Logopedie kletstopic

20-04-2019 22:54 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is jouw kind een slisser of komt deze slecht uit zijn/haar woorden? Of is er juist weer iets anders waar hij/zij voor naar de logopedist gaat?
Ik merk wel dat ik soms wat behoefte heb om met gelijkgestemden te kletsen over het wel en wee van logopedie, vooruitgang of juist het gebrek daarvan, stoom afblazen of gewoon even trots vertellen dat het erop zit voor jullie.
Vandaar dit kletstopic over logopedie.
Wie kletst er mee?
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Ik zal zelf beginnen. Ik heb 2 kinderen en binnenkort zijn ze beide bij de logopedist.
Oudste zoon (6 j) heeft moeite om zinnen te maken. Woordenschat is super, maar om daar zinnen van te puzzelen, dat is heel lastig. Die krijgt dan ook geregeld tests om te kijken of er vooruitgang is. En dat is er gelukkig, maar nog niet op alle fronten even goed, maar we gaan de goede kanten op.
Jongste (4 j) heeft een enorme slis en praat daardoor met behoorlijke consumptie.
Die zal vanaf het begin van komend schooljaar onder behandeling komen van de logopedist. Ik ben benieuwd.
Onze oudst heeft tijdens de eerste jaren basisschool 3 periodes intensief logopedie gehad/gedaan en het werkte heel goed. Hij sliste behoorlijk en sprak met zijn tong naar voren. Elke keer dacht ik aan het begin dat het niet meer zou verbeteren, maar dat gebeurde dus wel. :)

Onze tweede is nu 3 en ik vermoed dat zij ook logopedie nodig heeft voor hetzelfde probleem.
nachtvlinder1977 schreef:
20-04-2019 23:12
Onze oudst heeft tijdens de eerste jaren basisschool 3 periodes intensief logopedie gehad/gedaan en het werkte heel goed. Hij sliste behoorlijk en sprak met zijn tong naar voren. Elke keer dacht ik aan het begin dat het niet meer zou verbeteren, maar dat gebeurde dus wel. :)

Onze tweede is nu 3 en ik vermoed dat zij ook logopedie nodig heeft voor hetzelfde probleem.
Dit heeft mijn jongste dus ook. Dat de tong ook tussen de tanden doorgaat met praten. Goed om te horen dat je daar goede ervaring mee hebt.
Mijn oudste (nu zes) heeft van zijn 3 jaar tot 4,5 logopedie gehad ivm spreken, hij sprak te weinig en te onduidelijk (logopedische screening gehad via de peuterspeelzaal waardoor dat balletje is gaan rollen).

Hij heeft een paar maanden terug weer een logopedische screening gehad (op school), dit keer op het gebied van letterherkening, het herkennen van de letters die je hoort, het vormen van woorden wanneer deze in losse letters zijn gehakt ect. Hier kwam wederom om uit dat de ontwikkeling niet op het gevraagde niveau is. Dus sinds vier weken zijn wij weer terug bij de logopedist.

Mijn middelste (nu vijf) heeft ook logopedie gehad van zijn derde tot zijn vierde, verstaanbaarheid was niet leeftijdsadequaat (dit was bij de logopedische screening op de peuterspeelzaal waarbij dit naar voren kwam).

Hij heeft vorige maand weer een screening gehad (op school) op het gebied van spreken, deze keer gelukkig geen bijzonderheden.

(En mijn jongste is pas tien maanden, dus dat mag nog onverstaanbaar zijn ;))
Ik vermoed dat mijn zoontje van 3 ook logopedie nodig heeft. Hij heeft een behoorlijke slis. Ook lijkt hij een slapper mond motoriek te hebben. Zijn mond hangt vaak open. Hij sliep nog met een speen. Dit heeft hij sinds een paar dagen niet meer.
Het formulier van de peuterspeelzaal is al wel bij de logopedist gebracht, maar ik heb nog geen reactie gehad. Ik zal er dinsdag gelijk eens achteraan gaan.
peertje26 schreef:
21-04-2019 06:38
Ik vermoed dat mijn zoontje van 3 ook logopedie nodig heeft. Hij heeft een behoorlijke slis. Ook lijkt hij een slapper mond motoriek te hebben. Zijn mond hangt vaak open. Hij sliep nog met een speen. Dit heeft hij sinds een paar dagen niet meer.
Het formulier van de peuterspeelzaal is al wel bij de logopedist gebracht, maar ik heb nog geen reactie gehad. Ik zal er dinsdag gelijk eens achteraan gaan.
Hoefde je daar niet voor langs de huisarts dan? School stuurde mij via de huisarts.

Hoe doet hij het zonder speentje? Wennen zeker. Hier zijn ze beide ook al van de speen af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven