Luiers inzamelen

18-12-2019 16:16 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Per volgend jaar dienen in onze gemeente luiers apart ingezameld te worden. Hiervoor moet ik een stukje met de auto (5 a 10 minuten). Hebben jullie tips hoe dit aan te pakken? Hoe verzamelen julie die luiers thuis? Nu gooien we bijv poepluiers rechtstreeks in de zwarte container maar dat kan dus niet meer.
Ritjes in de auto met een zak poepluiers is ook niet echt ideaal.
Ik ben wel voorstander van het goed scheiden van afval dus zoek nu maar manieren om dit handig aan te pakken. Tips?
Suzan_1991 schreef:
19-12-2019 21:21
Ik heb strikluiers, mijn wasdroger doet er zo'n 6 uur over om ze droog te krijgen, dus echt opschieten doet het niet. Ik denk dat als ik ze op de verwarming leg ze sneller droog zijn. Uitschudden boven de wc kan hier niet, het zijn altijd dikke kleverige plakkaten of natte prut. Dus ik moet eerst het inlegvel elke keer tussen de derrie uitgraven en dan vervolgens nog de hele luier en overbroekje uitspoelen met heet water in de douche. Dan de douche weer schoonmaken. Ik word er echt doodmoe van elke dag. Ik was er eerst heel positief over, maar nu ze vaste voeding krijgt is het echt ellende.
Hè wat vervelend! Ik haalde altijd t inlegvel eruit met zoveel mogelijk poep erop natuurlijk en dat gooide ik gewoon weg. Dan vervolgens de luier gewoon in de was (mijn ervaring met restjes poep is dat het gewoon weg wast als je eerst even een kort spoelprogramma doet voordat je de hoofdwas gaat doen). Geen gedoe met alles uitspoelen in de douche enzo, dat vind ik ook echt te ver gaan.

En hier geen droger in huis dus gewoon op een droogrekje, luiers altijd met zo’n 24 uur droog (in de zomer sneller). En ik gebruik tweedelig voorgevormde luiers, die zijn een stuk dikker dan strikluiers.

Misschien kun je, als je dat nog niet hebt gedaan, jezelf toevoegen aan de fb groep ‘wasbare luiers’, worden enorm veel goede tips uitgewisseld!

Enne... tip van mij: verdiep je eens in bzc (babyzindelijkheidscommunicatie), echt de állerbeste oplossing voor alle gedoe met luiers. Dochter was met 14 maanden overdag volledig zindelijk (heel enkele keer ongelukje maar echt zelden, misschien eens in de vier dagen ofzo). ‘S nachts nog niet (nu ruim 15 maanden) maar t is echt fascinerend hoe jong dat al gewoon kan. En ze geeft het echt zelf aan, ik kan haar er volledig in vertrouwen, kan het echt iedereen aanraden!
De gemeente overweegt aan jonge ouders een startpakket wasbare luiers te verstrekken én een (toch al gratis) nee-nee sticker voor op de brievenbus, om de tariefsverhogingen te "rechtvaardigen".

Gelet op de bevolkingssamenstelling en vergrijzing lijkt het verstrekken van wasbaar incontinentiemateriaal me verstandiger...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Minik schreef:
19-12-2019 23:20
Hè wat vervelend! Ik haalde altijd t inlegvel eruit met zoveel mogelijk poep erop natuurlijk en dat gooide ik gewoon weg. Dan vervolgens de luier gewoon in de was (mijn ervaring met restjes poep is dat het gewoon weg wast als je eerst even een kort spoelprogramma doet voordat je de hoofdwas gaat doen). Geen gedoe met alles uitspoelen in de douche enzo, dat vind ik ook echt te ver gaan.

En hier geen droger in huis dus gewoon op een droogrekje, luiers altijd met zo’n 24 uur droog (in de zomer sneller). En ik gebruik tweedelig voorgevormde luiers, die zijn een stuk dikker dan strikluiers.

Misschien kun je, als je dat nog niet hebt gedaan, jezelf toevoegen aan de fb groep ‘wasbare luiers’, worden enorm veel goede tips uitgewisseld!

Enne... tip van mij: verdiep je eens in bzc (babyzindelijkheidscommunicatie), echt de állerbeste oplossing voor alle gedoe met luiers. Dochter was met 14 maanden overdag volledig zindelijk (heel enkele keer ongelukje maar echt zelden, misschien eens in de vier dagen ofzo). ‘S nachts nog niet (nu ruim 15 maanden) maar t is echt fascinerend hoe jong dat al gewoon kan. En ze geeft het echt zelf aan, ik kan haar er volledig in vertrouwen, kan het echt iedereen aanraden!
Restjes poep spoelen hier echt niet meer weg met volledig vaste voeding. Zelfs met heet water en een harde straal van de douche is het al een heel karwei om het überhaupt los te weken. Daarna mag ik alles ook nog even uit het putje vissen :-[ . Op de fb groep zit ik inderdaad al ja, maar de tip is toch vooral vooraf spoelen, en dat zie ik gewoon niet meer zitten. Het is echt niet leuk meer zo. Lijkt me ook niet echt milieuvriendelijk als ik zo lang met heet water moet spoelen.

Bzc ga ik niet aan beginnen. Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niets. Een arts in mijn familie raadt het ook af. Ik geloof best dat het werkt hoor, ik zie genoeg positieve verhalen voorbij komen, maar het is niet voor mij weggelegd. In ieder geval bedankt voor de tip ;)
Ik vond het juist beter gaan met vaste voeding, gewoon normale poep die op t inlegvel zit ipv derrie die overal intrekt. En als er toch iets naast zit dan idd beetje afpoetsen en spoelen in de wasmachine. Ik had meestal luiers met fleece binnenkant (en een paar bamboe) en dat werkte zo perfect. Ben je misschien net begonnen met vast voedsel? Dan is zou je voor deze overgangsfase wegwerp kunnen gebruiken en daarna weer verder met wasbaar.

Op een gegeven moment poepten mijn kids altijd op een redelijk vast moment, dus die uurtjes deed ik wegwerp luier om. Dan had je nog weleens een onverwachte drol, maar over t algemen alleen stoffen plasluiers te wassen.
nootboek schreef:
20-12-2019 08:56
Ik vond het juist beter gaan met vaste voeding, gewoon normale poep die op t inlegvel zit ipv derrie die overal intrekt. En als er toch iets naast zit dan idd beetje afpoetsen en spoelen in de wasmachine. Ik had meestal luiers met fleece binnenkant (en een paar bamboe) en dat werkte zo perfect. Ben je misschien net begonnen met vast voedsel? Dan is zou je voor deze overgangsfase wegwerp kunnen gebruiken en daarna weer verder met wasbaar.
Nee, dat krijgt ze al minimaal een half jaar. 'Normale poep' hebben mijn beide kinderen helaas niet. Het is of ontzettende plakpoep of derrie die overal intrekt. Ik heb wel fleece inleggers erin, maar dat maakt geen verschil. Ik had ook luiers met fleece aan de binnenkant, maar dat was zo'n drama dat ik ze niet meer gebruik. Ze lekte dan al binnen 1 uur door. Ik denk dat ik gewoon pech heb met de kinderen wat ontlasting betreft.
Suzan_1991 schreef:
19-12-2019 20:46
Dan vraag ik me af wat voor luiers je gebruikt en hoe de ontlasting is van je kind. Ik heb ook wasbare luiers, maar het kost me zo ontzettend veel werk dat ik aan het overwegen ben om weer op wegwerp over te gaan.

Het is al een tijd geleden, het waren ittibitti’s, geloof ik. Ik kieperde de keutels in de wc en gooide daarna de boel in de wasmachine. Ik heb ze alleen de laatste maanden gebruikt, mijn zoon was met 1:10 zindelijk. Ik wilde destijds dat ik het eerder had ontdekt.
Suzan_1991 schreef:
20-12-2019 11:07
Nee, dat krijgt ze al minimaal een half jaar. 'Normale poep' hebben mijn beide kinderen helaas niet. Het is of ontzettende plakpoep of derrie die overal intrekt. Ik heb wel fleece inleggers erin, maar dat maakt geen verschil. Ik had ook luiers met fleece aan de binnenkant, maar dat was zo'n drama dat ik ze niet meer gebruik. Ze lekte dan al binnen 1 uur door. Ik denk dat ik gewoon pech heb met de kinderen wat ontlasting betreft.
Hier zelfde verhaal hoor. Ik las altijd van die mensen die dan schreven: je schudt de poep van het inlegvel in de wc en dan dacht ik echt: hoe dan?

On topic: luiers gingen hier gewoon in een afvalbak in de garage (in een grote zak, die we kregen van de gemeente) en dan eens in de zoveel weken naar het inzamelpunt (kdv bij ons). In een afgesloten zak rook je niets.
Het zal wel verschil maken hoe de consistentie van de poep van je kind is. Keutels schud je er zo uit, maar ik snap dat wanneer je kind vooral brei poept dat het een heel ander verhaal is. Ik weet ook niet zo goed wat je daar aan zou kunnen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven