LGZW Deel IV

05-08-2009 20:52 3865 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eens even kijken of we hier verder kunnen....

naamleeftijdkind nr.nodzwangeruitgerekendandere infoChica1978281 14 september Chiekmeisje geboren!!! Mardjen291Mardmeisje geboren op 26 juli Lalie271Laalbaby geboren 3 aug!!! Nemovisje2611 Nov? 18-10 Heeft een ei!! Sjipperdepip311JAAAA! 16 maart 2010 Kloppend hartje gezien 29 okt 20 weken echo DoubleDutch311 14 oktober Kimberley geboren Chi caatje28116 april Minicaat geboren! Elev292JA! 25 februari 2010 Helemaal heel met een hartje!!!

Elevmeisje is 3 South29114 juli Southmini geboren! Peanutje331JA! 23 januari 2010Een kloppend hartje! Alles goed.

1 november pretecho Sproet197831121 mei Sproetekind geboren! Dufty322Duftyboy geboren op 10 juli! Duftygirl is 3.Minie86231 Miniemeisje geboren 3 sept Bengal311JAAAA! 12 februari 2010 Een kloppend

Alles goed! Luaska311 Luusbaby geboren!!! 4 aug

Hier vind je deel 3
Wel dus! Nou ja, goedemorgen dan maar. Ik hoop dat het betekent dat iedereen net zo lekker geslapen heeft als ik!

Miniemama komt morgen weer helpen met schoonmaken, het ging gisteren zo tergend langzaam en ik zat steeds ruzie te maken met Minieman. De kast is nu wel uitgezocht, maar vandaag hou ik me rustig en doe ik alleen een paar kleine klusjes. En dan morgen komt dus Miniemama meehelpen met de rest en dan moet het onderhand wel eens af zijn denk ik zo. Als je nou ziet, dat we maandag in 1 dag de keuken, badkamer, washok, studeerkamer en rommelhok een grote beurt hebben gegeven (en ondertussen naar de VK zijn geweest) en dat we gister alléén de kast in de woonkamer hebben uitgemest en boodschappen hebben gedaan, dan is het wel duidelijk dat wij niet van die poetsers zijn.

Gelukkig is het niet zo erg als bij Mard's zus, onze badkamer is regelmatig aan de beurt.
Oh elev, spannende dag vandaag toch? VK dacht ik vandaag, en dan proberen hartje te luisteren? Leuk leuk leuk!

Duft, wat vervelend nou weer! Maar meestal is er dus écht niets aan de hand als ze zo'n ruisje horen. Je moet weten, dat ongeboren baby's een gaatje hebben tussen hun hartboezems (de atria). Dit gaatje gaat kort na de geboorte dicht, maar soms kan het ook wat langer duren. Dat kan echt geen kwaad, maar men hoort wel een ruisje. En genoeg is inderdaad genoeg! Toch pak je het allemaal wel goed op. Petje af hoor meid!
Hai Mien! Ik ben er hoor! Net Sproetekind naar mijn moeder gebracht zodat ik hier het huis aan kant kan maken voordat we op vakantie gaan. Vind het altijd wel heel fijn als je dan terugkomt in een blikkend huis. Maar ook zonder vakantie in het vooruitzicht, is ons huisje wel aan een schoonmaakbeurt toe. Stofzuigen laat ik aan Sproetman over (ivm bekken), maar die zit tegen een deadline aan, dus die laat het ook een beetje verslonzen de laatste tijd.

Dus ik zal vandaag af en toe wel even op de bank neerploffen met laptop. Tot later!
Oja Elev, spannend naar de VK! Leuk hartje luisteren

Ik ben ook steeds van plan geweest om er eens een opname van te maken, maar vergat het dan weer als ik een afspraak had. Wel jammer, had ik leuk gevonden aan later aan Sproetekind te kunnen laten horen.
Ik kon helemaal niet slapen gisteravond. Opeens moest ik perse de kdv-aanmelding invullen, kraamzorg aanvragen en een lijstje maken van andere dingen die ik nog moet doen. Heb de huisarts nog niet eens gebeld om te zeggen dat ik zwanger was. Nou, ik was echt schíjtzenuwachtig vanmorgen, wilde zo graag dat ze het kon horen en dan zou ik stoppen met piekeren. Maar ze kon het niet vinden dus nu weet ik nog niks. Heb er wel gelijk een echo uitgesleept (wat theoretisch niet nodig was omdat bij de vorige de termijn al vastgesteld was) en die is vrijdagmiddag. Nu ga ik me tot vrijdagmiddag dus druk maken.

Mien, wat zijn jullie goed bezig! Sproetje ook al aan het poetsen. Ik moet eigenlijk ook, want de schoonmaakster komt deze week waarschijnlijk niet.
Ik ben er wel hoor, maar lig een beetje doelloos tv te kijken op de bank Moet ook nog steeds douchen maar kan me er niet toe zetten, ik voel me echt extreem lui vandaag

Elev, vandaag een hele leuke dag, samen naar de vk om het hartje van elevkind nummer 2 te beluisteren! Hopelijk kun je daarna snel terecht voor de echo, want nu is het echt heel duidelijk te zien allemaal, in het mini nog

Duft, wat een vervelende dingen allemaal zeg, bah! Het mag nu wel even klaar zijn met de stress-momenten, zodat jullie lekker kunnen genieten van elkaar, ben ik helemaal met je eens!

Mini, klinkt goed hoor, die grote beurten die alle kamers bij jullie krijgen! Hier ben ik ook wel min of meer klaar (kan altijd nog wel iets bedenken natuurlijk, een echte huisvrouw is nooit klaar ) , een hele fijne gedachte.

Sproet, lekker hoor, vandaag even je handen vrij! En dan straks weer extra genieten als sproetekind gaat lachen als zijn mama hem weer komt halen! Doe je wel rustig aan met je bekken? Je hebt jezelf ermee...
Oeps, ik zit nog steeds de krant te lezen (gaat vooralsnog dus goed met mijn bekken Chiek, maar je hebt gelijk, ik moet niet te lang doorgaan straks).

Elev, wat vervelend nou! En je maakte je al zo druk en nu heb je nog geen zekerheid, maar wel zenuwen tot vrijdag. Gelukkig dat je een extra echo krijgt en vóór het weekend ook nog, maar nu moet je die 2 dagen weer zien te overbruggen. Het gaat vast hartstikke goed met jullie boontje. Denk daar maar aan als je een snauw uitdeelt naar Elevmeisje of man.
Oh getver, we hebben onze berichten tegelijk zitten typen elev, daarom staat dat van mij nu een beetje sullig..

Wat ontzettend vervelend dat er nog niks te horen was , je zit ook nog precies op het randje van wel of niet kunnen horen, dus het zegt nog niets, dat weet je toch he? Bij mij kon de vk de eerste keer ook nog niks horen, ze weten ook niet zo goed waar ze de doptone moeten houden, plus dat je eigen hartslag er steeds bovenuit komt in het begin. Nu dus nog even geduld tot vrijdag... wat balen! Wel heel fijn dat je dan de echo hebt, dan zien ze precies waar het hartje zit, dus dan komt het helemaal goed! In de tussentijd dan maar aan de poets (=afleiding, én nuttig!) en lekker mopperen tegen man als je daar zin in hebt. En anders lekker op de bank met een goed boek/ fijne film en koekjes, dat helpt natuurlijk altijd om even je zinnen te verzetten! Bovendien is het er echt weer voor; hier tenminste wel, het regent al de hele ochtend en gaat ook steeds harder regenen... echt van dat binnen-blijf-weer. Wat ook leuk is (als je niet moet werken vandaag, en elevmeisje thuis is); lekker samen koekjes bakken, en ze daarna samen opeten!

Sproet, op deze manier krijgt je bekken in ieder geval nergens last van, héél verstandig!
Koekjes bakken, dat is een goed idee. Morgen dan, vandaag is elevmeis op het kdv en ben ik aan het werk. Heb net al zeker een half uur niet gedacht 'misschien is alles wel mis', dus dat helpt in elk geval. Bovendien is het ook fijn als er weer eens wat geld verdiend wordt, ik heb de laatste tijd vaak halve werkdagen gewinkeld of apatisch op de bank gelegen. Tijd dat de zomer-rust voorbij is in het tijdschrift-wezen. Sproet, ik ga zo een proefcolumn schrijven voor dat ene dat ik wil (misschien overwegen ze het dan serieuzer, dacht ik, ookal kennen ze mijn schrijfstijl al), als jij dat nou ook doet, kunnen we plan 3 (samen) ook gelijk aan ze voorleggen! Heb je bovendien een goede reden om je bekken genoeg rust te geven tussendoor.
He bah Elev dat is niet leuk. Maar ik had dat ook he met 12 weken en 2 dagen. Niks te horen en op de echo een springlevend kindje met alles erop en eraan. Ben je nou al de 12 weken voorbij of niet? En echt superfijn dat je een echo hebt vrijdag. Want nu nog weer 4-5 weken wachten is geen doen natuurlijk.

Gelukkig heb je al wat afleiding gevonden. Heel goed!!!

Oh ja even iets heel anders zou dat meisje ook eens in de 2 weken willen werken denk je? Ben steeds meer aan het idee aan het wennen.

Mien wat gaan jullie tekeer in het huis. Goed man! Hoe voel je je? Zo te horen wel goed?

En Chiek, andere nieuwe verloffer, hoe voel jij je? Hoe ver van tevoren heb jij nou verlof opgenomen?

Ik wil het hier waarschijnlijk volgende week gaan bespreken. Vind dat toch spannend!

Duft voor jou een wat een gedoe zo met je lieve miniboy. Gelukkig is er dus niks ernstigs maar iedere keer die schrik is niet leuk. Ach volgens een gezegde (o.i.d.) komen dat soort dingen in drieeen dus dan ben je er nu vanaf.

Ik heb ook zo’n zin in bank hang sessies met koekjes en een film. Het is er hier ook echt weer voor (druilerig nat en grijs) en we hebben ook nog eens hele lekkere koekjes thuis. :-D

Elev en Sproet hoe leuk zou het zijn als jullie kunnen samenwerken!!!!
Goed, dat je even bezig bent met werk Elev, beetje afleiding. Ja, je hebt gelijk, ik zou natuurlijk 3 weken geleden al een proefcolumn schrijven, maar het komst er steeds niet van (dat zijn van die typische dingen waar ik dan 's avonds om 23.00 weer aan denk). Op vakantie dan! Lijkt me nog steeds een heel leuk idee om het samen te doen. Geef me nog maar een paar keer een schop onder m'n kont hoor, dat heb ik nodig!
Pien, stiekemerd, moet jij niet heel hard werken?

Caatje, waar ben je nou? Alles goed bij jullie?

En Laal, waar blijven de foto's? Ik ben zó benieuwd!
Sproet sssstttt.
Hier gaat 'ie goed hoor pien, al kan ik me vandaag werkelijk nergens toe zetten, ben echt in een extreem-luie bui

Inmiddels heb ik me er maar gewoon bij neergeleg (letterlijk ) dat er vandaag niets nuttigs uit mijn handen komt, wel zo relaxed

Wat dan wel weer erg leuk is, is dat de baby des te drukker is vandaag; ze gaat werkelijk alle kanten op, en soms voel ik het op 3 plekken tegelijk! Een half uurtje geleden had ik voor mijn gevoel 2 voetjes in mijn keel zitten, zo hoog. En nu voel ik weer duwen in mijn blaas en golft mijn buik helemaal (soms is mijn buik ook helemaal scheef ).... het blijft iets bizars en iets wonderlijks tegelijk
Hier ben ik!!! Sorry, ben zo druk geweest. Echt nergens tijd voor. Maar nu dus wel op mijn werk. (ook eigenlijk niet met maar 3 dagen, maar kom toch even. Mis jullie ook)

Duft: He, wat vervelend inderdaad. Elke week wat is ook niet leuk. Je verdient nu wel even lekker een onbezorgde paar weekjes hoor. Ben wel blij te lezen van Elev dat het heus niks hoeft te betekenen. Wist ik ook helemaal niet en zou ook megastressen. voor jou!

Elev: Kan me ook voorstellen dat jij stresst. Maar bij mij konden ze de hartslag van Minicaat ook niet vinden. Werd zelfs nog voor een extra echo naar het ziekenhuis gestuurd.

Maar ook voor jou een want deze momentjes zijn gewoon niet leuk. Maar alles is vast goed.

En ben het met de rest eens; foto's maken van alle gekke dingen die Elevmeisje uitvoert terwijl jij ligt te soezen/dutten.

Chiek: Hoe bevalt je verlof? Lekker niksen lees ik. Je hebt daar wel goed weer bij in elk geval. Gelukkig niet meer zo heel heet.

Pien: Bijna op vakantie toch? Gaaf man! Ben zo benieuwd hoe jullie het gaan hebben.

Sproet: Snap jouw gevoel over het kdv zo goed. Maar als hij eenmaal een paar keer is geweest, voelt het best snel goed. Echt, komt goed!

Voor de rest weet ik het niet meer zo goed eigenlijk.

Hier alles goed. Wel druk dus. Minicaat is nog steeds heel verkouden, maar hij bouwt weerstand op.

Vorige week met hem naar het strand geweest in mijn eentje. Had gelukkig wel de auto, maar doe het toch niet snel nog een keer. Met Caatman erbij is het toch een stuk relaxter. Ik sjouw me een breuk. Was echt een half uur bezig met inpakken, want onderstel, wagenbak met vliegennet, maxi cosi, voeding, flesjes, thermoskan, speentje, speeltjes, luiers, zwemluiers, handdoek, shirtje voor in het water, zwwembroek en zonnehoedje moesten natuurlijk allemaal mee naast mijn eigen zooi wat ik nu echt tot het minimum probeer te houden.

Kom ik op dat strand/grasveldje aan het water aan. Alles uitpakken en ben ik eenmaal geinstalleerd gelijk een poepluier vervangen. En met kind maak je altijd contact en soms is dat zo vermoeiend. Raakte aan de praat met een vrouw die me gelijjk al haar problemen vertelde. Dat ze ziek was geweest en daardoor haar relatie toen was uitgegaan en dat ze toen al 38 was en daarom geen kinderen had. En dat ze dat wel had gewild, maar nu niet meer want nu inmiddels al 43. En ze was er heus overheen nu. Vroeger niet, dan stortte ze gelijk in als ze kinderen had gezien enz... blablabla.... Volgens mij had ik een bordje met Riagg op mijn hoofd geplakt of zo.

Afijn. Wel even het water ingeweest met Minicaat. Dus helemaal omkleden in zwemluier, zwembroekje en shirtje en zonnehoedje. Kwartiertje in het water geweest. Toen werd hij toch wel zwaar. Dus weer aan de kant. Droge kleren aantrekken. Krijgt Minicaat toch wel honger, dus met 1 hand voeding klaarmaken terwijl ik hem rustig houdt op de arm. Voeding gegeven. Dan hem neerleggen. Maar schaduw verplaatste zich en dus moest ik ook de hele boel verhuizen. Lig ik eenmaal goed en wel in de schaduw met mijn boekje, word ik belaagd door wespen!!! AAAAAAAAH!!!

Conclusie: Ik ga nooit meer alleen naar het strand zolang Minicaat nog flesvoeding heeft en luiers draagt en dus nog niet zelf kan zitten/lopen. Ik was echt gesloopt.

Voor de rest dus ook heel druk met werk en afgelopen weekend met familie. Schoonvader is eindelijk teruggekomen na een jaar China. Dus hij moest Minicaat nog bewonderen.
OMG Caat, ik word al moe als ik het lees. Bij mij gaan dat soort dingen ook altijd zo, terwijl er toch genoeg moeders zijn die er voor mijn gevoel hun hand niet voor omdraaien. Die alles onder controle hebben en intussen lekker genieten. Een beetje het beeld dat ik van Duft heb. Zonnebril op, roseetje voor je neus, peuter bouwt een zandkasteel en baby ligt lekker te kwetteren in de wagen, genieten maar. Misschien kan Duft dat ons een keertje leren?

Chiekje, lekker toch, niksen? Ik geloof dat ik even pauze moet en naar de kantoorboekhandel ga. En dan ook langs de appie voor een zak salmiaklollies, dan kan ik veel beter werken natuurlijk.

Pientje, je had het al gezegd dat ze bij jou ook niks konden horen, daarom hield ik er al meer rekening mee en probeer ik de moed er gewoon in te houden. En inderdaad is twee dagen wachten gelukkig niet zo lang! Heb er heel erg zin in. 'Wil je dat ik meega?' vroeg man. Uuh, wat denk je zelf?

Chiek, heb je al eens een filmpje gemaakt van die beweeglijke buik? Zag ik gisteren bij mijn vriendin, dan ziet het er nog veel griezeliger uit, en is leuk voor later!
Caat, wat een onderneming zeg. Vooral dat nét lekker zitten en dat de zon dan alweer gedraaid is, heel herkenbaar! Doe het een volgende keer maar gezellig met Caatman, scheelt je ook een rugblessure. En ik sluit me helemaal aan bij Elev, ik wil ook een lesje relaxte moeder van Duft! (incl. zonnebril en glas rosé) Maar dan mag Sproetekind ook een lesje relaxte baby van Minicaat, want hij is lang zo flexibel niet meer als de eerste weken. Toen sliep hij heel makkelijk in de wagen als ik op een terrasje ofzo zat, hoef ik nu niet meer te proberen. Daarentegen knijp ik mezelf nog steeds in de handen dat hij 's avonds zo goed gaat slapen. Vannacht van 21.30 tot 4.45, een nieuw record.

Caat krijgt Minicaat al fruithapjes?

Elev, naast het opnemen van het hartje, wilde ik inderdaad ook mijn buik wel eens filmen. Maar dat was altijd zo onregelmatig dat je net die camera scherp hebt als het weer stopte (net als wanneer Sproetman zijn hand op mijn buik legde, eigenwijs kind, toen al)
Chicaatje, wat een onderneming zeg!

Zou ik inderdaad voorlopig ook maar samen doen, want zo kom jij op je vrije dag helemaal niet aan ontspannen toe. En waarschijnlijk vind minicaat het thuis (in de tuin) nog net zo leuk als op het strand, misschien zelfs nog wel leuker omdat zijn mama dan niet zo oververhit en gestresst is en lekker met hem keutelt.

Fruithapjes is toch pas bij 6 maanden? Lees net op een ander topic dat je beter met groente kunt beginnen? Geen idee hoor..

Luus, leuk kaartje! (ook al was het niet echt een verrassing meer natuurlijk ) Viel me ook op dat je een waanzinnig mooi handschrift hebt!

Dat filmen is nog niet zo makkelijk als het lijkt helaas Elev, want het lijkt mij ook leuk! Maar net als wat sproet zegt, het gaat niet op commando. Dan liggen we bijv. in bed, man kijkt tv en ik zie opeens mijn buik bewegen. Als ik dan zeg "moet je kijken!" dan stopt het vaak meteen En zodra hij weer tv kijkt doet ze het weer... en dat herhaalt zich dan steeds. Ik denk dat ze mij liever vindt, en terecht natuurlijk
Chiek: Moet echt lachen om jouw bewegende buik. Hihi.. En dat ze het dan prompt niet meer doet als chiekman kijkt. Wel herkenbaar. Is altijd zo.

Sproet: Wat goed dat Sproetekind wat langere stukken doorslaapt. Maar het doorslapen van Minicaat kwam ook gewoon omdat hij tot nu toe elke avond heel wakker bij ons op schoot zit. Hij wilde echt echt niet naar bed 's avonds. En dan na het laatste flesje (rond 11 uur - 12 uur pas) was het ineens helemaal goed en sliep hij door. Dus misschien doet Sproetekind dat dan ook wel?

We gaan hem nu ook 's avonds op bed proberen te leggen na een kdv dag. Dan slaapt hij zo verschrikkelijk weinig dat ik het wel aandurf. Ben veel te bang dat het anders gedaan is met onze lange nachten.

Oh en een fruithapje kan nu al inderdaad. Maar hij heeft nog genoeg aan zijn fles. Al stond er vorige week wel een krulletje bij de fruithap op het kdv. Hoop toch dat dat niet waar is. Nog even navragen, want dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Oh enne Duft; Kom inderdaad eens vertellen hoe je dat zo relaxt in je uppie doet; naar het strand gaan.

Heb vorige week namelijk ook wel aan jou gedacht en hoe relaxt je dat doet. Maar misschien wil jij niet zwemmen? Dan hoef je de zwemspullen niet mee te nemen natuurlijk. Maar daar ga ik wel voor als ik naar het strand ga. Anders blijf ik net zo lief in de tuin.
Haha, moet wel lachen om het beeld dat jullie van mij hebben, wat relaxt-zijn-op-het-strand betreft. Ik herken nl. heel erg wat je schrijft hoor @Caat, zo ging dat hier ook. Inmiddels niet meer, maar dat komt ook omdat we aan het strand wonen en ik met de lunch weer thuis ben. Dus ik hoef niet zoveel mee, tuuk. Vaak ben ik gewoon aan het wandelen en bedenken we ter plekke dat mini graag wil zwemmen en dan doet ze dat in haar blote kont en droogt ze zich af met de hydrofieldoek die ik voor babyboy mee heb. Een fles neem ik tegenwoordig standaard mee, gewoon al op temperatuur in een thermoshoesje, zodat hij op temperatuur blijft, dus ook geen gedoe met thermoskannen en poederbussen enzo. Maar een dagje echt naar het strand met alles erop en eraan, bijv. naar Bloemendaal ofzo, waar je van plan bent langer dan een dagdeel te blijven, daar word ik ook gestresst van hoor, dat heb ik nog niet aangedurft, dus petje af dat je dat wel doet in je uppie...

@Elev, wat balen dat je nu nog geen zekerheid hebt... Is niet leuk zo, je stelt je er zo op in om vandaag meer duidelijkheid te hebben, kan je weeeeeer wachten. En dankjewel voor je berichtje over het ruisje, heeft me erg gerustgesteld, dankjewel!

Oh, babyboy is wakker, ik kom later weer terug. Kom net ook zelf mijn bed uit, had de hele ochtend visite, dus was helemaal af rond 2 uur, ook omdat ik vannacht maar 4 uur geslapen heb.
Caatje wat leuk dat je er weer even bent. En ik kan alleen maar beamen wat Duft zegt. Respect voor jouw poging dagje strand met miniCaat. Knap hoor! Maar ik vind jou sowieso overkomen als de ultra relaxte moeder.

Chiek die wiebelende buik van jou. Geweldig! Vraag me wel eens af of wat ik voel de baby zou kunnen zijn. Maar het zouden net zo goed mijn darmen kunnen zijn. Die trouwens behoorlijk borrelen de laatste weken. Maar het lijkt me fijn als je de baby begint te voelen. Zal nog wel een poosje duren met mijn voorliggende placenta.

Ik zit me vandaag een beetje te vervelen. Ben aan het wachten op beslissingen van een leidinggevende. En dan ben je zo de uren aan het aftellen. Genoeg leukere dingen te doen maar zonder beslissingen hebben die ook weinig zin. Pffff!!!!

Maar goed af en toe even hier spieken dus. Hoewel mensen wel gewoon op mijn scherm kunnen kijken dus erg relaxed is het niet.
Pien, ik had (heb) ook een voorliggende placenta, en voelde voor het eerst beweging bij week 19, misschien een weekje eerder maar toen twijfelde ik nog of het wel echt de baby was. Het voelt in het begin een beetje alsof er een miertje ofzo door je buik loopt, een beetje kriebelig vond ik het. Pas later worden het schopjes. Het is in ieder geval superleuk en écht een bevestiging dat er iemand in je buik woont

Hoeveel dagen zou je willen gaan werken na je verlof? En wil pienman ook minder gaan werken? Denk je dat je akkoord krijgt voor wat je wilt? Hoop het voor je!
Ein-de-lijk!!! Heb jullie zo gemist!!!

Er staan foto's op de groep...ben benieuwd wat jullie van onze kanjer vinden!
LAAL!! Eindelijk!!

(Ik ben heel blij dat je er weer bent, maar ik moet nu eerst héél snel naar de groep natuurlijk.)
Ben weer thuis. Soepie staat op en nu is het wachten op Pienman.

Tja ik wil het liefst 3 dagen werken de eerste 2 jaar ofzo. En dan een 4 daags contract en een dag ouderschapsverlof. Maar ik begin 'm steeds meer te knijpen of dat wel gaat lukken. Want dan zit ik ook nog met op tijd naar huis om kindje op te halen. Ik word er vandaag (toevallig) echt een beetje naar van.

Ik zal waarschijnlijk moeten stoppen met dit werk als het niet lukt want eigenlijk vind ik dit wel heel belangrijk. Maar ja nog maar even niet vanuit gaan. Doemdenkertje zet haar gedachten om naar een positief scenario.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven