Kosten basisschool

17-01-2012 11:08 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg nieuwsgierig wat jullie betalen aan ouderbijdrage (voor de ouderraad), schoolbijdrage en een eventueel schoolreisje per jaar.

Op onze school is er nogal wat discussie ontstaan.

Waar gaat jullie schoolreisje over het algemeen heen?
quote:Sunemom schreef op 17 januari 2012 @ 15:42:

[...]

Prima, maar ik vind dat ouders dan ook maar aan hun kinderen moeten uitleggen waarom hun klasgenootjes wel dat ijsje krijgen op de sportdag en waarom sinterklaas voor hen geen cadeautje heeft. De vrijwillige ouderbijdrage niet betalen en wel verwachten dat je kind gewoon overal aan meedoet en in mee kan delen vind ik erg vreemd.Vind ik ook vreemd, daarom betaal ik wel voor mijn kind. Maar ik had het over meer betalen omdat anderen dat het wel waard vinden.
280 euro per jaar, daar zit het schoolreisje niet bij, is meestal rond 40 euro. Waar dat geld aan besteed wordt heb ik nooit begrepen, wel dat het in iig niet naar het schoonmaken van de w.c.'s gaat ):

[...]

Prima, maar ik vind dat ouders dan ook maar aan hun kinderen moeten uitleggen waarom hun klasgenootjes wel dat ijsje krijgen op de sportdag en waarom sinterklaas voor hen geen cadeautje heeft. De vrijwillige ouderbijdrage niet betalen en wel verwachten dat je kind gewoon overal aan meedoet en in mee kan delen vind ik erg vreemd.Waarom zouden de kinderen uberhaupt een kadootje in hun schoen moeten krijgen op school? Bij mijn dochter op school zat er overal een mandarijn in (waar ze 'dus' niet blij mee waren). Maar dat had van mij ook niet gehoeven. Kinderen kunnen al overal hun schoen zetten, van school, tot BSO, van sportclub tot Albert Heijn en de Aldi. Het is wel eens een keertje genoeg, net als die twee keer bakken op school (1 x taaitaai en 1 x pepernoten).
Wat betalen jullie allemaal weinig.

Hier ook een kind op een internationale school, die kost 4000 euro per jaar. En daar zitten geen maaltijden op opvang bij. Het is wel heel goed onderwijs in kleine klassen.

En een kind op een Nederlandse school, die kost 1000 euro per jaar. Ook daar in de onderbouwe kleine klassen, en verder goed onderwijs met veel extra mogelijkheden. De docenten zijn veel beter dan de docenten op de vorige school (25 euro per jaar, maar daar was het overblijven met 5 euro per keer wel weer duur) en er zijn ook veel meer mogelijkheden voor activiteiten onder en na school.

Ik vind het overigens echt gezeur dat sommige ouders hier de ouderbijdrage uit principe niet betalen, ervan uitgaande dat er geen hoge financiele nood is. Het is een klein bedrag dat voor je eigen kind wordt gebruikt.
quote:schouderklopje schreef op 17 januari 2012 @ 19:17:

[...]

Waarom zouden de kinderen uberhaupt een kadootje in hun schoen moeten krijgen op school? Bij mijn dochter op school zat er overal een mandarijn in (waar ze 'dus' niet blij mee waren). Maar dat had van mij ook niet gehoeven. Kinderen kunnen al overal hun schoen zetten, van school, tot BSO, van sportclub tot Albert Heijn en de Aldi. Het is wel eens een keertje genoeg, net als die twee keer bakken op school (1 x taaitaai en 1 x pepernoten).Hier krijgen ze geen cadeautje in de schoen, er wordt ook geen schoen gezet op school. Ze krijgen wel een cadeautje van sint die op school langskomt en ja dat hoort er toch echt wel een beetje bij hoor, zelfs de niet (meer) gelovende kinderen willen niet door de sint overgeslagen worden.
74 euro per jaar voor 2 kinderen en dat is inclusief schoolreisjes (geen dure reisjes dus, maar wel leuk). Het is een vrijwillige bijdrage, als er niet wordt betaald, wordt je kind nergens van uitgesloten.
50 euro vrijwillige bijdrage per jaar, incl. schoolreis en andere uitstapjes. En zelfs dat is voor sommige ouders veel, begreep ik van de juf.

Er wordt hier ook gepraat over grote dan wel kleine klassen. De klassen van de schoolvereniging hier in de buurt zijn veel groter (34 kids groep 3) dan bij de openbare school van mijn zoon (16 kids groep 3).
Aanvulling: onderwijs volgen op die schoolvereniging kost 400 euro per jaar.
Veel is toch ook maar relatief. Ik woonde ooit in een volkswijk met mensen die weinig te besteden hadden, en voor wie 50 euro veel geld was. Maar er werd wel veel gerookt (al gauw zo'n 1500 euro per jaar) en dat kon wel betaald worden. Met kerst werd er bijvoorbeeld ook flink uitgepakt voor wat betreft versieringen. En de kratten pils stonden buiten bij mooi weer. Natuurlijk zijn er mensen die 50 euro moeilijk kunnen missen, maar het is ook maar net waar je het aan uitgeeft.
quote:Ruza schreef op 17 januari 2012 @ 14:23:

[...]

Dat is nu ook al zo, maak je daar vooral geen illusies over. Waarom niet allemaal 400 euro per jaar en dan worden de betere scholen bijv. 800 per jaar. Wat is er zo erg aan om als ouders meer geld in het onderwijs te pompen zodat we beter onderwijs krijgen? Betere docenten?

Ik geen illusies maken?

In tegenstelling tot jou heb ik wel schoolgaande kinderen en heb heel goed uitgezocht naar welke school ik mijn kinderen liet gaan.

En verder eens met Miffie: Onderwijs en zorg moeten voor kinderen gewoon toegankelijk zijn, ongeacht het inkomen van hun ouders.
Op de lagere school van mijn kinderen, vroegâh, werd de mogelijkheid geboden om per week een rijksdaalder af te geven en op die manier te sparen voor de ouderbijdrage en het schoolreisje. Er zaten behoorlijke wat kinderen van arme mensen op die school en 50,00 gulden was een week eten, dat ging gewoon vaak niet lukken in 1 keer. School maakte bewust de keuze om kinderen niet de dupe te laten worden van de armoe van ouders. Mensen kunnen door veel oorzaken financieel klem zitten, ziekte, ongeval, faillisement en ja, ook foute keuzes. Op de middelbare school vallen deze kinderen vaak alsnog buiten een boel uitjes (stedentrips, skitrips, buitenland uitwisseling). Ben blij dat de basisschool er iig over nadacht en een oplossing bood.
Wij betalen 36 euro per half jaar. Zit verder alles bij in. Uitstapjes, af en toe zwemmen, schoolkamp ed. Moest wel voor de NIO-toets een bijdrage van 12,50 euro leveren.
quote:gemello schreef op 17 januari 2012 @ 14:13:

[...]

Hoe stel jij je dit nu voor?

Janneke van de chirurg mag naar de beste school omdat paps veel centen heeft en Jantien van de stratenmaker heeft dus maar pech?

Zolang kinderen zelf nog geen keuze kunnen maken (universiteit/HBO dat soort werk) moet de kwaliteit zoveel mogelijk gelijk blijven. Ja, je hebt altijd verschil in scholen en aanpak van onderwijs maar de basis moet gewoon hetzelfde blijven.

En daar mag gewoon geen geld voor worden gevraagd. Daarom bestaat er een vrijwillige bijdrage voor de kleine extra's.Ik vind dit steek houden oo het moment dat het onderwijsniveau 'slecht' is. Maar dat is het allerminst in Nederland. Daar wordt ook streng op gecontroleerd. Natuurlijk kan het altijd beter, alles ter wereld kan continue verbeterd worden, maar een Nederands kind krijgt alle kansen. Onze kinderen zijn redelijke braniacs, vandaar dat we voor een onderwijssysteem kozen wat ze beter ligt. Een systeem wat niet betaald wordt door de overheid maar in net geheel door de ouders zelf. En dat kost nu eenmaal geld.

[...]

Prima, maar ik vind dat ouders dan ook maar aan hun kinderen moeten uitleggen waarom hun klasgenootjes wel dat ijsje krijgen op de sportdag en waarom sinterklaas voor hen geen cadeautje heeft. De vrijwillige ouderbijdrage niet betalen en wel verwachten dat je kind gewoon overal aan meedoet en in mee kan delen vind ik erg vreemd.

eens.

Als ik de jaarlijkse brief voor de ouderbijdrage krijg staat er btw ook altijd een alinea in waarin staat dat je onder een bepaald minimum bij de gemeente aan kunt kloppen voor de bijdrage en als je wegens andere redenen niet in een keer 25 euro kunt missen kun je ook in delen betalen.

Mij maak je niet wijs dat zelfs een bijstandsmoeder niet (25/12) 2 euro per maand kan missen.
quote:zonnetje59 schreef op 17 januari 2012 @ 17:42:

280 euro per jaar, daar zit het schoolreisje niet bij, is meestal rond 40 euro. Waar dat geld aan besteed wordt heb ik nooit begrepen, wel dat het in iig niet naar het schoonmaken van de w.c.'s gaat ):je kunt, bij de ouderraad meen ik, gewoon vragen waar het geld naar toe gaat.
WTF?! ik lees hier bedragen van 330 euro?

Mijn oudste gaat naar speciaal onderwijs, 45 euro.

Verder gaat taxivervoer (school zit 40 km van huis) via de gemeente.

Jongste gaat straks hier in de wijk naar school, zal ongeveer zelfde bedrag zijn.
quote:Starshine schreef op 18 januari 2012 @ 08:02:

[...]

eens.

Als ik de jaarlijkse brief voor de ouderbijdrage krijg staat er btw ook altijd een alinea in waarin staat dat je onder een bepaald minimum bij de gemeente aan kunt kloppen voor de bijdrage en als je wegens andere redenen niet in een keer 25 euro kunt missen kun je ook in delen betalen.

Mij maak je niet wijs dat zelfs een bijstandsmoeder niet (25/12) 2 euro per maand kan missen.Klopt die alinea staat er bij ons ook altijd bij. In onze wijk (en daarmee dus ook op school) er veel sociaal zwakkere gezinnen met dito financieel zwakke posities, maar wat hier altijd opvalt is dat de mensen waarvan we weten dat die 50 euro per jaar ehct veel geld is het altijd of toch betalen (evt met hulp van de gemeente) of een regeling treffen. We hebben een stuk of 10 gezinnen die de ouderbijdrage niet betaald (de meesten betalen wel het schoolreisje) en dat is bijna zondr uitzodnering ut principe niet betalen want he is toch vrijwillig. Heel irritant, die mensen vergeten dat hun eigen kinderen daar de dupe van worden.
Wij betalen 15 euro per kind per jaar als ouderbijdrage.

Schoolreisje kost 10 euro voor de kleuters (speeltuin in de buurt, vervoer door ouders), 30 euro voor de middenbouw (pretpark, met een bus) en 60 voor groep 7/8 (kamp, op de fiets).

Geen schoolzwemmen, geen vervoer van/naar gymzaal oid.

Wel avondvierdaagse, uitjes naar bv museum, kadootjes met sinterklaas, eten oid met pasen en kerst, meester/juffendag, koffie, ranja etc, extraatjes (bedankje voor de verkeersbrigadiers etc)

Overblijven kost hier per keer 1,50 en met een strippenkaart 80 cent (wel zelf brood en drinken meegeven)

Deze (dorps)school is wel erg afhankelijk van vrijwilligers, en die zijn maar moeilijk te vinden....daarom helaas maar weinig activiteiten als voorlezen, handwerken/-vaardigheid etc.
Wij betalen 120 euro per kind per jaar. Dit is inclusief schoolreisje, sparen voor schoolkamp groep 8 en alle dagen overblijven.
Schoolzwemmen is toch afhankelijk van de gemeente en niet van de school ? Als ik mijn kind naar het Leonardo-onderwijs zou willen hebben dan zou dat me EUR 1200 schoolgeld per jaar kosten en dan heb ik nog niet eens het vervoer er naar toe. En niet elke Leonardo is even goed. De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de leerkracht.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
En waarom staan ouders wel te dringen bij het vervoeren en begeleiden van een groepje kinderen naar de trouwerij van de juf, en willen ze niet een avond per jaar klussen ?
quote:snoesje666 schreef op 18 januari 2012 @ 11:04:

En waarom staan ouders wel te dringen bij het vervoeren en begeleiden van een groepje kinderen naar de trouwerij van de juf, en willen ze niet een avond per jaar klussen ?

omdat het eerste leuk is en het tweede niet? Dat mag toch?

Ik vind het schoolreisje of de sportdag begeleiden ook leuker dan leesmoeder zijn. Als je als school ook tijd van je ouders vraagt, met je niet raar opkijken dat populaire, leuke klussen eerder volstromen dan schoonmaken ofzo.
Gelukkig hebben we wel een conciërge én een schoonmaakster, maar dan nog blijven er kleine klusjes over als speelgoed wassen e.d.
Wat grappig dat het bij jullie allemaal een vast bedrag is. Bij onze school is de bijdrage inkomensafhankelijk. De laagste bijdrage is 15 euro en de hoogste is 300, maar dat is een indicatie. Je mag zelf bepalen hoe veel je betaalt.

Voor het schoolreisje betalen we 30 euro. In de hogere klassen wordt dat duurder. Als je dat niet kunt betalen, kun je een beroep doen op het schoolfonds. Overblijven kost 230 euro voor een heel jaar alle dagen.
@ Snoesje: tuurlijk is dat leuker, maar ik denk, samen met jou dat veel ouders niet beseffen dat de rotklussen ook gedaan moeten worden (ook vanwege het financiele gedeelte).

Inkomensafhankelijk vind ik ook eerlijk, maar aan de andere kant is tegenwoordig bijna alles inkomensafhankelijk.

Of je nu hard werkt/veel uren/diverse studies achter de rug hebt..je wordt altijd wel ergens gekort, omdat je een redelijk inkomen hebt.

En ik wil ook niet dat "school" mijn inkomen hoeft te weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven