leuke activiteiten peuter/kleuter
woensdag 20 juni 2012 om 23:01
Hoi allemaal,
Mijn dochtertje van bijna vier is meer dan een half jaar ziek geweest. Het lijkt erop dat ze nu weer een beetje de oude aan het worden is.
Ze gaat nog niet naar de peuterspeelzaal, dat betekent dus dat ze nog elke dag thuis is en zich met ons of datgene wat wij haar aanbieden moet vermaken.
Maar ik ben er echt een beetje uit geloof ik. Voorheen deed ze altijd nog een middagslaapje. Dat is er nu af. Een hele dag in te vullen dus.
Ik vroeg me af hoe jullie je dagen met een peuter/kleuter invullen. Welke activiteiten binnenshuis/buitenshuis. Houden jullie een beetje een vast ritme aan of elke keer anders? Ben vooral op zoek naar concrete tips, hoop dat er dingen tussen zitten die ik zelf nog niet had bedacht of die ik uit het oog verloren ben.... echt alles is welkom, van knutseltips tot uitjes. Maar vooral de simpele dingen waar ik nu waarschijnlijk even niet op kom.
Wat we nu zo'n beetje doen is:
Binnen:
kleien
verven
stickeren
verkleden
duplo
dansen
poppen
tv
was opvouwen etc.
Buiten:
speeltuintje, maar stelt niet zoveel voor
kinderboerderij, maar ze vindt de dieren eigenlijk best eng
boodschapjes doen
fietsje
Mijn dochtertje van bijna vier is meer dan een half jaar ziek geweest. Het lijkt erop dat ze nu weer een beetje de oude aan het worden is.
Ze gaat nog niet naar de peuterspeelzaal, dat betekent dus dat ze nog elke dag thuis is en zich met ons of datgene wat wij haar aanbieden moet vermaken.
Maar ik ben er echt een beetje uit geloof ik. Voorheen deed ze altijd nog een middagslaapje. Dat is er nu af. Een hele dag in te vullen dus.
Ik vroeg me af hoe jullie je dagen met een peuter/kleuter invullen. Welke activiteiten binnenshuis/buitenshuis. Houden jullie een beetje een vast ritme aan of elke keer anders? Ben vooral op zoek naar concrete tips, hoop dat er dingen tussen zitten die ik zelf nog niet had bedacht of die ik uit het oog verloren ben.... echt alles is welkom, van knutseltips tot uitjes. Maar vooral de simpele dingen waar ik nu waarschijnlijk even niet op kom.
Wat we nu zo'n beetje doen is:
Binnen:
kleien
verven
stickeren
verkleden
duplo
dansen
poppen
tv
was opvouwen etc.
Buiten:
speeltuintje, maar stelt niet zoveel voor
kinderboerderij, maar ze vindt de dieren eigenlijk best eng
boodschapjes doen
fietsje
donderdag 21 juni 2012 om 00:01
Hoi ioni
Ik ken je nog van je vorige topic.
Ik ben blij dat je zoveel ideeen krijgt aangedragen maar wil je wel 1 ding meegeven:
Het is goed om dingen aan te bieden maar betrek haar ook gewoon in de dagelijkse dingen die jij doet; bijv. boodschappen doen, zij pakt het pak melk en gaat op zoek naar de bananen. Aardappels schillen en zij doet ze in de pan.
Als ik kijk naar mijn zoon die vaak ziek is, dan wil ik hem vaak van allerlei leuke dingen aanbieden,maar dan merk ik dan gewoon meegaan in de 'dagelijkse sleur' ook al goed genoeg is.
En soms 1 op 1 contact met een buurjongen is ook prima.
Net als jij kan ik mijn kind helaas niet in een gouden kooitje stoppen aangezien je zelf ook met de buitenwereld in contact komt,maar selectief kijken naar buurkinderen kan wel. Biedt haar dingen aan,maar doe het gedoseerd en binnen de perken,want als ze straks weer 100 % is ( of 99%) dan is alle aandacht ook niet exclusief voor haar
Ik ken je nog van je vorige topic.
Ik ben blij dat je zoveel ideeen krijgt aangedragen maar wil je wel 1 ding meegeven:
Het is goed om dingen aan te bieden maar betrek haar ook gewoon in de dagelijkse dingen die jij doet; bijv. boodschappen doen, zij pakt het pak melk en gaat op zoek naar de bananen. Aardappels schillen en zij doet ze in de pan.
Als ik kijk naar mijn zoon die vaak ziek is, dan wil ik hem vaak van allerlei leuke dingen aanbieden,maar dan merk ik dan gewoon meegaan in de 'dagelijkse sleur' ook al goed genoeg is.
En soms 1 op 1 contact met een buurjongen is ook prima.
Net als jij kan ik mijn kind helaas niet in een gouden kooitje stoppen aangezien je zelf ook met de buitenwereld in contact komt,maar selectief kijken naar buurkinderen kan wel. Biedt haar dingen aan,maar doe het gedoseerd en binnen de perken,want als ze straks weer 100 % is ( of 99%) dan is alle aandacht ook niet exclusief voor haar

donderdag 21 juni 2012 om 08:46
@Evelise, wat voor ritme hou je dan bijvoorbeeld aan?
Wij hebben natuurlijk wel de vast eetmomenten en ik probeer om na het middageten even iets rustigs te doen, boekjes lezen in bed of filmpjes kijken op de pc bijv.
Verhaaltjes naspelen is ook wel een goed tips.
@-a-: ik ken jou ook nog, en misscy acy natuurlijk ook
Je hebt gelijk over de normale dingen. Goed dat je dat ook even noemt.
dagboekje met schrijven en tekenen vind ik heel erg leuk.
met poppen verhaaltjes naspelen ook
tent maken onder de tafel ook
en nog veel meer natuurlijk.
Het is fijn om een hele lijst mogelijkheden te hebben!
Meer ideeen blijven welkom!
Wij hebben natuurlijk wel de vast eetmomenten en ik probeer om na het middageten even iets rustigs te doen, boekjes lezen in bed of filmpjes kijken op de pc bijv.
Verhaaltjes naspelen is ook wel een goed tips.
@-a-: ik ken jou ook nog, en misscy acy natuurlijk ook
Je hebt gelijk over de normale dingen. Goed dat je dat ook even noemt.
dagboekje met schrijven en tekenen vind ik heel erg leuk.
met poppen verhaaltjes naspelen ook
tent maken onder de tafel ook
en nog veel meer natuurlijk.
Het is fijn om een hele lijst mogelijkheden te hebben!
Meer ideeen blijven welkom!

donderdag 21 juni 2012 om 08:56
Gewoon laten meedoen met de dagelijkse dingen inderdaad. En en vast ritme aanhouden (dat vinden peuters vaak heel fijn). Dus gewoon 's morgens boodschappen doen, daarna samen stofzuigen en opruimen, nog even een blokje om op de fiets. Daarna eten, even samen op de bank een boekje lezen. 's middags weer even lekker naar buiten (of bij een ander kindje spelen) en dan is het alweer tijd om samen te gaan koken.
Over niet al te lange tijd moet ze naar school, dus het kan geen kwaad om te gaan wennen aan een vast ritme.
Over niet al te lange tijd moet ze naar school, dus het kan geen kwaad om te gaan wennen aan een vast ritme.
dinsdag 26 juni 2012 om 18:21
quote:ioni schreef op 21 juni 2012 @ 08:46:
Dit is bijvoorbeeld al een ritme, wat je hierboven schrijft.
Vaste eetmomenten (samen aan tafel), na het middageten een rustige activiteit, daarna activiteit/spelen, dan opruimen, avondeten, douche en naar bed.
Dit is bijvoorbeeld al een ritme, wat je hierboven schrijft.
Vaste eetmomenten (samen aan tafel), na het middageten een rustige activiteit, daarna activiteit/spelen, dan opruimen, avondeten, douche en naar bed.