Kraamverzorgsters pikken het niet meer!

08-02-2020 22:28 364 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las vandaag in de krant dat de kraamverzorgsters het niet meer pikken dat ze allerlei extra klusjes moeten doen tijdens de kraamweek.

Ik heb voor de kraamhulpen die bij mij zijn geweest nooit klusjes voor ze bedacht. Heb ze gewoon hun dag laten werken zoals zij het 'normaal' ook doen.

Ik ben nu wel benieuwd of jullie je kraamhulp extra klusjes lieten doen, of dat zij vertelde over vreemde verzoeken die ze ooit hebben gehad.
@susan klopt als het niks is dan doen we dag en daarna niet meer. Gelukkig heb je daar ook keuze in.

Maar zorgt wel voor een zekere stress voor de kraamweek, had liever gehad bij intake dat er wat meer begrip/kennis was, maar situatie is natuurlijk heel specifiek. En dan hebben we nog 2 intakes gehad..
Susan schreef:
09-02-2020 11:33
Bed verschonen moeten ze in de kraamweek wel elke dag doen in verband met infectiegevaar. Dat risico zullen zij echt niet nemen door je bed minder vaak te verschonen. Misschien dat ze rekening houden met het tijdstip, maar ik denk niet dat ze het gaan overslaan.

Verder vind ik het lastig oordelen over je situatie en wat ze hiermee doen.
Dat bed verschonen moeten ze helemaal niet elke dag. Sterker nog: dat is zeker niet wenselijk en heel veel mensen vinden dit totaal onnodig. Er zijn mensen die klein wonen, geen droger hebben of maar 1 of 2 setjes hebben. Je verschoont in overleg, in delen of bij echt vies. Verder is de standaard verder 2x per week maar vaak ook maar 1 keer en sommige mensen willen het helemaal niet. Niks moet he.
Leeuw32 schreef:
09-02-2020 11:39
@susan klopt als het niks is dan doen we dag en daarna niet meer. Gelukkig heb je daar ook keuze in.

Maar zorgt wel voor een zekere stress voor de kraamweek, had liever gehad bij intake dat er wat meer begrip/kennis was, maar situatie is natuurlijk heel specifiek. En dan hebben we nog 2 intakes gehad..
Wat zou je nog willen weten dan? Misschien kan ik je helpen
@belladonna is afgestemd bij 2 intakes, maar beiden gaven aan het lastig te vinden omdat ik dan baby niet keer verzorgen/problemen met hechting krijg. En ook mijn aandoening werd gerelativeerd dat vond ik niet prettig.

Hoe krijgen we kraamzorg duidelijk dat man de eerste 3 weken verzorging baby doet en ik op momenten dat ik redelijk ben knuffel voor binding? Ergo mij met rust laten alleen voor controles en checks die moeten storen?
Leeuw32 schreef:
09-02-2020 11:41
@belladonna is afgestemd bij 2 intakes, maar beiden gaven aan het lastig te vinden omdat ik dan baby niet keer verzorgen/problemen met hechting krijg. En ook mijn aandoening werd gerelativeerd dat vond ik niet prettig.

Hoe krijgen we kraamzorg duidelijk dat man de eerste 3 weken verzorging baby doet en ik op momenten dat ik redelijk ben knuffel voor binding? Ergo mij met rust laten alleen voor controles en checks die moeten storen?
Dat moet toch helemaal niet ingewikkeld zijn zou je denken?
Je kan nog overstappen he? Als eens aan een zzp'er gedacht? Kijk eens op kraamzorg1op1 en kraamzorggezocht.
Belladonna- schreef:
09-02-2020 11:40
Dat bed verschonen moeten ze helemaal niet elke dag. Sterker nog: dat is zeker niet wenselijk en heel veel mensen vinden dit totaal onnodig. Er zijn mensen die klein wonen, geen droger hebben of maar 1 of 2 setjes hebben. Je verschoont in overleg, in delen of bij echt vies. Verder is de standaard verder 2x per week maar vaak ook maar 1 keer en sommige mensen willen het helemaal niet. Niks moet he.
Ik herinner me dat uit mijn kraamtijd, maar dan is dat nu zeker anders.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Mijn kraamverzorgster deed juist heel weinig in het huishouden. Ze waste wel de vast af en zorgde voor mijn lunch maar deed verder niet zo veel. Mijn bed heeft ze nooit verschoond en mijn moeder en zus hebben iedere avond de stofzuiger gepakt en een dweil door het huis gehaald.
Maar ik klaag niet! Mijn kraamverzorgster was nl op de gebieden waarop het aankwam erg goed. Zo heeft ze mij ontzettend geholpen met het op gang brengen van de borstvoeding wat niet makkelijk ging.
Ik heb veel omtrent de verzorging van de baby van haar geleerd en ze hield naast mijn fysieke gesteldheid ook mijn psychische gesteldheid. En dat was ook echt nodig na een superzware bevalling.
Ze heeft dus ook een mooi cijfer van mij gekregen.
Over een paar weken sta ik weer voor een nieuwe kraamweek, ik ben erg benieuwd hoe die gaat verlopen
Don't be afraid to fail, be afraid not to try
Ik heb vier kraamverzorgsters gehad. Drie waren heel fijn, eentje was een verschrikking. De eerste drie dagen had ik een fijne gehad, de verschrikking kwam op dag vier. Ze besloot meteen dat ik geen kraamvrouw meer was en dat ik geen zorg meer nodig had. En dat ze dus niets hoefde te doen. Ze lag de rest van de dag op de bank op haar telefoon te pielen en te klagen dat het zo ver rijden was. Oh, en dat ze zo vaak weggestuurd was bij andere gezinnen. No shit. Ik heb de tweede dag dat zij er was gebeld dat ik haar niet meer terug wilde zien. Daarna stuurden ze weer een lieve.

Het maakt me niet uit wat ze doen, als ze maar niet gaan zitten bitchen als ik net bevallen ben.
Ik kan me deze verhalen zo ontzettend niet voorstellen. Hoe dan?
https://www.babycarekraamzorg.nl/kraamz ... rzorgende/

Binnen het aantal uren kraamzorg heeft de kraamverzorgende ook de taak om de zorg voor eventuele andere gezinsleden en het huishouden te doen. Hiernaast vindt u een overzicht van de taken van een kraamverzorgende. Tijdens het intakegesprek krijgt u hierover meer informatie.

Huishoudelijke werkzaamheden

Verschonen van uw kraambed en dat van uw baby.
Stofzuigen en stof afnemen in uw kraamkamer, babykamer, woonkamer en keuken.
Schoonmaken van het sanitair.
Het verzorgen van uw maaltijd (ontbijt, lunch en in overleg avondmaaltijd)
De was verzorgen en de afwas.

Zou het per organisatie schelen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
09-02-2020 14:42

Zou het per organisatie schelen ?
Het scheelt ook hoeveel uur je krijgt. Ik zie hier in de stad ook ergens staan dat bij 'minimale kraamzorg' van 24 uur geen tijd is voor huishoudelijke taken.
Wat goed om dit weer te lezen allemaal, als het goed is heb ik volgende week mijn kraamweek.

Bij mijn eerste had ik een vrolijk jong grietje, die het heel goed deed en wat goed klikte. Was zelf ook jong en vond het fijn dat ze heel relaxed was maar toch alles goed uitlegde. Wel praatte ze wat veel over zichzelf, en sociaal als ik ben zat ik soms wel veel te vermoeid uren met haar te beppen 😬

Tweede was heel lief en wat ervarener en rustiger, er gebeurde veel in de kraamweek en we moesten terug naar het ziekenhuis. Ze heeft ons heel goed ondersteund.

Nu dus de derde en ben heel benieuwd. We wonen klein en hebben twee drukke kinderen dus de uitdaging zal liggen in genoeg rust voor mij en baby. Vriend zal veel op pad zijn met kids en doet ook eten en boodschappen ed. Hoop vooral dat ze wat kordaat is in dat ik moet rusten want ga snel mijn grenzen over.

Goede tip om echt duidelijk te communiceren en open te zijn. Ik verwacht idd vooral steun bij baby zaken en geen schoonmaakster. Vreemd dat mensen zoveel verwachten zeg!
“ Mogelijk van school of crèche halen van oudere kinderen, boodschapje doen, allemaal graag wel op loopafstand (per auto of fiets behoort niet tot de taak van de kraamverzorgende); “

“ Basis huishoudelijke taken
Schoonhouden van de kraamkamer en de kamer waarin de moeder verblijft.
Verzorgen van de kraam was.
Verzorgen van de lunch.
Basis huishoudelijke taken
Behalve de verzorging van jou en je baby, regelt de kraamverzorgende ook een aantal andere zaken:
• Verzorging en/of opvang van huisgenoten
• Basis huishoudelijke taken
• Extra huishoudelijke taken

Verzorging en opvang van huisgenoten
Verzorging en opvang van aanwezige kinderen.
Verzorging en opvang van een gehandicapt of ziek gezinslid.
Extra huishoudelijke taken
Extra huishoudelijke taken gaan in overleg en zijn sterk afhankelijk van de beschikbare tijd van de kraamverzorgende en van het aantal (extra) geïndiceerde uren. Voorbeelden van extra huishoudelijke taken zijn:

(Voor)bereiden van de warme maaltijd.
Schoonhouden van andere kamers.
Gastvrouw zijn voor visite.
Een boodschapje doen.
Andere aanwezige kinderen naar school brengen/halen.
Uitgebreide verzorging van andere aanwezige kinderen zoals baden/aankleden.
Helpen bij eten.
Verzorging van de andere gezinsleden. “

“ Wanneer je het minimumpakket kraamzorg afneemt van 24 uur, dan doet de kraamverzorgende geen huishoudelijke taken. “
blijfgewoonbianca schreef:
09-02-2020 14:55
“ Mogelijk van school of crèche halen van oudere kinderen, boodschapje doen, allemaal graag wel op loopafstand (per auto of fiets behoort niet tot de taak van de kraamverzorgende); “
Ooo die tweede van mij beweerde dat het helemáál niet mocht van de verzekering!
https://fni.nl/kraamzorg-thuis

Leuke site.
Quincy2 schreef:
09-02-2020 15:02
Ooo die tweede van mij beweerde dat het helemáál niet mocht van de verzekering!
Verbaast me niks. Nog even en ze skypen alleen nog maar met de kraamvrouw.

https://www.vakbladkraamzorg.nl/van-ver ... r-coachen/
Mijn kraamverzorgster hielp mij met douchen en gaf mij zoon aan onder de douche. Ze hielp mij echt de rust te bewaren en te hechten met zoon.
Bij ons is gezegd bij de intake dat een kraamverzorgster ook de huishoudelijke taken doet wat bij een standaard dag horen. Ik begrijp dus niet zo goed waarom ze nu daarover klagen.
Sophiever schreef:
09-02-2020 15:28
Bij ons is gezegd bij de intake dat een kraamverzorgster ook de huishoudelijke taken doet wat bij een standaard dag horen. Ik begrijp dus niet zo goed waarom ze nu daarover klagen.
Wat versta jij onder huishoudelijke taken?
Eidde schreef:
08-02-2020 22:35
Ik heb niets gevraagd. Toch heeft ze alle wasmanden leeg gewassen. Iets wat mij nog nooit gelukt was :)

Maar las een stuk in de krant erover. Schandalig wat mensen durven te vragen.
Haha dat was hier ook zo met onze eerste: de kraamverzorger had zoveel gewassen en gestreken dat we te weinig plek in de kasten bleken te hebben. Wij hadden zelf nooit meegemaakt dat alle was weggewerkt was :hihi:

Zij deed trouwens alles uit haarzelf. Afstoffen, dweilen, ze had zelfs de zolder onder handen genomen. Wij hadden niks gevraagd en ik had het zelf niet eens echt door omdat ik problemen had met de borstvoeding.
De tweede kraamverzorger had ook nare ervaringen dat mensen hele takenlijsten hadden klaarstaan voor haar.
Zij deed echt wat een kraamverzorger hoort te doen en was ook al meer dan genoeg!
Luci_Morgenster schreef:
08-02-2020 22:42
Of dat is al een tijdje terug of dat is precies het probleem.

Want het is al jaren echt niet meer dat ze een beetje je huishouden runnen.
Twee weken geleden.
Bij de 1e een intakegesprek gehad en wist toen al dat ik er totaal geen zin in had om een kraamverzorgster in huis te hebben. Het bed moest op klossen. Dat is allemaal leuk, maar dat kan niet met ons bed. Dan moesten we volgens haar maar een bed huren. Tuurlijk, en die ga ik waar neerzetten? Toen maar besloten om een paar dagen naar het kraamzorghotel te gaan, maar vond de de daadwerkelijke hulp die je krijgt niet zo bijzonder. Ze geven allemaal een ander advies en uiteindelijk schoot ik er niets mee op. Dochter wilde ook niet drinken als er iemand bij was, maar de kraamverzorgster wilde het per se zien. Dochter dronk dus niet toen ze erbij stond en toen begon ze m'n dochter tegen m'n borst aan te duwen, wat alleen maar resulteerde in gehuil en een baby die overstuur was. Mocht er ooit nog een komen, dan ga ik direct naar huis zonder kraamverzorging. Mezelf temperaturen en kijken of iets niet gaat ontsteken kan ik zelf ook wel.
Leeuw32 schreef:
09-02-2020 11:41

Als je daar nu al aan twijfelt zou ik met een andere kraamzorgorganisatie in zee gaan. Ik heb ook allerlei medische problemen en heb dus ook hele specifieke zorg nodig die eerste tijd. Voor mij is rust en tijd met de baby het belangrijkst, de rest is ondergeschikt. Dus de verzorging doe ik in beginsel maar deels zelf. De rest doet mijn man.

Bij de eerste heb ik dit al aangegeven. Toen kreeg ik een kraam verzorgster die net van school was. Wij waren haar eerste gezin. Ze was heel lief en goed voor de baby maar overdag het geheel niet. Bij de tweede en deze keer sturen ze iemand met ervaring die weet waar ze op moet letten.

Wij verwachten dus niet dat ze ons huishouden draait, maar dat ze voor de baby zorgt en op mijn rust let. Dit in samenwerking en samenspraak met man.
Er is volgens mij ook wel veel veranderd t.o.v. 50 jaar geleden in de kraamzorg. Mijn moeder was vroeger 8-10 dagen in een gezin van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Verzorgde moeder en kind, leerde de kraamvrouw hoe ze kon voeden en verzorgen, deed het hele huishouden, zorgde voor alle kinderen, zorgde voor alle maaltijden, etc...

Toen ik 20 jaar geleden informeerde naar de opleiding werd mij verteld dat het grootste deel van het werk ui tt huishouden bestond. Niet handig i.v.m. allergieën, dus toen van afgezien.

In de afgelopen 17 jaar heb ik bij mijzelf en anderen gezien hoe verschillend de zorg is die geboden wordt, maar ook hoe verschillend het is wat kraamvrouwen nodig hebben. Als je bijvoorbeeld al kleintjes hebt rondlopen is het fijn als daar oog voor is, bij een eerste heb je andere vragen dan bij een volgende. Ook willen vrouwen nu veel meer zelf doen, terwijl in mijn moeders tijd vrouwen bedrust moesten houden.

Het is denk ik goed als er een afgebakende takenlijst is, maar daarnaast zorg op maat wordt geboden. De één heeft, zoals ik, meer behoefte aan zorg terwijl sommige alleen iemand nodig hebben die controles komt doen.
Suzan_1991 schreef:
09-02-2020 18:33
Mocht er ooit nog een komen, dan ga ik direct naar huis zonder kraamverzorging. Mezelf temperaturen en kijken of iets niet gaat ontsteken kan ik zelf ook wel.
Je eigen hechtingen controleren lijkt me niet handig. Je kunt ook de verloskundige of huisarts vragen dit te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven