Kraamverzorgsters pikken het niet meer!

08-02-2020 22:28 364 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las vandaag in de krant dat de kraamverzorgsters het niet meer pikken dat ze allerlei extra klusjes moeten doen tijdens de kraamweek.

Ik heb voor de kraamhulpen die bij mij zijn geweest nooit klusjes voor ze bedacht. Heb ze gewoon hun dag laten werken zoals zij het 'normaal' ook doen.

Ik ben nu wel benieuwd of jullie je kraamhulp extra klusjes lieten doen, of dat zij vertelde over vreemde verzoeken die ze ooit hebben gehad.
SallySpectra* schreef:
16-02-2020 12:54
Je zou ook even naar jezelf kunnen kijken in dezen. Je bent enorm lang van stof en komt nogal drammerig over.

Kan ze niet.
Belladonna- schreef:
16-02-2020 09:28
Het valt mij hier ook weer eens op dat alles wat je zegt tegen je kan worden gebruikt. Als je zegt dat er meer eenduidigheid moet komen dan is degene die buiten de lijntjes kleurt juist weer beter bezig en heeft die meer hart voor de zaak en anderzijds is het vervelend want zo liggen de verwachtingen hoog en is er geen heldere taakomschrijving. Huishouden hoort er volgens bepaalde mensen hier idd niet bij maar over degene die men hier tevreden waren die deden wel allemaal extra taken.
Bij wet is om behoorlijk gegronde redenen het verboden een moeder en kind prive te vervoeren. Natuurlijk breekt nood wet maar daar was in het voorbeeld van Pindakaas geen sprake van.

Hier wordt duidelijk gezegd door Pindakaas:De kraam die we de eerste dag dat we thuis waren hadden, heeft ons met haar auto terug naar het ziekenhuis gebracht toen onze zoon weer moest worden opgenomen. Dat vond ik wel ontzettend lief, dat had niet gehoeven maar stelde ze zelf voor.

Het had dus niet gehoeven maar was sec aardig, met alleen aardig zijn winnen we de oorlog niet. Als haar op dat moment iets was overkomen was zij niet verzekerd geweest. Sommige regels zijn er niet voor niets.

Ik ben heel duidelijk een kraamverzorgster (ik werk bewust en natuurlijk) die vooral vaak niet protocollaire verzoeken krijgt. Ik ben enorm goed in improviseren, observeren en meebuigen. Ik geef altijd extra, ik doe altijd extra en ik kleur het liefste zoveel mogelijk samen met mijn kraamgezin buiten alle lijntjes MAAR er is 1 MAAR: het moet wel te allen tijde VEILIG. En een baby vervoeren naar het ziekenhuis waar geen noodzaak voor is die is niet verzekerd en dat is dus niet verantwoord en is geen goodwill maar gewoon stom.

Hier wordt alles wat recht is krom geluld en wat krom is recht. Maar protocollen zijn richtlijnen, noem het regels of codetaal die we samen met alle geboortewerkers hebben afgesproken om de gezondheid en veiligheid voor moeder en kind, te bewaken en waarborgen die overal in de gezondheidszorg gelden. Wij behoren te werken volgens de protocollen van het KCKZ. Nu zijn die best breed interpreteerbaar maar je moet wel je eigen verstand blijven gebruiken en dat is wel eens waar het mis gaat.
De verzekering gaat never nooit niet pikken dat jij omdat je zo aardig was moeder en kind wel even bij het ziekenhuis kon afzetten. Tenzij er een leven van af hangt, is dit niet verantwoord en gewoon dom. Heeft niks met aardig zijn te maken.

Verder heeft het heel veel met je gezonde verstand te maken en je indekken. Als je buiten de kaders gaat, dek je dan heel goed in. Dat is ook wat ik de hele dag doe. Dossiers worden 15 jaar bewaart en je bent vooral voor de verzekering je continu aan het indekken. Als ik A doe, waarom dan en weten de ouders de consequenties van A heb ik ze daarop gewezen? Ja? en vervolgens een krabbeltje van ouders erbij. Heel streng miss maar juist daarom kan ik werken zoals ik werk.

Jeetje wat is er mis met jou?
Je hebt toch helemaal geen weet van de verdere situatie en wat er wel en niet is besproken en al dan niet is neergekrabbeld?
En wel zo van leer trekken.
Doe eens rustig zeg.
En dan nog iets: met ‘dat had ze niet hoeven doen’ doelde ik op het onderwerp van het topic, namelijk dat wij nooit van haar hadden verwacht dat ze die taak op zich zou nemen.
Maar wij zaten wel degelijk in een ‘noodsituatie’ waarin we naar het ziekenhuis moesten maar er weinig vervoersopties waren. Verder ga ik er geen details over loslaten dus bespaar je de moeite hier me nogmaals de les over te lezen want ik hoef aan jou geen verantwoording af te leggen.
Pinda-Kaas schreef:
17-02-2020 00:32
En dan nog iets: met ‘dat had ze niet hoeven doen’ doelde ik op het onderwerp van het topic, namelijk dat wij nooit van haar hadden verwacht dat ze die taak op zich zou nemen.
Maar wij zaten wel degelijk in een ‘noodsituatie’ waarin we naar het ziekenhuis moesten maar er weinig vervoersopties waren. Verder ga ik er geen details over loslaten dus bespaar je de moeite hier me nogmaals de les over te lezen want ik hoef aan jou geen verantwoording af te leggen.
Dat klopt en ik andersom ook niet aan jou.
Als je van te voren duidelijker was geweest zou mijn antwoord ook anders zijn geweest want zoals ik eerder ook al zei: nood breekt altijd wet.
Maar los daarvan, los van jouw verhaal dus, mogen wij niet zomaar tijdens ons werk patienten gaan vervoeren. Mag gewoon niet en kunnen wij enorm gedonder mee krijgen. Dus die lieve kraamverzorgster die zo coulant was moeder en gele baby naar het ziekenhuis te brengen voor een bili bepaling (ik geef nu even een zogenaamd voorbeeld) en onderweg een aanrijding krijgt waarbij moeder en kind iets oplopen, is dan ineens zo lief niet meer. Reken maar dat zij de lading over zich heen krijgt, en de kosten. Dus als er andere opties zijn dan is rijden naar het ziekenhuis altijd de verantwoordelijkheid van de ouders. Maar als er echte nood is en het is op leven en dood dan moet je afwegingen maken en soms risiso's nemen en dan vind ik het een heel ander verhaal. Maar dat kwam niet naar voren in jouw stukje. Ik las het als: goh ze was zo aardig om ons te rijden, en dat was echt niet nodig geweest maar ze deed het toch.
Ja dan kom ik in opstand want dat is gewoon niet de bedoeling, snap je?
Ik weet wel wie ik een prettiger kraamverzorgster zou vinden ..
Merys schreef:
17-02-2020 08:21
Ik weet wel wie ik een prettiger kraamverzorgster zou vinden ..
Dat is prima, en dat mag. Ik vind het belangrijk om veilig te handelen en bij vervoer te kijken (als er geen spoed is) naar alternatieven.
Maar als jij daarom die andere mevrouw liever als kraamverzorgster had gehad dan is dat je goed recht.
Ik heb ook wel eens gezinnen dat ik denk: ik had nu liever een ander gezin gehad. Je hebt het niet altijd voor het uitkiezen helaas.
Belladonna- schreef:
17-02-2020 08:36
Dat is prima, en dat mag. Ik vind het belangrijk om veilig te handelen en bij vervoer te kijken (als er geen spoed is) naar alternatieven.
Maar als jij daarom die andere mevrouw liever als kraamverzorgster had gehad dan is dat je goed recht.
Ik heb ook wel eens gezinnen dat ik denk: ik had nu liever een ander gezin gehad. Je hebt het niet altijd voor het uitkiezen helaas.

Ik vind de manier waarop jij hier tekeer gaat echt heel gek. En dat heb ik inderdaad liever niet aan mijn kraambed.
:lips:
Belladonna- schreef:
16-02-2020 09:43
Inderdaad, dat stond er anders dan ik bedoelde. Dat mag inderdaad niet van de verzekering en staat zo in het protocol. Zowel vanuit de organisaties als vanuit zelfstandig ondernemerschap mag dit echt niet. Tenzij er natuurlijk een leven vanaf hangt, maar dan nog trouwens, als er dan wat gebeurt ben je evenzogoed medeplichtig of zelfs schuldig. Dus bezint eert ge begint hieraan. En dat meen ik serieus.
Zou goed kunnen kloppen. Geen kraamzorg hier, maar bij mijn -zorg-organisatie mag het ook niet, vanwege verzekering.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
17-02-2020 08:59
Zou goed kunnen kloppen. Geen kraamzorg hier, maar bij mijn -zorg-organisatie mag het ook niet, vanwege verzekering.
Precies. Ik zit het hier echt niet te verzinnen. Dankje voor je posting.
Hoi Merys, ik vraag het je hier nog maar een keertje: waarom achtervolg je mij en waarom staf je mijn postings?
Maar wat verwacht je dan, dat een kraamvrouw met een zieke baby en zonder vervoer uit zichzelf zegt dat de kraamverzorgster haar en haar baby dan maar niet moet brengen? Of dat ze er achteraf niet blij om mág zijn dat het is gebeurd?

Dat het niet mag geloof ik meteen, maar daar kan je Pinda-Kaas toch niet om ter verantwoording roepen? Of bepalen hoe zij zich er achteraf over moet voelen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
simbalabimba schreef:
17-02-2020 08:59
Maar dat van die medeplichtigheid is echt onzin hoor. Waar zou je dan medeplichtig aan zijn?
Belladonna- schreef:
17-02-2020 08:14
Dat klopt en ik andersom ook niet aan jou.
precies en daarom zei ik: bespaar je de moeite.
Ik snap dit hele topic niet. Wat een non-discussie.

Je maakt van tevoren duidelijke afspraken op papier.
anoniem_394429 wijzigde dit bericht op 17-02-2020 16:27
62.21% gewijzigd
Susan schreef:
17-02-2020 10:07
Maar wat verwacht je dan, dat een kraamvrouw met een zieke baby en zonder vervoer uit zichzelf zegt dat de kraamverzorgster haar en haar baby dan maar niet moet brengen?

Bij je postings, Belladonna, krijg ik het idee dat je bovenstaande verwacht. Dat je verwacht dat kraamvrouwen zich vooraf inlezen wat wel en niet mag, en dat ze vervolgens tegen hun kraamverzorgsters zeggen dat ze dat fruithapje niet hoeven maken, hun oudste kind niet van school hoeven halen, de wc niet hoeven schoon te maken en de was niet hoeven te draaien. Dat ze de kraamverzorgster tegen zichzelf in bescherming nemen. Klopt dat?
Pandax schreef:
17-02-2020 10:32
Bij je postings, Belladonna, krijg ik het idee dat je bovenstaande verwacht. Dat je verwacht dat kraamvrouwen zich vooraf inlezen wat wel en niet mag, en dat ze vervolgens tegen hun kraamverzorgsters zeggen dat ze dat fruithapje niet hoeven maken, hun oudste kind niet van school hoeven halen, de wc niet hoeven schoon te maken en de was niet hoeven te draaien. Dat ze de kraamverzorgster tegen zichzelf in bescherming nemen. Klopt dat?
Ja precies - en dat die kraamvrouwen, mocht het toch gebeuren, daar zéker niet blij mee mogen zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Pff
anoniem_394429 wijzigde dit bericht op 17-02-2020 16:26
99.68% gewijzigd
Dubbeljus schreef:
17-02-2020 10:46
Overigens vind ik er wat van dat je hier lezers bijna ‘om de oren slaat’ met verhalen over de extreme armoede, mishandeling, vrouwen die ‘bestegen’ werden in de kraamweek ( :nooo: ), veilig thuis meldingen en wat al niet meer voor gruwelijkheden je tegenkomt in je werk.

We weten allemaal dat die zaken voorkomen, godzijdank in een kleine minderheid van de gevallen. Maar wat is het doel om dat hier rond te schreeuwen op een forum waar vrouwen lezen die waarschijnlijk gewoon braaf een net gezin hebben en een gezond baby’tje en alleen maar een beetje verzorgd willen worden? Sommige van die vrouwen hebben situaties als die jij beschrijft als kind overleeft en hebben nu een goed leven voor zichzelf waar het wél klopt en een fijn gezin hebben en een fijne kraamweek. Maar die moeten van jou zich vooral realiseren dat het niet overal zo goed is? Nee, dat weet iedereen helaas.

Ik vind het oprecht fantastisch dat je dit werk doet en dat jij iets kan en wil doen in dat soort zware situaties. Ik hoop dat jij en je collega’s bij de organisaties je cao naleving kunnen verbeteren. Maar dáár moet je zijn. Goedbedoelende cliënten (de meerderheid vermoed ik) kunnen er niets aan doen en verdienen je tirade niet.

Ze heeft een perma.
Susan schreef:
17-02-2020 10:35
Ja precies - en dat die kraamvrouwen, mocht het toch gebeuren, daar zéker niet blij mee mogen zijn.

Precies. Als de verantwoordelijkheid voor de arbeidsomstandigheden van de kraamverzorgster bij de kraamvrouw ligt, is het de kraamvrouw aan te rekenen wanneer de kraamverzorgster dingen doet die niet in een protocol beschreven staan. Maar ik denk dat die verantwoordelijkheid daar helemaal niet ligt. De verantwoordelijkheid voor de arbeidsomstandigheden van de zorgverlener ligt, denk ik, maar zelden bij de zorgvrager. Die ligt bij de zorgverlener zelf, die op locatie vorm moet geven aan zijn eigen beroepsinhoud, aan de organisatie waar de zorgverlener werkzaam is en aan de afspraken die binnen de beroepsgroep zijn gemaakt over de werkinhoud. Ik vind het niet passend en niet redelijk om daar de zorgvrager verantwoordelijk voor te houden.
Merys schreef:
17-02-2020 11:09
Ze heeft een perma.
Wat heeft een permanent ermee te maken?
Ik heb dit toen zelf doorgenomen met de kraamzorg wat ik wil en niet wilde dat zij deed.. Ze had een hele lijst meegenomen waarop taken stonden die je kon vragen..
Voltooid schreef:
17-02-2020 11:34
Ik heb dit toen zelf doorgenomen met de kraamzorg wat ik wil en niet wilde dat zij deed.. Ze had een hele lijst meegenomen waarop taken stonden die je kon vragen..
Ja, het is niet zo dat kersverse ouders geen flauw idee hebben wat ze van de kraamhulp kunnen verwachten en omgekeerd.
Vragen mag altijd natuurlijk en 'nee' zeggen ook.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

Pindakaasjes schreef:
13-02-2020 13:53
Wat is dat trouwens toch met die hitsige kraamheren?!

Een "kraamheer" waar wij allang geen contact meer wensen te hebben, meende zich te moeten beklagen.

"De kraamhulp is een stomme lesbo die alleen geïnteresseerd is in de kut van mijn wijf".

O_O Smeerlap.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Sophiever schreef:
17-02-2020 11:27
Wat heeft een permanent ermee te maken?
Er wordt 'permanente ban"bedoeld.

1 of meerdere forummers heeft/hebben @Bellodonna- gestaft; de mods erop gewezen ( IP check vragen) dat ze misschien helemaal niet op het forum mag zijn omdat ze ooit al s een permanente ban gekregen heeft. Misschien ook in combinatie met dat wat @Belladonna- post? Dat niet hebben kunnen? En dan gaan janken bij de mods.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven