Korte 2e helft cyclus

02-11-2011 19:29 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit even in twijfel.

Ik heb een dochtertje en was snel zwanger van haar (2e ronde). Ik heb altijd een cyclus gehad van 29 dgn en mijn eisprong op de 15e dag. Nu willen wij graag een 2e kindje en na het stoppen van de pil heb ik een cyclus van 26 dgn en de eisprong op de 16e dag.

Is de kans op een zwangerschap nu kleiner?
Ik ben met een luteale fase van 11 dagen zwanger geraakt, helaas toen een miskraam gehad. De gynaecoloog zei dat het dus iig niet te kort is :-) het kan wel een teken zijn als die korte tijd gecombineerd wordt met langdurig niet zwanger worden.
Geen idee, bij mij is ie juist heel lang. Cyclus 30 dagen en eisprong op dag 11

Bij mijn dochter zelfs zwanger geraakt op dag 9

En ik werd heel erg moeilijk zwanger...
ik kwam door het gebruik van ovulatietesten erachter dat ik een hele korte 2e helft van de cyclus heb. Ik dacht bij een cyclus van (meestal) 26 dagen op dag 12 of 13 te ovuleren. Bleek op dag 17 te zijn. Was trouwens na 2 maanden met ovulatietest zwanger.
Ik heb geen idee of een kortere cyclus uitmaakt qua vruchtbaarheid.

Wat ik met mijn boerenverstand wel kan beredeneren is dat je met een kortere cyclus juist vaker vruchtbaar bent. Dus zou ik eerder denken statistisch meer kans op bevruchting. Je cyclus is immers 3 dagen korter. Maar dan reken ik natuurlijk wel op de lange termijn
Zolang je wel een eisprong hebt, is de kans niet kleiner.

Het probleem van hele korte cycli is juist dat er niet altijd een eisprong plaatsvindt. Maar met 26 dagen zit jij nog niet aan die grens.
hier cyclus van rond 23 - 24 dagen en 3x heel snel zwanger geraakt (1e of 2e "ronde"). eenmaal een miskraam maar ik was direct de volgende cyclus zwanger van ons 2e dochtertje.

ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. succes
Nou fijn te lezen dat het geen probleem hoeft te zijn. Ik weet zeker dat ik een eisprong heb, (buikklachten altijd gehad en een paar keer voor de zekerheid gecheckt met een ovu test, ook bij 1e keer zwanger worden). Ik was in twijfel of ik even de huisarts moet raadplegen, maar zo te lezen is dat niet nodig. We zijn ook pas net bezig, dus geen worries!
Isabon, als je op dag 9 onbeschermd gemeenschap hebt, hoeft dat nog niet te zeggen dat je die dag ook zwanger raakt. In een heel gunstige omgeving kunnen heel gezonde zaadcellen wel een week in leven blijven. Dus als je dan een eisprong op bijvoorbeeld dag 15 hebt, kun je nog zwanger raken van die vrijpartij op dag 9.

xYella.
Volgens mij kan dat wel nadelig zijn om zwanger te worden. Kortere luteale fase kan té weinig tijd betekenen om in te nestelen. Tenminste, dat heb ik (ooit) ergens gelezen. Ik dacht te hebben gelezen dat de fase dan korter dan 10 dagen moet zijn. Hier ook korte fase, van 10 a 11 dagen, maar wel zwanger geworden, 3x zelfs en best vlot.
Kabouter, tussen bevruchting en innesteling zit gemiddeld 5-7 dagen. Als de luteale fase korter is dan dat, zijn er volgens mij wel problemen te verwachten.

Maar hé, ik ben geen arts natuurlijk.
Helene, ik weet het ook niet zeker inderdaad. Heb toch even gegoogled en me door de fora over dit onderwerp heen geworsteld en kwam toen op de site van fertimagazine . nl en vond dit: De lengte van de luteale fase gerekend vanaf de dag van de eisprong tot aan de eerste dag van de menstruatie bedraagt normaal tussen de 10-14 dagen. Bij een lengte van minder dan 10 dagen wordt gesproken over een te korte lengte of insufficiënte luteale fase. Dit kan oorzaak zijn voor het niet ontstaan van een (goed verlopende) zwangerschap.

Maar Duetto, jij hebt toch nog steeds een fase van 10 dagen?
De laatste fase is bij mij 10-11 dagen. Kan deze maand ook 12 dagen zijn geweest. Cyclus was nu 27 dagen en eisprong op 15e of 16e dag. Dus dan val ik wel in die catergorie dat het gewoon zou moeten lukken.

Dit is trouwens de eerste maand dat we er voor zijn gegaan daarvoor condooms gebruikt omdat ik inzicht wilde in mijn cyclus en we er nu zeker voor willen gaan.
Helene, ik weet zeker dat bij de zwangerschap van mijn jongste zoon hij anderhalve dag na de bevruchting is ingenesteld. Wij hebben toen één keer onbeschermde seks gehad. Ik wist dat ik in de vruchtbare dagen was en was er dus ook wel op gefocust daarna, of ik iets merkte. Anderhalve dag erna voelde ik echt een hele tijd 'gerommel' in mijn onderbuik. Een dag daarna had ik een drupje oud bloedverlies. En later bleek bij de vroege echo dat het allemaal precies klopte. Ik dacht ook dat het altijd wel een paar dagen duurde, van bevruchting tot innesteling, maar weet dus zeker dat het ook sneller kan. Het schijnt ook weleens veel langer te duren, een week of langer. Dat weet men pas sinds de echografie bestaat, heb ik gelezen.

xYella.
Bij mij duurde het veel langer. Ik werd daardoor een week teruggezet. Dat lag niet aan een verkeerde berekening aan mijn kant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven