Kosten basisschool

17-01-2012 11:08 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg nieuwsgierig wat jullie betalen aan ouderbijdrage (voor de ouderraad), schoolbijdrage en een eventueel schoolreisje per jaar.

Op onze school is er nogal wat discussie ontstaan.

Waar gaat jullie schoolreisje over het algemeen heen?
50 euro per jaar.

Hier zitten alle schooluitjes bij in.

Dus het schoolreisje, stranddag, speeltuindag, culturele uitjes, carnaval etc.

De school is onderdeel van een Stichting.
Follow your heart, but take your brain with you....
quote:Oriane schreef op 17 januari 2012 @ 11:45:

[...]

Ik moet zeggen, we hebben het financieel niet slecht, maar vorig jaar had ik er dus 2 op het middelbaar en 2 op de basisschool...

Dus toen was je alleen aan schoolbijdrage al 40.000 euro kwijt?

Er mag dan veel inclusief zijn, maar dit vind ik toch wel heel erg veel hoor! Ook per kind vind ik het een heel bedrag trouwens.

Ik dacht trouwens wel dat meestal de werkgever fors bijdraagt aan internationale scholen als je voor je werk in het buitenland zit.
En voor het overblijven?
quote:Oriane schreef op 17 januari 2012 @ 11:45:

[...]

Ik moet zeggen, we hebben het financieel niet slecht, maar vorig jaar had ik er dus 2 op het middelbaar en 2 op de basisschool... slik.....

Bij ons wordt de school pas 'goedkoop' als ze gaan studeren ... helemaal andersom dus. Dat zijn namelijk gewoon de normale tarieven. haha, ja met 4 kinderen wordt het heel prijzig. Krijg je geen gezinskorting?
quote:pyridine schreef op 17 januari 2012 @ 11:51:

[...]

Dus toen was je alleen aan schoolbijdrage al 40.000 euro kwijt?

Er mag dan veel inclusief zijn, maar dit vind ik toch wel heel erg veel hoor! Ook per kind vind ik het een heel bedrag trouwens.

Ik dacht trouwens wel dat meestal de werkgever fors bijdraagt aan internationale scholen als je voor je werk in het buitenland zit.

Jep, omdat de overheid dus niks betaald aan dit type school komt alles op de schouders van de ouders terecht.

Ik heb geen 'werkgever'... (ben zelfstandig ondernemer) en mijn man heeft een maatschap (idem dus), dus we houden onze eigen broek op, maar voor werknemers zou dit inderdaad wel eens kunnen gelden.
quote:Nellebelletje schreef op 17 januari 2012 @ 11:51:

En voor het overblijven?overblijven kost iets van 2,50 per keer (weet het niet eens precies), maar daarvoor krijgen we wel 'professionele' (kuch) overblijfmedewerkers.
quote:Starshine schreef op 17 januari 2012 @ 11:51:

[...]

haha, ja met 4 kinderen wordt het heel prijzig. Krijg je geen gezinskorting?

Een fokkorting?

Overigens in die ouderbijdrage zit dus ook de salarissen van de leraren verwerkt e.d. omdat de overheid niks betaalt verder. We kunnen wel een klein deel van de belasting aftrekken.
quote:

Nellebelletje schreef op 17 januari 2012 @ 11:22:

Wij betalen aan school 10 euro voor eerste en 5 euro voor tweede/derde/vierde kinderen.

Schoolreisje ligt nu tussen 15 en 22 euro.

Er is geen ouderbijdrage meer.

Verder zijn er nog kleine buitenschoolse activiteiten waar je aan mee kunt doen (Halloween, kienen, dit zijn bedragen tussen de 1 en 3 euro).

Dit lijken me redelijke bedragen.

Waar is dan precies bij jullie de discussie over ontstaan als ik vragen mag??
Overblijven gaat bij ons met strippenkaarten.

Hoe meer strippen je afneemt hoe goedkoper naar verhouding (maar scheelt niet heel veel)

Ik neem altijd een 10 strippenkaart en dat is 21 euro. Daar blijven ze 1,5 uur voor over. Brood en drinken zelf meenemen.
overblijven hier ook 2,50 en dat vind ik echt veel....

Ben 800 euro per jaar kwijt voor 2 kinderen

De overblijf mensen krijgen 10 euro om een uur en 15 minuten op minimaal 20 kinderen te letten, tel uit je winst voor de kinderopvangstichting....
Wow oriane, jij betaalt voor de basisschool voor 1 kind bijna wat mijn hele jaarinkomen(maar ik studeer nog dus is niet zo heel gek) is
Vind trouwens dat ouders best wat meer zouden mogen betalen voor het onderwijs van hun kinderen. Of zijn er kosten waar ik nog niks van af weet?
quote:Hangmat schreef op 17 januari 2012 @ 12:09:

overblijven hier ook 2,50 en dat vind ik echt veel....

Ben 800 euro per jaar kwijt voor 2 kinderen

De overblijf mensen krijgen 10 euro om een uur en 15 minuten op minimaal 20 kinderen te letten, tel uit je winst voor de kinderopvangstichting....

Blijven jouw kinderen 5 dagen per week over? Dat loopt dan idd lekker op.

Mijn dochter blijft 1 dag per week over en over een paar maanden mijn zoontje ook. Dat is nog te overzien.
quote:Nellebelletje schreef op 17 januari 2012 @ 11:51:

En voor het overblijven?

Dat was 1,60 euro per keer, inclusief vergoeding overblijfmedewerkers, fruit en buitenspeelgoed/knutselmaterialen.

Sinds dit jaar houdt school er een continurooster op na en dat kost natuurlijk niets. Als we willen mogen we wel wat bijdragen in de materiaalkosten.
Wij zijn voor 1 kind bijna 500 euro kwijt. Een school vereniging dus. Het is exclusief overblijf. Overblijf kost als je een abonnement hebt 100 euro per dag per jaar.
Wij hebben voornamelijk voor de internationale school gekozen vanwege de vele voordelen;Meer aandacht per individu. Lessen worden in kleinere groepen gegeven (max 20), met veel meer aandacht voor de individuele wensen en noden van de leerling. In de grote groepen op reguliere scholen moet de docent zich op de ‘middenmoot’ richten. Het resultaat is dan dus eenheidsworst en onderpresterende leerlingen die eigenlijk veel meer in hun mars hebben, of juist uitvallers die niet mee kunnen komen en dan maar achter moeten blijven. De particuliere school heeft bovendien als ‘bedrijf’ een groot belang bij kwaliteit. Ontevreden klanten is slechte reclame.Onderwijs van veel betere kwaliteit dan het reguliere onderwijs.Er heerst geen zesjes cultuur.Betere kansen later omdat het onderwijs beter aansluit op de (eventueel internationale) universiteit vanwege de aandacht voor (vreemde of juist eigen) talen.Mogelijkheden om tijdens schooltijden vakantie te nemen (omdat het onderwijs niet aan de overheid is gerelateerd gelden die regels niet)Daarnaast was het zo dat wij voorheen niet wisten in welk land we zouden eindigen. Heel goede beheersing van het Engels in zowel woord als geschrift (als native speaker) vonden wij dus essentieel.Het was dus een keuze en voor die keuze moet je nu eenmaal betalen. Oh, en opvang tijdens schoolvakanties incluis alle bijbehorende activiteiten zitten ook al in het bedrag. Zo heeft dochter twee jaar geleden in de zomer een paar weken 'drama' gedaan (acteren, toneel, dans e.d.). Ze kunnen dan kiezen uit een aantal thema's die ze leuk lijken.
quote:Ruza schreef op 17 januari 2012 @ 12:15:

Vind trouwens dat ouders best wat meer zouden mogen betalen voor het onderwijs van hun kinderen. Of zijn er kosten waar ik nog niks van af weet?

nee hoor, qua school is dat het wel zo'n beetje.

Ik ben het met je eens hoor. Er wordt steen en been geklaagd in het onderwijs dat er te weinig geld is om behoorlijk schoon te maken, dat er te weinig materialen kunnen worden gekocht, dat er geen concierge betaald kan worden etc. Ik zou dus graag 25 euro per maand betalen ipv per jaar voor dat soort dingen.

Mijn oudste heeft op een MKD gezeten en daar betaalden we dat dus (is ook geen school, is een vorm van dagbesteding dus van een heel andere orde, maar er werd ook kleuteronderwijs gegeven).

Daar zat vervoer bij, tussendoortjes, lunch en uitstapjes. En dat tussendoortje was geen liga, maar vers gesneden fruit, versgeperste sapjes, elke dag een extraatje bij de lunch (soep, ei, salade, pannenkoek). Hadden ze speciaal een dame voor in dienst, die dat allemaal verzorgde. Was echt top.
Ik betaal zo rond de 500 euros per maand. Maar daar zit dan ook een warme maaltijd bij.

Waar ik woon zijn de publieke scholen niet echt een optie vanwege de slechte resultaten en korte schooldagen.
Starshine wat zou je dan een normaal bedrag vinden? Ik snap dat voor sommige mensen 500 euro per jaar voor school veel kan zijn maar hallo, het is het onderwijs van je kind. Een basis waar het de rest van zijn/haar leven profijt van kan hebben.
wat ik al zei, 25 euro p maand.

Misschien handiger om het inkomensafhankelijk te maken. Of gezinskorting (eerste kind 25 euro, tweede kind 20).

Maar daar zal iedereen wel een persoonlijke mening over hebben.
Hier 32,50 per jaar. Mijn zoon is vorig jaar naar Sprookjeswonderland op schoolreis geweest ( hij was toen 4) en dit jaar naar het Klimduin in Schoorl.
Wij betalen 40 euro vrijwillige ouderbijdrage per jaar. Daarnaast werden we vriendelijk maar dringend verzocht om lid te worden van een of andere ondersteunende stichting en dat kost ook nog 12,50 per jaar. Maar wat die precies doen is me niet helemaal duidelijk, eerlijk gezegd, we betalen het maar gewoon.

Mijn zoon zit in groep 1, vorig jaar ging het schoolreisje naar de plaatselijke speeltuin voor de kleuters. Oudere kinderen gaan naar Plaswijkpark of Drievliet en in groep 7 op kamp (ik weet niet of dat dan nog extra gaat kosten).

Overblijven gaat hier met een strippenkaart, hoe meer strippen je tegelijk koopt, hoe goedkoper het is. Ik betaal nu ongeveer 1,35 per keer geloof ik (incl. drinken en een snoepje, zelf brood meenemen).

Ik zou idd ook geen probleem hebben om meer te betalen, als dat nodig zou zijn, zoals bijv. de eerder genoemde 500 euro per jaar of zo.
..
Oh, wij hebben dus geen 'vrijwilligmoeders/vaders' nodig. Omdat alles bekostigd kan worden. We hoeven dus niet voor een vakantie de school te poetsen of kinderen ontluizen oid.... Want die kosten zijn opgenomen in het bedrag.

Ik hoor van kennissen dat die 'vrijwillige' dingen nooit helemaal vrijwillig zijn je er echt op aangekeken wordt als je bij een reguliere school niks doet (naast je meer dan fulltime job, clubs voor de kinders en nog een beetje eigen leven). Hebben wij dus geen last van.

Er is wel een ouderraad (lid van...) en die hebben zeer veel invloed op het reilen en zeilen van de school, de lesmethodes e.d.
35 euro en in groep 8 42 geloof ik ivm schoolkamp.

En daar doen ze aardig veel mee, vorig jaar ook naar de efteling geweest
42,50 per kind per jaar.

Vrijwillige ouder bijdragen die niet vrijwillig is als je niet betaald gaat je kind niet mee op schoolreisje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven