet i.v.m. melkbuisjes die je dicht kan drukken en zo een ontsteking kan krijgen? De borst moet natuurlijk wel gestimuleerd worden, zodat de melk uit de gehele borst richting tepel gaat.

3. Hoe het beste de kolf reinigen? heb niet zon zin steeds alles uit te koken, is dat echt nodig? Koop een magnetronsterilisator en steriliseer een keer per dag (in het begin) op per week (later). Tussentijds goed afspoelen en in een schone doek in de koelkast bewaren.

4. Krijg er nu maar 50 cc uit, moet het allemaal nog gewoon op gang komen of betekent dit dat ik zowiezo een lage productie heb? wat is gemiddeld om uit een borst te krijgen?

baby drinkt makkelijker dan kolven gaat. Zegt niets over je productie. Kolven moet je leren, gaat echt steeds beter. Hoe ouder je kindje, hoe meer melk je kolft.

5. Je hoort vaak dat je erg je best moet doen om de productie hoog te houden, hoe doe je dat dan? Dat is niet altijd zo. Als je kindje tevreden is, goed groeit en plast: dan doe je het prima zoals het gaat. Soms kan er door veranderingen (werken, stress, vermoeidheid etc) een dipje in je productie komen. Extra kolven, maar liever aanleggen, kan m dan wat oppeppen.

Kijk anders s op het bv forum. Staan heel veel tips op!
Ik stop gewoon alles in de vaatwasser, behalve de membramen, want die kunnen er kennelijk niet goed tegen (die kleine witte dingen).

Ik ga in januari weer werken en ik baal er eigenlijk van dat ik hier lees dat ik vaker moet gaan kolven dan ik zou voeden. Pff, ik heb er al totaal geen zin in.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
@Belle Waarom zou je meer gaan kolven dan je normaal zou voeden? Als je er geen last van hebt (zere borsten) dan doe je het toch lekker niet. Ikzelf deed dat ook nooit. Nu werk ik maar 2 dagen. Als je er meer werkt dan kan misschien de voeding teruglopen.

Maar als je geen voorraadje in de diepvries hebt zitten dan heb je misschien op een bepaald moment teweinig gekolfde voeding voor de oppas. Dus dat is wel een nadeel.
Kolven moet je idd leren is best lastig in het begin. Maar zorg er idd voor dat je rustig kan zitten (op je werk met deur op slot niet aan werk denken en als je thuis gaat oefenen als je baby slaapt, of lief speelt ofzo).

Mijn tepels/borsten deden er in het begin ook wel zeer van maar ging tzt wel over, je went er ook aan denk ik.

Foto van je baby erbij op het werk, en anders zo'n spray halen bij de dokter voor het toeschietreflex.

Met weinig kolven heb ik geen ervaring, want ik had een zoon die nogal veeeeel dronk en ik had dus superproductie, was blij als ik de spanning er weer af kon kolven op het werk.

Heb dan ook niet vaker gekolft dan dat hij thuis voeding kreeg, 3 keer voeden overdag was 3 keer kolven voor mij, dus verschilt ook wel per baby en moeder.

Ik deed ook afspoelen op het werk en dan thuis steraliseren in de mag, is even werk maar ging goed hoor.

En baby drinkt veel efectiever dan jij kan kolven, dus drinkt je baby meer per keer dan dat jij die 50 cc kolft. Zolang baby genoeg plast en groeit niks aan de hand.

Ten tijde dat ik kolfte op mn werk, gaf ik de melk mee aan de oppas de volgende dag, maar gaf wel altijd flesjes van 150 cc mee omdat het toch altijd lastig is wat ze drinken als je bv geeft, denk je niet echt in cc's meer in een tevreden baby.

Maar de richtlijn voor zijn leeftijd was toen 120 cc per voeding als ik fv zou geven, met die 150 cc zat ik dus altijd goed.

En ik zou me niet heel druk maken als je nog geen voorraadje hebt of het kolven nog niet zo heel goed lukt, de oppas/kdv kan altijd 1 voeding door kunstvoeding vervangen als jij het daarmee eens bent, heb je geen stress dat je een bepaalde hoeveelheid "moet" kolven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven