Kopen jullie sieraden voor jullie kinderen?
vrijdag 17 januari 2020 om 23:23
Door een ander topic moest ik hier ineens aan denken. Ik heb een aantal sieraden die ik als baby of kleuter of kind al gekregen heb en nu ik een dochter heb lijkt het me leuk om te beginnen met haar sieraden te geven. Het valt me alleen op dat er best weinig sieraden voor kinderen te koop zijn, in ieder geval bij de gewone juwelier bij mij in het dorp, maar ook online moet je best lang zoeken.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: kopen jullie sieraden voor jullie kinderen? En zo ja, wat dan?
Ik trap af: nu mijn dochter bijna naar school gaat lijkt het me leuk om voor haar verjaardag haar eerste gouden armbandje te kopen en vanaf nu bij elke grote mijlpaal weer iets te geven. Ze heeft geen gaatjes en als het aan mij ligt krijgt ze die ook nooit, dus ik ben qua sieraden beperkt tot ringen, armbanden, kettinkjes. Ik heb nog niks specifieks op het oog, dus ik hou me aanbevolen voor goede tips voor mooie kindersieraden.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: kopen jullie sieraden voor jullie kinderen? En zo ja, wat dan?
Ik trap af: nu mijn dochter bijna naar school gaat lijkt het me leuk om voor haar verjaardag haar eerste gouden armbandje te kopen en vanaf nu bij elke grote mijlpaal weer iets te geven. Ze heeft geen gaatjes en als het aan mij ligt krijgt ze die ook nooit, dus ik ben qua sieraden beperkt tot ringen, armbanden, kettinkjes. Ik heb nog niks specifieks op het oog, dus ik hou me aanbevolen voor goede tips voor mooie kindersieraden.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 18 januari 2020 om 00:28
Dochter heeft wel sieraden, vooral goedkoper spul. Ze is net een ekster, maar draagt niks, af en toe als grap ofzo, ook mijn oude sieraden. Horloges draagt ze wel.
We hebben van mijn moeder voor ons huwelijk, voor dochter later, het gouden horloge van haar oma gekregen. Ik bewaar hem en zij krijgt hem als ze zelf oud en belegen is.
We hebben van mijn moeder voor ons huwelijk, voor dochter later, het gouden horloge van haar oma gekregen. Ik bewaar hem en zij krijgt hem als ze zelf oud en belegen is.

zaterdag 18 januari 2020 om 01:44
Ja ik koop sieraden voor mijn dochters. Toen ze klein waren ringetjes en een bedelarmbandje.
Toen ze hun eerste periode kregen heeft mijn oudste dochter een ketting gekregen en mijn jongste een ring beiden van Tiffany&Co. Vind het een bijzonder moment en een begin van een nieuwe fase in hun leven en wilde voor dat moment dus een aandenken aan ze geven.
Als ze 21 worden wil ik weer een soort gelijk cadeau geven denk ik.
Toen ze hun eerste periode kregen heeft mijn oudste dochter een ketting gekregen en mijn jongste een ring beiden van Tiffany&Co. Vind het een bijzonder moment en een begin van een nieuwe fase in hun leven en wilde voor dat moment dus een aandenken aan ze geven.
Als ze 21 worden wil ik weer een soort gelijk cadeau geven denk ik.

zaterdag 18 januari 2020 om 03:06
Nee, ik vind sieraden voor kleine kinderen eigenlijk heel belachelijk. Kijk, wanneer ze een jaar of 6/7 zijn en ze willen een goedkoop ringetje met een lieveheersbeestje ofzo omdat alle meisjes in de klas dat ook hebben, prima. Maar echt goud en echt zilver? Kinderen zijn niet bepaald zuinig op dat soort dingen en ik vind het daarom ook zinloos. Wat een ander al zei, dan vind ik goede schoenen belangrijker.
Wanneer kind 16, 18 of 21 wordt vind ik een sieraad wel weer een mooi gebaar, maar dan gaan ze er zelf ook veel bewuster mee om. Mits ze zelf überhaupt in sieraden interesseert zijn natuurlijk.
Niet willen/hopen dat je dochter gaatjes laat schieten vind ik niet van deze tijd overigens. Mijn zusje en ik waren 9 en 11 toen wij tijdens een vakantie gaatjes mochten laten schieten. Daar heb ik dus een hele mooie herinnering aan.
Wanneer kind 16, 18 of 21 wordt vind ik een sieraad wel weer een mooi gebaar, maar dan gaan ze er zelf ook veel bewuster mee om. Mits ze zelf überhaupt in sieraden interesseert zijn natuurlijk.
Niet willen/hopen dat je dochter gaatjes laat schieten vind ik niet van deze tijd overigens. Mijn zusje en ik waren 9 en 11 toen wij tijdens een vakantie gaatjes mochten laten schieten. Daar heb ik dus een hele mooie herinnering aan.
zaterdag 18 januari 2020 om 07:56
Mijn dochter heeft 2 zilveren ringen, een zilveren ketting en een zilveren bedelarmbandje. Bijna alles gekregen van oma, op één ring na die ik voor haar heb gekocht. Ze draagt alles dagelijks en er is nog nooit iets mee gebeurd.GinnyJones schreef: ↑18-01-2020 03:06Nee, ik vind sieraden voor kleine kinderen eigenlijk heel belachelijk. Kijk, wanneer ze een jaar of 6/7 zijn en ze willen een goedkoop ringetje met een lieveheersbeestje ofzo omdat alle meisjes in de klas dat ook hebben, prima. Maar echt goud en echt zilver? Kinderen zijn niet bepaald zuinig op dat soort dingen en ik vind het daarom ook zinloos.
Zilver is trouwens niet belachelijk duur. De ring die ik zelf gekocht heb bij de juwelier was 7,50 euro.
zaterdag 18 januari 2020 om 07:58
Getsie, wat een veroordelende post.GinnyJones schreef: ↑18-01-2020 03:06Nee, ik vind sieraden voor kleine kinderen eigenlijk heel belachelijk. Kijk, wanneer ze een jaar of 6/7 zijn en ze willen een goedkoop ringetje met een lieveheersbeestje ofzo omdat alle meisjes in de klas dat ook hebben, prima. Maar echt goud en echt zilver? Kinderen zijn niet bepaald zuinig op dat soort dingen en ik vind het daarom ook zinloos. Wat een ander al zei, dan vind ik goede schoenen belangrijker.

zaterdag 18 januari 2020 om 08:08
Elk jaar op dezelfde datum (dag dat ons meisje bij ons kwam wonen) gaan we met het gezin naar de juwelier voor een nieuw bedeltje voor aan haar bedelarmbandje. Ze vindt het nu heel mooi en hopelijk kan ze er ooit op terugkijken (als het in een doosje in een la in haar bureau ligt omdat ze er te oud voor is geworden) dat ze die kreeg omdat het voor ons altijd een bijzondere dag was dat ze ons verblijdde met haar komst, dat ze altijd welkom is.
Er is overigens de afgelopen jaren nooit wat gebeurd met het armbandje (afkloppen!) en dat zilver zo duur is is onzin. Zo'n bedeltje kost tussen tien en vijftien euro, inclusief vast solderen en armband wordt dan netjes gepoetst.
Er is overigens de afgelopen jaren nooit wat gebeurd met het armbandje (afkloppen!) en dat zilver zo duur is is onzin. Zo'n bedeltje kost tussen tien en vijftien euro, inclusief vast solderen en armband wordt dan netjes gepoetst.
zaterdag 18 januari 2020 om 08:20
Mijn dochters zijn wat ouder (9, 11, 14) en krijgen sinds vorig jaar met kerst een sieraad. En ik heb me voorgenomen dat te blijven doen. Al kreeg de jongste vorig jaar een horloge, niet echt een sieraad dus. Maar dat kan een ketting of een armband of oorbellen zijn.
De juwelier heeft hier ruime keus voor jonge kinderen, maar mijn dochters zijn uit de lieveheersbeestjes en klavertjes en bloemetjes.
De juwelier heeft hier ruime keus voor jonge kinderen, maar mijn dochters zijn uit de lieveheersbeestjes en klavertjes en bloemetjes.

zaterdag 18 januari 2020 om 08:27
zaterdag 18 januari 2020 om 08:30
Mijn dochters hebben bij geboorte beiden een bedelarmband gekregen, met de ouderwetse bedels eraan ( lieveheersbeestje, een hartje, een klavertje 4 en een dierenfiguur).
Bij elke verjaardag krijgen ze een bedel erbij.
Hier zit in het dorp een juwelier, waar ze heel veel van dit soort sieraden verkopen. Duur is het niet, maar ik vind het wel een mooi iets.
Ik heb zelf als kind een bedelarmband gekregen, een heel mooi kettinkje met tennisracket ( dat was toen mijn lust en mijn leven) en de ringen die ik kreeg na het overlijden van mijn opa heb ik nog altijd om.
En bij elke belangrijke gebeurtenis ( slagen middelbare school, afstuderen) kreeg ik een mooi sieraad ( wat ook een tikkeltje duurder werd, want ik was er zuinig op). Zelf mee om uit te zoeken, dat wel.
Verder geef ik vrij weinig om sieraden, zal niet iets voor mezelf kopen, maar de sieraden die ik van familie heb gekregen zijn wel bijzonder.
En dat hoop ik ook mijn dochters mee te kunnen geven, ook al zullen ze het misschien helemaal niets vinden uiteindelijk.
Bij elke verjaardag krijgen ze een bedel erbij.
Hier zit in het dorp een juwelier, waar ze heel veel van dit soort sieraden verkopen. Duur is het niet, maar ik vind het wel een mooi iets.
Ik heb zelf als kind een bedelarmband gekregen, een heel mooi kettinkje met tennisracket ( dat was toen mijn lust en mijn leven) en de ringen die ik kreeg na het overlijden van mijn opa heb ik nog altijd om.
En bij elke belangrijke gebeurtenis ( slagen middelbare school, afstuderen) kreeg ik een mooi sieraad ( wat ook een tikkeltje duurder werd, want ik was er zuinig op). Zelf mee om uit te zoeken, dat wel.
Verder geef ik vrij weinig om sieraden, zal niet iets voor mezelf kopen, maar de sieraden die ik van familie heb gekregen zijn wel bijzonder.
En dat hoop ik ook mijn dochters mee te kunnen geven, ook al zullen ze het misschien helemaal niets vinden uiteindelijk.
zaterdag 18 januari 2020 om 08:33
ik heb de mijne ook nog (ergens, zou even wat in de kasten moeten duiken), maar het is wel een gedateerd ding hoor.
En ik zou hem groter kunnen maken, maar het blijft duidelijk een kinderarmband uit 1976

Ben zelf niet zo van de sieraden, ze zitten me al snel in de weg, heb wel wat 'stukken' uit de familie, maar draag ze nooit
zaterdag 18 januari 2020 om 08:41
Hou je er wel rekening mee dat op school, bij het gymmen eigenlijk geen sieraden gedragen mogen worden.
De gemiddelde kleuterjuf zit er ook niet op te wachten om kettinkjes of zilveren armbandjes los te peuteren en veilig te bewaren. Aangezien ze vaak al genoeg moeten helpen bij het gewone omkleden en schoenen strikken ed.
De gemiddelde kleuterjuf zit er ook niet op te wachten om kettinkjes of zilveren armbandjes los te peuteren en veilig te bewaren. Aangezien ze vaak al genoeg moeten helpen bij het gewone omkleden en schoenen strikken ed.

zaterdag 18 januari 2020 om 08:47
Mijn dochter is nu puber en heeft toen ze jonger was best vaak kettinkjes, ringetjes en armbandjes gekregen (niet heel duur) maar ze deed ze af, gingen kapot of raakten kwijt.
Nu hebben we haar met kerst een zilveren armbandje gegeven van een soort waar pubers dol op zijn volgens de verkoopster en dat draagt ze inderdaad dag en nacht. Armbandje kostte 60 euro. Ik keek ook voor Pandora, maar ik vond die winkel zo afschuwelijk commercieel aandoen dat ik dat niet kon beschouwen als een mooi persoonlijk met liefde uitgezocht cadeau.
Nu hebben we haar met kerst een zilveren armbandje gegeven van een soort waar pubers dol op zijn volgens de verkoopster en dat draagt ze inderdaad dag en nacht. Armbandje kostte 60 euro. Ik keek ook voor Pandora, maar ik vond die winkel zo afschuwelijk commercieel aandoen dat ik dat niet kon beschouwen als een mooi persoonlijk met liefde uitgezocht cadeau.
zaterdag 18 januari 2020 om 09:08
Mijn moeder draagt al jaren trollbeads, dat is hetzelfde principe als Pandora, maar veel minder commercieel.AnnabeldeDertiende schreef: ↑18-01-2020 08:47Mijn dochter is nu puber en heeft toen ze jonger was best vaak kettinkjes, ringetjes en armbandjes gekregen (niet heel duur) maar ze deed ze af, gingen kapot of raakten kwijt.
zaterdag 18 januari 2020 om 09:22
Ik draag zelf eigenlijk nooit sieraden dus sta er voor mijn dochters ook niet zo bij stil. Ze hebben allebei een zilver armbandje met hun naam. Daarkwam mijn man mee thuis na dat jij de eerste had aangegeven bij de gemeente. Want, zo redeneerde hij: "een dochter hoort haar eerste sieraad van haar papa te krijgen" 
Toen drie jaar geleden kort na elkaar (en op jonge leeftijd) allebei mijn ouders kwamen te overlijden wilde ik daar wel iets mee doen in de vorm van een sieraad. Toen mijn broertje een jaar later trouwde heb ik voor het hele gezin daarom iets laten maken. Ik heb een ontwerp gemaakt van de initialen van mijn ouders verwerkt tot een hartje. Daar heb ik voor de mannen manchetknopen en voor de vrouwen een hangertje van laten maken. Alles van zilver. Dochter (toen twee) heeft toen ook een hangertje gekregen. En misschien laat ik er ooit nog wel een aantal bijmaken als er meer 'kleinkinderen' zijn. Mijn broers dragen de manchetknopen nu ook met bijzondere gelegenheden waar mijn ouders eigenlijk op de eerste rij hadden moeten zitten (belangrijke concerten, diploma uitreikingen e.d.).

Toen drie jaar geleden kort na elkaar (en op jonge leeftijd) allebei mijn ouders kwamen te overlijden wilde ik daar wel iets mee doen in de vorm van een sieraad. Toen mijn broertje een jaar later trouwde heb ik voor het hele gezin daarom iets laten maken. Ik heb een ontwerp gemaakt van de initialen van mijn ouders verwerkt tot een hartje. Daar heb ik voor de mannen manchetknopen en voor de vrouwen een hangertje van laten maken. Alles van zilver. Dochter (toen twee) heeft toen ook een hangertje gekregen. En misschien laat ik er ooit nog wel een aantal bijmaken als er meer 'kleinkinderen' zijn. Mijn broers dragen de manchetknopen nu ook met bijzondere gelegenheden waar mijn ouders eigenlijk op de eerste rij hadden moeten zitten (belangrijke concerten, diploma uitreikingen e.d.).

zaterdag 18 januari 2020 om 09:31
Dit is precies hoe het in mijn jeugd was. En dat zie ik hier nu ook niet.fashionvictim schreef: ↑17-01-2020 23:43Oh, dat zie ik hier ook wel gebeuren. Het valt me ook op dat je maar weinig kinderen met sieraden ziet, ook niet met goedkope sieraadjes van de speelgoedwinkel of de drogist ofzo. Toen ik klein was hadden voor mijn gevoel veel meer meisjes sieraden om, volgens mij hadden alle meisjes die ik kende wel een bedelarmbandje en vaak ook nog zo'n naamplaatje wat je bij je geboorte van een oma of tante ofzo kreeg, en oorbellen en dat soort dingen. Ik kan me ook herinneren dat ik als kind dan weleens met mijn moeder mocht gaan kijken bij de juwelier naar bedeltjes. Dat zie je volgens mij tegenwoordig vrijwel nooit meer, althans, ik zie het in mijn omgeving niet.
Ik dacht trouwens dat mijn sieraden verloren waren gegaan. Tot mijn moeder me een tijd geleden een klein doosje cadeau gaf. Mijn bedelarmband, ketting met geloof-hoop-liefde hanger en wat ringetjes zaten erin. Keurig opgepoetst door de juwelier

anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 18-01-2020 09:51
Reden: Oeps!
Reden: Oeps!
0.56% gewijzigd
zaterdag 18 januari 2020 om 09:36

ik moest het googlen: https://onzetaal.nl/taaladvies/sieraad-sierraad/
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 18 januari 2020 om 09:54
Daar ben ik dus ook al best lang naar op zoek, ik heb mijn eigen bedelarmbandje ook nog (en ook mijn dochter krijgt die natuurlijk later) maar ik wil er voor haar zelf dus ook 1, maar ik vind ze niet. Mijn eigen vaste juwelier heeft ze in ieder geval niet.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 18 januari 2020 om 09:55
Oh, dat heb ik lang niet meer gezien!Rosalind schreef: ↑18-01-2020 09:31Dit is precies hoe het in mijn jeugd was. En dat zie ik hier nu ook niet.
Ik dacht trouwens dat mijn sieraden verloren waren gegaan. Tot mijn moeder me een tijd geleden een klein doosje cadeau gaf. Mijn bedelarmband, ketting met geloof-hoop-liefde hanger en wat ringetjes zaten erin. Keurig opgepoetst door de juwelier![]()
Am Yisrael Chai!
zaterdag 18 januari 2020 om 09:56
Wat mooigsleutel schreef: ↑18-01-2020 09:22Ik draag zelf eigenlijk nooit sieraden dus sta er voor mijn dochters ook niet zo bij stil. Ze hebben allebei een zilver armbandje met hun naam. Daarkwam mijn man mee thuis na dat jij de eerste had aangegeven bij de gemeente. Want, zo redeneerde hij: "een dochter hoort haar eerste sieraad van haar papa te krijgen"

Am Yisrael Chai!
zaterdag 18 januari 2020 om 09:58
Gut, ik ben sentimenteel vanochtend want ik schiet gewoon een beetje vol van deze lieve post.apiejapie schreef: ↑18-01-2020 08:08Elk jaar op dezelfde datum (dag dat ons meisje bij ons kwam wonen) gaan we met het gezin naar de juwelier voor een nieuw bedeltje voor aan haar bedelarmbandje. Ze vindt het nu heel mooi en hopelijk kan ze er ooit op terugkijken (als het in een doosje in een la in haar bureau ligt omdat ze er te oud voor is geworden) dat ze die kreeg omdat het voor ons altijd een bijzondere dag was dat ze ons verblijdde met haar komst, dat ze altijd welkom is.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 18 januari 2020 om 10:05
Ik draag zelf ook alleen maar gouden sieraden en heb een groot deel ervan al sinds mijn geboorte of kindertijd. De kettingen die ik draag heb ik allemaal al mijn hele leven, gewone simpele dunne kettinkjes met een hanger eraan. Ik ben letterlijk nog nooit in mijn leven sieraden verloren en draag wat ik daadwerkelijk draag 24/7, 365 dagen per jaar, en dat al sinds mijn kindertijd. Dus nee, ik ervaar het helemaal niet als iets waar je zuinig op moet zijn of wat ongeschikt is voor kinderen.GinnyJones schreef: ↑18-01-2020 03:06Maar echt goud en echt zilver? Kinderen zijn niet bepaald zuinig op dat soort dingen en ik vind het daarom ook zinloos. Wat een ander al zei, dan vind ik goede schoenen belangrijker.
De vergelijking met schoenen vind ik belachelijk en zuur. Natuurlijk krijgen mijn kinderen ook goede schoenen.
En je zegt zelf nota bene wat een leuke herinneringen je hebt aan gaatjes krijgen. Ik vind oorbellen en gaatjes zelf lelijk, dus die zal mijn dochter niet snel krijgen, maar je kunt net zulke leuke herinneringen hebben aan de dag waarop je dat ene armbandje kreeg. Ik heb ze in ieder geval wel, meerdere zelfs.
Am Yisrael Chai!