kolven, flesvoeding?

09-03-2011 09:47 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi,

ik heb misschien een domme vraag, maar ben pas (1,5 week) moeder dus nog niet zo ervaren

Ik heb dus een babietje van 1,5 week. Ik geef borstvoeding, wat prima gaat.

Over 2 weken moeten mijn man en ik een avondje weg. Dat is de hele avond en baby kan niet mee (kan wel, maar is niet handig).

Baby zal dus naar de oppas (oma) moeten.

Hoe doe ik dat met voeden? Ik snap dat ik kan kolven. Maar ik heb geen kolfapparaat. Wanneer ik weer ga werken (over paar maanden) zal ik sowieso overgaan op flesvoeding. Dus zo'n kolfapparaat zal ik dan slechts in de komende maanden gebruiken wanneer ik weg moet en baby niet mee kan. (lees: niet vaak dus). Beetje zonde om zo'n kolfapparaat dan aan te schaffen.., voor minstens 50 euro volgens mij.

Is het nu ook mogelijk om voor 1 avondje een keer een flesvoeding te geven? Of kan dat niet/slecht voor baby etc?

Graag jullie tips. Ik snap trouwens dat ik een kolfapparaat kan lenen van iemand, maar heb al wat rondgevraagd en heb eigenlijk niemand van wie ik het kan lenen.
Als je toch zeker weet dat je niet doorgaat met borstvoeding geven als je gaat werken, en geen mogelijkheid hebt om een kolf te lenen, is het het handigste om je kind dan maar een keer een flesje te laten geven.

Hoe lang ga je weg? In ieder geval vlak voor je weggaat voeden, en als je direct je baby ziet weer, anders krijg je enorme ploftieten, en da's echt geen pretje.

Op een ander niveau: het is voor je baby het beste om nu alleen maar borstvoeding te krijgen, voor de voedingstoffen, maar ook om tepel-speenverwarring te voorkomen. Plus: je hebt kans dat je baby die ene avond helemaal niks snapt van drinken uit en flesje, en gewoon op jou wacht.

Gefeliciteerd trouwens nog, en een fijne avond gewenst.
Koop nou gewoon zo'n apparaat, dat geeft je zo veel meer vrijheid (huren kan vaak ook via thuiszorg). Kolven met de hand kan ook, maar dat is mij in al die jaren (...) borstvoeding geven nooit gelukt. Werd een geknoei

Ja, een avondje flesvoeding kan best, maar dan heb jij aan eind van de avond wel enorme gespannen borsten, echt onprettig.
Een kolf kun je ook huren, vaak bij de Thuiszorg of bij een lactatiekundige in je omgeving. Dat is misschien ook een oplossing?
Er zijn baby.s die er echt maanden over doen om de flesspeen de juiste manier te pakken. Je zult hier voor de zekerheid dan alvast mee kunnen oefenen. Wie weet doet jouw baby het gelijk goed, maar je weet het maar nooit.

Zelf zou ik voor kolven gaan, ookal is het dan even een aanschaf.

Edit: ik spreek hier over baby,s die borstvoeding gewend zijn
Je kan een kolf huren.

3.5 week is overigens nog best klein om een flesje te geven, wel oefenen dus van tevoren!
ik zou kolven. Maar ja, ik geef dan ook al bijna 8 maanden bv. trouwens, zou je echt je kindje niet meenemen? het kan heel goed zijn dat ze de fles echt nog niet pikt. Mijn dochter kreeg ik pas na ongeveer een maand of 2 fatsoenlijk aan de fles. en je zit zelf ook met stuwing, als je geen voeding kunt geven. In de avond willen ze ook nog eens soms elke anderhalf uur drinken (volledig normaal trouwens). Ook erg onhandig, je moet dan maar net de voorraad hebben gekolfd.

Waar ga je heen, kan er geen oppas mee zodat je alleen voor je voedingen er even tussenuit moet? En hou er rekening mee dat je zelf ook nog hartstikke moe kunt zijn. Ik vond de eerste twee weken een eitje, kind sliep lekker veel, kraamhulp was er nog... En toen! Moe! dus wellicht moet je je avondje even heroverwegen... niet per se niet gaan, maar misschien in een andere vorm.
Je kan een kolf huren maar de set die je daar bij moet kopen kost zo'n 30 euro.

Is de locatie waar je heen gaat dicht bij opa en oma? Dan zou ik denk ik even langs gaan om te voeden.

Ik dacht dat het niet goed is om zo'n jong kindje al uit een flesje te laten drinken maar dat kan ik mis hebben. In elk geval is Hypo Allergeen het best naast borsvoeding zeker als jij of je partner allergieen hebben. Moet je wel een heel bus kopen en die kan je maar een maand goed houden. Nutrilon kost 15,75 goedkoper is Etos of Kruidvat. Daar kost een bus zo'n 10 euro en daar zitten 2 zakken in. Kan je er dus eentje dicht laten.
Het kan ook nog dat je kindje de borst gaat weigeren nadat hij gemerkt heeft hoe makkelijk het drinkt uit een flesje.

En weet je zeker dat je gaat stoppen? Ik heb dat ook altijd gezegd en in dit geval ben ik ook gestopt omdat Ko niet uit de borst wilde drinken en ik dus alles moest kolven maar ik denk dat ik bij een tweede toch wel zou gaan kolven op het werk. Als die de borst wel wil pakken tenminste. Stoppen met kolven vond ik toch wel veel moeilijker dan ik had gedacht dus misschien verander je nog wel van gedachten.
ik ging iig 8 weken bv geven. toen iig 3 maanden. toen op naar de 6, en nu wil ik iig negen... nou ja, we zien wel waar het schip strandt.
aha, misschien toch maar een kolf aanschaffen dan. Tja, het is een bruiloft, baby kan op zich best mee, maar weet ook niet hoe dat precies zal gaan. Nog maar eens over nadenken. Natuurlijk kan ik ook altijd naar huis gaan mocht ze de hele avond huilen ofzo.

En inderdaad ook eerst bekijken hoe ik me zelf voel en of ik inderdaad in staat ben een lange avond weg te gaan.

Wat betreft die kolf, iemand tips voor een goede kolf? Ik zag er een bij de babydump, handkolf, 50 euro. Is dat wat?

Dat huren bij de thuiszorgwinkel is nog best prijzig zag ik. Dan ben je volgens mij gewoon voordeliger uit om er zelf een te kopen.
quote:kaetje schreef op 09 maart 2011 @ 10:11:

Het kan ook nog dat je kindje de borst gaat weigeren nadat hij gemerkt heeft hoe makkelijk het drinkt uit een flesje.

En weet je zeker dat je gaat stoppen? Ik heb dat ook altijd gezegd en in dit geval ben ik ook gestopt omdat Ko niet uit de borst wilde drinken en ik dus alles moest kolven maar ik denk dat ik bij een tweede toch wel zou gaan kolven op het werk. Als die de borst wel wil pakken tenminste. Stoppen met kolven vond ik toch wel veel moeilijker dan ik had gedacht dus misschien verander je nog wel van gedachten.Tja, ik denk er nu over om als ik ga werken, te stoppen met BV. Het lijkt me in de praktijk zo onhandig om op het werk te kolven. Ik weet wel dat je er ruimte voor moet krijgen van je werkgever, maar ben bang dat dat in de praktijk allemaal niet zo gaat werken.. Maar goed, duurt nog een tijd, wellicht ben ik voor die tijd al gestopt met BV ivm andere problemen ofzo, dus ik wacht het nog even af.
Een Avent handkolf (53 euro bij prettymum) werkt prima voor af en toe kolven. Ik heb er nog een maand mee gekolfd op werk maar toen toch maar een electrische dubbele gekocht.
Je kan ook nog als je gaat werken 's ochtends en 's avonds zelf voeden en overdag flesvoeding. Is goed te combineren.
aha, ja dat is dezelfde als bij de babydump alleen kost ie daar 49 euro.
Tulpje,

een handkolf (bv van avent) is prima geschikt als je af en toe wilt kolven. Ik heb zelf deze ook gebruikt op mijn werk en jongste heeft 1,5 jaar bv gehad, tot ongeveer een jaar heb ik op het werk gekolfd (daarna dronk ze alleen nog smorgens en savonds)

Ze zijn niet mega duur (zeker niet als je bedenkt dat je anders voor een keertje flesvoeding ook flesje en voeding nodig hebt en je daarvoor ook al rond de 20 euro kwijt bent, en mogelijk het grootste deel van de voeding weg kunt gooien). Ik zou er wel zo snel mogelijk mee beginnen: je kunt dan een klein voorraadje sparen en in de diepvries doen. dat kan dan mee naar oma. op de avond zelf is het misschien fijn als je zelf de kolf bij je hebt, zodat je de ergste druk kan wegnemen als het nodig is. En zoals al gezegd: zo kort mogelijk van te voren voeden en zodra je terug bent.

Wie weet gaat het kolven zo goed dat je bedenkt over kolven op het werk. maar geniet tot die tijd lekker van je dochter....heerlijk dat ze zo goed drinkt toch!
Handkolf kan prima om alleen een keertje de druk eraf te kolven. Ga wel oefenen met flesjes. Die van mij heeft nooit een fles gepakt dus die heeft 15 maanden bv gehad.
Over de avent handkolf: Ik heb daar tot onze dochter ruim 1 was, 4 dagen in de week overdag mee gekolft. wat mij betreft dus een prima apparaat.
Ik heb 4 tot 6 weken na mijn bevalling een bruiloft en ik heb nu al besloten dat ik alleen overdag en misschien het diner meemaak, maar daarna ga ik toch echt naar huis. Baby neem ik dan gewoon mee.
Avent handkolf is echt een prima ding. Ik heb de electrische versie, maar helaas doet die het niet meer en ik kolf nu met de handkolf vier dagen in de week, twee keer per dag.

Ik zou dus echt gaan voor een kolf en inderdaad proberen nu al een voorraadje op te bouwen en oefenen met een flesje. Voor mij had het echt niet gewerkt om toen al weg te gaan, mijn kleine meid deed aan clustervoeden 's avonds wat betekende dat ik om het uur aan het voeden was (nu bijna zeven maanden later nog steeds vaak trouwens) en ze heeft pas uit een fles leren drinken toen ze een maand of vier was, ondanks dat we hier al vanaf een week of vier mee begonnen zijn.

Ik hoop voor je dat je genoeg voorraad aan kunt leggen en dat je babietje de fles accepteert en dat je dus een leuke avond weg hebt maar hou er van te voren wel rekening mee dat er een vrij grote kans is dat je eerder weg moet, hetzij omdat je kindje niet uit de fles wil drinken of omdat je ontzettende ploftieten hebt en dat doet pijn!

In ieder geval succes en heel veel plezier!
tja, misschien moet ze ook maar gewoon mee. Het is niet zo heel ver van huis. Dus mocht het niet goed gaan dan kan man me altijd wel even naar huis brengen.
Mijn 1e kreeg met 1,5 week al een flesje. Hij dronk goed krachtig uit de borst en heeft nooit last van tepel-speen verwarring gehad.

Met 5 weken een bruiloft gehad en zoontje heeft toen al een nachtje gelogeerd bij opa en oma. Had van te voren genoeg kunnen kolven.

De bruiloft was dichtbij, dus als het niet goed ging was ik ook zo weer bij hem geweest.

Ik heb van te voren nog zelf gevoed en bij thuis komst gekolft.

Het kan dus ook goed gaan, maak je niet te druk erom, als het niet wil kun je altijd nog weer gaan toch?

o en ik zei ook dat ik zou stoppen met bv als ik weer ging werken, maar uiteindelijk half jaar bv gegeven.
Ik heb in mijn kraamweek een kolf gehuurd en had daarvoor al de starter-set (medela-swing) ik heb toen voor 75 euro de mini-electric van Medela gekocht. Enkelzijdig, wel electrisch. Prima te doen. Later alsnog een dubbelzijdige gekocht.

Wij zijn pas begonnen met het oefenen uit een flesje toen ze 5 weken was, dit ivm tepel-speen verwarring. Het was flink uitzoeken welke flesjes want niet alle flesjes zijn geschikt voor kindjes die BV krijgen. Hier werken die van Tommee Tippee erg goed.

Je kunt ook kiezen om je kindje in een draagdoek bij je te dragen en daar kun je dan ook discreet in voeden. Ik heb haar zowieso veel gedragen, vond ze erg fijn.

Oja, mijn doel was eerst 3mnd en toen 6mnd. Ze is nu 7mnd en ik voed nog volledig (5x per dag) en ben er nog lang niet klaar mee Dus wie weet....

Veel plezier in ieder geval!
Alle tegens zijn hier al genoemd maar hier nog één: een keertje flesvoeding, echt een keertje, zal niet zo'n probleem zijn hoor, dit vooropgesteld, maar in de eerste twee maanden borst en flesvoeding combineren kan leiden tot minder productie in de borsten en moeizamer borstvoeding geven. Bij sommigen stagneert zelfs de voeding helemaal.

Na deze maanden kan je prima combineren. Maar voor de die tijd, liever niet doen. Als je bv wilt blijven geven tenminste.

Hier nog één die na zes maanden zou stoppen, maar baby is 9 maanden nu en drinkt nog steeds uit de borst... mede omdat ik een permanente flesweigeraar heb die de fles woest uit mijn handen ramt... ik ben er dus aan veroordeeld (en afdwingen helpt niet, al geprobeerd!) .

Maar afgezien dit feit zou ik waarschijnlijk toch nog steeds geven, het wordt steeds makkelijker en minder intensief.
Voor alle verdere vragen rondom afkolven, combineren, oefenen met flesjes en info rondom BV kom gerust eens langs op het algemene BV topic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven