Kraamverzorgsters pikken het niet meer!
zaterdag 8 februari 2020 om 22:28
Ik las vandaag in de krant dat de kraamverzorgsters het niet meer pikken dat ze allerlei extra klusjes moeten doen tijdens de kraamweek.
Ik heb voor de kraamhulpen die bij mij zijn geweest nooit klusjes voor ze bedacht. Heb ze gewoon hun dag laten werken zoals zij het 'normaal' ook doen.
Ik ben nu wel benieuwd of jullie je kraamhulp extra klusjes lieten doen, of dat zij vertelde over vreemde verzoeken die ze ooit hebben gehad.
Ik heb voor de kraamhulpen die bij mij zijn geweest nooit klusjes voor ze bedacht. Heb ze gewoon hun dag laten werken zoals zij het 'normaal' ook doen.
Ik ben nu wel benieuwd of jullie je kraamhulp extra klusjes lieten doen, of dat zij vertelde over vreemde verzoeken die ze ooit hebben gehad.

zaterdag 15 februari 2020 om 13:24
Ik weet niet hoe het bij een ander aan toe gaat bij een bevalling maar wroeten was ook precies wat het was.Pindakaasjes schreef: ↑15-02-2020 13:15Snap ik![]()
Maar ik vind dat 'vroeten' en 'vroedvrouw' echt vreselijke benamingen!
Klinkt toch als 'wroeten'..

zaterdag 15 februari 2020 om 15:40

zaterdag 15 februari 2020 om 15:44
Vroeten is geen woord. Vroed in vroedvrouw komt van wijsheid/begrijpen/weten, net zoals, “dat had ik niet kunnen bevroeden”. Maar inderdaad, de associatie met wroeten is er overduidelijk.Pindakaasjes schreef: ↑15-02-2020 13:15Snap ik![]()
Maar ik vind dat 'vroeten' en 'vroedvrouw' echt vreselijke benamingen!
Klinkt toch als 'wroeten'..

zaterdag 15 februari 2020 om 15:46
Geen kraamzorg, maar er worden overal baby’s geboren.Belladonna- schreef: ↑15-02-2020 13:07Daar is geen kraamzorg.
Maar goed, ik laat het hier nu bij.
Fijn weekend. Ik sta op wacht dus wellicht er vandaag nog op uit <3
zaterdag 15 februari 2020 om 16:04
Het zou niet in mijn hoofd opkomen om de kraam te vragen of op te dragen extra klusjes te doen. Wij hebben zelfs gewoon de schoonmaakster laten komen en mijn vriend hielp met het bed verschonen omdat we geen klossen hadden. Nou hadden we al een week in het ziekenhuis gelegen en we hadden haar alleen nog maar een paar halve dagen en dat was meer ter psychische ondersteuning voor mij.
De kraam die we de eerste dag dat we thuis waren hadden, heeft ons met haar auto terug naar het ziekenhuis gebracht toen onze zoon weer moest worden opgenomen. Dat vond ik wel ontzettend lief, dat had niet gehoeven maar stelde ze zelf voor.
De kraam die we de eerste dag dat we thuis waren hadden, heeft ons met haar auto terug naar het ziekenhuis gebracht toen onze zoon weer moest worden opgenomen. Dat vond ik wel ontzettend lief, dat had niet gehoeven maar stelde ze zelf voor.
zaterdag 15 februari 2020 om 16:18
dat mag niet eensPinda-Kaas schreef: ↑15-02-2020 16:04Het zou niet in mijn hoofd opkomen om de kraam te vragen of op te dragen extra klusjes te doen. Wij hebben zelfs gewoon de schoonmaakster laten komen en mijn vriend hielp met het bed verschonen omdat we geen klossen hadden. Nou hadden we al een week in het ziekenhuis gelegen en we hadden haar alleen nog maar een paar halve dagen en dat was meer ter psychische ondersteuning voor mij.
zaterdag 15 februari 2020 om 16:21
dat weet ik, en toch heeft ze het gedaan.

zaterdag 15 februari 2020 om 16:40
Tja, tegen de kerk pissen mag ook niet en toch doen mensen het soms bij hoge nood.
Wij kregen indertijd de overgebleven luxe maaltijden van het revalidatiecentrum mee naar het Ronald Mc Donald huis, want weggooien vond iedereen zonde. Mocht ook niet, maar ja.

zaterdag 15 februari 2020 om 17:07
Kan me ook voorstellen dat ze graag een oogje op jullie wilde houden?

zondag 16 februari 2020 om 09:28
Het valt mij hier ook weer eens op dat alles wat je zegt tegen je kan worden gebruikt. Als je zegt dat er meer eenduidigheid moet komen dan is degene die buiten de lijntjes kleurt juist weer beter bezig en heeft die meer hart voor de zaak en anderzijds is het vervelend want zo liggen de verwachtingen hoog en is er geen heldere taakomschrijving. Huishouden hoort er volgens bepaalde mensen hier idd niet bij maar over degene die men hier tevreden waren die deden wel allemaal extra taken.
Bij wet is om behoorlijk gegronde redenen het verboden een moeder en kind prive te vervoeren. Natuurlijk breekt nood wet maar daar was in het voorbeeld van Pindakaas geen sprake van.
Hier wordt duidelijk gezegd door Pindakaas:De kraam die we de eerste dag dat we thuis waren hadden, heeft ons met haar auto terug naar het ziekenhuis gebracht toen onze zoon weer moest worden opgenomen. Dat vond ik wel ontzettend lief, dat had niet gehoeven maar stelde ze zelf voor.
Het had dus niet gehoeven maar was sec aardig, met alleen aardig zijn winnen we de oorlog niet. Als haar op dat moment iets was overkomen was zij niet verzekerd geweest. Sommige regels zijn er niet voor niets.
Ik ben heel duidelijk een kraamverzorgster (ik werk bewust en natuurlijk) die vooral vaak niet protocollaire verzoeken krijgt. Ik ben enorm goed in improviseren, observeren en meebuigen. Ik geef altijd extra, ik doe altijd extra en ik kleur het liefste zoveel mogelijk samen met mijn kraamgezin buiten alle lijntjes MAAR er is 1 MAAR: het moet wel te allen tijde VEILIG. En een baby vervoeren naar het ziekenhuis waar geen noodzaak voor is die is niet verzekerd en dat is dus niet verantwoord en is geen goodwill maar gewoon stom.
Hier wordt alles wat recht is krom geluld en wat krom is recht. Maar protocollen zijn richtlijnen, noem het regels of codetaal die we samen met alle geboortewerkers hebben afgesproken om de gezondheid en veiligheid voor moeder en kind, te bewaken en waarborgen die overal in de gezondheidszorg gelden. Wij behoren te werken volgens de protocollen van het KCKZ. Nu zijn die best breed interpreteerbaar maar je moet wel je eigen verstand blijven gebruiken en dat is wel eens waar het mis gaat.
De verzekering gaat never nooit niet pikken dat jij omdat je zo aardig was moeder en kind wel even bij het ziekenhuis kon afzetten. Tenzij er een leven van af hangt, is dit niet verantwoord en gewoon dom. Heeft niks met aardig zijn te maken.
Verder heeft het heel veel met je gezonde verstand te maken en je indekken. Als je buiten de kaders gaat, dek je dan heel goed in. Dat is ook wat ik de hele dag doe. Dossiers worden 15 jaar bewaart en je bent vooral voor de verzekering je continu aan het indekken. Als ik A doe, waarom dan en weten de ouders de consequenties van A heb ik ze daarop gewezen? Ja? en vervolgens een krabbeltje van ouders erbij. Heel streng miss maar juist daarom kan ik werken zoals ik werk.
Bij wet is om behoorlijk gegronde redenen het verboden een moeder en kind prive te vervoeren. Natuurlijk breekt nood wet maar daar was in het voorbeeld van Pindakaas geen sprake van.
Hier wordt duidelijk gezegd door Pindakaas:De kraam die we de eerste dag dat we thuis waren hadden, heeft ons met haar auto terug naar het ziekenhuis gebracht toen onze zoon weer moest worden opgenomen. Dat vond ik wel ontzettend lief, dat had niet gehoeven maar stelde ze zelf voor.
Het had dus niet gehoeven maar was sec aardig, met alleen aardig zijn winnen we de oorlog niet. Als haar op dat moment iets was overkomen was zij niet verzekerd geweest. Sommige regels zijn er niet voor niets.
Ik ben heel duidelijk een kraamverzorgster (ik werk bewust en natuurlijk) die vooral vaak niet protocollaire verzoeken krijgt. Ik ben enorm goed in improviseren, observeren en meebuigen. Ik geef altijd extra, ik doe altijd extra en ik kleur het liefste zoveel mogelijk samen met mijn kraamgezin buiten alle lijntjes MAAR er is 1 MAAR: het moet wel te allen tijde VEILIG. En een baby vervoeren naar het ziekenhuis waar geen noodzaak voor is die is niet verzekerd en dat is dus niet verantwoord en is geen goodwill maar gewoon stom.
Hier wordt alles wat recht is krom geluld en wat krom is recht. Maar protocollen zijn richtlijnen, noem het regels of codetaal die we samen met alle geboortewerkers hebben afgesproken om de gezondheid en veiligheid voor moeder en kind, te bewaken en waarborgen die overal in de gezondheidszorg gelden. Wij behoren te werken volgens de protocollen van het KCKZ. Nu zijn die best breed interpreteerbaar maar je moet wel je eigen verstand blijven gebruiken en dat is wel eens waar het mis gaat.
De verzekering gaat never nooit niet pikken dat jij omdat je zo aardig was moeder en kind wel even bij het ziekenhuis kon afzetten. Tenzij er een leven van af hangt, is dit niet verantwoord en gewoon dom. Heeft niks met aardig zijn te maken.
Verder heeft het heel veel met je gezonde verstand te maken en je indekken. Als je buiten de kaders gaat, dek je dan heel goed in. Dat is ook wat ik de hele dag doe. Dossiers worden 15 jaar bewaart en je bent vooral voor de verzekering je continu aan het indekken. Als ik A doe, waarom dan en weten de ouders de consequenties van A heb ik ze daarop gewezen? Ja? en vervolgens een krabbeltje van ouders erbij. Heel streng miss maar juist daarom kan ik werken zoals ik werk.
zondag 16 februari 2020 om 09:35
Het zal best aan mij liggen hoor, maar het lijkt me erg sterk dat het bij wet verboden is om een moeder en kind prive te vervoeren. Dan zou je niet eens thuis kunnen komen uit het ziekenhuis als je zelf niet kunt rijden.Belladonna- schreef: ↑16-02-2020 09:28Het valt mij hier ook weer eens op dat alles wat je zegt tegen je kan worden gebruikt. Als je zegt dat er meer eenduidigheid moet komen dan is degene die buiten de lijntjes kleurt juist weer beter bezig en heeft die meer hart voor de zaak en anderzijds is het vervelend want zo liggen de verwachtingen hoog en is er geen heldere taakomschrijving. Huishouden hoort er volgens bepaalde mensen hier idd niet bij maar over degene die men hier tevreden waren die deden wel allemaal extra taken.
Het had dus niet gehoeven maar was sec aardig, met alleen aardig zijn winnen de we oorlog niet. Als haar op dat moment iets was overkomen was zij niet verzekerd geweest. Sommige regels zijn er niet voor niets.
Hier wordt alles wat recht is krom geluld en wat krom is recht. Maar protocollen zijn richtlijnen, noem het regels die we samen hebben afgesproken voor de gezondheid en veiligheid voor moeder en kind, die overal in de gezondheidszorg gelden. Wij behoren te werken volgens de protocollen van het KCKZ. Nu zijn die best breed interpreteerbaar maar je moet wel je eigen verstand blijven gebruiken en dat is wel eens waar het mis gaat.
Hooguit mag het volgens protocol niet vanuit de kraamzorgorganisatie. Dat is echt iets anders als bij wet verboden.
zondag 16 februari 2020 om 09:43
Inderdaad, dat stond er anders dan ik bedoelde. Dat mag inderdaad niet van de verzekering en staat zo in het protocol. Zowel vanuit de organisaties als vanuit zelfstandig ondernemerschap mag dit echt niet. Tenzij er natuurlijk een leven vanaf hangt, maar dan nog trouwens, als er dan wat gebeurt ben je evenzogoed medeplichtig of zelfs schuldig. Dus bezint eert ge begint hieraan. En dat meen ik serieus.

zondag 16 februari 2020 om 10:01
Natuurlijk mag het wel. Er zijn geen wetten voor die zeggen dat het verboden is, dus het is een beetje een rare overtrokken stelling hierboven. Het is simpelweg zo dat een standaard autoverzekering de schade aan personen niet dekt als je een ongeval krijgt onder werktijd. Je kan je daar natuurlijk zakelijk voor bij laten bijverzekeren, maar in de praktijk doen weinig mensen in deze branche dat omdat het relatief duur is gezien het niet vaak voor komt dat je voor taxi speelt. Dus je kan je wel afvragen of het slím is om te vervoeren als je daar niet voor verzekerd bent...

zondag 16 februari 2020 om 10:41
Belladonna- schreef: ↑16-02-2020 09:28Het valt mij hier ook weer eens op dat alles wat je zegt tegen je kan worden gebruikt. Als je zegt dat er meer eenduidigheid moet komen dan is degene die buiten de lijntjes kleurt juist weer beter bezig en heeft die meer hart voor de zaak en anderzijds is het vervelend want zo liggen de verwachtingen hoog en is er geen heldere taakomschrijving. Huishouden hoort er volgens bepaalde mensen hier idd niet bij maar over degene die men hier tevreden waren die deden wel allemaal extra taken.
Man man man. Ik vind kraamverzorgsters over het algemeen fantastisch maar wat ben ik blij dat jij niet aan mijn bed stond zeg.

zondag 16 februari 2020 om 11:16
zondag 16 februari 2020 om 12:07
ClaireSophie schreef: ↑16-02-2020 11:16Bella Donna. Stop alsjeblieft![]()
Ik kan het niet meer aan.
Nachtmerries nu ik vandaag 41+3 ben en jij misschien straks aan mijn bed staat te raaskalken over hoe zwaar het wel niet is...
De weeën beginnen hier al niet spontaan en nu al helemaal niet. Denk dat het infuus met weeënopwekker vol open moet!![]()

Sterkte met de laatste loodjes hoor (en de bevalling) en fingers crossed voor een leuke kraamverzorgster.

zondag 16 februari 2020 om 12:15
Belladonna lijkt mijn kraam wel
Uren lang schrijven, schrijven, schrijven, hele stukken in dat verdomde schriftje waar we werkelijk geen seconde meer naar gekeken hebben.
En ook nog een dringend gesprek met ons voeren omdat we tijdens de video over dat je je baby niet mag schudden, in de lach waren geschoten. We lachte niet omdat het grappig was maar omdat die video belachelijk was en er een dokter als een neanderthaler met een pop zwiepte. Ze bleef maar tot in de treure allerlei zaken herhalen, inhakken, en uitleggen. Doodvermoeiend. En maar herhalen..
We hebben die kraam de deur uit zitten staren

En ook nog een dringend gesprek met ons voeren omdat we tijdens de video over dat je je baby niet mag schudden, in de lach waren geschoten. We lachte niet omdat het grappig was maar omdat die video belachelijk was en er een dokter als een neanderthaler met een pop zwiepte. Ze bleef maar tot in de treure allerlei zaken herhalen, inhakken, en uitleggen. Doodvermoeiend. En maar herhalen..
We hebben die kraam de deur uit zitten staren

zondag 16 februari 2020 om 12:47
Apart toch dat mensen altijd collectief persoonlijk denken te mogen worden. Naja, het is niet anders. Ik blijf opkomen voor mijn beroepsgroep en ik heb onwijs veel fijne klanten en ik weet van mezelf wel dat ik totaal anders ben in mijn werk (heel rustig, praat weinig, en schrijf ook al niet meer dan nodig
) dan op een forum. Het kan maar zo dat ik die ene kraamverzorgster was bij jullie waar jullie zo blij mee waren.
Als zelfstandig ondernemer heb ik een kast vol kaartjes en bedankjes, heb ik ontelbaar veel fijne recensies (ook op mijn site) en nog regelmatig contact met gezinnen waar ik heb gekraamd en word ik bij een volgend kind ook weer terug gevraagd.
Als kraamverzorgster ben ik onzichtbaar aanwezig en geef ik zorg op maat. Daarnaast kleur ik met liefde buiten de lijntjes met ze. Want zij hebben de regie en ik bewaak daarvan de veiligheid.
Ik ben helemaal niet van het herhalen en uitleggen terwijl mensen helemaal niet op mij zitten de wachten soms. Dat bespreek je van te voren en dat voel je tijdens wel aan. Dat gaat na zoveel jaar ervaring als vanzelf.
Jammer dat zo'n topic die ik niet zelf ben gestart (waar is TO eigenlijk) maar wel over mijn beroepsgroep gaat en waar ik (volgens mij) de enige kraamverzorgster ben hier en dus het dichtste bij het vuur zit) weer zo verzand in pesterijtjes en lage opmerkingen naar mij als persoon. En dat jullie blij zijn dat ik jullie kraamverzorgster niet ben. Je zou nog raar staan te kijken als ik dat namelijk wel was! Of ga worden binnenkort. Neem maar van mij aan dat ik dan professioneel genoeg ben om die twee dingen te kunnen scheiden, jullie hopelijk ook!
Liefs <3

Als zelfstandig ondernemer heb ik een kast vol kaartjes en bedankjes, heb ik ontelbaar veel fijne recensies (ook op mijn site) en nog regelmatig contact met gezinnen waar ik heb gekraamd en word ik bij een volgend kind ook weer terug gevraagd.
Als kraamverzorgster ben ik onzichtbaar aanwezig en geef ik zorg op maat. Daarnaast kleur ik met liefde buiten de lijntjes met ze. Want zij hebben de regie en ik bewaak daarvan de veiligheid.
Ik ben helemaal niet van het herhalen en uitleggen terwijl mensen helemaal niet op mij zitten de wachten soms. Dat bespreek je van te voren en dat voel je tijdens wel aan. Dat gaat na zoveel jaar ervaring als vanzelf.
Jammer dat zo'n topic die ik niet zelf ben gestart (waar is TO eigenlijk) maar wel over mijn beroepsgroep gaat en waar ik (volgens mij) de enige kraamverzorgster ben hier en dus het dichtste bij het vuur zit) weer zo verzand in pesterijtjes en lage opmerkingen naar mij als persoon. En dat jullie blij zijn dat ik jullie kraamverzorgster niet ben. Je zou nog raar staan te kijken als ik dat namelijk wel was! Of ga worden binnenkort. Neem maar van mij aan dat ik dan professioneel genoeg ben om die twee dingen te kunnen scheiden, jullie hopelijk ook!
Liefs <3
zondag 16 februari 2020 om 12:49
Lieve ClaireSophie, ik zal je bij deze plechtig beloven dat als ik bij jou kom kramen ik mijn mond hou over hoe zwaar het wel niet is (voor wie eigenlijk, voor jou of voor mij? Want over mijzelf praat ik zelden tijdens mijn werk)ClaireSophie schreef: ↑16-02-2020 11:16Bella Donna. Stop alsjeblieft![]()
Ik kan het niet meer aan.
Nachtmerries nu ik vandaag 41+3 ben en jij misschien straks aan mijn bed staat te raaskalken over hoe zwaar het wel niet is...
De weeën beginnen hier al niet spontaan en nu al helemaal niet. Denk dat het infuus met weeënopwekker vol open moet!![]()
Ik gun je een fijne bevalling toe (voor zover een bevalling fijn kan zijn dan) en natuurlijk een prachtige en gezonde baby.
En mocht het zo zijn dat ik er deze week ben: ik zal mijn uiterste best doen om goed voor je te zorgen.
Heel veel liefs van Donna <3

zondag 16 februari 2020 om 12:54
Je zou ook even naar jezelf kunnen kijken in dezen. Je bent enorm lang van stof en komt nogal drammerig over.Belladonna- schreef: ↑16-02-2020 12:47Apart toch dat mensen altijd collectief persoonlijk denken te mogen worden. Naja, het is niet anders. Ik blijf opkomen voor mijn beroepsgroep en ik heb onwijs veel fijne klanten en ik weet van mezelf wel dat ik totaal anders ben in mijn werk (heel rustig, praat weinig, en schrijf ook al niet meer dan nodig) dan op een forum. Het kan maar zo dat ik die ene kraamverzorgster was bij jullie waar jullie zo blij mee waren.
Liefs <3