Kraamverzorgsters pikken het niet meer!
zaterdag 8 februari 2020 om 22:28
Ik las vandaag in de krant dat de kraamverzorgsters het niet meer pikken dat ze allerlei extra klusjes moeten doen tijdens de kraamweek.
Ik heb voor de kraamhulpen die bij mij zijn geweest nooit klusjes voor ze bedacht. Heb ze gewoon hun dag laten werken zoals zij het 'normaal' ook doen.
Ik ben nu wel benieuwd of jullie je kraamhulp extra klusjes lieten doen, of dat zij vertelde over vreemde verzoeken die ze ooit hebben gehad.
Ik heb voor de kraamhulpen die bij mij zijn geweest nooit klusjes voor ze bedacht. Heb ze gewoon hun dag laten werken zoals zij het 'normaal' ook doen.
Ik ben nu wel benieuwd of jullie je kraamhulp extra klusjes lieten doen, of dat zij vertelde over vreemde verzoeken die ze ooit hebben gehad.
zondag 9 februari 2020 om 09:20
Achteraf hadden we de kraamhulp weg moeten sturen, of andere moeten vragen. Ze zeurde steeds over de honden (die we overdag buiten deden omdat zij niet van honden hield, maar toch bleef ze klagen want er lagen haren op de grond, terwijl er hier minstens 1 keer dag gestofzuigd wordt). Ze maakte niks qua eten. Ik stond zelf te koken terwijl ik verkeerd geplaatste hechtingen had na een spoedkeizersnede waardoor ik niet rechtop kon staan. Mijn man moest na twee dagen weer aan het werk (kreeg met geen mogelijkheid verlof buiten de twee officiële dagen) en kon niet op hem terugvallen. ik vond het erg zwaar, had veel bloed verloren tijdens de spoedkeizersnede waardoor ik 0 energie had, de ene na andere migraine aanval kreeg, baby heel klein was en nauwelijks kon drinken waardoor hij bijna terug naar ziekenhuis moest. Kraamverzorgster wilde per se dat ik borstvoeding bleef proberen want was protocol. Maar toen verloskundige of huisarts (weet ik zo niet meer, er is veel langs me heen gegaan) me erop wees dat als baby later die dag niet voldoende zou drinken hij in ziekenhuis opgenomen zou worden en dat kunstvoeding waarschijnlijk zoveel minder energie van mij en zoon zouden kosten, zag ik in dat dat prima was. Waarom hield de kraamverzorgster zo aan borstvoeding vast terwijl mijn zoon en ik het daar zo slecht op deden?
Wel nam ze mijn temperatuur en zo op, dat was checklist invullen. Maar echt hulp heb ik niet aan haar gehad/ervaren.
Denk achteraf dat het niet normaal is dat je, terwijl je letterlijk en figuurlijk niet rechtop kunt staan van de pijn, je eigen eten maakt, baby in bad doet enz. Man probeerde .s avonds te doen wat hij kon, maar had extreem lange dagen en zat ook vol zorgen over mij en zoon wat veel energie bij hem kostte.
Hebben later een pleegbaby in huis mogen nemen. Kwam in crisis, dus niet op voorhand van alles kunnen regelen. Baby was nog jong. Had het wel prettig gevonden om bijv 1 dag kraamhulp te krijgen, om weer effe 'opgefrist' te worden hoe het ook alweer gaat met een baby. Maar goed, de handigheid heb je ook zo weer te pakken. Gelukkig kraamverzorgster in de familie die ik altijd mocht bellen.
Wel nam ze mijn temperatuur en zo op, dat was checklist invullen. Maar echt hulp heb ik niet aan haar gehad/ervaren.
Denk achteraf dat het niet normaal is dat je, terwijl je letterlijk en figuurlijk niet rechtop kunt staan van de pijn, je eigen eten maakt, baby in bad doet enz. Man probeerde .s avonds te doen wat hij kon, maar had extreem lange dagen en zat ook vol zorgen over mij en zoon wat veel energie bij hem kostte.
Hebben later een pleegbaby in huis mogen nemen. Kwam in crisis, dus niet op voorhand van alles kunnen regelen. Baby was nog jong. Had het wel prettig gevonden om bijv 1 dag kraamhulp te krijgen, om weer effe 'opgefrist' te worden hoe het ook alweer gaat met een baby. Maar goed, de handigheid heb je ook zo weer te pakken. Gelukkig kraamverzorgster in de familie die ik altijd mocht bellen.
zondag 9 februari 2020 om 09:28
Ik heb het gelezen. Ik vind het zelf altijd wel prettig als kraamhulpen gewoon worden aangesproken als kraamverzorgsters aangezien zij niet in een kraam op de markt staan maar serieus werk doen 8-10 dagen aaneensluitend in een gezin. Ze zijn de ogen en oren van de verloskundige en monitoren al die dagen nauwlettend de gezondheid van moeder en kind en bestieren ondertussen ook het hele gezin. Ze zorgen, verzorgen, monitoren, lichten voor, helpen, leggen uit, nemen over, etc etc. In die dikke week dat ze er, weekend, vakantie of feestdag, 's nachts of 's morgens vroeg is, neemt ze in 1 zucht het hele gezin over, zorgt dat alles blijft doordraaien en is zij op de achtergrond aanwezig. Ze helpt met de borstvoeding, droogt tranen, luistert naar verhalen, zorgt dat de ggd komt en schrijft alle papieren voor de verzekering vol en houdt alle luiers en gewichten bij, en de gezondheid van de moeder. Er worden maaltijden bereid, wasjes gedraaid met broertjes of zusjes gespeeld en het bezoek wordt verzorgd. Er wordt veel meer gedaan in die paar dagen dan mensen soms doorhebben. Ze hebben achter de schermen contact met andere hulpverleners en dragen soms over, schakelen hulp in, bellen bij twijfel (en dat is wat zij dus de hele dag doen: observeren)
Er zijn altijd negatieve verhalen over kraamverzorgende te vinden maar neem maar van mij aan dat dat merendeel indianenverhalen zijn waar mensen elkaar gek mee maken. Het heeft ook iets te maken met verwachtingen. Kraamverzorgsters zijn er niet voor het huishouden, zij horen het huis achter te laten zoals ze het aantroffen en behoren het sanitair waar moeder op zit schoon te houden ivm infectie gevaar Verder is de kraamwas, en kraamkamer iets wat ze bijhoudt. De woonkamer dweilen, de trappen zuigen, wasmanden wegwassen van weken, kinderbedden verschonen, afwas van de avond ervoor, de koelkast soppen of de ramen boenen: allemaal NIET de taak van een kraamverzorgende. Daar gaat het mis. Als je dat verwacht. De kraamverzorgster is een kameleon en op afroep beschikbaar tussen de controles etc door. Kraamverzorgende hebben gewoon een gedegen opleiding en moeten elk jaar bijgeschoold worden anders blijven ze niet geregistreerd. Dus alle spookverhalen ten spijt, is dat hele kraamzorg een uniek concept en alleen in NL beschikbaar. Daardoor hoeven mensen niet of minder lang in het ziekenhuis te blijven en dat scheelt behoorlijk wat geld.
Als je dan ook nog eens hoort hoe weinig een kraamverzorgende verdient. Dan is het echt huilen met de pet op, en dan ook echt.
Ik lees vaak (ook hier) mijn kv was geweldig want: Ze waste al mijn wassen weg, ging naar de winkel en haalde mijn dochter van ballet. Vergeet niet: dat zijn allemaal NIET de taken van een KV. En daar wordt het vak wel vaak door om zeep geholpen. Omdat de mensen die wel tevreden zijn dat zijn OMDAT de kv van alles buiten haar boekje om deed. Daarmee verpesten die kv het voor het gros, dat wel gewoon volgens de regels werkt en geen onderbroeken van de kraamheer vouwt, en geen lamellen stoft. Een kv is geen huishoudster. Ze is medisch opgeleid omdat ze de gezondheid van moeder en kind moet bewaken en monitoren en moet doorverwijzen zo nodig. Ze rapporteert, signaleert, licht voor en legt uit. Alles wat met moeder en baby te maken heeft is haar prioriteit. Dus die wc die ze boent is uit voorzorg tegen infectie gevaar, niet omdat ze de wc even lekker wil doen blinken. Dat bed dat ze verschoont: idemdito. Het eten dat ze tussen de middag maakt: zelfde laken en pak. Niks voor niks, alles voor het welzijn van moeder en kind. Want daar krijgt ze nml, weekend, avond, nacht, feestdag of vakantie wel 12 hele euro's per uur bruto voor. Ga er maar aanstaan!!
Weinig mensen die daar hun hele prive leven 24-7 voor willen laten vallen, altijd onregelmatig werken, waarbij hun eigen gezinsleven op 2 komt te staan, je nooit weet waar en wanneer je aan het werk moet, en waarbij je behoorlijk wat verantwoordelijkheid hebt. Je werkt altijd alleen en bent enorm kwetsbaar en je moet een behoorlijke duizendpoot zijn. Als je ziet hoe je vaak als voetveeg behandeld wordt, dan is dat echt bij de beesten af. Mensen zijn soms zo veeleisend en onbeschoft, en je zal er staan als jong net afgestudeerd meiske. Dan begin je toch echt weinig hoor kan ik je wel vertellen. Je moet echt behoorlijk sterk in je schoenen staan. Want mensen schromen tegenwoordig niet om te pas en te onpas het kraambureau te bellen met allerlei zeik argumenten om een ander te vragen. Mensen zijn niet snel tevreden en denken: mijn kraamweek moet een feestje zijn dus ik moet als een koningin in bed liggen en de kv gaat die week ALLES voor me doen. Ja nee, dacht het dus niet.
Echte dankbaarheid of realiteitszin ontbreekt er wel bij sommige mensen. Terwijl de kv echt overal komt en heel veel ziet en ook regelmatig in onveilige situaties verkeerd. En dan dus moet gaan melden. En dat moet bespreken, in haar eentje, met het gezin in het kader van transparantie. Ik vind dat er behoorlijk wat druk en eisen op de schouders van de KV worden gelegd. Terwijl het gros hier vooral denkt in termen van huishouden. En dat is wat er mis gaat. Heel. Erg. Mis.
Er zijn altijd negatieve verhalen over kraamverzorgende te vinden maar neem maar van mij aan dat dat merendeel indianenverhalen zijn waar mensen elkaar gek mee maken. Het heeft ook iets te maken met verwachtingen. Kraamverzorgsters zijn er niet voor het huishouden, zij horen het huis achter te laten zoals ze het aantroffen en behoren het sanitair waar moeder op zit schoon te houden ivm infectie gevaar Verder is de kraamwas, en kraamkamer iets wat ze bijhoudt. De woonkamer dweilen, de trappen zuigen, wasmanden wegwassen van weken, kinderbedden verschonen, afwas van de avond ervoor, de koelkast soppen of de ramen boenen: allemaal NIET de taak van een kraamverzorgende. Daar gaat het mis. Als je dat verwacht. De kraamverzorgster is een kameleon en op afroep beschikbaar tussen de controles etc door. Kraamverzorgende hebben gewoon een gedegen opleiding en moeten elk jaar bijgeschoold worden anders blijven ze niet geregistreerd. Dus alle spookverhalen ten spijt, is dat hele kraamzorg een uniek concept en alleen in NL beschikbaar. Daardoor hoeven mensen niet of minder lang in het ziekenhuis te blijven en dat scheelt behoorlijk wat geld.
Als je dan ook nog eens hoort hoe weinig een kraamverzorgende verdient. Dan is het echt huilen met de pet op, en dan ook echt.
Ik lees vaak (ook hier) mijn kv was geweldig want: Ze waste al mijn wassen weg, ging naar de winkel en haalde mijn dochter van ballet. Vergeet niet: dat zijn allemaal NIET de taken van een KV. En daar wordt het vak wel vaak door om zeep geholpen. Omdat de mensen die wel tevreden zijn dat zijn OMDAT de kv van alles buiten haar boekje om deed. Daarmee verpesten die kv het voor het gros, dat wel gewoon volgens de regels werkt en geen onderbroeken van de kraamheer vouwt, en geen lamellen stoft. Een kv is geen huishoudster. Ze is medisch opgeleid omdat ze de gezondheid van moeder en kind moet bewaken en monitoren en moet doorverwijzen zo nodig. Ze rapporteert, signaleert, licht voor en legt uit. Alles wat met moeder en baby te maken heeft is haar prioriteit. Dus die wc die ze boent is uit voorzorg tegen infectie gevaar, niet omdat ze de wc even lekker wil doen blinken. Dat bed dat ze verschoont: idemdito. Het eten dat ze tussen de middag maakt: zelfde laken en pak. Niks voor niks, alles voor het welzijn van moeder en kind. Want daar krijgt ze nml, weekend, avond, nacht, feestdag of vakantie wel 12 hele euro's per uur bruto voor. Ga er maar aanstaan!!
Weinig mensen die daar hun hele prive leven 24-7 voor willen laten vallen, altijd onregelmatig werken, waarbij hun eigen gezinsleven op 2 komt te staan, je nooit weet waar en wanneer je aan het werk moet, en waarbij je behoorlijk wat verantwoordelijkheid hebt. Je werkt altijd alleen en bent enorm kwetsbaar en je moet een behoorlijke duizendpoot zijn. Als je ziet hoe je vaak als voetveeg behandeld wordt, dan is dat echt bij de beesten af. Mensen zijn soms zo veeleisend en onbeschoft, en je zal er staan als jong net afgestudeerd meiske. Dan begin je toch echt weinig hoor kan ik je wel vertellen. Je moet echt behoorlijk sterk in je schoenen staan. Want mensen schromen tegenwoordig niet om te pas en te onpas het kraambureau te bellen met allerlei zeik argumenten om een ander te vragen. Mensen zijn niet snel tevreden en denken: mijn kraamweek moet een feestje zijn dus ik moet als een koningin in bed liggen en de kv gaat die week ALLES voor me doen. Ja nee, dacht het dus niet.
Echte dankbaarheid of realiteitszin ontbreekt er wel bij sommige mensen. Terwijl de kv echt overal komt en heel veel ziet en ook regelmatig in onveilige situaties verkeerd. En dan dus moet gaan melden. En dat moet bespreken, in haar eentje, met het gezin in het kader van transparantie. Ik vind dat er behoorlijk wat druk en eisen op de schouders van de KV worden gelegd. Terwijl het gros hier vooral denkt in termen van huishouden. En dat is wat er mis gaat. Heel. Erg. Mis.
anoniem_394873 wijzigde dit bericht op 09-02-2020 09:36
16.57% gewijzigd
zondag 9 februari 2020 om 09:32
Eens! Mag dit vet gedrukt?Belladonna- schreef: ↑09-02-2020 09:28Ik heb het gelezen. Ik vind het zelf altijd wel prettig als kraamhulpen gewoon worden aangesproken als kraamverzorgsters aangezien zij niet in een kraam op de markt staan maar serieus werk doen 8-10 dagen aaneensluitend in een gezin. Ze zijn de ogen en oren van de verloskundige en monitoren al die dagen nauwlettend de gezondheid van moeder en kind en bestieren ondertussen ook het hele gezin. Ze zorgen, verzorgen, monitoren, lichten voor, helpen, leggen uit, nemen over, etc etc. In die dikke week dat ze er, weekend, vakantie of feestdag, 's nachts of 's morgens vroeg is, neemt ze in 1 zucht het hele gezin over, zorgt dat alles blijft doordraaien en is zij op de achtergrond aanwezig. Ze helpt met de borstvoeding, droogt tranen, luistert naar verhalen, zorgt dat de ggd komt en schrijft alle papieren voor de verzekering vol en houdt alle luiers en gewichten bij, en de gezondheid van de moeder. Er worden maaltijden bereid, wasjes gedraaid met broertjes of zusjes gespeeld en het bezoek wordt verzorgd. Er wordt veel meer gedaan in die paar dagen dan mensen soms doorhebben. Ze hebben achter de schermen contact met andere hulpverleners en dragen soms over, schakelen hulp in, bellen bij twijfel (en dat is wat zij dus de hele dag doen: observeren)
Ik lees vaak (ook hier) mijn kv was geweldig want: de waste al mijn wassen weg, ging naar de winkel en haalde mijn dochter van ballet. Vergeet niet: dat zijn allemaal NIET de taken van een KV. En daar wordt het vak wel vaak door om zeep geholpen. Omdat de mensen die wel tevreden zijn dat zijn OMDAT de kv van alles buiten haar boekje om deed. Daarmee verpesten die kv het voor het gros, dat wel gewoon volgens de regels werkt en geen onderbroeken van de kraamheer vouwt, en geen lamellen stoft. Een kv is geen huishoudster. Ze is medisch opgeleid omdat ze de gezondheid van moeder en kind moet bewaken en monitoren en moet doorverwijzen zo nodig. Ze rapporteert, signaleert, licht voor en legt uit. Alles wat met moeder en baby te maken heeft is haar prioriteit. Dus die wc die ze boent is uit voorzorg tegen infectie gevaar, niet omdat ze de wc even lekker wil doen blinken. Dat bed dat ze verschoont: idemdito. Het eten dat ze tussen de middag maakt: zelfde laken en pak. Niks voor niks, alles voor het welzijn van moeder en kind. Want daar krijgt ze nml, weekend, avond, nacht, feestdag of vakantie wel 12 hele euro's per uur bruto voor. Ga er maar aanstaan!!
Kraamverzorgsters zijn geen schoonmaaksters.

zondag 9 februari 2020 om 10:03
Inderdaad bizar. Dit laat me dan ook niet los. Heb je een linkje naar het/een topic waar ze schrijft over haar zoon? Zou graag lezen hoe het nu met hen gaat.schorpioentje28 schreef: ↑09-02-2020 08:10Ik ken een soortgelijk verhaal van nina1966; zij schrijft hier vaker over haar zoon die daar helaas wel iets aan overgehouden heeft. Bizar eigenlijk, dat dat dus kennelijk vaker gebeurt...
zondag 9 februari 2020 om 10:15
En toch verpest zo'n vrouw het wel voor de rest van de kraamverzorgsters. Want wat zij doet is niet professioneel. Ze doet veel meer dan gewoon vaststaat dat het vak inhoudt. En zo krijg je dus die onrealistische verwachtingen. Mensen zijn niet gauw meer tevreden en omdat de kv regelrecht rapportcijfers krijgt van de klant (geen grapje, je moet van die evaluatie dingen invullen nadien en die komen in je portal te staan en bij lager dan een 8 moet je op het matje komen bij de baas) werken ze vaak de benen uit hun broek.Noalien schreef: ↑09-02-2020 06:20Het verschilt zoveel per kraamverzorgster. Bij de eerste hadden we een prima vrouw maar deed niet meer dan wat er in haar taken pakket staat staat.
Bij de tweede een hard werkende boerendochter met nog 10 broers en zussen thuis dus die wist van aanpakken. Baby kwam wat vroeger dan ik dacht dus was nog bezig met de kleding kasten wisselen. Alle zomer kleren van man, mij en dochter lachen op zolder om gewassen te worden. Echt enorme stapel. Heeft ze allemaal gewassen en gestreken. Elke avond gekookt, cakes gebakken, laatste dag het hele huis goed doorgewerkt plus alle bedden verschoont. En daarbij de gebruikelijke dingen als elke dag badkamer, oudste verzorgen, alle dagelijkse was, elke dag ons bed verschonen ect. Maar dat was echt een uitzondering.
Ze gaf ook aan dat ze gezinnen die hun eerste kind kregen ook niet haar voorkeur hadden. Daar had ze zo weinig te doen. Ze werkte veel onder christelijke en zei deed voornamelijk de gezinnen met meer dan 6 kinderen.
Waardoor je dus totaal scheve verhoudingen krijgt. Uit angst voor een slechte evaluatie doen veel kraamverzorgster meer dan in hun taakomschrijving staat en daarmee verpesten ze het hele vak voor diegene die zich wel aan de spelregels houdt.
Er moet meer duidelijkheid komen.
Het zit zo: als je thuis bevalt het je bij borstvoeding recht op 49 uur kraamzorg verdeeld over 8 dagen. In het begin iets meer en in de loop van de week nemen de uren af. Ze assisteert bij de partus, en is de rechterhand van de verloskundige. Ze moet kunnen reanimeren en signaleren te allen tijde.
De taken van de kraamverzorgster zijn: de controles van moeder en kind, in het begin 2x per dag en later 1x per dag. Verzorging moeder en kind (dus wassen, vochtbalans bijhouden, helpen met voeding, voorlichting, rest vh gezin ondersteunen, kraamruimtes schoonmaken/achterlaten, zorgdossier schrijven voor de organisatie en verzekering (kost veel werk maar is nu eenmaal verplicht)) In de rest vd dagen als er tijd over is kan je wat met een of meerdere van de siblings doen als ouders slapen. Maar veel ouders slapen helemaal niet meer tussen de middag. Je moet voorlichting geven over dragen, over slapen, bedjes opmaken, kruikjes maken, eten maken, puzzels leggen, overleg met andere beroepsgroepen, afspraken plannen voor de hielprik en de formulieren voor het jgz invullen. Je moet elke dag evalueren en rapporteren, je bent prullenbakjes aan het verschonen, verbandjes aan het analyseren en de hele dag dingen aan het uitleggen. Over hormonen, over plasjes, pseudo-menstruatie, uraten, vochtbalansen, toeschietreflexen, koolbladeren, hechtingen, borstontstekingen, colostrum etc etc. Je moet weten hoe al die 10000 draagdoeken werken, al die 10000 wasmachines, al die 100000 koffiezetapparaten en magnetrons, je moet zonder het steeds te moeten vragen je eigen weg vinden in telkens weer een ander huishouden met andere gebruiken, met respect voor het gezin en hun cultuur of visie. Waar de een het zus wil, wil de ander het zo. De kunst is om het zonder al te veel woorden aan te voelen en te evalueren waar nodig op een daarvoor handig moment. Je moet als kv echt ontzettend veel weten. Geen dag is hetzelfde en er komt enorm veel op je af en je moet elke keer weer kunnen anticiperen en kunnen meebuigen en je krijgt enorm veel uiteenlopende vragen. Je moet met meerdere disciplines kunnen werken in de geboortegroep en kunnen overdragen en goed klinisch kunnen redeneren. De verhalen over: mijn kv zat alleen maar op haar telefoon zijn uitzonderingen. De meesten werken zich (ook zonder al die extra's) de tandjes. Het is echt een zwaar beroep en eentje waar de arbo regels geen grip op hebben. Je verslijt je lijf als een malle en je werkt vaak veel meer uur dan goed voor je is. Het is zowel mentaal als fysiek zwaar en je hebt niet echt iemand om op terug te kunnen vallen.
Deze beroepsgroep wegzetten als veredelde schoonmakers die baby's ook wel leuk vinden is echt KOLDER. Deze vrouwen zijn professionele geboortewerkers en huishouden is een bijzaak en alleen indien het een medisch doel heeft ( dus infectie gevaar) verder is schoonmaken gewoon je eigen verantwoordelijkheid. Laten we dat nu maar eens echt goed duidelijk hebben.
En een beetje respect voor die vrouw die bij nacht en ontij naast je nest staat, kerstmis, oud en nieuw, pasen of de verjaardag van haar eigen zoon, ze doet het allemaal maar wel en klaagt nooit. Een beetje empathie voor deze beroepsgroep is best op zijn plaats.
Deze mensen kunnen niet staken maar worden zwaar onderbetaald. Er is een dikke crisis in kraamzorg land want lonen kunnen niet worden uitbetaald en mensen werken soms 2 of 3 dubbele diensten tegelijk. Het is gekkenhuis. Soms werk je 14-21 dagen non-stop zonder pauze of vrije dag, moet je je tandarts en doktersafspraken afzeggen en je kan nooit eens fatsoenlijk doorzakken want stel dat de planning je belt voor een bevalling in verweggiestan. Echt jongens: wees een beetje lief voor je KV, ze werkt namelijk zich de rambam, en jullie zijn echt haar enige gezin niet. Al kan ze je het fijne gevoel geven dat dat wel zo is. Kraamverzorging blijft mensenwerk en je kan het treffen of niet. Maar dan nog....het werk is echt niet niks. En dat is wel eens goed om je te realiseren denk ik.
anoniem_394873 wijzigde dit bericht op 09-02-2020 10:27
0.09% gewijzigd
zondag 9 februari 2020 om 10:16
Eigenlijk kan een KV het in veel ogen nooit goed doen. Dat is omgekeerd voor zo'n vrouw ook zwaar lastig inschatten soms. De een wil het zus en de ander wil het zo. Daarom is praten en evalueren en je wensen en verwachtingen uitspreken ook zo belangrijk. Je moet het toch samen doen.stokske schreef: ↑09-02-2020 06:22Mijn eerste kraamverzorgster kwam vertellen dat ze alle deuren van het huis had afgesopt terwijl ik doodop met baby boven zat en geen rust kreeg. Ik dacht al wat is ze toch de hele tijd aan het doen. Had ze in die tijd maar de baby van mij overgenomen zodat ik even kon slapen.
Ik vond het juist vervelend dat ze elke dag een hele waslijst moet bijhouden. Ze zat alleen maar in de weg de hele tijd.
De tweede kraamverzorgster luisterde wel naar mijn wensen en zat Een tijd met baby zodat ik kon rusten. Of ging een uur met de oudste naar de eendjes zodat we even rust hadden.
zondag 9 februari 2020 om 10:19
Onze eerste kraamverzorgster vonden wij allebei helemaal niets. Ze deed echt haar best hoor, maar achteraf waarschijnlijk een hele slechte klik. Ik was zelf erg ziek (kwam ook pas na een week uit het ziekenhuis) en had een keizersnede gehad. Ze had wat mij betreft wat verkeerde prioriteiten. Wel elke dag bakjes fruit (hoeft van mij echt niet), maar niet binnen gehoorsafstand als ik ging douchen (nergens te vinden toen ik bijna flauw viel. Man heeft mij onder de douche vandaan gesleept). Gelukkig was mijn man thuis 
Bij de tweede hadden we een superleuke dame
. Wat een topper! Keek erg naar wat wij nodig hadden en liet mij ook gewoon mijn eigen gang gaan. Ook hier had ik weer een keizersnede gehad, maar samen kwamen we daar prima uit.
Bij beiden vonden we het belangrijk dat moeder en kind goed werden gecontroleerd (vanwege verleden met ziek zijn) en dat het fijn zou zijn als alles een beetje normaal blijft draaien. En verder natuurlijk om leren gaan met de kleine baby
. Man kookte en verschoonde het bed.
Oh en bij beiden mochten ze natuurlijk alles van eten en drinken pakken en we zaten ook graag samen voor de lunch. En allebei een kleinigheidje op de laatste dag.
Bij de tweede hadden we een superleuke dame
Bij beiden vonden we het belangrijk dat moeder en kind goed werden gecontroleerd (vanwege verleden met ziek zijn) en dat het fijn zou zijn als alles een beetje normaal blijft draaien. En verder natuurlijk om leren gaan met de kleine baby
Oh en bij beiden mochten ze natuurlijk alles van eten en drinken pakken en we zaten ook graag samen voor de lunch. En allebei een kleinigheidje op de laatste dag.

zondag 9 februari 2020 om 10:23
Ik heb in de thuiszorg gewerkt, als schoonmaakster. Daar was het ook zo dat elk gezin andere eisen stelde. Mevrouw Jansen ging tegen mij tekeer omdat ik het vieze dweilwater in de gootsteen gooide, want dat moest buiten, in het afvoerputje. Mevrouw Klaassen moest keihard lachen toen ik vroeg waar zij dan het dweilwater wilde hebben en vroeg of ik soms dom was.
Verschil is natuurlijk dat veel mensen in de kraamtijd enorm fragiel zijn en snel teleurgesteld/blij/verdrietig. Kraamzorginstanties zouden duidelijker achter hun personeel moeten staan bij klachten die onterecht zijn.
Verschil is natuurlijk dat veel mensen in de kraamtijd enorm fragiel zijn en snel teleurgesteld/blij/verdrietig. Kraamzorginstanties zouden duidelijker achter hun personeel moeten staan bij klachten die onterecht zijn.

zondag 9 februari 2020 om 10:23
Ik had gelukkig een hele lieve en gezellige vrouw, net afgestudeerd. Deed een wasje soms, stofzuigde af en toe. Man maakte haar lunch klaar en zorgde voor haar drinken, dat was ze niet gewend en vond ze wel leuk.
Vond het juist vervelend dat een ander mijn huishouden deed, al die extraatjes die ik lees deed ze dan niet, maar heb dat ook niet gemist en niet verwacht van haar.
Vond het juist vervelend dat een ander mijn huishouden deed, al die extraatjes die ik lees deed ze dan niet, maar heb dat ook niet gemist en niet verwacht van haar.

zondag 9 februari 2020 om 10:26
Die van mij was echt heel aardig. Praatte wel heel veel:), maar wel heel lief mens. Woonde in een piepklein huisje en ik en de baby deden het heel goed. Ze had dus weinig omhanden. Uit zichzelf stelde ze voor de boodschappen te gaan doen etc. Was voor mij heel fijn en volgens mij vond zij het leuk om te doen. Ze moest toch haar uren draaien en zo was het voor beide win-win.
zondag 9 februari 2020 om 10:29
Het lastige is natuurlijk dat ‘zorg voor moeder en kind’ niet voor iedereen hetzelfde is. Zoals iemand hierboven al zei, de zorg voor andere kinderen is officieel geen taak van de kv, maar als even met de oudste naar de eendjes er voor zorgt dat moeder kan rusten wat anders niet lukt, vind ik dat die kv wel degelijk haar werk gewoon goed doet en niet ‘allerlei extra’s’.
Ik had een hele lieve kv, die formeel nog net in opleiding was (maar omgeschoold, dus niet piep-jong). Ik was prima tevreden, maar in alle eerlijkheid heeft ze niet de ballen uit haar broek gewerkt hoor. Dat hoefde ook niet, mijn moeder was er grotendeels ook (geen partner), en die kookte, deed de was etc. Ook voor mij. Baby kreeg flesvoeding en at prima, kwam ook keurig aan etc, dus er was gewoon niet extreem veel zorg nodig. Wat ze deed was dus gewoon goed, maar kei en kei hard werken was het echt niet.
Ik had een hele lieve kv, die formeel nog net in opleiding was (maar omgeschoold, dus niet piep-jong). Ik was prima tevreden, maar in alle eerlijkheid heeft ze niet de ballen uit haar broek gewerkt hoor. Dat hoefde ook niet, mijn moeder was er grotendeels ook (geen partner), en die kookte, deed de was etc. Ook voor mij. Baby kreeg flesvoeding en at prima, kwam ook keurig aan etc, dus er was gewoon niet extreem veel zorg nodig. Wat ze deed was dus gewoon goed, maar kei en kei hard werken was het echt niet.
zondag 9 februari 2020 om 10:38
Dat is ook zo. Wij hadden de eerste keer een vrij jonge vrouw, echt een keiharde werker, die nooit even pauze nam en tijdens het brood eten nog allerlei mappen zat door te nemen en formulieren zat in te vullen. Van haar hebben we alles geleerd op het gebied van babyverzorging, ze heeft alles voorgedaan en uitgelegd en ze wist precies wanneer ze moest overleggen met de verloskundige. Ik was net bevallen van de eerste en vond haar werkwijze heel prettig, want ik kon heel weinig, kon amper omdraaien in bed, en we wisten allebei nog weinig van baby's.Belladonna- schreef: ↑09-02-2020 10:16Eigenlijk kan een KV het in veel ogen nooit goed doen. Dat is omgekeerd voor zo'n vrouw ook zwaar lastig inschatten soms. De een wil het zus en de ander wil het zo. Daarom is praten en evalueren en je wensen en verwachtingen uitspreken ook zo belangrijk. Je moet het toch samen doen.
De tweede keer hadden we er eentje die het hoognodige deed, maar die er gewoon gezellig bij kwam zitten om te kletsen en mee te eten. Ik had toen veel minder last van de bevalling, wij waren meer ontspannen en we wisten al heel veel, dus ik vond dat ook heel prettig, ik vond die kraamweek vooral heel gezellig.
Bij beide kraamverzorgsters vond ik het jammer dat ze weggingen, ik had ze allebei precies op het juiste moment.
Mijn nicht had die tweede kraamverzorgster na haar eerste bevalling en vond het dus helemaal niet prettig.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 9 februari 2020 om 10:48
Precies.Luci_Morgenster schreef: ↑08-02-2020 22:31Volgens mij staat er bijna altijd op papier wat wel en niet hoort bij de kraamzorg. Dat word vaak ook netjes van te voren besproken.
Dus bij een verzoek die daar niet bij past is nee toch gewoon een antwoord?
Zeker bij verzoeken zoals mest de schuur even uit, of kan je koffiemelk halen want tante truus wil vanavond koffiemelk in de koffie.. Of maak even ook lunch maken... voor mijn man die helemaal zelf eten kan maken want mist echt geen handen en armen en hersens.
zondag 9 februari 2020 om 11:02
Na aantal dagen in ziekenhuis na keizersnede nog extra uren kraamzorg thuis. Ik had vooral behoefte om te leren hoe ik zelf voor dochter kon zorgen (ivm handafwijking). Kraamverzorgster was echt top en bedacht samen met mij handige manieren. Zij zorgde voor dochter als ik ging douchen (aan en uitkleden duurden langer ivm ks). Gaf mij gerust gevoel. Ze was er maar paar uur per dag, maar zeker fijn en nuttig. Voor schoonmaak was ze niet nodig en ik heb eigenlijk geen idee meer wat ze wel of niet deed.
zondag 9 februari 2020 om 11:12
Al is er natuurlijk wel een verschil tussen het geweldig vinden als iemand uit zichzelf zoiets voor je doet, en verwachten dat iemand die dingen voor je doet. Ouders die blij verrast zijn dat hun kraamverzorgster het hele huis poetst, valt weinig te verwijten. Ik ben het wel met Belladonna eens dat die kraamverzorgsters het voor de rest verpesten.minnimouse schreef: ↑09-02-2020 11:01Het valt mij op dat de meesten de kraamverzorgster die alles deed geweldig vinden (ook dingen die ze niet mocht of hoefde). Grappig, want daar gaat dat nieuwsbericht dus over.
zondag 9 februari 2020 om 11:16
Kraamzorg is dus gericht op moeder en kind? Vraag het hier even, want ben wel benieuwd, vond het met intake lastig te peilen. Kwamen meteen opmerkingen over hechtingsproblematiek.
Wat doet kraamzorg als moeder de 1e week na geboorte niet aanspreekbaar is door ziekte. Ik snap dat de controles moeten plaatsvinden, maar verder is rust eigenlijk enige wat helpt. Wordt de vader van geïnstrueerd over de verzorging? Of gaat kraamzorg dan “drammen” dat moeder toch dingen moet doen?
Wat doet kraamzorg als moeder de 1e week na geboorte niet aanspreekbaar is door ziekte. Ik snap dat de controles moeten plaatsvinden, maar verder is rust eigenlijk enige wat helpt. Wordt de vader van geïnstrueerd over de verzorging? Of gaat kraamzorg dan “drammen” dat moeder toch dingen moet doen?

zondag 9 februari 2020 om 11:16
Ik was zelf thuis bij mijn vrouw dus er hoefde eigenlijk helemaal niet zoveel extra's te gebeuren. De was is gedaan (had ik liever zelf gedaan want er zijn dingen mee gewassen die apart moesten en daardoor zijn er kledingstukken verkleurd, maar het was al gebeurd) en elke dag werden de wc's en vloeren in de wc/badkamer gedaan. Verder wat algemene dingen zoals flesjes uitkoken e.d.
zondag 9 februari 2020 om 11:21
Ik kon in de eerste week na de bevalling van de eerste niet zoveel. Een heleboel instructie kan je gewoon krijgen terwijl je in bed ligt, ze schrijven het ook allemaal wel voor je op. Oefenen met in bad doen deed ze gewoon met mijn man en dan wel zo dat ik het ook kon zien. Ze gaan je niet pushen om op te staan als je dat nog niet kan. Wel om dingen te doen die bevorderlijk zijn voor je herstel.Leeuw32 schreef: ↑09-02-2020 11:16Kraamzorg is dus gericht op moeder en kind? Vraag het hier even, want ben wel benieuwd, vond het met intake lastig te peilen. Kwamen meteen opmerkingen over hechtingsproblematiek.
zondag 9 februari 2020 om 11:25
Wij hebben 1 kind, maar 2 kraamverzorgsters gehad. De eerste was een gezellig mens, prima om in huis te hebben. Was heel duidelijk over het huishouden dat niet bij haar taken hoorde, ik vond het prima. Ze had een keer de magnetron schoongemaakt omdat ze die te vies vond... Hij stond vrij hoog dus ze maakte nog grapjes over dat wij dat niet konden zien en zij wel omdat ze zo lang was... Ze deed wel elke dag de wcs en ons bed verschoonde ze. Ze waste de spullen van het bed en gaf mij eten en drinken. ( Man deed boodschappen etc)
Ze wilde mij controleren op de hechtingen, maar dat wilde ik niet, had na een zware bevalling en inleiden wel even genoeg mensen tussen mijn benen gehad... Dus toen VK kwam, haar 1 keer laten kijken en laten aantekenen dat het helemaal prima ging en dat ik zelf verzoeken mocht doen voor controle
Maar ineens vroeg ze of ze mocht stoppen, want haar vader die in Friesland woonde, was heel ziek geworden en zou misschien komen te overlijden
Ik vond het prima, maar dan moest ze wel even met het bureau regelen dat er een nieuwe kwam, dat vond zij gelukkig ook normaal. Bleek dus dat ze ons toestemming moest vragen om deze wissel in te zetten!
De tweede was nog fijner! Die maakte lekkere dingen voor me en had zelfs een keer gekookt. Mijn man was inmiddels aan het werk en een vriendin was bij ons in huis die boodschappen en zo deed. Deze kraamverzorgster stofzuigte ook een keer ons hele huis, badkamer en wcs en keuken maakte ze schoon. ( Keuken was al schoon, maar hield ze bij)
Baby was al die tijd bij mij, lag in zijn bedje naast ons bed of, als ik beneden was, lag hij op mij
als ik naar beneden wilde dan kwam ze even helpen en droeg ze baby de trap af
dankzij mijn zware bevalling, moest ik langer in zkh blijven ( ook al zo fijn) en kreeg ik langer kraamzorg... Ik vond het heel fijn om een extra iemand in huis te hebben
Ze wilde mij controleren op de hechtingen, maar dat wilde ik niet, had na een zware bevalling en inleiden wel even genoeg mensen tussen mijn benen gehad... Dus toen VK kwam, haar 1 keer laten kijken en laten aantekenen dat het helemaal prima ging en dat ik zelf verzoeken mocht doen voor controle

Maar ineens vroeg ze of ze mocht stoppen, want haar vader die in Friesland woonde, was heel ziek geworden en zou misschien komen te overlijden

Ik vond het prima, maar dan moest ze wel even met het bureau regelen dat er een nieuwe kwam, dat vond zij gelukkig ook normaal. Bleek dus dat ze ons toestemming moest vragen om deze wissel in te zetten!
De tweede was nog fijner! Die maakte lekkere dingen voor me en had zelfs een keer gekookt. Mijn man was inmiddels aan het werk en een vriendin was bij ons in huis die boodschappen en zo deed. Deze kraamverzorgster stofzuigte ook een keer ons hele huis, badkamer en wcs en keuken maakte ze schoon. ( Keuken was al schoon, maar hield ze bij)
Baby was al die tijd bij mij, lag in zijn bedje naast ons bed of, als ik beneden was, lag hij op mij

zondag 9 februari 2020 om 11:27
Voor de duidelijkheid: ik lig in bed, pijnstillers slikken en wil slapen, geen geluid en geen licht. Vooral geen menselijk contact. Man is die week/weken thuis om voor baby te zorgen, op goede momenten wil ik met baby knuffelen verder niks. Kraamzorg mag controles doen, man (eventueel kraamzorg) houdt toezicht op mijn vochtbalans. Kraamzorg was bij de intake nogal van dat kan eigenlijk niet, want je moet voor baby leren zorgen.Susan schreef: ↑09-02-2020 11:21Ik kon in de eerste week na de bevalling van de eerste niet zoveel. Een heleboel instructie kan je gewoon krijgen terwijl je in bed ligt, ze schrijven het ook allemaal wel voor je op. Oefenen met in bad doen deed ze gewoon met mijn man en dan wel zo dat ik het ook kon zien. Ze gaan je niet pushen om op te staan als je dat nog niet kan. Wel om dingen te doen die bevorderlijk zijn voor je herstel.
Hopelijk valt het mee, maar we hebben het duidelijk aangegeven en we hopen dat kraamzorg zich aan de instructie houdt, maar als ik de verhalen hier lees vrees ik het ergste. Bed verschonen/stofzuigen zijn bijvoorbeeld dingen die echt alleen mogen als ik het aangeef niet naar eigen inzicht.
zondag 9 februari 2020 om 11:32
EXACT!!minnimouse schreef: ↑09-02-2020 11:01Het valt mij op dat de meesten de kraamverzorgster die alles deed geweldig vinden (ook dingen die ze niet mocht of hoefde). Grappig, want daar gaat dat nieuwsbericht dus over.
Dat is dus ook mijn punt!!!!!
zondag 9 februari 2020 om 11:33
Bed verschonen moeten ze in de kraamweek wel elke dag doen in verband met infectiegevaar. Dat risico zullen zij echt niet nemen door je bed minder vaak te verschonen. Misschien dat ze rekening houden met het tijdstip, maar ik denk niet dat ze het gaan overslaan.Leeuw32 schreef: ↑09-02-2020 11:27Voor de duidelijkheid: ik lig in bed, pijnstillers slikken en wil slapen, geen geluid en geen licht. Vooral geen menselijk contact. Man is die week/weken thuis om voor baby te zorgen, op goede momenten wil ik met baby knuffelen verder niks. Kraamzorg mag controles doen, man (eventueel kraamzorg) houdt toezicht op mijn vochtbalans. Kraamzorg was bij de intake nogal van dat kan eigenlijk niet, want je moet voor baby leren zorgen.
Hopelijk valt het mee, maar we hebben het duidelijk aangegeven en we hopen dat kraamzorg zich aan de instructie houdt, maar als ik de verhalen hier lees vrees ik het ergste. Bed verschonen/stofzuigen zijn bijvoorbeeld dingen die echt alleen mogen als ik het aangeef niet naar eigen inzicht.
Verder vind ik het lastig oordelen over je situatie en wat ze hiermee doen.
zondag 9 februari 2020 om 11:38
Het is handig dat je dat van te voren afstemt. als je een ziekte hebt dan meld je dat wel bij de intake. Er worden altijd aantekeningen gemaakt. En elke dag evalueer je de zorg ook eventjes om te pijlen of jullie nog op 1 lijn zitten en alles naar wens is. Echt jongens, dit is zo belangrijk. Vaak bestaat onvrede door gebrekkige communicatie.Leeuw32 schreef: ↑09-02-2020 11:16Kraamzorg is dus gericht op moeder en kind? Vraag het hier even, want ben wel benieuwd, vond het met intake lastig te peilen. Kwamen meteen opmerkingen over hechtingsproblematiek.
Een kraamverzorgende is er voor het bewaken van jouw eventuele rust mocht je daar de focus op willen en de gezondheid van haar en haar baby. Dat is the main thing. Als er tijd over is, kan er in overleg best eens wat extra worden gedaan en ze zijn echt niet allemaal super rigide, maar het is wel zo dat voor de verzekering en de organisatie allerlei lijstjes moeten worden afgevinkt. Daar worden ze ook echt op afgerekend. Dus don't blame your kraamverzorgster, maar hooguit de organisatie of jezelf. Of een combi van beide. Want de meesten, echt waar, werken zich de rambam.