kraammand

08-07-2019 14:58 43 berichten
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort een kraammand samenstellen. Hoeveel dagen is gebruikelijk? Tien of acht?
Hebben jullie leuke suggesties voor de cadeautjes? Ik hou zelf helemaal niet van die stomme "i love papa" slabbetjes en dergelijke (en de ontvangers ook niet), maar kan wel suggesties gebruiken.,
bedankt alvast.
Alle reacties Link kopieren
Wat is een kraammand?

Leuke cadeautjes (vind ik) voorleesboekje, kinderbestekje/serviesje, lekker eten.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ik vind mooie dekentjes altijd leuk om te geven. Maar ik heb zelf geen kinderen, dus of men er wat aan heeft is een tweede. Een mooi prentenboek geef ik ook graag.
Ligt een beetje aan het budget maar wij gingen meestal voor 8.

Mand voor zus bij eerste kindje:
Bos bloemen
Armbandje baby (wensenlijstje)
Douche schuim (mama)
Feijenoord slofjes baby (papa)
Staafmixer
Wipstoel
Voorleesboek
Naamtreintje (wensenlijstje)

Mijn eigen kraammand:
Bos bloemen
Twee mini flesjes bubbels
Speelgoedzak/mand (tevens houder van alle cadeautjes)
Speelblokken (wensenlijstje)
Zwembroekje baby
Voorleesboek Otje
Bord/bestek
Blokkenkar
Rammelaar

:)
Tien.
Kleine cadeautjes die niet voor de baby zijn: oordopjes of slaapmasker, tijdschrift, kraslot, klein flesje bubbels etc.

Overigens koop (en krijg) ik zelf liever één mooi cadeau dan 10 kleine dingetjes.
Ik kreeg er 1 voor 10 dagen. Zaten kleine cadeautjes in zoals inderdaad een slabbetje. Dingen die te koop zijn voor een paar euro. Ik denk als je voor dingen als een bestelde gaat dat je dan veel kwijt bent.

Het was een leuk idee om elke dag wat uit te pakken. Verder heb ik niets aan de cadeautjes gehad, die dingen had ik al, of nooit nodig gehad.
Ik zie al leuke dingen voorbij komen. Dankjulliewel. Ik wil graag een kraammandje geven gewoon omdat het leuk is om elke dag een cadeautje uit te pakken. Het gaat inderdaad om kleinigheidjes. Het grote cadeau hebben ze al gehad (het wordt ons kleinkind).
Ik dacht ook nog aan een krant van de geboortedag of vinden jullie daar niks aan?

Ik zag 2 flesjes bubbels langskomen. Dat is leuk! Kunnen ze weer eens samen een lekkere glaasje drinken :)
Mijn moeder maakt er 1 bij ieder kleinkind dat ze krijgt voor 10 dagen. Er gaat altijd een zilveren spaarpot in met naam en geboortedatum gegraveerd en verder wat kleine cadeautjes. Er zat ook een dag een fles wijn + speciaalbiertje en chocola in voor ons als ouders, heit & mem mok (hou ik totaal niet van, maar vond deze dan toch wel leuk), een of meerdere kledingsetjes, een slab, serviesje/bestekje, voorleesboekje, speelgoed, hydrofielen XXL, naamtreintje of iets anders met naam.

Ik vond het echt heel leuk om elke dag wat uit te pakken en de spulletjes zijn ook allemaal gebruikt.

Zwembroekje, regenlaarsjes, blokken, treintje is altijd leuk er in. Wij hebben los heel veel regenlaarsjes gekregen, maar nooit dezelfde maat. Denk dat we wel vooruit kunnen tot dreumes 8 jaar is haha.
Hier een 10 dgn pakket. Oa gevuld met:
Laarsjes
Leesboek
Badcape
Luiers
Bodycreme mama
Douchegel mama
Wat lekkers voor papa
Shirtje
Knuffel
Rammelaar
Bal
Kinderbestek
Spaarpot met naam
Stapeldieren
Antilekbeker
Baby/peuterspeelgoed
herfstappeltaart schreef:
08-07-2019 15:17
Ik zie al leuke dingen voorbij komen. Dankjulliewel. Ik wil graag een kraammandje geven gewoon omdat het leuk is om elke dag een cadeautje uit te pakken. Het gaat inderdaad om kleinigheidjes. Het grote cadeau hebben ze al gehad (het wordt ons kleinkind).
Ik dacht ook nog aan een krant van de geboortedag of vinden jullie daar niks aan?

Ik zag 2 flesjes bubbels langskomen. Dat is leuk! Kunnen ze weer eens samen een lekkere glaasje drinken :)
Voor erbij, en als moeder/oma vind ik het nog wel leuk :)
Alvast gefeliciteerd.
Ik vind iets met de naam ook leuk maar die weet ik nog niet natuurlijk. De bedoeling van een kraammand is toch dat je hem direct na de geboorte geeft? Dan heb ik geen tijd om iets te bestellen met de naam er op. Of wordt zo'n mand ook iets later gegeven?
Krant geboortedag vind ik leuk!

- fles wijn voor ouders
- bobita slab
- naif verzorging
- prentenboek
- badboekje
- slofjes
- bon HEMA
Dingetjes die ik heel leuk vond om te krijgen in zo’n mand en die hier nog niet genoemd zijn:

Tandenborsteltje en tandpasta voor 0-5 jaar
Nijntje pleisters
Potje Olvarit met een lepeltje erbij
Badspeelgoed

Dat waren dingen die ik met een eerste echt nog niet in huis had en die je dus later wel echt gebruikt.
08-07-2019 15:23
Ik vind iets met de naam ook leuk maar die weet ik nog niet natuurlijk. De bedoeling van een kraammand is toch dat je hem direct na de geboorte geeft? Dan heb ik geen tijd om iets te bestellen met de naam er op. Of wordt zo'n mand ook iets later gegeven?
Idee is zo snel mogelijk na geboorte want je nummert de cadeaus en dan wordt elke dag het volgende nummertje geopend. Als ik pas op dag drie kom bijv en ik neem zo’n mand mee, dan mogen de ouders nummer 1-3 alvast openen
Minik schreef:
08-07-2019 15:25
Dingetjes die ik heel leuk vond om te krijgen in zo’n mand en die hier nog niet genoemd zijn:

Tandenborsteltje en tandpasta voor 0-5 jaar
Nijntje pleisters
Potje Olvarit met een lepeltje erbij
Badspeelgoed

Dat waren dingen die ik met een eerste echt nog niet in huis had en die je dus later wel echt gebruikt.

Leuk die tandenborstel met tandpasta! Badspeelgoed ook. Ik kom echt op ideetje door jullie.
08-07-2019 15:17

hebben wij voor onze kinderen bewaard, en een Televisiegids. Zodat ze behalve nieuws ook entertainment zien uit hun jaar
lilalinda schreef:
08-07-2019 15:29
hebben wij voor onze kinderen bewaard, en een Televisiegids. Zodat ze behalve nieuws ook entertainment zien uit hun jaar

Ook een goed idee!
Hier ooit eens een kraammand gemaakt helemaal gericht op de mama.

De baby krijgt immers al zoveel
Dus een mand met daarin:

een doosje koffie
een lekker luchtje/douchegel
een tegoed bon voor een keertje oppassen
filet american/carpaccio

en nog wat kleine dingen.
08-07-2019 15:23
Mijn moeder koopt de spaarpot van te voren en belt zodra ze de gegevens heeft deze door aan de juwelier. Ze kan dan dezelfde dag of de dag erna 'm gegraveerd ophalen.
_melon schreef:
08-07-2019 15:32
Mijn moeder koopt de spaarpot van te voren en belt zodra ze de gegevens heeft deze door aan de juwelier. Ze kan dan dezelfde dag of de dag erna 'm gegraveerd ophalen.
Oooow ja dat kan natuurlijk ook.
_melon schreef:
08-07-2019 15:19
Mijn moeder maakt er 1 bij ieder kleinkind dat ze krijgt voor 10 dagen. Er gaat altijd een zilveren spaarpot in met naam en geboortedatum gegraveerd en verder wat kleine cadeautjes. Er zat ook een dag een fles wijn + speciaalbiertje en chocola in voor ons als ouders, heit & mem mok (hou ik totaal niet van, maar vond deze dan toch wel leuk), een of meerdere kledingsetjes, een slab, serviesje/bestekje, voorleesboekje, speelgoed, hydrofielen XXL, naamtreintje of iets anders met naam.

Ik vond het echt heel leuk om elke dag wat uit te pakken en de spulletjes zijn ook allemaal gebruikt.

Zwembroekje, regenlaarsjes, blokken, treintje is altijd leuk er in. Wij hebben los heel veel regenlaarsjes gekregen, maar nooit dezelfde maat. Denk dat we wel vooruit kunnen tot dreumes 8 jaar is haha.

Regenlaarsjes en zwembroekje vind ik ook erg leuk.
Liefst een leuke combi tussen dingen voor de baby en dingen voor de ouders. Maar ik moet toegeven dat ik meer weet voor de baby dan voor de ouders. En in die kraamtijd kon het me ook geen moer schelen of het voor mij was of voor de baby. Vond alles voor de baby zelfs nog het leukst :P

Voor de baby:
* Je hebt bij Prenatal (onder andere) kleine sok-houdertjes. Dan blijven de sokken zitten als de baby ze uittrekt door de voetjes tegen elkaar te wrijven. Die heten sock-ons. Dat vond ik een nuttig (klein) cadeautje.
* Een speentje van een goed merk (bijv. dr brown) vond ik prettig, want in het begin is het maar een beetje uitproberen.
* Een mooie (lange) slab vond ik leuk, want ik kreeg vooral veel van die korte die later toch minder praktisch bleken dan gedacht.
* Een mooie romper met korte mouw was een leuke afwisseling na alle varianten met lange mouw.
* Bepanthen creme
* Een Philley poederbus als ze kunstvoeding wil geven (maar valt qua prijs niet meer onder klein)
* Een goede kleine thermosfles (hema) als ze kunstvoeding wil geven.
* Wasbare compressen als ze borstvoeding wil geven. Vele malen prettiger dan die weggooi dingen.
* Een slinger voor de kaarten
* Een mooie spenenkoord
* Sokjes van Bambino

Voor de ouders:
* Een flesje speciaal biertjes vond vriend lekker.
* Een doos chocola vond ik lekker.
* Je zou ook aan een tegoedbon voor een lekkere lasagne schotel kunnen denken, of iets anders wat ze makkelijk kant-en-klaar in de oven kunnen schuiven (of invriezen, al naar ze willen)
* Een tijdschrift over iets dat NIKS met kinderen te maken heeft. De Wij-jonge-ouders etc. ken je op een gegeven moment wel ;-)

Ik kreeg ook zo'n mand (van mijn ouders) bij alle drie mijn kinderen, en vond het echt leuk. Bij mand nummer 2 en 3 zat er ook vanalles voor de kinderen in. Vooral speelgoed waar ze zelf mee konden spelen of wat ik al borstvoedend kon doen met ze.
@ Nijntje bedankt! Sockons kende ik niet. Slinger voor de kaarten ook leuk!
Ik heb ooit voor een vriendin een kraammand gemaakt.
Regelmatig had ze het erover hoe leuk zo’n kraamafdeling wel niet zou zijn, dus ik heb 10 cadeautjes verzameld.

Ik weet nog geel goed dat ik met de kraammand de zaal op kwam lopen en ze begon helemaal te glimmen. Ik had demand ingepakt in folie en er roze linten met roze ballonnen aan gedaan.
Ze zei tegen haar vriend “kijk dat is nou een kraammand” wat denk je, gaat ze ter plekke alle cadeautjes uitpakken :facepalm:

Er zat in:
Krant van geboorte dag
Fles presecco plus twee champagne glazen
Bon voor een high tea
Stokjes
Slabbetje
Knuffeltje
Jurkje
Bestekje
Knisperboekje
Nijntje boekje
Hier ook zo'n mand gehad van hele goede vriendinnen, met wisselende dingen erin voor mij, vriend en dochter.
Ware in totaal best dure cadeautjes denk ik, maar je kan het zo gek maken als je wil natuurlijk.

Wat er nog inzat dat nog niet genoemd is:
Lekkere thee voor mij
Chocolade voor vriend
Heel leuk boxpakje
Poster voor op kinderkamer met sterrenhemel van geboortedag (dat was dag 10, en dat was een kaartje dat recht gaf op een laatste cadeau als ze op bezoek kwamen, dus hadden ze tijd om dit te bestellen).

Sowieso zat bij ieder cadeautje een klein kaartje met de reden waarom dat cadeautje op die dag gegeven werd (bv chocolade voor de kraamtranen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven