Kopen jullie sieraden voor jullie kinderen?

17-01-2020 23:23 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een ander topic moest ik hier ineens aan denken. Ik heb een aantal sieraden die ik als baby of kleuter of kind al gekregen heb en nu ik een dochter heb lijkt het me leuk om te beginnen met haar sieraden te geven. Het valt me alleen op dat er best weinig sieraden voor kinderen te koop zijn, in ieder geval bij de gewone juwelier bij mij in het dorp, maar ook online moet je best lang zoeken.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: kopen jullie sieraden voor jullie kinderen? En zo ja, wat dan?

Ik trap af: nu mijn dochter bijna naar school gaat lijkt het me leuk om voor haar verjaardag haar eerste gouden armbandje te kopen en vanaf nu bij elke grote mijlpaal weer iets te geven. Ze heeft geen gaatjes en als het aan mij ligt krijgt ze die ook nooit, dus ik ben qua sieraden beperkt tot ringen, armbanden, kettinkjes. Ik heb nog niks specifieks op het oog, dus ik hou me aanbevolen voor goede tips voor mooie kindersieraden.
Am Yisrael Chai!
Kinderen groeien nog.

Lijkt mij bijvoorbeeld vrij zinloos om dure ringen te kopen als binnenkort de handen groeien en die helemaal niet meer passen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ringetje die ik als baby heb gekregen past nog, dat is zo'n speciaal babyringetje dat je wijder kan maken. (En ik heb hele slanke vingers).
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ieder kind in mijn familie krijgt een gouden ketting (Venetiaanse schakel) met zijn of haar sterrenbeeld als hanger bij de geboorte.
Zoon heeft alleen die ketting maar draagt hem eigenlijk alleen bij fotosessies met oma (mijn moeder).

Voor mijn nichtje heb ik een bedelarmband gekocht van goud toen ze werd geboren. En op iedere verjaardag krijgt ze naast het cadeautje van haar wensen er een bedel bij. Dat is ook een beetje traditie in onze familie (dat je dat krijgt van tantes). Aangezien ik van haar moeders kant de enige tante ben, krijgt ze die dus van mij. Voor zoon koop ik eigenlijk alleen horloges, vind het zelf niet mooi om een jongen met kettingen/armbanden/ringen om te laten lopen.

Ik heb zelf een gouden armbandje met naam en op de achterkant mijn geboortedatum, bedelarmband, mijn ketting met sterrenbeeld, mijn eerste horloge van oma en nog een paar setjes oorbellen die ik als kind van tantes heb gekregen. De bedelarmband draag ik nog regelmatig (heb er schakels tussen laten zetten).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ja.

Mijn dochter kreeg bij haar geboorte een bedelarmband en met verjaardagen en belangrijke gebeurtenissen een bedel eraan. Inmiddels heeft ze een hele collectie en hebben we ook een ketting erbij aangeschaft. Van naaste familie krijgt ze soms ook wat.

Verder heeft een een zelf ontworpen ketting met goud uit haar opa's trouwring (is overleden) en roze robijnen. Die mag ze alleen dragen als wij erbij zijn, want kwijtraken zou een ramp zijn. Dus niet naar school, wel met Kerst, verjaardagen etc.

Hier ook geen gaatjes overigens, die gaan er ook niet komen (als ik kind een beetje goed inschat).

Dochter is nu 10 overigens.
Alle reacties Link kopieren
Surinaamse juwelier misschien, die hebben vaak zelfs ringetjes/armbandjes voor de aller kleinste.

of als je niet te kostbaar/duur wilt. Lucardi/hema
Relax we're all crazy, it's not a competition
Schakelarmbanden en -kettingen van goed materiaal kunnen vaak meegroeien, dan is het een kwestie van een volwassen maat kopen en er een stukje uithalen (dat dan later weer teruggeplaatst kan worden).
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft toen ze klein was een bedelarmbandje gekregen. Nu krijgt ze af en toe oorbellen of een armbandje oid maar geen dure sierraden want ze raakt alles kwijt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik heb ook mijn eerste armbandje nog met, heel jaren 70 denk ik (maar ik vind het nog steeds leuk), een bedeltje eraan.
Nooit aan gedacht dat je schakels kunt toevoegen, maar daar zou je bij de eerste koop dus al rekening mee kunnen houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen kinderen, maar ik zou een zilveren bedelarmbandje gegeven hebben, En dan niet zo'n pandora maar , in mijn ogen, de echte bedels. En die aanvullen bij speciale gelegenheden.
Ik kreeg zo'n armband toen ik een jaar of 10 was, dat was helaas zo ongeveer het laatste jaar dat ze toen in waren, dus er hebben heel lang maar 4 bedels aan gehangen, Later heb ik in vakanties bedels bijgekocht, dus hij was helemaal vol. En toen werd er ingebroken, en alles weg :cry:
Het armbandje was toen ik het kreeg ook nog te groot, maar ik maakte gewoon het slotje vast aan een schakel, zodat je een soort staartje aan je armband krijgt. Ging prima
nlies wijzigde dit bericht op 17-01-2020 23:40
55.56% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Leuk Lemoos, dat vind ik dus allemaal mooie tradities en ik merk zelf dat ik ook echt emotioneel gehecht ben aan de sieraden die ik als kind heb gekregen. Die zou ik niet per se nu opnieuw uitgezocht hebben maar toch draag ik ze graag en met trots, juist omdat ik ze als kind gekregen heb.

Voor mijn zoon heb ik van sieraden van mijn (overleden) moeder een vrij mannelijke hanger laten maken die je bijvoorbeeld aan een leren kettinkje kunt dragen. Hij draagt hem niet maar ik hoop dat het toch waarde voor hem houdt. Ik bedacht net dat ik mijn zoon bijvoorbeeld mooie manchetknopen zou kunnen geven, wellicht als hij een diploma haalt ofzo. Ik heb ook weleens gekeken naar een mooi zakhorloge, maar heb nooit een echt mooie kunnen vinden. Voor jongens is het natuurlijk moeilijk, ik hou niet echt van mannen met (opzichtige) sieraden dus dan is de keuze beperkt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
17-01-2020 23:32
Ja.

Mijn dochter kreeg bij haar geboorte een bedelarmband en met verjaardagen en belangrijke gebeurtenissen een bedel eraan. Inmiddels heeft ze een hele collectie en hebben we ook een ketting erbij aangeschaft. Van naaste familie krijgt ze soms ook wat.

Verder heeft een een zelf ontworpen ketting met goud uit haar opa's trouwring (is overleden) en roze robijnen. Die mag ze alleen dragen als wij erbij zijn, want kwijtraken zou een ramp zijn. Dus niet naar school, wel met Kerst, verjaardagen etc.

Hier ook geen gaatjes overigens, die gaan er ook niet komen (als ik kind een beetje goed inschat).

Dochter is nu 10 overigens.
Heel leuk en klinkt als mooie sieraden!
Am Yisrael Chai!
Ik heb ook nog een aantal sierraden die ik als kind kreeg, oa een mooie bedelarmband.
Ik had bedacht hetzelfde voor mijn dochter te doen maar helaas heeft ze niet zoveel interesse. Dwz wel in het hebben, maar absoluut niet in het dragen. Ze kreeg een ring maar die is nooit het doosje uit geweest omdat ze bang is hem kwijt te raken. En inmiddels is hij te klein. Een ketting vind ik zelf niet zo mooi en wat onhandig en (vooralsnog) wil ze geen gaatjes in haar oren dus oorbellen zijn geen optie.
Misschien als ze wat ouder is.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
17-01-2020 23:35
Ik heb ook mijn eerste armbandje nog met, heel jaren 70 denk ik (maar ik vind het nog steeds leuk), een bedeltje eraan.
Nooit aan gedacht dat je schakels kunt toevoegen, maar daar zou je bij de eerste koop dus al rekening mee kunnen houden.
je kunt in principe alles altijd wel vermaken of om laten smelten ofzo, ik heb al vaak sieraden groter of kleiner laten maken of er iets totaal anders van laten maken. Ik heb zelf geen gaatjes dus van alle gouden oorbellen die ik van mijn oma's en moeder had geerfd heb ik andere dingen laten maken.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Voor zoon bewaar ik het horloge van mijn pa zaliger (gekregen van mijn moeder omdat ik de enige kleinzoon heb gebaard). Van schoonpa krijgt hij als stamhouder een of ander zakhorloge maar die doet het al jaren niet meer.

Ik vind de manchetknopen een leuk idee! Daar wil ik t.z.t mee aan de slag gaan. Zoon is wel een ekster (het is geel. Het glimt). Lijkt mij een heel leuke blijvende herinnering aan zijn oude moer (t.z.t. dan :-D). Man heeft zoiets niet (wel manchetknopen maar niet in de categorie ‘erfstuk’).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
17-01-2020 23:37
Ik heb ook nog een aantal sierraden die ik als kind kreeg, oa een mooie bedelarmband.
Ik had bedacht hetzelfde voor mijn dochter te doen maar helaas heeft ze niet zoveel interesse. Dwz wel in het hebben, maar absoluut niet in het dragen. Ze kreeg een ring maar die is nooit het doosje uit geweest omdat ze bang is hem kwijt te raken. En inmiddels is hij te klein. Een ketting vind ik zelf niet zo mooi en wat onhandig en (vooralsnog) wil ze geen gaatjes in haar oren dus oorbellen zijn geen optie.
Misschien als ze wat ouder is.
Oh, dat zie ik hier ook wel gebeuren. Het valt me ook op dat je maar weinig kinderen met sieraden ziet, ook niet met goedkope sieraadjes van de speelgoedwinkel of de drogist ofzo. Toen ik klein was hadden voor mijn gevoel veel meer meisjes sieraden om, volgens mij hadden alle meisjes die ik kende wel een bedelarmbandje en vaak ook nog zo'n naamplaatje wat je bij je geboorte van een oma of tante ofzo kreeg, en oorbellen en dat soort dingen. Ik kan me ook herinneren dat ik als kind dan weleens met mijn moeder mocht gaan kijken bij de juwelier naar bedeltjes. Dat zie je volgens mij tegenwoordig vrijwel nooit meer, althans, ik zie het in mijn omgeving niet.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
17-01-2020 23:40
je kunt in principe alles altijd wel vermaken of om laten smelten ofzo, ik heb al vaak sieraden groter of kleiner laten maken of er iets totaal anders van laten maken. Ik heb zelf geen gaatjes dus van alle gouden oorbellen die ik van mijn oma's en moeder had geerfd heb ik andere dingen laten maken.
Dat is ook een mooi idee :)
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
17-01-2020 23:42
Voor zoon bewaar ik het horloge van mijn pa zaliger (gekregen van mijn moeder omdat ik de enige kleinzoon heb gebaard). Van schoonpa krijgt hij als stamhouder een of ander zakhorloge maar die doet het al jaren niet meer.

Ik vind de manchetknopen een leuk idee! Daar wil ik t.z.t mee aan de slag gaan. Zoon is wel een ekster (het is geel. Het glimt). Lijkt mij een heel leuke blijvende herinnering aan zijn oude moer (t.z.t. dan :-D). Man heeft zoiets niet (wel manchetknopen maar niet in de categorie ‘erfstuk’).
Ja, ik vind het zelf ook wel een goed idee, vind het ook wel sjiek. En hoop inderdaad dat dat een mooie herinnering aan mij zal blijven. Mijn zoon is ook wel het soort sentimentele knul die daar echt waarde aan hecht.

Horloge van opa is inderdaad ook erg mooi.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Die bedeltjes voor nichtje shop ik in België. Daar zie je ze nog heel veel. En als ik dan toch in Antwerpen ben, dan shopt deze tía zelf ook nog een leuk setje :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik had inderdaad als baby ook zo'n armbandje met een naamplaatje, maar ik weet zelfs niet meer waar dat ligt.... Wel hebben we in de familie allemaal sinds we kind zijn een esclave- armband. Die zijn ondertussen natuurlijk groter gemaakt, maar zowel ik, mijn moeder als mijn zus dragen hem nog dagelijks.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
17-01-2020 23:44
Dat is ook een mooi idee :)
Ja, ik vond het zonde om dat in een la weg te laten stoffen. Heb het wel allemaal apart laten smelten, dus alleen sieraden van mijn moeder in 1 nieuw sieraad, sieraden van mijn oma in iets anders. Die van mijn moeder draag ik dagelijks, en heb ik o.a. laten maken van de oorbellen die zij vrijwel dagelijks droeg. Ze had een paar specifieke sieraden die zeg maar tot haar "dagelijkse outfit" hoorden en die heb ik opgesplitst en aangevuld met dingen die ik sowieso niet mooi of heel ouderwets vond, en daar voor mezelf, mijn kinderen en mijn broertje nieuwe sieraden van laten maken. Op die manier hebben wij allemaal een sieraad waar iets in zit wat zij elke dag droeg, maar wat wel gewoon bij onszelf past.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
17-01-2020 23:48
Die bedeltjes voor nichtje shop ik in België. Daar zie je ze nog heel veel. En als ik dan toch in Antwerpen ben, dan shopt deze tía zelf ook nog een leuk setje :-D
Oh, dat kan ik me helemaal voorstellen dat je daar in België wel goed voor slaagt.
Am Yisrael Chai!
Dochter wordt binnenkort drie. Heb een keer een leren armbandje voor haar gekocht, maar vind al genoeg gedoe om om te krijgen. Heb ook wel eens een kralen armbandje gekocht maar die is ergens verdwenen tussen het speelgoed denk ik. Maar zou het wel leuk vinden om iets van de juwelier voor haar te kopen als ze wat ouder is.
Zelf heb ik als kind alleen een zilveren plaatje met naam aan een zilveren ketting gehad. Maar waar die nu is gebleven weet ik niet. Onze zelfgemaakte trouwring is gemaakt van een gouden armband die ik van mijn oma kreeg bij haar overlijden. Vind het een mooie gedachte en zo draag ik het toch nog vele jaren bij me!
Ik kreeg als kind verschillende sieraden. Van mijn peetoom een ketting met kruisje bij mijn communie in zilver, toen ik trouwde in goud. Toen mijn achternaam veranderde (in moeders naam) een zegelringetje met initialen. Van mijn grootouders een ketting met zilveren medaillon met fotootjes erin.

Ons dochtertje van 4 heeft wel plastic sieraden die ze graag draagt, maar raakt nog vaak dingen kwijt. Als ze wat ouder is lijkt t me ook leuk haar e.e.a. te geven. Ze zegt nu dat ze ook oorbellen wil, net als mama :mrgreen: maar daar gaan we nog heel lang mee wachten.

Bij onze juwelier zijn kindersieraden volgens mij wel te koop. In elk geval kettinkjes en armbandjes. Maar ringetjes? Geen idee. Zocht laatst neppers maar die kon ik nergens vinden.
Alle reacties Link kopieren
Nee, wij vonden goede schoenen belangrijker.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven