Kraamverzorgsters pikken het niet meer!

08-02-2020 22:28 364 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las vandaag in de krant dat de kraamverzorgsters het niet meer pikken dat ze allerlei extra klusjes moeten doen tijdens de kraamweek.

Ik heb voor de kraamhulpen die bij mij zijn geweest nooit klusjes voor ze bedacht. Heb ze gewoon hun dag laten werken zoals zij het 'normaal' ook doen.

Ik ben nu wel benieuwd of jullie je kraamhulp extra klusjes lieten doen, of dat zij vertelde over vreemde verzoeken die ze ooit hebben gehad.
Volgens mij staat er bijna altijd op papier wat wel en niet hoort bij de kraamzorg. Dat word vaak ook netjes van te voren besproken.

Dus bij een verzoek die daar niet bij past is nee toch gewoon een antwoord?

Zeker bij verzoeken zoals mest de schuur even uit, of kan je koffiemelk halen want tante truus wil vanavond koffiemelk in de koffie.. Of maak even ook lunch maken... voor mijn man die helemaal zelf eten kan maken want mist echt geen handen en armen en hersens.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 08-02-2020 22:33
15.57% gewijzigd
Mij werd laatst nog verteld dat ze alleen het huishouden bijhouden. En dus niet een grote schoonmaak gaan doen o.i.d. Leek me nogal logisch, maar blijkbaar niet voor iedereen.

Weet wel dat mijn moeder vroeger bij een boer kwam die dacht dat mijn moeder alle klusjes van de huisvrouw over nam inclusief het voeren van de varkens :mrgreen:
nachtvlinder1977 schreef:
08-02-2020 22:32
Mij werd laatst nog verteld dat ze alleen het huishouden bijhouden. En dus niet een grote schoonmaak gaan doen o.i.d. Leek me nogal logisch, maar blijkbaar niet voor iedereen.

Weet wel dat mijn moeder vroeger bij een boer kwam die dacht dat mijn moeder alle klusjes van de huisvrouw over nam inclusief het voeren van de varkens :mrgreen:
Ook niet.

Eigenlijk alleen de ruimtes waar de kraamvrouw en baby echt zijn. En dan inderdaad bijhouden, geen hele poetswerkjes.
Of de was van de baby en kraamvrouw maar ze hoeven niet de was van de rest te doen. Ect.

Zijn er eigenlijk echt alleen voor kraamvrouw en baby. Ze nemen geen huishouden over.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 08-02-2020 22:37
15.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niets gevraagd. Toch heeft ze alle wasmanden leeg gewassen. Iets wat mij nog nooit gelukt was :)

Maar las een stuk in de krant erover. Schandalig wat mensen durven te vragen.
I wanna live my life with the volume full!
Officieel hoefde de kraamverzorgende niet de was te doen van iemand anders dan de baby of de kraamvrouw. Maar ze waste de onderbroeken van mijn man ook, dat was toch lief.
Mensen maken soms misbruik van thuiszorg, dus dat zal bij KV ook voorkomen. Wel stom, maar goed, nee zeggen dan maar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kraamhulp gaf aan dat ze zich verveelde en vroeg of ik dr wat te doen kon geven, dus die heeft naast het normale huishouden de ramen staan lappen, lamellen gestoft, elke dag boodschappen gedaan, de oudste meegenomen naar de kinderboerderij, etc. Hoefde van mij echt niet maar ze deed t graag zei ze.
Mijn eerste kv zat dagenlang op dr mobiel. Tja.

Ik vind t niet altijd duidelijk wat hoort bij dagelijks huishouden en wat niet. Bij mijn schoonmoeder hoort ramen lappen wel bij de wekelijkse klusjes, bij mij dus echt niet haha.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er kraamverzorgsters hier met verhalen? Die zou ik graag lezen!
Ik heb drie keer hele fijne kraamhulpen gehad die van aanpakken wisten. Ze deden veel meer dan wat ik nodig vond, toen ze vertrokken zag mijn huis er echt keurig uit. Maar goed, ik ging niet vragen of ze de ramen wilden wassen ofzo.
nina210 schreef:
08-02-2020 22:37
Mijn kraamhulp gaf aan dat ze zich verveelde en vroeg of ik dr wat te doen kon geven, dus die heeft naast het normale huishouden de ramen staan lappen, lamellen gestoft, elke dag boodschappen gedaan, de oudste meegenomen naar de kinderboerderij, etc. Hoefde van mij echt niet maar ze deed t graag zei ze.
Mijn eerste kv zat dagenlang op dr mobiel. Tja.

Ik vind t niet altijd duidelijk wat hoort bij dagelijks huishouden en wat niet. Bij mijn schoonmoeder hoort ramen lappen wel bij de wekelijkse klusjes, bij mij dus echt niet haha.
Alleen dat hoeven ze eigenlijk ook al niet te doen he? Een schone leefomgeving en zorg voor de baby en kraamvrouw. Niet voor de rest van gezin of huishouden.


Denk als sommige kraambureau's wat duidelijker zijn vooraf er heel veel gezeur en rare klusjes voorkomen kan worden.
Luci_Morgenster schreef:
08-02-2020 22:34
Ook niet.

Eigenlijk alleen de ruimtes waar de kraamvrouw en baby echt zijn. En dan inderdaad bijhouden, geen hele poetswerkjes.
Of de was van de baby en kraamvrouw maar ze hoeven niet de was van de rest te doen. Ect.

Zijn er eigenlijk echt alleen voor kraamvrouw en baby. Ze nemen geen huishouden over.
Dit werd gezegd door degene die de intake deed. Het zal mij eerlijk gezegd een worst wezen. Als ze maar lief is voor de baby en mijn andere kinderen. En een beetje geestelijke steun als ik die nodig heb. Man is een paar weken thuis, dus die poetst zelf wel.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kraamverzorgster hoefde echt geen extra klusjes te doen, ze had haar handen vol aan het verzorgen van mij en zoon. En veel praten. Ik had een pittige kraamverzorgster die van aanpakken wist, ik hoefde haar niets te vragen.
nachtvlinder1977 schreef:
08-02-2020 22:40
Dit werd gezegd door degene die de intake deed. Het zal mij eerlijk gezegd een worst wezen. Als ze maar lief is voor de baby en mijn andere kinderen. En een beetje geestelijke steun als ik die nodig heb. Man is een paar weken thuis, dus die poetst zelf wel.
Of dat is al een tijdje terug of dat is precies het probleem.

Want het is al jaren echt niet meer dat ze een beetje je huishouden runnen.
Alle reacties Link kopieren
Onze kraamverzorgster was verbaasd dat ze koffie en eten aangeboden kreeg, dat ze een kaartje en cadeautje ter afscheid kreeg, dat we haar bedankten en waardeerden en dat ze een geboortekaartje meekreeg (vinden mensen blijkbaar te duur die paar euro van een geboortekaartje)
Dat vond ik wel erg om te merken.
En ze worden vaak schandalig behandeld.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tweede kraamverzorgster was geweldig.
Leuk, gezellig, grappig en ze deed enorm veel. Ze zorgde super voor mij en mijn zoon.
Mijn huis was nooit eerder zo schoon geweest.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Mijn kraamhulpen waren erg lief. Heb heerlijk met ze zitten praten, maar.moe van het werken werden ze zeker niet.

Als ik even beneden op de bank zat wist de eerste niet hoe snel ze een pot koffie moest zetten zodat we die even soldaat konden maken. Zodra ik dan zei dat ik even ging liggen, of net lag ging wilde ze mijn bed verschonen. En zo meer van dat.soort dingetjes. Heb het allemaal maar zo gelaten. Weekje is zo voorbij.

En heel eerlijk, ik vind het ook helemaal niks als een ander mijn huis aan het poetsen is en alles maar open trekt.
Alle reacties Link kopieren
Onze kraamzorg was een vrouw op leeftijd. Ze was, zoals ze zelf zei, van de oude stempel. Ik mocht van haar en aantal dingen niet doen en daar lette ze goed op. Als ze kwam, vroeg ze wat ze kon doen en die taken deed ze dan ook. De taken bestonden alleen uit hulp die ik nodig had. Ze heeft verder niets extra's gedaan en dat verwachtten wij ook niet. Mijn man was thuis en weer hadden 4 uur hulp ipv de algemene 6 uur per dag.
Alle reacties Link kopieren
Ongelofelijk dat je je kraamverzorgster als een sloof behandelt!

Hier heb ik het prima getroffen!
Eerste was ‘gewoon prima’. Deed haar ding, verzorging moeder en kind, licht huishoudelijk werk, lunch maken, papieren bijhouden etc.
De tweede was wat minder. Heel jong meisje, ik denk dat ze thuis niet heeft leren poetsen. Ze poetste de hele bovenverdieping met 1 vaatdoekje dat ze van te voren onder de koude kraan nat gemaakt had. Maar ze was super lief voor de oudste. Dat vond ik veel belangrijker.
De derde was ge-wel-dig. Die waste dagelijks de hele was weg. Lief voor de oudste twee. Die bracht ze naar school, kdv en ballet. Ze vond het maar onzin dat ik opa of oma daar steeds voor liet komen, kon zij toch ook??

Er is maar 1 verzoekje wat ik de deed: of ze gewoon gezellig aan tafel/aan bed mee-aten. Ik vond het zo ongezellig dat ze in de keuken hun eigen broodpakketjes opaten! (Ik snap het wel hoor, je zal vast in huizen komen waar het niet zo fris is, of waar je niks aangeboden krijgt/er niks is. Maar ik vond veel gezelliger om samen te eten!
stefke wijzigde dit bericht op 08-02-2020 23:10
0.61% gewijzigd
Wat raar dat mensen zo veel vragen.
Ze kwam en vroeg wat ik wilde dat ze zou doen. Ik zei dat ik het niet wist. Ze stelde voor even alles voor de verzorging van de baby handig te maken voor mij, nu ik de trap niet vlot op en af kon. Ze nam mij mee door mijn eigen huis en liet me allemaal handigheidjes zien :lol: hoe je dingen praktischer neer kan leggen, hoe het badje beter kon staan etc . Ze verschoonde baby, stuurde mij op een bepaald moment naar bed met baby en al.
Ik voelde me zo'n zombie die dagen, en zij nam de leiding gewoon even over, zei wat goed voor me was, nam allerlei klusjes uit mijn handen en zette me regelmatig op de bank om even te kletsen, terwijl zij dan ondertussen een was vouwde of aardappels schilde. Wat een geweldig mens :yes:
Alle reacties Link kopieren
Mijn kraamverzorgster heeft qua baby niet veel hoeven doen,omdat die na een spoedsectio was overleden,maar ik heb erg veel aan haar gehad.
Het hele huishouden boeide me niks,maar ze heeft er wel voor gezorgd dat ik de kraamperiode overleefd heb.
Klinkt dramatisch,maar ik heb veel aan haar te danken.
Nu ik er zo aan denk,25 jaar later,zou ik haar toch nog s een bedankje moeten sturen.
c'est le ton qui fait la musique
Het gaat al fout bij de term “kraamhulp”.
Het is kraamverzorgster!
Ik geef ze groot gelijk dat ze grenzen aan gaan geven. Las dit laatst ook ergens en daar waren vrouwen die het normaal vonden dat een kraamverzorgende het hele huishouden overnam. Ehh sorry maar daar zijn ze toch niet voor?! Ze zijn er toch voor om te zorgen dat het goed gaat met moeder en kind en leert de ouders hoe je voor een baby moet zorgen? Dat ze een keer een fruithap voor je maken, beschuit met muisjes maken voor je bezoek een wasje draaien met baby spul okee (als de kraamverzorgende dat prima vind) maar je partner kan toch ook de handen uit de mouwen steken? Of iemand van je familie/vrienden kan toch te hulp schieten. Desnoods regel je voor een paar weken een schoonmaakster.

Vind zowiezo dat er in de zorg vaak over grenzen wordt gegaan. De professional vind het een kleine moeite om client ergens extra mee te helpen en uiteindelijk gaat men het normaal vinden dat je dat doet als professional want de hulp bij een vriendin deed dat ook...
Ik had slechte ervaringen met de kraam Zorg, zorgen dus.
Kreeg eentje een halve dag toen ik uit het ziekenhuis kwam (zware bevalling) Ik was alleen en dus geen man die even kon helpen.
DIe heeft er snel een wasje in gedaan en een beetje afwas en thats it. Ze werkte wel door maar het was een noodoplossing, kon zij verder niets aan doen. Toen kreeg ik een "weekenddienst" mevrouw. Die plofte met een sjeik jurkje op de bank en heeft de baby vastgehouden en verder niets. Toen ik voorzichtig informeerde naar wat te eten, drinken etc (ik kon nauwelijks lopen) gaf ze lachend aan dat ze weekend dienst had (doordeweek dus) en dat ze dat dan niet deed.
Geklaagd natuurlijk en toen kreeg ik er een die zowaar vroeg of ik wat wilde eten, of de baby in bad moest etc. Heerlijk.. voor één dag dan. De volgende dag had ze baby over de schouder, met één hand, en wipte 'm zo over haar schouder.
Zie het nog voor me. Het was net een lappenpop met armpjes wijd. Hij viel op zijn hoofdje en bleef ook echt heel even daar op staan. Toen klapte hij op zijn rug.
Als hij op zijn buik was omgekiept had ie zijn nek gebroken.

Kraamtijd was dus nul komma nul. Bestond alleen maar uit ellende en ziekenhuis bezoek.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand rare dingen vraagt. Wel dat de zorg nihil is.
Alle reacties Link kopieren
De eerste kraamverzorgster was geweldig, en deed zoveel meer dan nodig! De tweede was een luie donder die na anderhalf uur al zei dat ze niets meer te doen had, dus kon ze gaan (en dit iedere dag). Aan het eind van de week wist ze nog steeds niet hoe het koffiezetapparaat werkte. Ik denk dat ze in totaal 1x drinken voor mij gepakt heeft... Andersom maakte ik wel dagelijks koffie voor haar. Zij wilde eigenlijk alleen dingen doen die puur en alleen met baby te maken hadden en verder niets. En dan wel alleen de 'leuke' dingen, dus knuffelen. Alle luiers van onze oudste en van de baby hebben we ook allemaal zelf gedaan. Enige goede was dat ze vriendelijk was, maar verder.......
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg genoeg te eten van kraamverzorgster. Mijn kraamverzorgster was eigenlijk ook gewoon mijn therapeut. Ze stuurde mij naar bed en zorgde voor de kleine. Ik stuntelde met borstvoeding. Mijn kraamverzorgster was druk met ons verzorgen, met de nadruk op verzorging. Ik mis haar zo.
strings-attached schreef:
08-02-2020 23:25
De volgende dag had ze baby over de schouder, met één hand, en wipte 'm zo over haar schouder.
Zie het nog voor me. Het was net een lappenpop met armpjes wijd. Hij viel op zijn hoofdje en bleef ook echt heel even daar op staan. Toen klapte hij op zijn rug.
Als hij op zijn buik was omgekiept had ie zijn nek gebroken.
WTF

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven