Laat jij je kind ook niet geloven in Sinterklaas?

03-11-2010 19:04 615 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ze nog niet tegengekomen maar ben wél heel benieuwd: Welke ouders laten hun kinderen NIET geloven in Sinterklaas?



Ikzelf heb heel bewust gekozen om ze vanaf het begin te vertellen hoe de vork in de steel zit.

Het gaat namelijk tegen mijn principes in dat je je kinderen wel steeds leert dat ze niet mogen liegen, terwijl jijzelf jarenlang wel de boel bij elkaar liegt.

Het niet-geloven in Sinterklaas maakt het feest er echt niet ongezelliger op en we kijken er ieder jaar weer naar uit.



Van andere ouders krijg ik veelal verbaasde blikken als ik vertel dat mijn kinderen er niet in geloven. "Goh, dat je daar over nadenkt!"

Soms ook verontwaardigde reacties: "Hoe kún je ze nou die magie afnemen?"



Nu ben ik dus eigenlijk benieuwd of er meer mensen zijn die hun kinderen ook opvoeden in volle "Sinterklaas-eerlijkheid"? Waarom heb jij die keuze gemaakt? Welke reacties krijg jij (of je kinderen) hierop?

Ik ben heel benieuwd!



En nee: Ikzelf heb geen traumatische Sinterklaaservaringen!

En ja: We vieren dus wel Sinterklaas (inclusief schoenzetten, cadeautjes, pepernoten en de hele rataplan) maar dus zonder het geloof.
Alle reacties Link kopieren
quote:Groen_Druifje schreef op 03 november 2010 @ 19:58:

[...]



Nee, ik mocht ook geen tv kijken, boeken, tijdschriften en computers waren ook uit den boze. Ik ben opgegroeid in een kelder om maar zo weinig mogelijk mee te maken.



Natuurlijk heb ik wat "gemist", en dat is namelijk het feit dat mijn ouders niet tegen mij gelogen hebben. En voor zover ik dat nu kan zeggen is dat iets wat ik niet echt "mis"



Tuurlijk weet je niet wat je gemist hebt, want jij geloofde niet in sinterklaas. Ik wel en weet dus wat jij mist.



(net zo goed dat jij weet wat ik gemist heb door wel te geloven)
Alle reacties Link kopieren
quote:tilalia2 schreef op 03 november 2010 @ 19:58:

[...]





Sjit, nou ben ik toch al een tijdje aan het ouderen, maar die regel kende ik niet.



Waarom 5 op 1? Wie heeft dat verzonnen? Als mijn kind een prutswerkje rondparadeert alsof ze de mona lisa heeft gemaakt, dan krijgt ze dat wel te horen hoor. Want ze weet zelf ook verdomde goed wanneer ze iets afgeraffeld heeft en wanneer niet, of wanneer de knutsel 'in haar hoofd' niet 'uit haar handen' komt.



5 op 1?

- Je hebt er aan gewerkt

- Je hebt veel kleuren gebruikt

- je hebt het papier niet verkreukeld

- je hebt de stift niet opgegeten

- Je hebt er niet op geplast



... maar het lijkt nergens op?



Zoiets? 5 op 1, welke mafkees heeft dat verzonnen?Bij een positief punt wordt bij voorkeur niet het woord NIET gebruikt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:draaiorgel schreef op 03 november 2010 @ 19:53:

Ik denk niet dat je kinderen blij zijn om hun werkjes te tonen eerlijk gezegd....



Flauw. Komt deze opmerking tot stand omdat ik aangeef dat ik niet alles prachtig vind wat mijn kind maakt? Wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren
Oh, mosterd.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik zit hier met mijn ogen te knipperen om zo'n topic.

Hoe kun jij je kinderen onthouden van een zo'n typisch Nederlands feest??

De spanning, het op school vieren, sinterklaas op school, de (gezonde) spanning van het cadeautjes krijgen.

Ik denk dat jij je principe van het niet liegen te ver door draaft en dat je kinderen daar de dupe van zijn.

Sorry ik word er echt even boos over. Je dwingt je kinderen om niets te zeggen naar leeftijdsgenoten toe, dat is toch ook een grote leugen???

Je verschuift het liegen naar je kinderen toe.................zodat je zelf niet hoeft te liegen en jezelf schoon praat....ppfffff
Alle reacties Link kopieren
@mirjam is het een religieuze overweging? want dan staat het toch los van het feit dat je niet zou willen liegen tegen je kind?
Alle reacties Link kopieren
quote:triaspolitica schreef op 03 november 2010 @ 19:58:

even nieuwsgierig:



aan de ouders die vertellen dat sint niet bestaat:

Worden jullie kinderen wel christelijk/moslim oid opgevoed?Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Ik ben wel christelijk opgevoed, maar heel vrij en ruimdenkend. Het geloof werd mij nooit "opgelegd", ik mag nu (ik ben zeventien) ook zelf kiezen of ik echt "praktiseer" of er niks mee doe.
Alle reacties Link kopieren
quote:meds schreef op 03 november 2010 @ 19:59:

[...]



Ok, maar daar vertellen ze dus aan jouw kind dat de wereld in 7 dagen is gemaakt.... over jokken gesproken....dat bedoel ik.
quote:Solomio schreef op 03 november 2010 @ 19:59:

[...]



Bij een positief punt wordt bij voorkeur niet het woord NIET gebruikt.





Ik kan niet opvoeden! Boehoehoe!
Alle reacties Link kopieren
quote:meds schreef op 03 november 2010 @ 19:59:

[...]



Ok, maar daar vertellen ze dus aan jouw kind dat de wereld in 7 dagen is gemaakt.... over jokken gesproken....Ik geloof (als christen) inderdaad ook niet dat de wereld in 6 x (want je zult wel 6 dagen bedoelen, toch?) 24 uur is gemaakt. En toch heeft die school genoeg voordelen om ons kind er toch op te doen.
Alle reacties Link kopieren
o bah, tegen een kleuter zeggen dat z'n tekening nog wel iets mooier had gekund? Ook al zijn de creaties van mijn dochter spuuglelijk, dan nog prijs ik ze de hemel in.



Mag ik vragen waar dat principe van niet geloven in Sinterklaas vandaan komt? Ik ben opgegroeid in een geloofsgemeenschap en weet dat veel gezinnen daar vanuit dat oogpunt hun kinderen vertelden dat sinterklaas niet bestond. Gelukkig waren mijn eigen ouders wijzer wat dat betreft..
quote:meds schreef op 03 november 2010 @ 19:59:

[...]



Ok, maar daar vertellen ze dus aan jouw kind dat de wereld in 7 dagen is gemaakt.... over jokken gesproken....Nee, da's niet jokken, da's een metafoor
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 19:39:

[...]

Ze zal overigens naar een school gaat waar wel meer kinderen niet in sinterklaas geloven dus voor boze ouders/juffen ben ik niet bang.Ik ben heel benieuwd waar deze school staat..
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het best complex maakt voor je kind. Hoe moet een kind omgaan met die kennis, terwijl zijn/haar vriendjes allemaal in de Goed Heilig man geloven draagt jouw kind als het ware een geheim met zich mee. Ik weet niet wat meer kwellend is. Er op een gegeven moment achter komen dat hij niet bestaat of elk jaar weer zien hoe al je vriendjes en vriendinnetjes er helemaal in opgaan, erin geloven en jij mag er niet in geloven van je ouders. Leuk als ze uit logeren gaan in die periode.
Alle reacties Link kopieren
o, inmiddels al mosterd wat betreft mijn vraag.
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 20:01:

[...]

Ik geloof (als christen) inderdaad ook niet dat de wereld in 6 x (want je zult wel 6 dagen bedoelen, toch?) 24 uur is gemaakt. En toch heeft die school genoeg voordelen om ons kind er toch op te doen.Terwijl ze daar wel wordt wijsgemaakt dat God bestaat. En dat is ook nooit wetenschappelijk bewezen hoor. Dus is dat ook niet liegen?
Alle reacties Link kopieren
quote:oranjemuts schreef op 03 november 2010 @ 20:00:

Sorry ik word er echt even boos over. Je dwingt je kinderen om niets te zeggen naar leeftijdsgenoten toe, dat is toch ook een grote leugen??? Je verschuift het liegen naar je kinderen toe.................zodat je zelf niet hoeft te liegen en jezelf schoon praat....ppfffffMisschien kun je wat beter lezen? Ik dwing mijn kinderen niet!
quote:Feline31 schreef op 03 november 2010 @ 20:01:

o bah, tegen een kleuter zeggen dat z'n tekening nog wel iets mooier had gekund? Ook al zijn de creaties van mijn dochter spuuglelijk, dan nog prijs ik ze de hemel in. Nou,. dat lijkt me ook een beetje onzin. Als je ziet dat ze het onwijs heeft afgeraffeld, of dat het niet het doel kàn dienen dat ze voor ogen had, zeg ik dat echt wel hoor.
Ik kan niet quoten via de telefoon maar: tilalia het is een regel uit het onderwijs/ wetenschap/ feedback/evaluatiehoek. En heeft dus echt niets te maken met die kindertekeningen. Maar ik vond het idee dat je tegen je kind zegt hoe iets beter had gekund bij elke tekening gewoon absurd. Dus ik trok het even in extremen door.

Als je het al in je hoofd haalt om 'feedback' te geven vind ik dat je het wel goed moet doen :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eigenlijk zo'n walgelijke principekwestie "Ik lieg niet tegen mijn kind" brrr, ik hoor er ook echt zo'n zeikstem bij.



Sinterklaas is voor mij trouwens nooit alleen kadootjes geweest.

Sinterklaas is kruidnoten bakken, een Sinterklaas boot knutselen met Sint en Pieten van wc-rollen erop. Sinterklaas is op zaterdagochtend vol spanning voor de tv met chocomelk en taaitaai, Sinterklaas is spanning en sensatie.

En daarna pas kado's.
Alle reacties Link kopieren
quote:Egniet schreef op 03 november 2010 @ 20:02:

[...]





Ik ben heel benieuwd waar deze school staat..Want?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen maar was even heel eeeuuuuhhhh....ahum verontwaardigd.

Dus misschien zie ik het verkeerd maar sorry kan er niet over uit dat je een kind zoiets ontzegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:emaille schreef op 03 november 2010 @ 20:03:

[...]





Terwijl ze daar wel wordt wijsgemaakt dat God bestaat. En dat is ook nooit wetenschappelijk bewezen hoor. Dus is dat ook niet liegen?WHOEHOE, hier gaat er iets mis. Als christen geloof jij in god, als jij je kind dat over God vertelt zul je dit niet ervaren als liegen, of het nou wetenschappelijk bewezen is of niet (dat maakt ook geen moer uit, het gaat om het "geloven" niet om wel/niet aanwezige bewijzen).
quote:draaiorgel schreef op 03 november 2010 @ 20:03:

Ik kan niet quoten via de telefoon maar: tilalia het is een regel uit het onderwijs/ wetenschap/ feedback/evaluatiehoek. En heeft dus echt niets te maken met die kindertekeningen. Maar ik vond het idee dat je tegen je kind zegt hoe iets beter had gekund bij elke tekening gewoon absurd. Dus ik trok het even in extremen door.

Als je het al in je hoofd haalt om 'feedback' te geven vind ik dat je het wel goed moet doen :-)Oh, gelukkig, ik kan dus wel opvoeden, maar ben ongeschikt **kruist vakje aan** voor het onderwijs
Alle reacties Link kopieren
Dus je vertelt je kind wel dat god bestaat en niet dat Sinterklaas bestaat? Sinterklaas heeft iig ooit echt bestaan, dat kun je van god niet beweren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven