Logeren vriendinnen
maandag 28 september 2020 om 07:55
Mijn dochter, 13, heeft ongeveer 2 jaar geleden aangegeven dat ze ook op meisjes valt. En nu heeft ze dan voor het eerst heuse verkering, hartstikke leuk.
Alleen merk ik dat ik er, voor mezelf, nu even niet uitkom.
Ik heb altijd gezegd dat een verkering zo ongeveer mag blijven slapen rond een jaar of 16. Beetje afhankelijk van de situatie en karakter kind. Oudste heeft regelmatig logeerpartijtjes met vriendinnen en nu dus verkering. Afgelopen weekend dan ook de vraag of ze bij elkaar mochten logeren.
Nu zijn beide meiden 13 en nog vrij jong maar er zal een moment komen dat ze, of het nu met dit vriendinnetje is of iemand anders, geïnteresseerd gaan zijn in zoenen etc.
Om nu te gaan zeggen dat logeren niet meer mag, vanwege de status verkering, vind ik van de zotte en een motie van wantrouwen richting kind. Aan de andere kant heb ik nog een dochter en stel dat zij op haar 13e/14e verkering heeft met een jongen, kan ik het dan maken om te zeggen dat dit niet mag? "ja maar oudste mocht het wel" Ik kan ook niet mijn vinger leggen op wat nu, voor mij, het verschil maalt qua logeren met een jongen of meisje.
Wellicht maak ik een probleem van niets hoor maar ik merk dat ik het ergens toch lastig vind en niet goed weet wat nu wijsheid is. Heeft iemand misschien tips of advies?
Alleen merk ik dat ik er, voor mezelf, nu even niet uitkom.
Ik heb altijd gezegd dat een verkering zo ongeveer mag blijven slapen rond een jaar of 16. Beetje afhankelijk van de situatie en karakter kind. Oudste heeft regelmatig logeerpartijtjes met vriendinnen en nu dus verkering. Afgelopen weekend dan ook de vraag of ze bij elkaar mochten logeren.
Nu zijn beide meiden 13 en nog vrij jong maar er zal een moment komen dat ze, of het nu met dit vriendinnetje is of iemand anders, geïnteresseerd gaan zijn in zoenen etc.
Om nu te gaan zeggen dat logeren niet meer mag, vanwege de status verkering, vind ik van de zotte en een motie van wantrouwen richting kind. Aan de andere kant heb ik nog een dochter en stel dat zij op haar 13e/14e verkering heeft met een jongen, kan ik het dan maken om te zeggen dat dit niet mag? "ja maar oudste mocht het wel" Ik kan ook niet mijn vinger leggen op wat nu, voor mij, het verschil maalt qua logeren met een jongen of meisje.
Wellicht maak ik een probleem van niets hoor maar ik merk dat ik het ergens toch lastig vind en niet goed weet wat nu wijsheid is. Heeft iemand misschien tips of advies?

maandag 28 september 2020 om 14:00
.kevers schreef: ↑28-09-2020 12:40Ik zou het vriendinnetje laten slapen, maar wel in een eigen bed. En uitleggen waarom dat is, en ook wat de redenatie daarachter is. Merk je dat ze zich daar niet aanhouden, dan kun je daar altijd nog over in gesprek gaan.
Ik weet niet hoe het met hier iedereen zat, maar ik had op mijn 13e (als bischierige puber) echt geen behoefte aan vriendjes die bleven slapen en om daar dan meer mee te doen. Vriendinnen bleven echter regelmatig slapen, maar ook daar gebeurde echt niets mee op die leeftijd.
Naast een relatie, hebben de twee meiden waarschijnlijk ook gewoon een echte vriendschap waaruit die wens om ook te kunnen logeren. Dat vind ik toch anders dan bij een jongen - meisje relatie, waar die vriendschap niet altijd vanzelfsprekend is.
Ik denk dat je daar een goed punt hebt. Meisjes van 13 kunnen prima hun seksuele identiteit ontwikkelen, maar een echte relatie met samen slapen en zo dat is nog niet nodig imho. Iemand schreef eerder dat er een meer gelijke verhouding is bij mm dan bij jm en een meisje zich door een jongen makkelijker laat overhalen tot handelingen waar ze nog niet aan toe is - dat zie ik niet zo, dat is meer afhankelijk van karakter / zelfvertrouwen dan geslacht.
Voor mij bepaalt dus niet de seksuele handeling maar de aard van de relatie (meer kalverliefde of bestendige relatie) of je samen slapen (samenleven dus eigenlijk) wilt faciliteren als ouder. Zit daar niet ook voor jou het verschil TO?
maandag 28 september 2020 om 14:21
Nee toch? Maar misschien lees ik niet goed hoor, en heb je het over eerdere posts?
Ik zie je wel vertellen dat je vindt dat je als ouders de taak hebt te begeleiden en waar nodig bij te sturen, en in sommige gevallen ergens de rem op te zetten. Maar waarom in dit specifieke geval die rem?
maandag 28 september 2020 om 14:40
Hier een 15 jarige dochter met 2 goede vrienden, waarmee ze af en toe logeert. Hey omkleden, doen ze altijd in een andere ruimte (eigen bedenksel), daarna ligt het rustig tegen elkaar aan te Netflixen of kletsen. Er hangt totaal geen spanning tussen haar en X. Vriend Y. valt niet op meisjes. Voor beide vrienden hanteren we de zelfde afspraken.
Stel dochter en X. zouden na een platonische vriendschap van 11 jaar, wel ineens op elkaar vallen, dan zou ik wel een gesprek voeren over veilig vrijen enz., maar zou ik het logeren op 1 kamer niet tegenhouden.
Stel ze krijgt een vriendje en wil daar na 3 weken bij op kamer slapen, zou ik dat wel te snel vinden.
maandag 28 september 2020 om 14:54
Ik denk dat de genoemde vriendschap en het als ouder ergens de rem opzetten voor mij punten zijn die meespelen voor mij. Wat ook werd genoemd, de aard van de relatie, weegt voor mij ook zwaar. Bij een kalverliefde hoort voor mij nog niet het samen slapen.
De ouders van dit meisje ken ik nog niet. Dochter en zij hebben elkaar via een wederzijdse vriendin leren kennen.
De ouders van dit meisje ken ik nog niet. Dochter en zij hebben elkaar via een wederzijdse vriendin leren kennen.
maandag 28 september 2020 om 21:31
Ik heb geen kinderen, dus dit is invulling naar eigen ervaring en op basis van wat TO geschreven heeft. Ik zou uitleggen dat ik snap waar de wens om samen te slapen vandaan komt, namelijk vriendschap, gezelligheid etc. Ik zou vervolgens uitleggen dat ze daar nu wellicht nog niet mee bezig is, maar dat er een punt komt waarop zij of vriendin behoefte krijgt om verder te gaan dan zoenen. Dat je snapt dat ze dat wellicht niet met jou wil delen, maar dat je het haar gunt om die seksualiteit op een eigen tempo te ontwikkelen. Maar ook dat je haar en haar zus hetzelfde wilt behandelen, omdat geaardheid niet voor een verschil daarin moet zorgen (dan wel positief, dan wel negatief) en je de leeftijd voor samen slapen in een relatie altijd op zestien hebt gesteld en waarom dat is (zwangerschap, wellicht dat jongens vaker wat verder zijn dan meiden op die leeftijd). En vanuit daar kijken hoe het gesprek zich verder ontwikkelt. Aan de hand van haar reactie op en begrip van wat je zegt, kun je zelf ook wel invullen wat de juiste handeling is.
Aanvulling op je 'wat er zou kunnen gebeuren': ik zou ze sowieso bij elkaar laten slapen. Jongen - meisje, meisje - meisje, jongen - jongen zou daar voor mij geen verschil in uit. De een heeft er nu eenmaal eerder behoefte aan dan de ander. Ik heb liever dat mijn kind het later onder mijn dak in een veilige omgeving doet dan weet ik veel waar. Ik hoop dat ik hem of haar dan de handvatten heb mee kunnen geven, dat hij of zij voor zichzelf op kan komen en als dat niet zo is dat ze bij mij terecht durven. Mocht ik aan mijn kind merken dat ze zich er zelf niet comfortabel bij voelen (het blijven slapen) of dat de partner zich dominant gedraagt, dan zou ik kijken wat toepasselijk is in die situatie. Mijn 'advies' was puur gebaseerd op TO haar gevoelens.
Uiteindelijk is het ook maar seks. Juist door er ontspannen over te doen en er niet zo'n groot ding van te maken, maak je het voor je kind ook niet iets met een enorme lading.
dinsdag 29 september 2020 om 11:28
Ik heb er veel over nagedacht en er is geen angst voor wat er kan gebeuren of iets van dien aard. Het is puur het feit dat ik het blijven slapen niet nodig vind. Tegelijk besef ik me echt dat het per kind natuurlijk verschillend is vanaf welke leeftijd dit wel kan. Die 16 jaar wat ik noemde is geen harde grens ofzo.
Thuis gaan we er, gelukkig, heel ontspannen mee om en kunnen we open met elkaar praten. Ik denk zelf dat dit wel veel scheelt en ik hoop dat dit zo gaat blijven.
Thuis gaan we er, gelukkig, heel ontspannen mee om en kunnen we open met elkaar praten. Ik denk zelf dat dit wel veel scheelt en ik hoop dat dit zo gaat blijven.
woensdag 30 september 2020 om 08:33
Ik denk dat je deze grens voor jezelf hebt getrokken en dit ook zo bespreekbaar moet maken.
Ongeacht jongen of meisje; het gaat om de relatiestatus en experimenten die erbij horen, ondanks dat ze nu nog bleu zijn, wellicht na een aantal logeerpartijtjes niet meer...
Jouw grens is 16, kan 15 worden maar is geen 13..
woensdag 30 september 2020 om 13:34
Dat heb ik nergens gezegd.
Er zijn verschillen aangetoond tussen jongens en meisjes wat betreft de seksuele ontwikkeling/oriëntatie. Die begint bij jongens eerder dan bij meisjes. Jongens zijn geil(er) dan meisjes.
De seksuele moraal is ook anders. Jongens worden eerder aangemoedigd om seksueel actief te worden (stoer en groepsdruk) dan meisjes (die sneller voor slettebak wordt uitgemaakt).
De kans dat een meisje haar vriendinnetje seksueel 'onder druk zet' en dat dat vriendinnetje daar vatbaar voor is, is minder aanwezig dan in een jongen/meisje dynamiek. Zo is mijn reactie tot stand gekomen.
zaterdag 14 november 2020 om 20:15