Leeftijdsverschil tussen kinderen

06-12-2019 16:11 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn man en ik zijn 2,5 maand geleden voor het eerst ouders geworden van onze dochter, wat geweldig is  :heart:  Nu hadden we het er van de week eens over wanneer we voor een 2e zouden willen gaan, mocht het ons gegund zijn. Ik ben trouwens 31 en mijn man 36.

We zijn zo blij met ons kindje, vinden het niet zwaar, ik vond de zwangerschap een fantastische tijd en we zouden ook misschien wel meer dan 2 kinderen willen uiteindelijk (mocht het lukken uiteraard).

Nu vraag ik me af wat fijn is qua tijd tussen kinderen. Wij zouden qua gevoel over een half jaar wel weer willen beginnen, dan is onze 1e dochter 8-9 maanden. Mocht het lukken, dan zou er zo'n 1,5 jaar tussen de kinderen zitten. Zijn hier vrouwen of mannen met kinderen die ongeveer zo'n leeftijdverschil hebben? Is dat een fijn leeftijdsverschil? Nu weet ik dat dit onze eigen keuze is en moeten we doen wat ons gevoel ons ingeeft maar ben gewoon benieuwd naar de voor- en nadelen van redelijk snel op elkaar kinderen krijgen.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, hier ook weinig leeftijdsverschil tussen mijn zoon en dochter...heel druk maar heel leuk :flirting:
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Hier een dochter van net 2 en ben nu 7 weken zwanger.
Vriend heeft een dochter van 8 uit een eerdere relatie. Die twee spelen nu nog heel leuk samen.

Ik vond het eerste jaar met baby trouwens veeeeel makkelijker dan het tweede jaar. Toen werd kind snel gefrustreerd, vaker ziek etc. Hopelijk gaat het straks weer beter als de kleine er is.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn begonnen voor een tweede vlak na de eerste verjaardag zoon. Uiteindelijk heeft een tweede zwangerschap 3 jaar op zich laten wachten (waar ik bij de eerste binnen 3 maanden zwanger was) en nu schelen ze 4.5 jaar. En het bevalt ons goed, zoon is al heerlijk zelfstandig en als hij op school zit weer alle tijd voor zijn zusje. Ze zijn nu 6.5 en 2 en kunnen het heel goed met elkaar hebben.

Het grootste ‘nadeel’ voor ons is dat we het, doordat man al wat ouder is, nu bij 2 kinderen houden. We hadden misschien wel een derde gewild maar idealiter gezien had die er tussenin gezeten :)
Alle reacties Link kopieren
Tussen de eerste twee weinig (precies 1 jaar en 3 dagen), daarna 8 jaar... beide heeft leuke kanten ( samen spelen), meer geduld met de jongste.
Nu (alle drie volwassen) gelijkwaardige relaties met elkaar, kunnen goed met z'n drieën opschieten.
Alle reacties Link kopieren
Hier 15 maanden verschil. Voor mijn lijf niet goed geweest (was ook niet de bedoeling, maar we dachten ‘we gaan er weer voor, duurt vast weer heel lang’ en hoppa meteen raak...) en vond het behoorlijk pittig! Tot de jongste 1,5 was ongeveer. Vanaf toen werd het makkelijker en steeds leuker. Nu ben ik denk ik ook niet zo’n babymama. Heb echt enorm van de genoten hoor, maar nu ze wat ouder zijn kan ik er gewoon meer mee...
ik raad het aan de ene kant niet aan, maar... zou het toch zo weer doen. Ze spelen heerlijk samen, maken ook heerlijk samen ruzie. Zijn ongeveer tegelijkertijd toe aan dezelfde dingen. Waardoor met ze op stap gaan/spelletjes/film kijken veel makkelijker is ivm dezelfde interesses...
zie veel moeders op het schoolplein met ook nog kleine baby’s. Die de hele tijd lopen te puzzelen met wanneer de baby een slaapje moet doen, en tot hoe laat en hoe onhandig met ophalen en... Ik hoefde nooit rekening te houden met schooltijden toen de jongste baby was. Dat was wel heel relaxed..
Maar ken ook vrouwen die het grote leeftijdsverschil juist heerlijk vinden... tja!
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving wordt de "ideale 2 jaar ertussen" nogal opgehemeld. Maar vriendinnen zeggen 1 op 1 eigenlijk allemaal dat ze een beetje spijt hebben dat ze niet langer hebben gewacht. Weinig kunnen genieten van de oudste en kinderen zitten enorm in elkaars vaarwater dus vooral veel ruzie ipv gezellig samen spelen. Eerlijk gezegd herinner ik mij hetzelfde van vroeger. Mijn zus en ik schelen 20 maanden en zaten elkaar veel in de haren. Mijn broertje is 7 jaar jonger en dat ging hardstikke goed. Tegenwoordig heb ik met beiden een fijne band en maakt het leeftijdsverschil weinig meer uit natuurlijk :)

Conclusie: mij lijkt 2 jaar of minder ertussen juist helemaal niks en minimaal 3 tot 4 jaar veel fijner. Maar het ligt uiteindelijk vooral aan alle karakters, zowel van de kinderen als van jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Hier de oudste 20 mnd toen de jongste kwam. Achteraf had ik liever een half jaar tot 9 mnd langer gewacht.
Omdat:
Oudste dan had gelopen, zelf in auto was gaan klimmen, ik meer nog had kunnen genieten van de dreumestijd en ze op die leeftijd ook meer had begrepen, ze naar de psz ging.
Het was prima, we hebben het overleefd, maar achteraf gezien was iets meer tijd ertussen denk ik beter geweest. Denk dat ik dan ook minder fysieke klachten door de zwangerschap had gehad nu 16 mnd na de laatste bevalling. Mijn lijf heeft wel wat te verduren gehad denk ik.
Ik herken ook want anderen schrijven: ik vond de peutertijd ook best pittig!
Positivevibes schreef:
08-12-2019 18:22
Maar het ligt uiteindelijk vooral aan alle karakters, zowel van de kinderen als van jezelf.
Ja en dat weet je dus niet van tevoren... dat is het lastige.
Alle reacties Link kopieren
Oudste is hier 3,5 en nu een baby van 6 weken. Bewust gewacht, wilde er min. 2,5 jaar tussen. Bij vrienden/familie gezien hoe die eerste jaren zijn en dat wilde wij niet.

Voor nu gaat het prima. Oudste is erg zelfstandig, begrijpt veel en is erg lief voor baby. Helpt veel mee etc. Ze moet wel een beetje wennen aan aandacht verdelen.

Wat ik vooral fijn vond is dat we de eerste jaren volle aandacht hadden voor kind 1. Babyzwemmen/andere activiteiten, allemaal wat makkelijker dan als er al eentje rondloopt. Straks gaat oudste naar school en hebben we ook veel 1 op 1 tijd met de jongste en het is voor jezelf denk ik gewoon veel relaxter.

Of ze veel aan elkaar gaan hebben is afwachten. Voor nu heel blij met dit verschil.
Alle reacties Link kopieren
Hier tussen de oudste en de middelste 21 maanden, en tussen de middelste en de jongste 18 maanden. Nu zijn het allemaal mannen en gaan ze samen skiën, etc. Vond en vind het helemaal goed zo!
Alle reacties Link kopieren
Hier 2,5 jaar er tussen in. Over het algemeen gaan ze heel goed samen, maar natuurlijk hebben ze ook ruzie. Ik ben van menig dat er geen ideale leeftijd is om er tussen te hebben. Vriendin van mij heeft 3 kinderen, de oudste 2 schelen 2 jaar, ze hadden altijd ruzie vroeger....sinds ze volwasssen zijn gaat dat goed. Hun 3e is een nakomertje, zit 7 jaar verschil in met de middelste en ook daar was het regelmatig bonje met de 2 oudste, maar ook dat het wel goed ging.....
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
08-12-2019 22:44
Ja en dat weet je dus niet van tevoren... dat is het lastige.
Daarom zou ik uitgaan van je eigen karakter en niet aannemen dat het een of ander leuker is voor de kinderen. Dat laatste weet je namelijk inderdaad niet. Het eerste wel.
Positivevibes schreef:
09-12-2019 19:22
Daarom zou ik uitgaan van je eigen karakter en niet aannemen dat het een of ander leuker is voor de kinderen. Dat laatste weet je namelijk inderdaad niet. Het eerste wel.
Onze kinderen lijken qua karakter niet erg op hun ouders ;-D
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
09-12-2019 19:53
Onze kinderen lijken qua karakter niet erg op hun ouders ;-D
Dat bedoelde ik ook niet :) Ik bedoelde dat je van jezelf misschien wel kan inschatten of je de drukte van 2 kleintjes tegelijk heerlijk vindt of juist vreselijk.
Positivevibes schreef:
09-12-2019 20:09
Dat bedoelde ik ook niet :) Ik bedoelde dat je van jezelf misschien wel kan inschatten of je de drukte van 2 kleintjes tegelijk heerlijk vindt of juist vreselijk.
Ah. Nou, in mijn geval had ik dat verkeerd ingeschat. Maar ik denk wel dat de meeste mensen dat wel kunnen ja.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 5 kindjes in 4 jaar tijd. Daar zit een meerling bij.

Ze spelen onwijs leuk met elkaar, als ouders is het flink aanpoten. Ervaar dat niet als pittig of zwaar maar wel als veel.

Nu hebben wij ons woon-werk leven heel fijn kunnen inrichten dat we enorm flexibel zijn en veel tijd kunnen besteden aan ons gezin.

Als ik het over mocht doen, deed ik het precies hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals dank voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
09-12-2019 20:09
Dat bedoelde ik ook niet :) Ik bedoelde dat je van jezelf misschien wel kan inschatten of je de drukte van 2 kleintjes tegelijk heerlijk vindt of juist vreselijk.
Ik wilde graag moeder worden, En ben verre van achterlijk En ken mezelf heel goed
Maar ik kon me toch slecht inschatten hoe het moederschap uiteindelijk zou zijn, hoe Moe een mens kon zijn , Hoe druk het werd, Hoe veel liefde ik kon voelen etc. Het is echt intenser dan ik van te voren kon bedenken, op alle vlakken
Bij ons zit er 1 jaar en 9 maanden tussen. Ik vind het, achteraf, prettig zo. Niet meer opnieuw die gebroken nachten in als je er net uit bent. Het zijn 3 jaar tropenjaren geweest, maar nu zijn ze 5,5 en bijna 4 en is iedereen zindelijk en slapen ze beiden goed door. We hoeven voor niemand meer op te staan en man en ik hebben onze energie terug. Ik vind het fijn dat de kinderen op de leeftijd zijn dat ze zich dingen gaan herinneren en we niet hoeven te schipperen tussen een ouder kind en een baby en het bijbehorende gebrek aan energie van de ouders.

Qua karakters zijn het haast tegenpolen maar toch spelen ze heel fijn samen en leren ze juist heel veel van elkaar. Ruzie is er niet vaak en anders snel opgelost. :)
Ik ben blij dat het zo gelopen is voor ons!
Alle reacties Link kopieren
Tussen mijn oudste en jongste zit ongeveer 3,5 jaar en dat is voor ons helemaal prima. Ze gaan goed het elkaar om en alles. En mijn lijf had echt even rust nodig maar de eerste zwangerschap, dus veel sneller zou ook nog eens niet echt wenselijk geweest zijn. Ik denk dat er geen universele "ideale" tijd tussen zit, voor iedereen verschillend. Doe vooral wat goed voelt!!
Hier zit er 11mnd tussen. Bewuste keuze ja :mrgreen: ik herken me helemaal niet in 'niet kunnen genieten van de oudste'. Ik heb gewoon een soort tweeling maar dan net anders :-P
Ik vond het ook niet bijzonder zwaar ofzo. Maarja ik weet dan ook niet anders.. Moet er heel eerlijk juist niet aan denken als je een kindje hebt dat eindelijk zindelijk is en zichzelf een beetje kan redden, dat hele baby gedoe weer begint! Nee hoor blij dat we dat in één keer hebben gehad :-D
Alle reacties Link kopieren
Hier 3 zonen: 13, bijna 11 en 6. De twee oudsten hebben ongelooflijk veel aan mekaar. Ze delen dezelfde interesses en hebben ook veel gemeenschappelijke vrienden.
De jongste wordt door de 2 ouderen een beetje gezien als "last" wanneer hij met hen wil meespelen.
Maar anderzijds heb ik als moeder wel heel erg kunnen genieten van de kleinste doordat de oudsten al zelfstandiger waren.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn tweeling 6 maanden was ben ik bewust weer zwanger geworden en de derde scheelt 16 maanden met de oudste twee. Kort daarop heb ik nog meer kinderen gekregen en in totaal 4 jaar een break genomen van mijn werk als arts.

Het is een uitdaging, vooral relatie technisch omdat je echt beiden volledig aan het zorgen ben. Wij hadden het geluk dat mijn ouders een hele tijd bij ons ingewoond hebben in onze B&B in de tuin tijdens de babyperiodes.

Het gaat om wat je zelf wilt en aankunt, ik heb er echt bewust voor gekozen. Ben ook wel een energiek persoon wat van een beetje avontuur houd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven