Laat jij je kind ook niet geloven in Sinterklaas?

03-11-2010 19:04 615 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ze nog niet tegengekomen maar ben wél heel benieuwd: Welke ouders laten hun kinderen NIET geloven in Sinterklaas?



Ikzelf heb heel bewust gekozen om ze vanaf het begin te vertellen hoe de vork in de steel zit.

Het gaat namelijk tegen mijn principes in dat je je kinderen wel steeds leert dat ze niet mogen liegen, terwijl jijzelf jarenlang wel de boel bij elkaar liegt.

Het niet-geloven in Sinterklaas maakt het feest er echt niet ongezelliger op en we kijken er ieder jaar weer naar uit.



Van andere ouders krijg ik veelal verbaasde blikken als ik vertel dat mijn kinderen er niet in geloven. "Goh, dat je daar over nadenkt!"

Soms ook verontwaardigde reacties: "Hoe kún je ze nou die magie afnemen?"



Nu ben ik dus eigenlijk benieuwd of er meer mensen zijn die hun kinderen ook opvoeden in volle "Sinterklaas-eerlijkheid"? Waarom heb jij die keuze gemaakt? Welke reacties krijg jij (of je kinderen) hierop?

Ik ben heel benieuwd!



En nee: Ikzelf heb geen traumatische Sinterklaaservaringen!

En ja: We vieren dus wel Sinterklaas (inclusief schoenzetten, cadeautjes, pepernoten en de hele rataplan) maar dus zonder het geloof.
Alle reacties Link kopieren
Als je als ouder verteld over sinterklaas WEET je dat je liegt.



Als je als overtuigd christen verteld over God, denk je dat je de waarheid spreekt.



Mischien liegen ze allebei, maar ik vind er toch een wezenlijk verschil in zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:draaiorgel schreef op 03 november 2010 @ 20:12:

Er is een verschil tussen een gat in de lucht springen en 'aangeven wat er beter had gekund'Precies. Dat laatste is dus wat ik doe. Wat is nu nog je punt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 20:03:

[...]

Want?Omdat ik me als juf afvraag waar de school staat waar volgens jou meer kinderen zitten die ook niet geloven. Dat zou betekenen dat het plaatsgebonden is of je je kind vertelt dat Sinterklaas bestaat of niet? Ik vraag me dus oprecht af waar die school staat en hoe het komt dat er meer kinderen niet geloven en hoe dit geen discussie oplevert in de klas.
Jammer dat je je aangevallen voelt, want zo bedoel ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 20:09:

[...]





Ik heb wel geloofszekerheid en als het goed is, merkt mijn kind dat ook op. En verder is het niet aan mij of ze ooit in God gaat geloven. En Sinterklaas is zoals een paar keer eerder door mij gezegd, echt genoeg voor haar (op deze leeftijd), daar zal ik niets aan afdoen, maar ik doe er ook geen schep bovenop.





Geloofszekerheid heeft met het principe van niet willen liegen toch niks te maken? Jij gelooft er in, maar kunt het niet bewijzen. Als je consequent bent in je principes, zou je dus aan je kind moeten zeggen dat het iets is wat jij dénkt, en waar je in gelooft, maar wat net zo makkelijk niet waar kan zijn. En dat er daarom dus ook mensen zijn die niet in god geloven, of in een andere god, omdat niemand het zeker weet.



Ik begreep trouwens uit je eerdere posts dat je je kind actief vertelt dat Sinterklaas níet bestaat, terwijl je nu zegt dat je je kind zelf laat geloven wat het wil.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:Egniet schreef op 03 november 2010 @ 20:13:

[...]



Omdat ik me als juf afvraag waar de school staat waar volgens jou meer kinderen zitten die ook niet geloven. Dat zou betekenen dat het plaatsgebonden is of je je kind vertelt dat Sinterklaas bestaat of niet? Ik vraag me dus oprecht af waar die school staat en hoe het komt dat er meer kinderen niet geloven en hoe dit geen discussie oplevert in de klas.Net buiten de tweede stad van Nederland.
Alle reacties Link kopieren
quote:Groen_Druifje schreef op 03 november 2010 @ 20:12:

Als je als ouder verteld over sinterklaas WEET je dat je liegt.



Als je als overtuigd christen verteld over God, denk je dat je de waarheid spreekt.



Mischien liegen ze allebei, maar ik vind er toch een wezenlijk verschil in zitten.Nee, daar ben ik het niet mee eens. Niet willen liegen is niet willen liegen, zie voor uitleg de post aan Mirjam.
Am Yisrael Chai!
Ik vraag me gewoon oprecht af hoe zoiets gaat... Altijd eerlijk zijn. Maar wel geloven.



En als iemand vraagt maakt dit me dik? Hoe vind je mijn nieuwe kapsel?
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel het lastige aan religies, dat ze zo'n sterke mening hebben over wat 'waarheid' is en wat 'leugen' en dat laatste dan ook nog expliciet afkeuren. Ik ken maar weinig religies die daar geen expliciet dualistisch standpunt in innemen ('dit is waar' versus 'en dat dus niet', zonder tussenweg. Zou dat uit zelfbehoud zijn?) Maar bezien vanuit zo'n ideologie is het wel logisch dat er terughoudend wordt omgegaan met andere interpretaties van de realiteit dan de realiteit die de religie predikt.



Voor mij (vanuit een heel andere ideologie) is de houding van religies ten opzichte van 'de waarheid' heel tegenstrijdig. Voor mij is een religie een manier om naar de werkelijkheid te kijken; een doe-alsof die het leven leuker maakt, net als Sinterklaas. Vanuit de ene doe-alsof de andere veroordelen is voor mij de pot verwijten dat de ketel zwart ziet
Je gaat het nog zwaar krijgen mirjam. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 03 november 2010 @ 20:13:

[...]





Geloofszekerheid heeft met het principe van niet willen liegen toch niks te maken? Jij gelooft er in, maar kunt het niet bewijzen. Als je consequent bent in je principes, zou je dus aan je kind moeten zeggen dat het iets is wat jij dénkt, en waar je in gelooft, maar wat net zo makkelijk niet waar kan zijn. En dat er daarom dus ook mensen zijn die niet in god geloven, of in een andere god, omdat niemand het zeker weet.



Ik begreep trouwens uit je eerdere posts dat je je kind actief vertelt dat Sinterklaas níet bestaat, terwijl je nu zegt dat je je kind zelf laat geloven wat het wil.Grappig, ik ben het volledig met je eens. Er is mij dan ook OVER god vertelt. Niet dat hij wel of niet bestaat. Maar wel dat mijn ouders geloven (en dat dus niet zeker weten) in God.
Alle reacties Link kopieren
quote:SeptemberGirl schreef op 03 november 2010 @ 20:07:

[...]





*baalt dat ze geen kinderen heeft en dat ze dit in d'r eentje moet doen....*Kom je gezellig met mij en dochters voor de tv hangen 13 november!
quote:draaiorgel schreef op 03 november 2010 @ 20:15:

Ik vraag me gewoon oprecht af hoe zoiets gaat... Altijd eerlijk zijn. Maar wel geloven.



En als iemand vraagt maakt dit me dik? Hoe vind je mijn nieuwe kapsel?



Dat kun je voor zijn. 'Hee, je bent naar de kapper geweest!' en dan vertelt iemand vanzelf wel wat ie heeft laten doen, knippen, kleurtje, etc, en dan zeg je daarna "Fijn he, zo'n vers geknipt hoofd'



Hoef je niet te jokken. Kwets je ook niemand.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 03 november 2010 @ 20:13:

[...]





Geloofszekerheid heeft met het principe van niet willen liegen toch niks te maken? Jij gelooft er in, maar kunt het niet bewijzen. Als je consequent bent in je principes, zou je dus aan je kind moeten zeggen dat het iets is wat jij dénkt, en waar je in gelooft, maar wat net zo makkelijk niet waar kan zijn. En dat er daarom dus ook mensen zijn die niet in god geloven, of in een andere god, omdat niemand het zeker weet.



Ik begreep trouwens uit je eerdere posts dat je je kind actief vertelt dat Sinterklaas níet bestaat, terwijl je nu zegt dat je je kind zelf laat geloven wat het wil.Ik heb het hier zelf niet over gehad dat ik niet wilde liegen, lees mijn posts er maar op na. En het geloof geeft me zekerheid, sorry dat ik niet twijfel aan sommige zaken. En ik zal het nogmaals proberen uit te leggen. Wat betekent de zin "Sinterklaas bestaat niet" nou voor een kind van de leeftijd van de mijne? Ze ziet hem, dus hij bestaat. Maar ik laat haar niet actief geloven, vertel haar niet dat hij over de daken loopt met zijn paard en dat ze lief moet zijn, omdat ze anders meegaat in de zak. Ik vertel dat wij cadeautjes kopen als sinterklaas komt. En dat is -ook nogmaals- echt spannend en magisch genoeg voor mijn dochter van nog geen 4.
Alle reacties Link kopieren
quote:emaille schreef op 03 november 2010 @ 20:17:

Je gaat het nog zwaar krijgen mirjam. Sterkte.Ik denk niet dat ik jouw sterkte nodig heb. Maar bedankt, ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:AlettaJacobs schreef op 03 november 2010 @ 20:16:

Dat is wel het lastige aan religies, dat ze zo'n sterke mening hebben over wat 'waarheid' is en wat 'leugen' en dat laatste dan ook nog expliciet afkeuren. Ik ken maar weinig religies die daar geen expliciet dualistisch standpunt in innemen ('dit is waar' versus 'en dat dus niet', zonder tussenweg. Zou dat uit zelfbehoud zijn?) Maar bezien vanuit zo'n ideologie is het wel logisch dat er terughoudend wordt omgegaan met andere interpretaties van de realiteit dan de realiteit die de religie predikt.



Voor mij (vanuit een heel andere ideologie) is de houding van religies ten opzichte van 'de waarheid' heel tegenstrijdig. Voor mij is een religie een manier om naar de werkelijkheid te kijken; een doe-alsof die het leven leuker maakt, net als Sinterklaas. Vanuit de ene doe-alsof de andere veroordelen is voor mij de pot verwijten dat de ketel zwart ziet Ik ben het met je eens (met al je posts in dit topic trouwens).
Am Yisrael Chai!
Trouwens... Ik vroeg als klein meisje rond Pasen: mama, de paashaas bestaat niet hè? Nee zei moeder, en ze dacht: dit is het moment! Weet je wie ook niet bestaat, Draai? God! Ja, die ook niet nee... En wie nog meer niet? Jezus! Nee, die ook niet, maar ik bedoelde Sinterklaas. Oh, ok!
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 20:14:

[...]





Net buiten de tweede stad van Nederland.

Nu ben ik nog benieuwder waar ongeveer. Ik woon ook net buiten de tweede stad van nederland (als je naar inwonertal kijkt dan) en hier, buiten een paar jehova-gezinnen, nog nooit te maken gehad met kindjes die niet in de sint geloven.



Ik vind Sint zo ontzettend bij een nederlandse kindertijd horen, heerlijk toch dat speciale sfeertje die paar weken per jaar (hoewel ie van mij wel weer gewoon net als vroeger een weekje later aan mag gaan komen, het wordt nu wel erg opgerekt).
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat mij steeds wordt verweten dat ik "altijd eerlijk" wil zijn etc. (en dat daar vervelende insinuaties over worden gemaakt) en niet wil liegen. Ik heb daar volgens mij niets over gezegd..waar lezen jullie dat nou toch steeds in mijn postings?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 20:14:

[...]



Net buiten de tweede stad van Nederland.



Is de plaats zelf het noemen niet waard?

Maar hoezo heb jij dan het idee dat er in de toekomstige kleuterklas van je kind meer kinderen zijn die op deze manier opgevoed worden?
Alle reacties Link kopieren
Aan de noord-oost kant, in het dorpje Oud-V.
Alle reacties Link kopieren
als ik ooit kinderen krijg ,vertel ik het als ze op school zitten(lees groep 2 of 3).





Ik heb een donkere moeder, en als ik voor iedere keer dat sommige klasgenoten zeiden dat mijn moeder zwarte piet(incl. leuke versjes) was en ik dus ook een gulden(toen waren er nog guldens) zou krijgen was ik nu multimiljardair geweest.



Ik vind het erg leuk sinterklaas, ik vier het nog steeds,lootjes,gedichtjes noem maar op en dat vind ik gezellig genoeg.Het samenzijn met familie, de interactie en de gezelligheid daar gaat het bij mij om en dat is voor mij de traditie.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg halverwege even een rilling over mijn rug lopen want moest ineens aan Mrsscare denken, en toen viel het kwartje wat betreft Mirjam. leuke discussies waren dat
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Groen_Druifje schreef op 03 november 2010 @ 20:07:

[...]



En die sfeer krijg je niet als je je kind vertelt dat het een ontzettend leuk feest is waarbij mensen zich verkleden etc.? Ik heb het als kind nooit als "nep" ervaren oid.



O, vast wel, dat was ook niet mijn punt.

Ik vind het vreemd dat je je kind vertelt dat er geen Sint is, om hem of haar vervolgens te overstelpen met een zak (doe je dat als ongelovige wel, met die zak?) kado's. Hoe materialistisch is dat? En daar gaat het hele feest (in mijn ogen) nu juist níet om.
Alle reacties Link kopieren
quote:Groen_Druifje schreef op 03 november 2010 @ 20:17:

[...]



Grappig, ik ben het volledig met je eens. Er is mij dan ook OVER god vertelt. Niet dat hij wel of niet bestaat. Maar wel dat mijn ouders geloven (en dat dus niet zeker weten) in God.





Ik vind dat wel moeilijk te rijmen met actief je kind vertellen dat Sinterklaas niet bestaat.



Ik heb volgens mij zelf nooit tegen mijn kind gezegd dat hij wel bestaat, want toen hij oud genoeg was om de ophef te snappen geloofde hij er al in, en heb volgens mij ook nog nooit gelogen over Sinterklaas. Maar Sinterklaas is er nu eenmaal, en bij Sinterklaas horen bepaalde rituelen, en die rituelen zijn mi net zo echt als bidden voor het eten en voor mijn kind zelfs echter want bidden voor het eten doen we hier niet. Maar zou hij willen bidden voor het eten omdat hij in God gaat geloven zou ik hem dat ook niet verbieden, dus waarom zou ik hem wel verbieden om een liedje te zingen voor een cadeautje?
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven