Kraamverzorgsters pikken het niet meer!

08-02-2020 22:28 364 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las vandaag in de krant dat de kraamverzorgsters het niet meer pikken dat ze allerlei extra klusjes moeten doen tijdens de kraamweek.

Ik heb voor de kraamhulpen die bij mij zijn geweest nooit klusjes voor ze bedacht. Heb ze gewoon hun dag laten werken zoals zij het 'normaal' ook doen.

Ik ben nu wel benieuwd of jullie je kraamhulp extra klusjes lieten doen, of dat zij vertelde over vreemde verzoeken die ze ooit hebben gehad.
Onze kraamzorg was heel bijzonder en lief...
Na 1.5 dag bij ons te zijn geweest waarin ze onwijs zorgzaam was voor ons drieën en met veel liefde en geduld mijn man alles uitlegde (keizersnede, meeste kwam op man neer) kreeg ik, wegens een immuunsysteemstoornis, helaas de oh zo gevreesde koorts (wat, wisten wij van een vorige operatie, duidde op pyoderma gangrenosum)
Ze had meteen door dat het ernstig was (ondanks dat ziektebeeld zeer zeldzaam is) en heeft man geholpen met ziekenhuis nog net niet dwingen tot opname. (Die wilden 'het nog even aankijken voor het geval het gewoon een vaker voorkomende infectie was')
Ik dus terug naar ziekenhuis. Waar ik opgenomen werd...ZONDER KIND. Man dus thuis met kind van nog geen week oud. Als kraamvrouw niet aanwezig is, vervalt kraamzorg. Ze had dus naar huis kunnen gaan en dag erna ook niet meer hoeven komen. Echter; ze is bij mijn man en kind gebleven om hem te helpen zich voor te bereiden op een nacht alleen met een kersverse baby. De dag erna stond ze wederom op de stoep (waarvoor ze dus niet betaald kreeg!) om mijn moeder in ons huis te helpen met het afmaken van de geboortekaartjes (was eigen knutselprojectje van mij wat dus on-af thuis lag...) en...een overheerlijk gerecht uit haar geboorteland te koken; genoeg voor 2 dagen overheerlijk eten. 2 dagen later kwam ze ook nog op ziekenbezoek in het ziekenhuis, omdat ze het zó vreselijk voor ons vond. Echt een engel.

We hebben haar wel 100x bedankt en haar een poster die in ons huis hing, welke ze had aangegeven erg mooi te vinden, ingelijst en met dankwoord erop gegeven.

Nu ik zwanger ben van de 2e, gaan we proberen of we haar kunnen opsporen. Inmiddels wonen we ergens anders, maar al is het alleen maar om bij háár op bezoek te gaan met onze 2 kinderen.

Prachtmens.
Wat een mooi en lief verhaal Anna-Rosie!
Ik weet nog wel dat de kraamzorg hier arriveerde om half twaalf 's avonds, toen ik net lag te persen, en ik riep dat ze maar op de gang moest wachten (ik had niet zoveel zin wildvreemden te ontmoeten op zo'n moment) maar de geboorte duurde nog 2 uur...
En al die tijd wachtte ze op de gang. Ze deed natuurlijk wel wat dingetjes, vast kleertjes pakken of dingen zoeken die de vk nodig had, maar toch.
Bleek daarna een hartstikke aardige vrouw te zijn. Ik voel me nog steeds een beetje schuldig, want ze ging pas om zes uur 's ochtends weg. Daarna kwam er een ander, ook echt een fantastische vrouw.
Die bleef tot het einde, maakte elke dag de wc schoon, en om de dag schoon beddengoed. En inderdaad ook alle was weggewerkt. Had van ons echt niet gehoeven, maar we hadden een makkelijke baby en ze was ook wel met een uurtje klaar met het huishouden.
Ik hoop dat zij ook een fijne week heeft gehad en dat ze volgende keer weer kan :)
Wij hadden prettige kraamverzorgsters. Alles samen met ons met de babies doen, wc en douche fris, moeder controleren, af en toe een lekker bakje fruit, maar belangrijker visite die alleen over zichzelf praatte (een buurvrouw die langskwam) de deur uitwerken.
Een kennis (kraamverzorgster) vertelde weleens dat er mensen zijn die verwachten dat ze de strijk van weken aan de kant maakt.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Snert :hug:
Het verschilt zoveel per kraamverzorgster. Bij de eerste hadden we een prima vrouw maar deed niet meer dan wat er in haar taken pakket staat staat.

Bij de tweede een hard werkende boerendochter met nog 10 broers en zussen thuis dus die wist van aanpakken. Baby kwam wat vroeger dan ik dacht dus was nog bezig met de kleding kasten wisselen. Alle zomer kleren van man, mij en dochter lachen op zolder om gewassen te worden. Echt enorme stapel. Heeft ze allemaal gewassen en gestreken. Elke avond gekookt, cakes gebakken, laatste dag het hele huis goed doorgewerkt plus alle bedden verschoont. En daarbij de gebruikelijke dingen als elke dag badkamer, oudste verzorgen, alle dagelijkse was, elke dag ons bed verschonen ect. Maar dat was echt een uitzondering.

Ze gaf ook aan dat ze gezinnen die hun eerste kind kregen ook niet haar voorkeur hadden. Daar had ze zo weinig te doen. Ze werkte veel onder christelijke en zei deed voornamelijk de gezinnen met meer dan 6 kinderen.
noalien wijzigde dit bericht op 09-02-2020 06:22
1.51% gewijzigd
Mijn eerste kraamverzorgster kwam vertellen dat ze alle deuren van het huis had afgesopt terwijl ik doodop met baby boven zat en geen rust kreeg. Ik dacht al wat is ze toch de hele tijd aan het doen. Had ze in die tijd maar de baby van mij overgenomen zodat ik even kon slapen.

Ik vond het juist vervelend dat ze elke dag een hele waslijst moet bijhouden. Ze zat alleen maar in de weg de hele tijd.

De tweede kraamverzorgster luisterde wel naar mijn wensen en zat Een tijd met baby zodat ik kon rusten. Of ging een uur met de oudste naar de eendjes zodat we even rust hadden.
Mijn eerste bevalling is al 38 jaar geleden. Mijn kindje was te vroeg geboren en verdween in de couveuse. Ik moest naar huis zonder baby.
Onze kraamverzorgster was een oudere dame van de oude stempel. Ondanks dat er geen baby in huis was kwam ze toch voor mij zorgen. Ze maakte mijn lunch en zorgde dat ik voldoende vitamines binnen kreeg, op tijd ging rusten en ze verzorgde koffie voor de visite. Ook waste ze elke dag alles weg. Ik heb hele goede herinneringen aan haar.

Bij ons tweede kind kreeg ik een jonge meid, die erg vrolijk was, lief voor onze oudste maar ze voerde weinig uit. Ik kan me nog herinneren dat ik, duizelig en wel, zelf de was ging uitzoeken en aanzetten (man kreeg bijna geen verlof toen)

Als ik hier eens lees is er enorm veel veranderd in de tussentijd......
Hier een schat van een kraamverzorgster. De nicht van mijn man :heart: ze komt nog jaarlijks op de verjaardag van onze dochter en ik zie haar uiteraard regelmatig. Ik heb na de bevalling een pnd gehad en ze was zo lief. Heb ook 3 borstontstekingen gehad en ze bleef ook langer dan moest elke dag. Nog 3 dagen verlenging gekregen ook. Ze deed veel in het huis, zorgde goed voor mij en dochter en ben blij dat we toen een bekende in huis hadden ipv een onbekend iemand :)

Maar ik hoor dus soms ook wel verhalen van haar, jemig! Hoe sommige mensen de kraamverzorgster behandelen is inderdaad absurt.
strings-attached schreef:
08-02-2020 23:25
Ik had slechte ervaringen met de kraam Zorg, zorgen dus.
Kreeg eentje een halve dag toen ik uit het ziekenhuis kwam (zware bevalling) Ik was alleen en dus geen man die even kon helpen.
DIe heeft er snel een wasje in gedaan en een beetje afwas en thats it. Ze werkte wel door maar het was een noodoplossing, kon zij verder niets aan doen. Toen kreeg ik een "weekenddienst" mevrouw. Die plofte met een sjeik jurkje op de bank en heeft de baby vastgehouden en verder niets. Toen ik voorzichtig informeerde naar wat te eten, drinken etc (ik kon nauwelijks lopen) gaf ze lachend aan dat ze weekend dienst had (doordeweek dus) en dat ze dat dan niet deed.
Geklaagd natuurlijk en toen kreeg ik er een die zowaar vroeg of ik wat wilde eten, of de baby in bad moest etc. Heerlijk.. voor één dag dan. De volgende dag had ze baby over de schouder, met één hand, en wipte 'm zo over haar schouder.
Zie het nog voor me. Het was net een lappenpop met armpjes wijd. Hij viel op zijn hoofdje en bleef ook echt heel even daar op staan. Toen klapte hij op zijn rug.
Als hij op zijn buik was omgekiept had ie zijn nek gebroken.

Kraamtijd was dus nul komma nul. Bestond alleen maar uit ellende en ziekenhuis bezoek.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand rare dingen vraagt. Wel dat de zorg nihil is.
WAT???? Afschuwelijk! Heeft je baby daar iets aan over gehouden?

En volgens mij heb ik op dit forum al eens eerder gelezen over een kraamhulp die een baby heeft laten vallen. Was jij dat, of iemand anders?
Ooh ik wilden die van mij altijd adopteren! Bij mij hoefden ze niks extra's te doen was dankbaar voor alles wat er gedaan werd.

Edit: ik heb haar wel eens gevraagd even 40 min op baby te passen zodat ik even naar buiten kon.
staafmixer wijzigde dit bericht op 09-02-2020 07:53
27.84% gewijzigd
Bij de eerste had ik een kraamverzorgster die ging uit zichzelf schoonmaken. En een stagiaire.

Bij de tweede had ik een ander bureau vanwege de verzekering en die kondigde al meteen aan wat ze NIET mocht doen (het huishouden dus, en kind naar school brengen). Ze ging ook heel vroeg weg omdat ze om de hoek woonde en volgens mij nam ze het er gewoon van. Dan kwam ze 2x een uur op een dag of zo. En dan heel snel die lijst invullen na afloop (zo van 'die dag ben ik zo lang geweest, mee eens? ja').

Of het echt waar was dat ze kort was ingeroosterd en niets mocht, weet ik niet, maar ik had er toch geen behoefte aan.
Een duidelijker taken pakket zou denk ik veel schelen, aan beide kanten. Zodat de gene die hard werken geen rare verzoeken krijgen en de gene die niks doen er eens op gewezen worden dat ze toch echt bepaalde dingen moeten doen.

Bij mijn eerste kind vond ze stofzuigen in de woonkamer onzin want we hebben een hond dus dan moest het morgen opnieuw, zat op haar telefoon, vertelde lange verhalen over haar dochter en had commentaar op hoeveel kleertjes onze baby had, over of ik al gegeten had of niet. Een boterham maken, kopje thee, iets pakken, iets schoonmaken.. Nee hoor dat deed ze niet. Puur en alleen de controles bij de baby, die van vond ze ook onzin zo laat in de kraamweek (ik was pas op dag 6 thuis) en toen ik er op stond omdat ik last had van de hechtingen zei ze dat ze weg waren terwijl er nog 3 van de 5 zaten. Bij de middelste ook alleen de controles, hechtingen weg knippen durfde ze niet, van een ooievaarsvlek had ze nog nooit gehoord, bv geen kennis over en met de oudste heeft ze nooit een woord gewisseld ook niet toen hij wel iets aan haar vroeg. Een kopje thee zetten ging al niet want dan moest ze steeds de trap op en af omdat ik boven in bed lag. Beide zijn dus eerder naar huis gestuurd en bij de 3e hebben we het heerlijk zonder gedaan. We wisten al dat ivm medicatie tijdens de zwangerschap ik met de baby niet gelijk naar huis kon en de baby op dag 3 nog een uitgebreide controle zou krijgen. Medisch geen issue dus en wegen kon ook bij het cb 2 straten verderop. Vond dat echt de fijnste kraamtijd van alle 3.
Onze kraamverzorgster wilde van alles doen, maar ik voelde me bezwaard omdat ik vanaf dag 1 gewoon alles zelf kon. Ik heb haar wel een paar dagen laten komen om de baby te checken en te helpen met wat babydingen (ik wist bijvoorbeeld niet hoe een tummytub precies werkte en ze gaf me wat tips voor de borstvoeding), ze heeft 1 keer mijn oudste uit school gehaald en de dagen erna is ze bij de baby gebleven (die mocht toen nog niet naar buiten) terwijl ik zelf mijn dochter uit school haalde. Ik was zo snel hersteld dat ze daarna al niet meer hoefde te komen. Maar haar allerlei huishoudelijke of andere dingen laten doen zou niet in me opkomen.
Bij de eerste kreeg ik nog 8 uur pd kraamzorg. Dat was toen nog. Maar het was onze eerste en man had ook vrij en deed zelf de was, kookte zelf enzo. De kraamhulp zei dat ze niet vaak meemaakte dat ze zo weinig te doen had.

Alle 3 de keren waren ze verbaasd dat we zeiden dat ze gewoon konden mee eten tussen de middag. En ook kadootjes op de laatste dag waren ze niet echt gewend.

Bij de 2e was er een geboortegolf waardoor er te weinig verzorgsters waren. We kregen toen 4 uur hulp per dag. Dat arme mens werkte zich uit de naad. Ze wilde strijken (stop daarmee dat doen we zelf ook niet :-) ). Het was ook nog bloedheet.
We hebben toen gezegd dat ze alleen mij en de baby moest controleren en voor de rest niks. Ja bij me blijven terwijl man boodschappen ging doen. Man had ook toen vrij en kon prima alles zelf.

3e Keer idem.
Wij hadden een echte young professional, die met haar checklist in de hand alles afging. Ze deed niet meer en ook niet minder dus. Als er iets afweek van de standaard (ik heb een vrij lage basistemperatuur bijv) dan ging ze zeer serieus in overleg met de verloskundige.

Die lijst was idioot nauwkeurig, er stonden dingen in als: bij binnenkomst kort vragen hoe de nacht was.
Ik denk inderdaad dat er van beide kanten veel onduidelijkheid over is.
boomtak2 wijzigde dit bericht op 02-04-2020 16:28
91.07% gewijzigd
Boomtak2 schreef:
09-02-2020 07:58
Ik denk inderdaad dat er van beide kanten veel onduidelijkheid over is. Mijn kraamzorg zat de hele tijd beneden niks te doen en voor de zorg voor mij zelf was ik afhankelijk van mijn man maar die was gewoon gelijk weer aan het werk dus toen ik stuwing ed had was er niemand om even koelcompressen te maken. Ik moest gelijk na een dag zelf mijn kleren weer in de kast leggen en de slaapkamer is ook nooit gedweild of gestofzuigd. Ik dacht toen nouja laat maar gaan want ze zorgt wel goed voor de baby maar achteraf vond ik het eigenlijk echt niet leuk. Ik moest zelfs een keer bijna naar het ziekenhuis door haar handelen want ik had verhoging gekregen omdat ze mij en de baby onder hele dikke dekens had gestopt omdat de baby een fractie te koud was geworden maar verder was er eigenlijk niets aan de hand, zij wilde graag naar huis dus de baby moest snel warm worden. Daarna was ik dus ook warm geworden en mocht ze niet meer weg van de verloskundige omdat ze mij in de gaten moest houden. Ik ben toen maar zo veel mogelijk onder de koude douche en zonder dekens gaan liggen om weer af te koelen zodat ze weg kon want ze was niet al te blij dat ze nu moest blijven en dat de verloskundige boos was op haar. Alsof het voor mij lekker leuk was dat ik bijna naar het ziekenhuis moest. Volgende keer hoef ik echt niet iemand die allemaal taken van me over neemt maar als ik van tevoren wist dat niet alleen de zorg voor de baby erbij hoort maar ook de zorg voor de vrouw had ik gelijk de eerste dat al gebeld voor een ander
Ik geloof dat ik die checklijst van de kraamverzorgster ook nog moest tekenen voor akkoord, zo voelde het in ieder geval wel, dus ik wist precies wat ze moest doen.

Ze ging haar lijstje ook echt af als ze niks te doen had, heb ik dit al verteld? Nee?, nou hier komt het. En dan kwam er een verplicht verhaal.

Hoe doen andere verzorgende dat dan? Ze moeten toch een soort van verantwoorden wat ze hebben gedaan.
FunnyFace8 schreef:
09-02-2020 07:06
WAT???? Afschuwelijk! Heeft je baby daar iets aan over gehouden?

En volgens mij heb ik op dit forum al eens eerder gelezen over een kraamhulp die een baby heeft laten vallen. Was jij dat, of iemand anders?

Ik ken een soortgelijk verhaal van nina1966; zij schrijft hier vaker over haar zoon die daar helaas wel iets aan overgehouden heeft. Bizar eigenlijk, dat dat dus kennelijk vaker gebeurt...

On topic: mijn broer en schoonzus hadden na de bevalling van de eerste (dus je weet zelf nog niet hoe/wat) de eerste dagen een fantastische kraamhulp. De een na laatste dag kwam er een ander, een oudere vrouw.
Mijn broer heeft haar smiddags buiten gezet met de mededeling dat ze ook de volgende dag niet meer hoefde te komen. Hij kreeg op zn werk m’n schoonzus huilend en enigszins hysterisch aan de lijn omdat ze overstuur gemaakt werd door de kraamverzorgster die overal commentaar op had, intussen zelf weinig deed en niet vriendelijk was.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Mevrouw75 schreef:
09-02-2020 08:07
Ik geloof dat ik die checklijst van de kraamverzorgster ook nog moest tekenen voor akkoord, zo voelde het in ieder geval wel, dus ik wist precies wat ze moest doen.

Ze ging haar lijstje ook echt af als ze niks te doen had, heb ik dit al verteld? Nee?, nou hier komt het. En dan kwam er een verplicht verhaal.

Hoe doen andere verzorgende dat dan? Ze moeten toch een soort van verantwoorden wat ze hebben gedaan.
Heel snel door dat lijstje en zo snel praten dat je niks kon zeggen.
Gelukkig had ik daar dus ook geen zin in, want ik had eigenlijk weinig zorg nodig. Maar ik kreeg wel het gevoel dat ze de zaak bedonderde qua inzet.
Wat een mega verschillende verhalen!
Tijdens de intake van het kraambureau kregen wij een lijst met wat wij van een kraamhulp mochten verwachten. Heel fijn! Er werd ook direct gezegd, dat als er geen klik was, we DIRECT moesten bellen. De volgende dag zou er een ander komen. Was in ons geval gelukkig niet nodig!
Onze kraamhulp kwam iedere ochtend om stipt half 9 (mochten overigens iedere dag zelf haar starttijd aangeven, tussen half 8 en 9) en liep direct naar boven. Ze kletste even met ons over de avond en nacht, gaf tips en antwoorden op onze vragen en knuffelde even met dochter/ hielp evt met aanleggen. Vervolgens vroeg ze wat we wilden ontbijten, liep naar zolder, deed de eerste was in de machine en maakte vervolgens ontbijt. Super uitgebreid dienblad met alles wat je maar kon bedenken. Zelfs man werd niet vergeten. Terwijl wij ontbeten, checkte zij onze dochter en werd het toilet boven grondig gepoetst. Na het ontbijt controleerde ze mij volledig en ging man met haar en dochter naar het babykamertje om samen dochter aan te kleden. Ik bleef heerlijk in bed en sliep vaak nog even. Man werd er op uit gestuurd om eea aan boodschapjes te halen (fruit, compressen, weetikveelwat) en beneden werd ondertussen de stofzuiger door het huis gehaald terwijl dochter in de box sliep. Uurtje later was het meestal tijd voor een voeding en werd ik uitgebreid geholpen met het aanleggen. Geweldig, want eerder ging dat niet goed. Ik voedde, buidelde en maakte mij daarna klaar voor visite. Kv regelde alles beneden en zorgde tegelijkertijd dat alles wasmanden leeg waren.
Er werden eieren gebakken tussen de middag, er stonden smoothies en fruitschaaltjes klaar in de koelkast en het huis werd na visite weer helemaal opgeruimd.
Het leek serieus een hotel.
Wij hebben genoten van de kraamweek!🥰💕 Ongedwongen sfeer, kv deed alles uit zichzelf en ging blij naar huis. Bij het afscheid een mooi ontspanpakketje gegeven met het geboortekaartje en mijn jarige man werd door haar ook niet vergeten.
Stiekem vind ik dit topic heel handig om te lezen, over enkele mnd zelf kraamzorg nodig..
strings-attached schreef:
08-02-2020 23:25
De volgende dag had ze baby over de schouder, met één hand, en wipte 'm zo over haar schouder.
Zie het nog voor me. Het was net een lappenpop met armpjes wijd. Hij viel op zijn hoofdje en bleef ook echt heel even daar op staan. Toen klapte hij op zijn rug.
Als hij op zijn buik was omgekiept had ie zijn nek gebroken.

Kraamtijd was dus nul komma nul. Bestond alleen maar uit ellende en ziekenhuis bezoek.
Verschrikkelijk, ik hoop dat hij er niet veel schade aan overgehouden heeft. Lijkt me onvoorstelbaar moeilijk.

Dat juist zo iemand zo'n fout kan maken... Helaas ken ik meerdere van zulke verhalen, bij een vriendin is de baby van de commode af gevallen door de kraamverzorgster die vervolgens op je in praat dat je echt niet naar het ziekenhuis hoeft te gaan met de baby. Sommige mensen zouden gewoon geen kraamverzorgster moeten zijn.
Wat grappig om zoveel wisselende ervaringen te lezen.
Tussen de twee kraamverzorgsters die bij mij geweest zat ook een verschil van een dag en een nacht.
De 1e was een reddende Engel, ze was er echt voor 'mij' en de baby.
De tweede was alleen maar bezig met de zorgmap en checklisten. Die zette haar eigen theekopje nog niet eens in de vaatwasser, hoorde niet bij haar taken.
Mijn 1e kraamhulp at een beetje ongevraagd mijn kasten leeg qua lunch. Ik mocht van haar na mijn keizersnede maar 1x per dag de trap op en af, dus alleen voor het avondeten, en dan kwam ze mij bijv 1 boterham brengen en had ze er 6 voor zichzelf gesmeerd. En ik moest na de lunch slapen, maar dat lukte mij de eerste dag niet zo goed. En al helemaal niet meer toen ze net op dat tijdstip beneden ging stofzuigen etc. En toen ik vroeg of ze op een ander moment wilde stofzuigen, zei ze maar je kon toch al niet slapen... :facepalm:

De 2e kwam 1 dag ivm feestdag en die zat beneden naast man op de bank lijstjes in te vullen, terwijl ik moest slapen met een wakkere baby naast me. Toen heeft man de baby maar naar beneden gehaald.
De 3e kwam haar de volgende dag gelukkig aflossen en die was prima. No nonsense mens en ze deed ook de was van het hele gezin (want onzin om halve machines te draaien met alleen spul van mij en baby) en zorgde prima voor mij en de baby en een beetje voor de oudste. Maar de oudste had ook liever papa om zich heen. En als ik wilde slapen, nam zij de baby over en deed ze de afwas op een later moment.

Maar ik heb volgens mij ook nooit gekke dingen van de kraamverzorgsters gevraagd
happyapple wijzigde dit bericht op 09-02-2020 12:04
39.95% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven