Lastig...

04-08-2012 21:29 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al een tijdje ergens mee en dacht...ik gooi het hier maar in de groep, ik ben benieuwd naar de reacties.

Mijn oudste dochter is in mei 4 jaar geworden. Het is een leuk, pittig en behoorlijk slimme meid. Ze is altijd wat verlegen geweest, maar merk de laatste tijd dat ze daar, gelukkig, overheen aan het raken is. Ze vindt het steeds leuker om lekker met mensen te kletsen.

Nu merk ik dat ze daar wat in doorslaat en zeker als ze dingen spannend vindt.

Nu bijvoorbeeld; we zijn op vakantie, allemaal nieuwe indrukken, laat naar bed, hele dag buiten dus vermoeiend maar ook erg leuk. Bij een aantal mensen die ze op de camping u n paar dagen kent is ze wat brutaal of gaat dan een beetje over grenzen heen. Bijvoorbeeld; voor de grap tegen ze aanduwen of proberen te slaan ( niet hard maar eerder doordat ze zich geen houding weet te geven), bij een moeder van een ander kind vragen of ze de bellenblaas mag en m ondertussen al proberen te pakken, ze is dan ook lastig door die moeder te corrigeren enz.misschien valt dit voor een buitenstaander wel mee maar ik wil niet dat ze dit bv thuis bij klasgenootjes gaat doen. Is dit herkenbaar voor jullie.?

Het is vooral dat ik bang ben dat anderen mijn kind als brutaal aanzien terwijl ik haar gedrag wel wat brutaal vind maar zie dat t komt omdat ze het spannend vindt, iets wat anderen dan ws niet zien.
wat is je vraag precies??? niet dat ik tips kan geven over 4 jarige maar als ik dit lees en ik zou je dochter niet zo goed kennen

dus net als op de camping zou ik haar brutaal vinden maar als ik een moeder van vriendinnetje dus kan haar zou ik er misschien helemaal niks van vinden en heel normaal

dus misschien moet je uitleggen dat ze niet bij iedereen zo "vrij" kan zijn
Maakt de achterliggende reden uit (voor een buitenstaander)?
Het maakt mij in die zin uit dat ik het vervelend zou vinden dat ze dit bij klasgenootjes thuis ook zou gaan doen. Die ouders kennen haar nog niet en ik zou net balen vinden als ze als brutaal wordt gezien, terwijl ze niet echt brutaal is maar zich gewoon even geen houding weet te geven.

Misschien is ze ook gewoon bezig met gedrag uitproberen. Ik spreek haar er wel op aan maar ze snapt ook niet helemaal wat ik bedoel en ik wil er tegelijkertijd ook niet bovenop gaan zitten.

Haar gedrag thuis is nl sinds start kleuterschool soms ook echt heel lastig en merk dat ik nog best zoekende ben hoe dit aan te pakken zonder in een negatieve spiraal te raken
En benoemen wat je ziet gebeuren en uitleggen dat dat niet zo hoort? Vertel dan ook even hoe het wel hoort, weet ze dat voor de volgende keer.

Zoiets?
Ik wil niet vervelend doen, maar ze vertoont gewoon brutaal gedrag. Prima dat jij weet wat erachter zit, maar wat de reden dan ook is, je wil toch niet dat je kind zich zo gedraagt? Dat lijkt me een beter uitgangspunt dan je richten op wat ouders terecht/onterecht denken.
Overigens is brutaal gedrag van een kind naar een volwassene vooral vervelend als een ouder zijn of haar kind er niet op aanspreekt. daarnaast is en blijft het gewoon een kind.
Nee het is niet herkenbaar voor mij. Ik denk dat je gewoon duidelijk moet zijn. Als je dit gedrag ziet dan corrigeren, slaan en duwen mag gewoon niet. Als ik zie of hoor dat mijn dochters dat doen bij een ander dan spreek ik ze daar op aan, gebeurt het nog een keer dan moeten ze maar een tijdje eerst thuis laten zien dat ze het kunnen voor ze weer ergens kunnen gaan spelen.

Geef vaak het goede voorbeeld en bespreek hoe je dochter iets kan aanpakken. Het lijkt mij dat ze zoekende is in het maken van contact.
Misschien valt het je erg op omdat je dochter aan het veranderen is (minder verlegen); maar is het voor de buitenwereld niet zo opvallend/storend? Ik denk ook dat kinderen wel vaker drukker of jovialer zijn wanneer ze op vakantie zijn en het naar hun zin hebben (volwassenen stiekem ook).

Ik kan me goed voorstellen dat je dit gedrag in de gaten houdt. Als het te brutaal wordt, dan kun je ingrijpen inderdaad.
Follow your dreams
Wat de reden ook is, ik vind het ongepast gedrag. Corrigeer jij het of praat je het goed naar anderen toe? Ik zou het van mijn eigen kind niet accepteren en er ook niet blij van worden als een ander kind zo tegen mij doet.
Een kind van 4 weet toch prima dat slaan en duwen niet mag?
Wat de reden achter haar gedrag ook is, het lijkt me dat je haar moet corrigeren. Slaan en duwen mag gewoon niet, ook al komt het doordat ze zich geen houding weet te geven. En zomaar dingen van mensen pakken zonder te vragen ook niet. Ik zou er dus met haar over praten en als ze het blijft doen, zorgen dat ze niet zomaar meer bij andere mensen op de 'stoep' kan staan. Dan maar even een time out in de tent of het vakantiehuisje, toch?
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
quote:frizzy schreef op 04 augustus 2012 @ 22:07:

Een kind van 4 weet toch prima dat slaan en duwen niet mag?

Even for the record; ik zeg dat ze dat niet mag, maar g is niet echt erg slaan of duwen. Ze staat dan voor de grap tegen iemand aan te duwen en zegt dat ze sterker is, slaan is ook niet echt slaan.

Neemt niet weg dat t ongewenst is, dat klopt
Ik denk dat je het een beetje teveel vanuit je kind bekijkt. Het is ongewenst gedrag, punt.

En hoezo niet echt duwen of niet echt slaan? Het is wel echt lijkt mij, alleen niet vanuit woede bedoel je?
Gewoon de kop in drukken
Ik zou dit niet kunnen waarderen van een ander kind. Hier op de camping is een ventje die constant mijn meiden loopt te jennen. Denk dat hij 4 of 5 is maar geen ouder in de buurt die corrigeert. Mijn meiden zijn het tegenovergestelde en dat is ook niet handig. Ik.vind het gedrag voor een kind niet erg als hij maar gecorrigeerd wordt. Ik vind het gedrag van je dochter niet goed, maar als je haar er op wijst komt het vast in rustiger vaarwater.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven