linkshandige dochter

05-11-2009 22:29 117 berichten
Mijn dochter is links. Ze is 5. Ze schrijft in spiegelbeeld. Heel knap, ik moet er moeite voor doen. Ik heb al een beetje op internet gezocht voor info over linkshandigen, omdat het af en toe best lastig is lijkt mij om links te zijn. De simpelste dingen als schrijven, knippen of veters strikken wordt ineens een stuk moeilijker. Ook op school doen ze er eigenlijk niet zoveel mee. Bijvoorbeeld dat de muis van de pc op school standaard rechts staat en dat er ook standaard alleen een schaartje is voor rechtshandigen. Nu ga ik dat wel aangeven op het volgende oudergesprekje. Maar zijn er hier ook mensen met linkshandige kinderen? Of ben je zelf linkshandig? Ondervind je er 'last"van? Of maakt het niet zoveel uit? Ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf links en mijn dochter van 6 jaar ook. Sommige dingen zijn veel handiger om haar dat met rechts aan te leren omdat dat overal voor handen is, zoals knippen. Ik loop tenminste niet standaard met een eigen schaar is mijn tas.... Muizen: zelfde verhaal. Is goed rechts te leren, ik heb het nooit anders gedaan. Ik kan wel makkelijker van hand wisselen dan iemand die rechts is, dat is dan wel weer een voordeel ivm rsi.

Schrijven is iets waar wel wat aandacht aan besteed mag worden. Linkshandig is het het makkelijkst om onderlangs te schrijven. Maar om niet te verkrampen, betekent dat dus dat je je schrift schuin moet leggen. Ik schrijf dus zeg maar van linksboven naar rechts beneden. Nooit vegen en ik heb een prima handschrift.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik ben links: schrijf links mét vulpen. Schrijf zonder gedraaide hand. Kan niet zeggen dat ik ooit tegen problemen ben aangelopen.

De muis leg ik wel eens aan de andere kant, maar kan net zo goed rechts muizen.

Schaar maakt ook niet uit.

Gooi eens een tennisbal over met je dochter. Met welke hand wil ze vangen? Als het links is, is er kans dat ze in meer dingen links is, bijvoorbeeld met tennis, gitaar spelen, hockey, soft bal, dan kan het zijn dat je daar linkshandige spullen voor nodig hebt. (Zie reactie Sidhe, herkenbaar )

Bestek wissel ik wel eens om als ik in een luie bui ben, maar dat is meer luiheid dan linksheid.

In Londen is overigens een winkel die alles voor linkshandigen heeft: blikopener, scharen, pennen, etc. Zal wel eens googlen of ik het adres kan vinden.
quote:jaennee schreef op 05 november 2009 @ 22:37:

haveahappyperiod: doe je ook groenten e.d. snijden met rechts ??

Dat kan ik met beide Maar doe ik meestal met links geloof ik....

quote:Melanthe schreef op 05 november 2009 @ 22:42:

Het enige vervelende vind ik dat mijn horloge of armband in de weg zit als ik schrijf, maar eigenlijk draag ik zelden een horloge, en armbanden draag ik rechts, dus een probleem is dat ook niet.Grappig, bij mij irriteert mijn horloge juist (rechts) als ik daarmee muis
Ik ben ook linkshandig, maar nooit echte problemen door ondervonden hoor. Ja idd, met die vulpen of goedkope pennen die vlekken. Voor de rest heb ik nooit linkshandige producten gebruikt, ik kan nu ook gewoon met een normale schaar knippen enzo. Ik kan me wel voorstellen dat het lastig is met veters leren strikken e.d. (nu ik er over nadenk weet ik eigenlijk niet of ik dat 'links' of 'rechts' doe.. ik maak volgens mij het eerste lusje aan de rechterkant ..). Maar misschien kan je het anders eerst zelf proberen te leren zodat je het haar kan leren? Of gewoon tegenover haar zitten en voordoen, ipv ernaast gaan zitten.

Maar over het algemeen is mijn ervaring dat linkshandigheid maar heel af en toe lastig is. Maar omdat álles is ingesteld op rechtshandigen, leer je het ook meteen op je eigen manier en zo ben ik bij veel dingen daardoor juist 'tweehandig'. Nadeel van linkshandige scharen enz. lijkt mij dat ze dan veel moeilijker met een rechtshandige schaar kan knippen terwijl hier over het algemeen wel vanuit wordt gegaan (op school, later werk, bij vriendinnetjes).

Leuk is wel dat ik goed ben in bepaalde balsporten. Niet omdat ik er goed zo in ben, maar omdat tegenstanders geen linkshandige verwachten
--
Mijn broertje is links. Hij zit nu net in groep 3.

Hij schrijft ook veel in spiegelbeeld, hele woorden, maar ook letters klapt hij om. Maar hij begint het langzaam te leren

Zelf ben ik rechts. Maar bestek houd ik wel 'verkeerd om' vast.

Het schijnt trouwens dat linkshandigen vaak erg creatief zijn (iets met hersenhelften enzo). Dat is dan misschien wel weer leuk
Ik ben rechtshandig, maar ik kan nog steeds heel makkelijk spiegelbeeld schrijven.

Maar links schrijven kan ik eigenlijk ook wel, misschien was ik wel linkshandig geworden als er meer mensen in de omgeving dat ook waren, Maar vroeger werd dat nogal tegengehouden "met t "mooie"handje schrijven" was de leus
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Mijn zoon is ook linkshandig, geen problemen. Overigens is in spiegelbeeld schrijven heel normaal op 5jarige leeftijd, dat heeft niks met linkshandigheid te maken.
Mijn dochter van 10 jaar is linkshandig. Dit zag ik al voordat ze 1 jaar was. Bij het consultatiebureau vonden ze dit toentertijd kul, maar een half jaar later kwamen ze er toch op terug met de woorden .... volgens mij is ze linkshandig. Ja duh .....

Maar goed.

Zij heeft er nooit een probleem van gemaakt en wij ook niet. Zij eet en "muist" als een rechtshandige. Voor de rest doet ze volgens mij alles met links. Ze schrijft met een linkshandige (vul)pen, knipt met een gewone schaar (met haar linkerhand).

Mijn vader was vroeger ook linkshandig, maar toen werd dat nogal afgestrafd (dmv het met een lineaal op de vingers slaan) en moest hij rechtshandig worden. Qua schrijven is dit gelukt, voor de rest niets. Bestek gebruikte hij bijv. net andersom (en dat doet mijn dochter nu net weer gewoon).

Gelukkig leeft mijn dochter in een tijdperk dat zulk soort dingen gewoon mogen en zij zichzelf mag zijn.

Volgens mij is er een website waar je allerlei spullen kunt kopen voor linkshandigen. Ik heb er nooit iets gekocht (sowieso nix speciaals op een pen en schaar na), maar ik zal eens googelen voor je.

Toevoeging: http://www.linkshandigenshop.nl

Er zijn zelfs portemonnees voor linkshandigen .
Ik schrijf ook met rechts Digi. Ik knalde steeds tegen de elleboog van mijn buurman aan, dus toen ben ik maar rechts gaan schrijven. Scheelde ruzie
quote:Melanthe schreef op 05 november 2009 @ 22:42:

Het enige vervelende vind ik dat mijn horloge of armband in de weg zit als ik schrijf, maar eigenlijk draag ik zelden een horloge, en armbanden draag ik rechts, dus een probleem is dat ook niet.

Ik schrijf rechts, maar draag mijn horloge ook rechts (geen idee waarom) dus heb dit probleem ook. Doe meestal gewoon mijn horloge af als ik schrijf.

Overigens meen ik me te herinneren dat linkshandigen veel creatiever zijn dan rechtshandigen omdat die hersenhelft beter ontwikkeld is.
Hier nog zo'n linkse! Ik schrijf, net als sommige anderen hier, met links, de meeste andere dingen doe ik met rechts. Met links knippen heb ik bijvoobreeld nooit gedaan. Vroeger schreef ik ook in spiegelbeeld. Niet hele woorden of zinnen, maar elke letter afzonderlijk schreef ik in spiegelbeeld. Is gelukkig overgegaan.

Op de basissschool hdden de linksen een groene vulpen ipv een blauwe. Die vond ik gelukkig ook mooier. Wat het verschiol was, behalve de kleur, weet ik niet meer. Vlekken deed 'ie toch...
Everytime you make a typo, the errorists win.
Hoi hoi,

Hier ook een linkspoot. Dat wil zeggen: ik schrijf links, muizen doe ik rechts, ik eet tweehandig als ik met een lepel eet (bijvoorbeeld toetje o.i.d.). Dan ligt het er net aan welke hand op dat moment mijn voorkeur heeft.

Ik smeer mijn brood met links, ik snijd het door met links. Ik schil mijn aardappelen met links, ik snij vlees met links, roeren in een sausje doe ik links en rechts, ik knip rechts (no way dat ik met een linkse schaar kan knippen).

Badmintonnen (ja, recreatie...) doe ik met links en rechts Ik sla op met links (dat voelt rechts niet lekker) en sla verder met rechts (dat voelt links dan weer niet lekker).

Als het moet kan ik rechts schrijven, maar dan wordt het slordig en duurt het heel lang...

Ik schrijf met een vulpen en sinds ik dat doe heb ik beduidend minder last van vlekken. Ik let er niet per se op dat mijn hand met een boog óver de letters gaat of er juist aan de onderkant langs gaat.

Vroeger op school had ik een of ander hulpmiddel waarbij je je schrift scheef kon leggen... werkte bij mij niet... ik vond het fijner om mijn eigen ding te doen... zijn ze dus ook snel mee opgehouden..

Ik zou me er dus niet zo druk om maken... het komt vanzelf wel goed... En tegenwoordig word je niet meer vervolgd omdat je linkshandig bent...
Als kind had ik er minder last van dan nu... dingen als blikopenen gaan niet zo makkelijk voor mij. Sommige linkshandingen hebben echt een linkshandige schaar nodig, anderen kunnen ook met een gewone schaar knippen, gewoon even uitproberen. Ik heb zelf een linkshandige stofschaar, niet omdat ik niet met een gewone kan knippen maar omdat het handvat 'voorgevormd' is. Wanneer ik een rechts voorgevormde schaar gebruik is dat pijnlijk. Het enige waar je echt op moet letten is een goede schrijfhouding aanleren, sommige linkshandigen schrijven erg verkrampt en daardoor kun je allerlei schouderklachten krijgen.

Ik doe trouwens echt alles met links, behalve muizen. Dat heb ik gewoon rechts aangeleerd. Verder kan ik niks bedenken dat ik met rechts doe, ik ben erg onhandig met die hand.
Geloof er niks van hoor dat linkshandigen creatiever zijn. Is een fabeltje. Er worden heel veel zaken gelinkt aan linkshandigheid maar weinig klopt.
quote:prulletje schreef op 05 november 2009 @ 22:50:

Mijn broertje is links. Hij zit nu net in groep 3.

Hij schrijft ook veel in spiegelbeeld, hele woorden, maar ook letters klapt hij om. Maar hij begint het langzaam te leren

Zelf ben ik rechts. Maar bestek houd ik wel 'verkeerd om' vast.

Het schijnt trouwens dat linkshandigen vaak erg creatief zijn (iets met hersenhelften enzo). Dat is dan misschien wel weer leuk Nah, dan is dat onderdeel van mij toch echt rechtshandig
quote:Digitalis schreef op 05 november 2009 @ 22:54:

Geloof er niks van hoor dat linkshandigen creatiever zijn. Is een fabeltje. Er worden heel veel zaken gelinkt aan linkshandigheid maar weinig klopt.Hè jij realist.
Ik ben links en heb dat nog nooit als iets lastigs ervaren. Ja, met de vulpen gaat het vlekken omdat je er overheen komt met je hand. Dus ik schrijf alleen met balpen

En mn oma vond het lastig om mij te leren breien, maar ook daar heb ik geen ernstig letsel aan over gehouden.
Gisteren (of was het nou eergisteren??) was er in het programma... *kan niet op de naam komen!!* een documentaire over linkshandigheid, met o.a. fabels en feiten.

Was om 16.30u op NL 2, misschien kan je even terug zoeken via uitzending gemist
quote:Digitalis schreef op 05 november 2009 @ 22:54:

Geloof er niks van hoor dat linkshandigen creatiever zijn. Is een fabeltje. Er worden heel veel zaken gelinkt aan linkshandigheid maar weinig klopt.

Mijn vriend zegt wel eens dat hij zijn eigen heks in huis heeft

Gelukkig doen ze niet meer aan heksenjachten.... anders schreef ik heel snel alleen nog maar met rechts....
Ik ben ook links.

Wat ik als kind zeer irritant vond, is dat de juf mij niet links kon leren veterstrikken en ik dus nooit een keer dat diploma haalde.....heb daar echt een trauma van....moest zelfs in de pauze binnenblijven totdat ik eindelijk een goede veter gestrikt had. Ik had een lief vriendinnetje die het voor me deed en op die manier toch nog het diploma bemachtigd...

Verder handwerken, zoals breien en haken was ook lastig om mij aan te leren en schrijven met bepaalde pennen was echt een drama.

Maar wat ik nu nog irritant vind, zijn bepaalde blikopeners. Daar kan ik echt niet mee overweg......
quote:Ann Liv schreef op 05 november 2009 @ 22:57:

[...]

Hè jij realist. Kon wel altijd mooi tekenen met rechts en links, maar handwerk ben ik een kneus in. Kan wel erg creatieve vreemde zaken bedenken maar dat bedoelt men vast niet
Eens met Digitalis. Wordt vaak geroepen, maar of het klopt.

Hoop dat het geen reclame is: www.anythinglefthanded.co.uk

Moest trouwens erg lachen om wat volgens Wikipedia de problemen van linkshandig zijn zijn:

In een rechtshandig georiënteerde maatschappij spelen er problemen op voor linkshandigen. Dat komt onder andere doordat veel artikelen asymmetrisch van vorm zijn, waarbij verondersteld wordt dat de gebruiker rechtshandig is. De problemen zijn groter naarmate er meer een beroep wordt gedaan op de fijne motoriek. Hieronder staat een lijst met voorbeelden van problemen waar een linkshandige mee te maken kan krijgen.

Allerlei apparaten hebben bedieningsknoppen aan de rechterzijde. Bij linkshandig gebruik kan dit gevaar opleveren of lastig zijn. Voorbeelden: cirkelzaag en sommig ander gereedschap, nummertoetsen rechts op een toetsenbord (computer), schuifbalk van PDA, het opwindknopje van een horloge, fototoestellen, videocamera's, kookplaten.

Knippen met een rechtshandige schaar. (Sommige linkshandigen lossen dit op door met de rechterhand alleen de schaar open en dicht te doen, en met de linkerhand het papier zo te bewegen dat de lijn gevolgd wordt)

Rechts zitten van iemand tijdens het schrijven of eten (stoten van de armen)

(Ergonomische) computermuizen

Schriften en boeken (leunen over de kaft, kantlijn aan verkeerde kant)

Schillen met een dunschiller

Schrijven met vulpen (linker hand gaat over natte inkt > vlekken). Dit probleem treedt alleen op in talen waarin van links naar rechts geschreven wordt. Bovendien vlekt de gewone, rechtshandige, vulpen in de hand van een linkshandige.

Moeilijk om recht te schrijven op papier of schoolbord bij schrift van links naar rechts (hand gaat over de tekst heen, waardoor je moeilijk in een rechte lijn kan schrijven)

Leren breien of haken (kan meestal niet voorgedaan worden)

Leren schakelen in auto in een land waar men rechts rijdt (duurt lang in verband met slechte fijne motoriek rechts)

Schrijven met fineliner als een rechtshandige daarmee geschreven heeft (slijt blijkbaar anders)

Steelpan en soep-/juslepel met schenktuitje (ze bestaan ook met twee schenktuitjes)

Hockey (linkshandige spelers zijn welkom, de hockeystick moet echter de vlakke zijde aan linkerzijde hebben.)

Congresstoelen met een opklapbaar tafeltje onder de rechterarm

Gebakje eten met een gebakvorkje dat aan één zijde afgeplat is om het gebakje enigszins te kunnen „snijden”

Het eten van een frikadel speciaal met behulp van een plastic, rechtshandig vorkje met kartelrand is gedoemd te mislukken bij linkshandigen.

Bij honkbal worden bijna alleen handschoenen voor rechtshandige catchers gemaakt.

Betalen met bankpas (PIN-code) omdat de betaalautomaat doorgaans aan de rechterkant zit en het numerieke toetsenbord vaak aan de linkerkant voorzien is van afscherming.

Fiets op de standaard zetten (zit aan de verkeerde kant van de fiets)

Rechtsboven op een schrijfblad gemonteerde balpen aan een te kort touwtje (bv. bij de bank of het postkantoor).

Bij een kaartspel staan de cijfers vaak in de verkeerde hoeken (er bestaan ook kaarten met cijfers in elke hoek).

Bij het zetten van een kan koffie staat de cijferverhouding op de verkeerde kant.

Het zakje op een herenhemd staat links zodat men er makkelijke met de rechter- maar moeilijk met linkerhand in kan.

Instappen in een sportroeiboot (men wordt geacht met het rechterbeen in te stappen).

Een naaimachine is altijd rechtshandig.

De hoorn van een telefoontoestel bevindt zich aan de linkerkant. Zelfs bij een symmetrisch toestel is dat zo (het snoer is aan de linkerkant bevestigd). Het is de bedoeling dat men de hoorn in de linkerhand houdt om rechts te kunnen schrijven.

Herkent iemand dit?
Ik schrijf rechts, knip links met een gewone schaar, horloge rechts, bestek draai ik om en tussentijds wil ik wel eens wisselen als er gesneden moet worden.

Ik tennis links. En als ik een bal krijg die ik liever met rechts pak, dan pak ik mijn racket gewoon over. Ook een goede manier om de tegenpartij uit het veld te slaan.

Het meeste doe ik links, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik rechts schrijf omdat dat moest. Ik heb mijzelf wel eens geprobeerd aan te leren om links te schrijven, leek me wel stoer, maar dat valt niet mee!

Het schijnt dat linkshandigen korter leven. Ach ja, weer zo'n vaag onderzoek.....
Het programma was er gisteren op, en het heet Helder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven