Leeftijdsverschil tussen kinderen

06-12-2019 16:11 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn man en ik zijn 2,5 maand geleden voor het eerst ouders geworden van onze dochter, wat geweldig is  :heart:  Nu hadden we het er van de week eens over wanneer we voor een 2e zouden willen gaan, mocht het ons gegund zijn. Ik ben trouwens 31 en mijn man 36.

We zijn zo blij met ons kindje, vinden het niet zwaar, ik vond de zwangerschap een fantastische tijd en we zouden ook misschien wel meer dan 2 kinderen willen uiteindelijk (mocht het lukken uiteraard).

Nu vraag ik me af wat fijn is qua tijd tussen kinderen. Wij zouden qua gevoel over een half jaar wel weer willen beginnen, dan is onze 1e dochter 8-9 maanden. Mocht het lukken, dan zou er zo'n 1,5 jaar tussen de kinderen zitten. Zijn hier vrouwen of mannen met kinderen die ongeveer zo'n leeftijdverschil hebben? Is dat een fijn leeftijdsverschil? Nu weet ik dat dit onze eigen keuze is en moeten we doen wat ons gevoel ons ingeeft maar ben gewoon benieuwd naar de voor- en nadelen van redelijk snel op elkaar kinderen krijgen.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Hier twee dochters, waarvan de oudste 22 maanden was toen jongste werd geboren.

Het gaat me eigenlijk makkelijker af dan van tevoren gedacht. Scheelt dat ik zelf een stukje relaxter ben. Jongste is 4 maanden geweest.
Oudste is verder heel makkelijk qua slapen, de acceptatie van babyzusje ging ook vlekkeloos, dus gebroken nachten van peuter ken ik niet, jaloerse buien ook nog niet. Kan wel komen natuurlijk.
En jongste is behoorlijk flexibel en zit in een ritme wat nu nog goed aansluit op het ritme van peuter.
Ik ben wel heel benieuwd hoe ik er over een jaar over denk.
Uiteindelijk weet ik niet beter, net zo min als iemand die er meer jaar tussen heeft zitten. Met mijn broertje en zusje scheel ik bijna 5 jaar en dat heb ik ( oudste) altijd als een behoorlijke kloof ervaren. Komt ook doordat zij een tweeling zijn. Pas nu ik begin 30 ben en zij midden twintig is die kloof wat gedicht.
Mijn moeder vond het geweldig, zoveel tijd ertussen (al was het geen bewuste keuze).

Het heeft z’n voor-en nadelen, je hebt uiteindeljk te dealen met de situatie waarin je terecht komt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste twee schelen 19 maanden en ik vind ( en vond) dat ideaal. Tijdens de zwangerschap van de tweede, sliep mijn oudste nog meestal twee keer per dag waardoor ik ook wat rust had. De jongens groeien echt samen op, hebben dezelfde interesses en kunnen dezelfde dingen.

Tussen nr2 en nr3 zit bijna drie jaar ( en dus 4,5 jaar verschil tussen nr1 en nr3) en dat vind ik eigenlijk veel lastiger. De zwangerschap was zwaarder omdat ik met nr1 gewoon naar school moest en nr2 niet meer sliep overdag. Verder is het leeftijdsverschil nu ( ze zijn bijna 11, 9 en 6) ook net te groot om dezelfde dingen leuk te vinden en te kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Hier 3 jaar leeftijdsverschil en vind dat perfect. Ze spelen super samen en oudste vindt het geweldig om jongste van alles te leren.
Ik hecht ook veel waarde aan alle tijd die ik met oudste heb gehad, voordat jongste er was. Echt samen, relaxed. En later dus met jongste ook veel één op één toen oudste naar school was. Veel gezellige, kneuterige herinneringen
Alle reacties Link kopieren
snowy2 schreef:
06-12-2019 23:45
Mijn oudste twee schelen 19 maanden en ik vind ( en vond) dat ideaal. Tijdens de zwangerschap van de tweede, sliep mijn oudste nog meestal twee keer per dag waardoor ik ook wat rust had. De jongens groeien echt samen op, hebben dezelfde interesses en kunnen dezelfde dingen.

Tussen nr2 en nr3 zit bijna drie jaar ( en dus 4,5 jaar verschil tussen nr1 en nr3) en dat vind ik eigenlijk veel lastiger. De zwangerschap was zwaarder omdat ik met nr1 gewoon naar school moest en nr2 niet meer sliep overdag. Verder is het leeftijdsverschil nu ( ze zijn bijna 11, 9 en 6) ook net te groot om dezelfde dingen leuk te vinden en te kunnen.
Oh dat vind ik wel interessant, want zoiets had ik juist in mn hoofd! Is het karakterverschil denk je? Of echt qua leeftijd geen interesse in dezelfde dingen?
Onze zoon wordt binnenkort 4 en ben nu 31 weken in verwachting van onze dochter. Die schelen straks dus 4 jaar. Tja, de tweede kinderwens kwam pas begin dit jaar en toen hadden we het geluk dat het de tweede ronde raak was. Dus hier geen bewuste keuze voor het leeftijdsverschil omdat er eerder überhaupt nog geen sprake was van een tweede kinderwens. :)
Wat had jii in gedachten, kiwimeisje? 4.5 jaar? Ik verschil dit met mijn zusje en vond dat niet fijn.

Hoewel, ik las ook dat het voordeel is de 1 op 1 tijd die je dan in de ouder-kind relatie hebt. Dat is wel fijn idd, omdat je die dan ook zowel met oudste hebt als met jongste (oudste dan overdag op school).

Maar persoonlijke ervaring als die van het (oudste) kind vond ik het voor echte gezinsdingen, gesprekken, spellen, activiteiten op vakanties, tv-progamma's samen kijken etc niet een heel sterk "samen-gevoel" helaas.
Ik denk dat je na 2,5 maand ouderschap nog enorm op je roze wolk zit, vol hormonen en waarschijnlijk net weer aan het werk of nog met zwangerschapsverlof.
Goed idee om het over een half jaar nog eens te bekijken.
Ik wilde na mijn eerste bevalling ook direct nog een keer maar uiteindelijk, nadat het echte leven weer begon, verdween dat gevoel snel. Er heeft uiteindelijk bijna 5 jaar tussen de eerste en de tweede gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn meisjes schelen 15 maanden. Wij hebben bewust snel voor een 2e kindje gekozen en het geluk gehad dat het mocht lukken. Het waren 2 makkelijke baby's.
Zij hebben samen een hele goede band, was ook liefde op het eerste gezicht toen de 2e werd geboren. De eerste tijd met 2 kleintjes was ook nog makkelijk en relaxt, maar toen de jongste kon lopen begon het toch zwaarder te worden.
Ach ja.. opvoeden gaat met ups en downs. Soms is het hel, maar over het algemeen is het heel erg leuk! Als de tijd terug gedraaid zou worden, zou ik het net zo doen.
Als de oudste ergens naar toe is, kan de jongste de hele middag huilen omdat ze haar zus mist
Nu zijn ze 4 en 5, zitten allebei op school en hebben zelfs dezelfde vriendinnetjes.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
07-12-2019 08:15
Wat had jii in gedachten, kiwimeisje? 4.5 jaar? Ik verschil dit met mijn zusje en vond dat niet fijn.

Hoewel, ik las ook dat het voordeel is de 1 op 1 tijd die je dan in de ouder-kind relatie hebt. Dat is wel fijn idd, omdat je die dan ook zowel met oudste hebt als met jongste (oudste dan overdag op school).

Maar persoonlijke ervaring als die van het (oudste) kind vond ik het voor echte gezinsdingen, gesprekken, spellen, activiteiten op vakanties, tv-progamma's samen kijken etc niet een heel sterk "samen-gevoel" helaas.
Nou ik heb nu dus ruim 1,5 jaar tussen kind 1 en kind 2 en dat vond ik erg pittig die eerste maanden, dus wij dachten dit keer bijv 3 jaar ertussen te proberen. 4,5 jaar is me sowieso te veel, ik vind het wel leuk als ze iets meer in dezelfde leeftijd zitten en man heeft dat met zijn broer/ zus en vond het als kind niet zo leuk. 4,5 jaar zou dan het verschil zijn tussen kind 1 en kind 3. Maar allemaal hypothetisch natuurlijk, want je plant t niet en ik ben er nu sowieso nog niet aan toe. Hoeveel zit er bij jou tussen?
Kiwimeisje schreef:
07-12-2019 09:21
Nou ik heb nu dus ruim 1,5 jaar tussen kind 1 en kind 2 en dat vond ik erg pittig die eerste maanden, dus wij dachten dit keer bijv 3 jaar ertussen te proberen. 4,5 jaar is me sowieso te veel, ik vind het wel leuk als ze iets meer in dezelfde leeftijd zitten en man heeft dat met zijn broer/ zus en vond het als kind niet zo leuk. 4,5 jaar zou dan het verschil zijn tussen kind 1 en kind 3. Maar allemaal hypothetisch natuurlijk, want je plant t niet en ik ben er nu sowieso nog niet aan toe. Hoeveel zit er bij jou tussen?
Bij mijn zoons 2 jaar en 3 maanden. Ze zijn nu net zes en bijna vier maar gevoelsmatig lijkt het echt enorm veel. Zal komen doordat de oudste wellicht heel bedachtzaam en ouder voor zijn leeftijd overkomt (is ook nog eens lang) en de jongste echt een druk en onstuimig stuiterballetje is en klein voor zijn leeftijd.
Terwijl ze in interesses eigenlijk best dicht bij elkaar zitten. Misschien dat het wat beter rechttrekt als jongste naar school gaat?
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn zus schelen precies een jaar. We zijn beste vriendinnen. Altijd al geweest. We hebben enorm veel aan elkaar gehad altijd. Zelfde vriendinnen,, vroeger op valantie met onze ouders. Het was altijd gezellig. Voor mijn ouders wel zwaar geweest. Waar mn zus de makkelijkste ooit was, was ik een huilbaby. Wilde nooit slapen, had altijd pijn.

Tussen mijn eigen kinderen zit 4 jaar. Niet gepland, maar meerdere miskramen gehad. Ze zijn echter beste maatjes en hebben nooit gedoe. De oudste is super lief voor haar kleine broer. Leeftijd zegt dus niet altijd alles. Karakter is vooral belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
yukon schreef:
07-12-2019 00:58
Hier 3 jaar leeftijdsverschil en vind dat perfect. Ze spelen super samen en oudste vindt het geweldig om jongste van alles te leren.
Ik hecht ook veel waarde aan alle tijd die ik met oudste heb gehad, voordat jongste er was. Echt samen, relaxed. En later dus met jongste ook veel één op één toen oudste naar school was. Veel gezellige, kneuterige herinneringen
Hier ook bijna 3 jaar leeftijdsverschil (maar waarschijnlijk twee groepen verschil op school doordat de ene van november is en de ander januari). En door dit leeftijdsverschil ook veel 1 op 1 aandacht gehad. Heerlijk! Het zijn wel echt de beste maatjes en spelen heel veel samen. Nu hoef ik niet meer dan twee kinderen en zijn wij jong begonnen dus wat dat betreft alle ruimte om ze niet al te kort op elkaar te hebben ☺
Alle reacties Link kopieren
Dit is natuurlijk heel persoonlijk.
Voordat ik kinderen had moest ik er al niet aan denken om een klein leeftijdsverschil tussen kinderen te hebben. Maar ik kan dan ook niet goed tegen drukte en heb ook echt tijd voor mezelf nodig.
Tussen mijn jongens zit zo goed als vijf jaar verschil en vind dat heerlijk (al had een jaar korter ook prima geweest, maar ik kon niet door een operatie).

Mijn jongens passen qua karakter heel goed bij elkaar en kunnen ook heel leuk spelen. De oudste vindt zijn rol als grote broer ook geweldig en is erg zorgzaam.
Het enige nadeel is bv met pretparken, dat mijn oudste in achtbanen mag en de jongste in het peuterdeel speelt. Maar het kan ook zo zijn dat de jongste nooit van achtbanen zal gaan houden en we sowieso met de kinderen dit soort dingen apart moeten doen. Wat juist ook fijn kan zijn ivm quality time.

Het is dus een heel persoonlijke keuze en heeft ook alles met het karakter van je kinderen te maken en hoe je hier zelf mee omgaat.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een baby van 2,5 maand (en ook 31 en 36 :)) en de oudste wordt binnenkort 5.
We zijn begonnen voor nr 2 toen de oudste 9 maanden was..... Tja, je hebt het soms maar te nemen zoals het leven komt.
Maar... Het gaat nu zo leuk. Oudste is superlief voor de kleine. Ik heb voor beide kinderen veel 1 op 1 aandacht (gehad). Oudste heeft zijn eigen vriendjes, kan ook goed alleen spelen, maar is ook enorm trots. Er speelt totaal geen jaloezie, dat is geluk denk ik.
Volgens mij heeft het dus vooral met karakter te maken.
.
Best veel mensen met kinderen die superlief zijn voor elkaar of enorm betrokken, of heel behulpzaam zijn etc...
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
07-12-2019 14:41
Best veel mensen met kinderen die superlief zijn voor elkaar of enorm betrokken, of heel behulpzaam zijn etc...
Ik durf wel te zeggen dat ik dat echt niet altijd was hoor, als bijna 5 jarige die ineens te maken kreeg met een tweeling.
Jaloers was ik echt wel en behulpzaam vast niet altijd. Ik heb geregeld gevraagd of we ze niet terug konden doen.

Ik vond het gewoon echt heel vaak niet leuk, het was het altijd net niet met activiteiten en vooral in mijn puberjaren was dat gat van 5 jaar wel echt groot. Nu wil ik ze zeker niet missen en heb ik een prima band met beiden en is vooral mijn zusje wel echt een soort van vriendin geworden. Maar als kind zijnde zeker niet..

Overigens is peuter ( nu 26 maanden) vooralsnog heel lief voor haar kleine zusje (4 maanden), maar ik ga ervan uit dat dit vast nog gaat veranderen. Zeker als baby begint te kruipen, wat meer in het ‘territorium’ van peuter komt en aan speelgoed gaat zitten wat zij nu nog als van haar alleen beschouwd.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 07-12-2019 18:14
0.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat je na 2,5 maand al een goed beeld hebt over hoe zwaar je het al dan niet vindt. Je bent nog met verlof, baby slaapt meer dan dat ‘ie wakker is, er zijn nog geen tanden doorgekomen.....


overigens wilden wij er zo’n twee en half jaar tussen laten, dat werden er ongewenst 5.
Ik heb net een kindje gekregen, de eerste dus geen ervaring als ouder zijnde betreft. Wel mijn eigen ervaring als zusje van een broer die bijna 2 jaar ouder is dan ik. Wij hebben weinig aan elkaar (gehad). Onze karakters verschillen enorm en hebben daardoor weinig gemeen, nog steeds. We vochten elkaar de tent uit in de pubertijd, het werd pas beter toen ik uit huis ging maar nog steeds weinig contact. Ik vind het een leuke gozer verder maar we delen weinig interesses en zijn totaal anders.

Mijn man en zijn broertje schelen 4,5 jaar en die kunnen heel goed met elkaar, hadden veel aan elkaar. Zij hebben net als mijn broer en ik niet dezelfde vrienden en interesses, maar doordat ze in een klein dorp zijn opgegroeid kennen ze elkaars vrienden wel en zagen meer van elkaar daardoor. Ze kunnen ook goed ruziën en op elkaar vitten maar dat hoort bij hun beider persoonlijkheden :biggrin:

Ik denk dat het echt een kwestie van karakter is of broers en zussen hecht zullen zijn (en blijven!). Sowieso neemt de invloed van leeftijdsverschil af als de kinderen allemaal wat ouder zijn, en je bent toch het grotere deel van je leven volwassen dan dat je kind bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er 1,5 jaar tussen en zou dat niet nogeens doen. 3 tot 4 jaar lijkt me ideaal: oudste al wat zelfstandiger, beiden 1op1 tijd (als oudste naar school gaat). Nog dicht genoeg op elkaar om gezamenlijk dingen te ondernemen enz.

Ligt ook aan het karakter van de kinderen maar die van mij verschillen dus zoals dag en nacht. Vinden zelden hetzelfde leuk of lekker, hebben niet hetzelfde slaapritme en maken vooral veel ruzie. Nu ze ouder worden (4 & net 6) en meer verstand krijgen/voor rede vatbaar worden gaat het langzaam beter maar de eerste jaren waren verschrikkelijk. Ik vind mezelf sowieso geen verzorgend/moedertypje en met 2 kleintjes ben je dus echt 24/7 bezig met verzorgen van de een of de ander. Ook het gevoel dat ik een leuke periode van mijn oudste heb 'gemist' omdat de bewerkelijke baby alle aandacht opeiste.

Ik heb er op de roze wolk van 1 kind gewoon echt niet bij stilgestaan dat een tweede zó compleet anders zou kunnen zijn.
nootboek wijzigde dit bericht op 07-12-2019 21:06
8.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier is onze dochter bijna 2 en we zijn net begonnen voor een tweede. De eerste anderhalf jaar wilde ik het echt niet. Vond het voelen alsof we onze oudste ook tekort zouden doen dan ofzo.
Dat veranderde een paar maanden geleden en nu denk ik dat ze het zelf ook echt heel leuk gaat vinden.
Ik hoop dat ze uiteindelijk minder dan 3 jaar zullen schelen, maar dat gaan we zien. :)
evelien2010 schreef:
06-12-2019 16:14
Dat lijkt mij een prima termijn. Het is even druk maar de kinderen hebben ook echt wat aan elkaar in de toekomst.

Ongeveermax 2 a 2,5 jaar leeftijdsverschil is ideaal.
Tenzij je mij en mijn zusjes bent en elkaars bloed wel kunt drinken al vanaf kinds af aan. Kwam ook niet goed eenmaal volwassen. We moeten elkaar gewoon echt niet. Het is nog net geen haat, maar gevoel hebben we niet voor elkaar.
Peponi schreef:
07-12-2019 20:59
Tenzij je mij en mijn zusjes bent en elkaars bloed wel kunt drinken al vanaf kinds af aan. Kwam ook niet goed eenmaal volwassen. We moeten elkaar gewoon echt niet. Het is nog net geen haat, maar gevoel hebben we niet voor elkaar.
Sowieso raar om zoiets zo stellig te beweren (zowel hét ideale leeftijdsverschil als wat dat dan zogenaamd per definitie zou opleveren).
Herfstblaadje19 schreef:
07-12-2019 21:02
Sowieso raar om zoiets zo stellig te beweren (zowel hét ideale leeftijdsverschil als wat dat dan zogenaamd per definitie zou opleveren).
Klopt. Bij ons zit er altijd een jaar tussen. Het is sneu voor mijn ouders, maar ik voel gewoon geen enkele emotie bij ze. En andersom. Eens per jaar komen we samen maar we praten dan niet met elkaar. Vraag me af waarom mijn ouders die ‘traditie’ zo graag in stand wil houden. Het is een farce. En ik heb er weken buikpijn van vooraf. Als mijn ouders er niet meer zijn weet ik dat ik ze nooit meer zie. Ik ben de enige die nog bloemen of kaarten verstuur op verjaardagen of huwelijks jubilea. Niet dat daar ook een bedankje voor krijg. Of dat ze mij ooit feliciteren verder. Ik ben gestopt me er druk om te maken. Kost me energie en dat zijn ze zo niet waard. Kerst wordt dus ook niet als familie gevierd hier. Gaat geheid verkeerd. Jongste zus onstnapt met gezin naar de zon, zus daarboven is gescheiden dus gaat die met een van haar dochters heen. Ik heb schoonma en tweede kerstdag gaan ze met mijn exman naar de sauna al 18 jaar. Jammer maar helaas, geen tijd dus verder. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Tussen mijn oudste twee zit 1,5jr
Dan 7 jaar
Tussen 3&4 zit ook 1 jr 7mnd (had ook 13mnd en 15mnd kunnen zijn, mk)
Tussen 4&5 zit ook 1,5jr.

De oudste twee hadden vaak ruzie maar konden ook wel leuk spelen

De jongste drie spelen ook vrij veel met elkaar, ze hebben best wel wat aan elkaar, de vierde is HB en streefde al wel snel nr 3 voorbij, cognitief, dat was voor nr 3 wel eens lastig.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Hier zit er 21 maanden tussen. Voordeel: ze kunnen echt leuk samen spelen en zijn erg aan elkaar verknocht. Nadeel: ze kunnen ook enorm ruzie maken om hetzelfde speelgoed. Ik vond het tweede jaar ook zwaarder dan het eerste, met name omdat dochter toen een makkelijke baby was en veel in draagzak zat. Maar zij begon net alle kanten op te gaan toen oudste middenin de driftbuien zat. En net toen zij ging doorslapen, kreeg hij als peuter slaapregressie en zaten we alsnog met gebroken nachten.

Zou ook niet weten wat het ideale leeftijdsverschil is hoor. Het was flink aanpoten dat tweede jaar, maar dat doe je dan gewoon. Ik wilde het namelijk zelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven