Logeren vriendinnen

28-09-2020 07:55 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter, 13, heeft ongeveer 2 jaar geleden aangegeven dat ze ook op meisjes valt. En nu heeft ze dan voor het eerst heuse verkering, hartstikke leuk.
Alleen merk ik dat ik er, voor mezelf, nu even niet uitkom.

Ik heb altijd gezegd dat een verkering zo ongeveer mag blijven slapen rond een jaar of 16. Beetje afhankelijk van de situatie en karakter kind. Oudste heeft regelmatig logeerpartijtjes met vriendinnen en nu dus verkering. Afgelopen weekend dan ook de vraag of ze bij elkaar mochten logeren.
Nu zijn beide meiden 13 en nog vrij jong maar er zal een moment komen dat ze, of het nu met dit vriendinnetje is of iemand anders, geïnteresseerd gaan zijn in zoenen etc.

Om nu te gaan zeggen dat logeren niet meer mag, vanwege de status verkering, vind ik van de zotte en een motie van wantrouwen richting kind. Aan de andere kant heb ik nog een dochter en stel dat zij op haar 13e/14e verkering heeft met een jongen, kan ik het dan maken om te zeggen dat dit niet mag? "ja maar oudste mocht het wel" Ik kan ook niet mijn vinger leggen op wat nu, voor mij, het verschil maalt qua logeren met een jongen of meisje.

Wellicht maak ik een probleem van niets hoor maar ik merk dat ik het ergens toch lastig vind en niet goed weet wat nu wijsheid is. Heeft iemand misschien tips of advies?
Alle reacties Link kopieren
In mijn OP heb ik oa het zoenen genoemd en dat had ik achteraf niet moeten doen. Het zoenen an sich is namelijk het probleem niet en nu komt het over alsof ik alle aanrakingen wil verbieden.

Dat kinderen op een gegeven moment interesse krijgen in fysiek contact met een ander, gaat gebeuren. Snap ik en vind ik ook niet meer dan normaal. Het hoort bij een gezonde ontwikkeling. Per ouder/gezin zal het verschillen vanaf welke leeftijd er, als verkering, bij elkaar geslapen mag worden.

Ik dacht hier voor mezelf wel ongeveer uit te zijn, rond de leeftijd van 16, maar in dit plaatje ging ik uit van een j/m situatie. Nu ligt dat anders en is logeren met vriendinnen een heel normaal iets. Dan vind ik het nu gaan verbieden want verkering heel raar. Daarentegen zou ik er anders in staan wanneer het wel om een j/m zou gaan. Wellicht omdat dat niet veel voorkomt en het dus echt een andere situatie is.

Verbieden van seksualiteit is dus absoluut niet aan de orde. Het faciliteren vind ik iets anders en dat zal qua leeftijdsgrens voor iedereen anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden de ouders van het andere meisje? Misschien kun je daar eens mee overleggen?
Alle reacties Link kopieren
Aneso schreef:
28-09-2020 10:37
Verbieden van seksualiteit is dus absoluut niet aan de orde. Het faciliteren vind ik iets anders en dat zal qua leeftijdsgrens voor iedereen anders zijn.
Maar als aanrakingen of andere vormen van seksualiteit geen probleem zijn, wat is dan hetgeen wat je niet wilt faciliteren? Een veilige vertrouwde omgeving voor de eerste stappen op dat gebied faciliteren lijkt mij juist veel wenselijker dan de dames dat bewust willen onthouden.

Dat niet willen faciliteren vind ik overkomen als een impliciete vorm van willen verbieden zonder de illusie te hebben daar iets mee te verhinderen of te bereiken. Gewoon puur een maatregel voor je eigen gemoedsrust waar je door middel van dit topic een rationalisering voor aan het zoeken bent.
Roseaux schreef:
28-09-2020 11:23
Maar als aanrakingen of andere vormen van seksualiteit geen probleem zijn, wat is dan hetgeen wat je niet wilt faciliteren? Een veilige vertrouwde omgeving voor de eerste stappen op dat gebied faciliteren lijkt mij juist veel wenselijker dan de dames dat bewust willen onthouden.

Dat niet willen faciliteren vind ik overkomen als een impliciete vorm van willen verbieden zonder de illusie te hebben daar iets mee te verhinderen of te bereiken. Gewoon puur een maatregel voor je eigen gemoedsrust waar je door middel van dit topic een rationalisering voor aan het zoeken bent.
Hier ben ik het mee eens. Want waar loop je nu eigenlijk tegenaan? Wat je nu noemt betekent eigenlijk dat ze prima bij je mogen slapen. En ja, er is in zekere zin echt wel een verschil tussen m/m en j/m.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het andere meisje thuis niet zo open en gaan ze er van uit dat het een gewoon vriendschappelijk logeerpartijtje is ?
Dat zou ik dus niet zomaar op tafel daar gooien.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Sliep dit meisje voorheen ook gewoon bij jullie? of dochter bij haar?
Ik ken je dochter natuurlijk niet, en elk kind is anders. Maar zoenen en de rest kan ook prima overdag.
Ik zou het gesprek gewoon met haar aan gaan, bij mij hielp verbieden averechts. Niet dat je dat wilt doen, maar zo ziet een puber dat vaak wel.
Eventueel een tussen oplossing. Wel blijven slapen maar niet in dezelfde kamer, of in ieder geval niet in hetzelfde bed.
puntillita schreef:
28-09-2020 08:22
.
Dan vraag 2: zou je dat al met 13 jaar toestaan?
Ik niet. Kinderen mogen ook best wel de regels van het huis respecteren.
Logeren prima, maar wel in eigen kamer.
Alle reacties Link kopieren
Weet je ... je kan natuurlijk nu niet bij elke meid die blijft slapen vooraf een enquête houden of ze al/niet ook lesbisch is en wat de insteek van het blijven slapen is. Dus ik zou het los laten. Als andere meiden wel probleemloos zouden mogen blijven slapen, zou het niet zinvol zijn om juist dit meisje dat belangrijk is voor je dochter dat te verbieden.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
En ik zou dit ook zo bespreken met dochter: dat je er geen controle over kunt hebben, maar dat je seksualiteit iets vindt voor als ze ouder is en al langer een relatie heeft en dat je er op vertrouwd dat het niet die insteek heeft ...
Natuurlijk geeft dat geen garanties, maar die heb je toch al niet. Er zijn opties genoeg als ze echt zou willen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Maar dan zou in principe er nooit meer een vriendinnetje van je dochter kunnen blijven slapen. Want als ze het jou niet vertellen, of ze verkering hebben of niet, je zal bij ieder meisje dat wil blijven slapen jezelf in je achterhoofd de vraag stellen, zijn ze verliefd of niet en gebeurt er wat?

Terwijl haar zusje wel gewoon vriendinnen kan laten logeren. Maar misschien heeft die ook wel lesbische gevoelens? Maar die heeft dan ondertussen wel geleerd om daar stil over te zijn, want anders mag er niemand meer blijven slapen.
Boarn schreef:
28-09-2020 11:46
Maar dan zou in principe er nooit meer een vriendinnetje van je dochter kunnen blijven slapen. Want als ze het jou niet vertellen, of ze verkering hebben of niet, je zal bij ieder meisje dat wil blijven slapen jezelf in je achterhoofd de vraag stellen, zijn ze verliefd of niet en gebeurt er wat?

Terwijl haar zusje wel gewoon vriendinnen kan laten logeren. Maar misschien heeft die ook wel lesbische gevoelens? Maar die heeft dan ondertussen wel geleerd om daar stil over te zijn, want anders mag er niemand meer blijven slapen.
En waarom mag je dat open gesprek niet aangaan? Je hebt met 2 verschillende kinderen te maken, dus zul je moeten handelen naar de persoonlijke situatie.
Ik vind het idee dat verbieden alleen maar onrust en ellende veroorzaakt echt raar. Ik heb ook regels thuis en ik ben altijd open en eerlijk het gesprek aan gegaan . Nog nooit problemen gehad .
Alle reacties Link kopieren
Roseaux schreef:
28-09-2020 11:23
Maar als aanrakingen of andere vormen van seksualiteit geen probleem zijn, wat is dan hetgeen wat je niet wilt faciliteren? Een veilige vertrouwde omgeving voor de eerste stappen op dat gebied faciliteren lijkt mij juist veel wenselijker dan de dames dat bewust willen onthouden.

Dat niet willen faciliteren vind ik overkomen als een impliciete vorm van willen verbieden zonder de illusie te hebben daar iets mee te verhinderen of te bereiken. Gewoon puur een maatregel voor je eigen gemoedsrust waar je door middel van dit topic een rationalisering voor aan het zoeken bent.
Ik merk dat ik het lastig vind het uit te leggen. Qua leeftijd vind ik het te jong om een verkering te laten logeren. Op die leeftijd horen stiekeme dingen achter het fietsenhok erbij maar hoeft, wat mij betreft, nog niet 's nachts samen in één bed. Dat ze ook overdag dingen zullen gaan doen, staat daar los van. Dus ik zie het niet als verbieden wel als dat gewoon nog niet alles maar kan in huis.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
28-09-2020 11:46
Maar dan zou in principe er nooit meer een vriendinnetje van je dochter kunnen blijven slapen. Want als ze het jou niet vertellen, of ze verkering hebben of niet, je zal bij ieder meisje dat wil blijven slapen jezelf in je achterhoofd de vraag stellen, zijn ze verliefd of niet en gebeurt er wat?

Terwijl haar zusje wel gewoon vriendinnen kan laten logeren. Maar misschien heeft die ook wel lesbische gevoelens? Maar die heeft dan ondertussen wel geleerd om daar stil over te zijn, want anders mag er niemand meer blijven slapen.
Wellicht naïef maar hier ben ik totaal niet bang voor. Met beiden heb ik een open verstandhouding en dingen kunnen hier gewoon besproken worden.
Alle reacties Link kopieren
Aneso schreef:
28-09-2020 12:13
Ik merk dat ik het lastig vind het uit te leggen. Qua leeftijd vind ik het te jong om een verkering te laten logeren. Op die leeftijd horen stiekeme dingen achter het fietsenhok erbij maar hoeft, wat mij betreft, nog niet 's nachts samen in één bed. Dat ze ook overdag dingen zullen gaan doen, staat daar los van. Dus ik zie het niet als verbieden wel als dat gewoon nog niet alles maar kan in huis.
ik zou proberen verder bij jezelf te raden te gaan... ik lees dat je het er op deze leeftijd 'nog niet bij vind horen', en dat "gewoon nog niet alles maar kan in huis". Dat zijn nog geen echter onderbouwingen. Wát is "alles"? Wat kan er dan precies niet en waarom? En waarom hoort het er nog niet bij? Volgens wie hoort dat?

Zijn het niet gewoon regels/afspraken/zaken die voor jou vanzelfsprekend zijn zonder dat je daarvoor echt een onderliggende reden hebt? Ik zou op zoek naar die onderliggen de reden. En als die er niet blijkt te zijn, dan zou ik overwegen je regels op dit vlak los te laten.

Zelf zou ik de meiden gewoon laten logeren. En dat zou ik ook doen als het om j/m ging. Verkering of geen verkering. (Behalve als het een verkering/vriendschap was waarvan ik het gevoel had dat het niet okee was, niet gelijkwaardig, dat dochter zich er niet prettig bij zou voelen, zoiets. Maar daarvan lees ik niets terug).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het vriendinnetje laten slapen, maar wel in een eigen bed. En uitleggen waarom dat is, en ook wat de redenatie daarachter is. Merk je dat ze zich daar niet aanhouden, dan kun je daar altijd nog over in gesprek gaan.

Ik weet niet hoe het met hier iedereen zat, maar ik had op mijn 13e (als bischierige puber) echt geen behoefte aan vriendjes die bleven slapen en om daar dan meer mee te doen. Vriendinnen bleven echter regelmatig slapen, maar ook daar gebeurde echt niets mee op die leeftijd.

Naast een relatie, hebben de twee meiden waarschijnlijk ook gewoon een echte vriendschap waaruit die wens om ook te kunnen logeren. Dat vind ik toch anders dan bij een jongen - meisje relatie, waar die vriendschap niet altijd vanzelfsprekend is.
Alle reacties Link kopieren
kevers schreef:
28-09-2020 12:40
Ik zou het vriendinnetje laten slapen, maar wel in een eigen bed. En uitleggen waarom dat is, en ook wat de redenatie daarachter is. Merk je dat ze zich daar niet aanhouden, dan kun je daar altijd nog over in gesprek gaan.

Ik weet niet hoe het met hier iedereen zat, maar ik had op mijn 13e (als bischierige puber) echt geen behoefte aan vriendjes die bleven slapen en om daar dan meer mee te doen. Vriendinnen bleven echter regelmatig slapen, maar ook daar gebeurde echt niets mee op die leeftijd.

Naast een relatie, hebben de twee meiden waarschijnlijk ook gewoon een echte vriendschap waaruit die wens om ook te kunnen logeren. Dat vind ik toch anders dan bij een jongen - meisje relatie, waar die vriendschap niet altijd vanzelfsprekend is.
En wat zou dit dan zijn? Oprechte interesse, geen oordeel hoor! Maar ik vind het lastig concreet te krijgen wat er nou precies voor onwenselijks zou kunnen gebeuren dat anders niet zou gebeuren... of ligt het anders?
Alle reacties Link kopieren
Aneso schreef:
28-09-2020 12:13
Ik merk dat ik het lastig vind het uit te leggen. Qua leeftijd vind ik het te jong om een verkering te laten logeren. Op die leeftijd horen stiekeme dingen achter het fietsenhok erbij maar hoeft, wat mij betreft, nog niet 's nachts samen in één bed. Dat ze ook overdag dingen zullen gaan doen, staat daar los van. Dus ik zie het niet als verbieden wel als dat gewoon nog niet alles maar kan in huis.
Als je het faciliteert, geef je een signaal af dat de relatie geaccepteerd is en ze mogen doen wat ze willen. Terwijl je haar eigenlijk te jong vindt om met seksualiteit bezig te zijn.
En dan is er ook geen weg meer terug bij een volgende verkering.
Alle reacties Link kopieren
kevers schreef:
28-09-2020 12:40

Naast een relatie, hebben de twee meiden waarschijnlijk ook gewoon een echte vriendschap waaruit die wens om ook te kunnen logeren. Dat vind ik toch anders dan bij een jongen - meisje relatie, waar die vriendschap niet altijd vanzelfsprekend is.
Inderdaad. Ik zou het dus ook toestaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
yukon schreef:
28-09-2020 13:24
Als je het faciliteert, geef je een signaal af dat de relatie geaccepteerd is en ze mogen doen wat ze willen. Terwijl je haar eigenlijk te jong vindt om met seksualiteit bezig te zijn.
En dan is er ook geen weg meer terug bij een volgende verkering.
dat doen ze op dit vlak sowieso wel....
Aneso schreef:
28-09-2020 10:37
In mijn OP heb ik oa het zoenen genoemd en dat had ik achteraf niet moeten doen. Het zoenen an sich is namelijk het probleem niet en nu komt het over alsof ik alle aanrakingen wil verbieden.

Dat kinderen op een gegeven moment interesse krijgen in fysiek contact met een ander, gaat gebeuren. Snap ik en vind ik ook niet meer dan normaal. Het hoort bij een gezonde ontwikkeling. Per ouder/gezin zal het verschillen vanaf welke leeftijd er, als verkering, bij elkaar geslapen mag worden.

Ik dacht hier voor mezelf wel ongeveer uit te zijn, rond de leeftijd van 16, maar in dit plaatje ging ik uit van een j/m situatie. Nu ligt dat anders en is logeren met vriendinnen een heel normaal iets. Dan vind ik het nu gaan verbieden want verkering heel raar. Daarentegen zou ik er anders in staan wanneer het wel om een j/m zou gaan. Wellicht omdat dat niet veel voorkomt en het dus echt een andere situatie is.

Verbieden van seksualiteit is dus absoluut niet aan de orde. Het faciliteren vind ik iets anders en dat zal qua leeftijdsgrens voor iedereen anders zijn.
Dus als een meid van 15 zonder verkering een vriend te logeren zou hebben zou dat wel mogen?
Tot een jaar of 10 bij elkaar op de kamer na die leeftijd apart. Ongeacht de sekse of de status van de relatie.
Want ik zou een joch van 15 ook niet op de kamer van mijn dochter willen, ook al moest ze totaal niets van hem.
Hormonen blijven hormonen.
Lilla schreef:
28-09-2020 13:33
dat doen ze op dit vlak sowieso wel....
Dat weet je helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Calypso- schreef:
28-09-2020 13:38
Dat weet je helemaal niet.
nee dat klopt, zal ook van het kind afhangen. Toch vermoed ik dat we onze invloed als ouders enigszins overschatten als we denken dat we kinderen kunnen tegenhouden op dit vlak...
Lilla schreef:
28-09-2020 13:44
nee dat klopt, zal ook van het kind afhangen. Toch vermoed ik dat we onze invloed als ouders enigszins overschatten als we denken dat we kinderen kunnen tegenhouden op dit vlak...
Tegenhouden allerminst, maar je hebt wel het recht en in mijn ogen de plicht om het ,waar mogelijk is , te sturen en te begeleiden en dat betekent soms ook even ergens de rem op te zetten.
Calypso- schreef:
28-09-2020 13:48
Tegenhouden allerminst, maar je hebt wel het recht en in mijn ogen de plicht om het ,waar mogelijk is , te sturen en te begeleiden en dat betekent soms ook even ergens de rem op te zetten.
Waarom zou je er hier de rem opzetten?
Waarom mogen zij dit niet vrij ontdekken als zij daaraan toe zijn?
Moirmel schreef:
28-09-2020 13:51
Waarom zou je er hier de rem opzetten?
Waarom mogen zij dit niet vrij ontdekken als zij daaraan toe zijn?
Dat leg ik net uit .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven