luizen, preventieve maatregelen?
zaterdag 25 januari 2020 om 09:04
Er zijn luizen gesignaleerd bij de opvang van mijn kinderen.
Tot nu nog niet mee te maken gehad maar oudste gaat bijna naar school dus het zit er sowieso aan te komen.
Ik heb een luizenfobie nadat ik na een paar maanden in India te hebben gewoond in een afgelegen gebied ( zonder drogisterijen) volledig onder de luizen heb gezeten. Je zag ze gewoon krioelen over mijn hoofd. Het was echt afschuwelijk. Het enige wat je kon doen was vlooien.
Ik kan op zich prima omgaan met eventuele luizen bij mijn kinderen, kammen e.d en vind ik niet erg. Ik ben alleen als de dood dat ik ze ook krijg.
Liefst wil ik dus voorkomen dat mijn kinderen ze oppikken.
Ik was gister bij de kapper en toen zag ik dat ze daar preventieve spray voor kinderen verkochten. Ik dacht he, dat moet ik hebben.
Ik heb het nog niet gekocht, ik wilde eerst wat research doen.
Er zijn meerdere middelen te koop. Bij het google kwam ik een antwoord van het rivm tegen op de vraag of die preventieve sprays wel werkzaam zijn. Dat was nog niet bewezen. Wel is bewezen dat bepaalde stoffen zoals dimethicon werkzaam zijn. In een van die sprays zit dimethicon. Toch wordt het afgeraden ivm resistentie.
Er zitten hier genoeg ervaren moeders denk ik. Wat zijn jullie ervaringen met luizen? Doen julie iets aan preventie en zo ja, wat? Denken jullie dat het zin heeft die spray te gebruiken?
Nu weet ik dat er luizen zijn, dan zou ik graag iets doen als extrat bescherming maar ik ben niet van plan het hele jaar door te sprayen, alleen op de risico momenten als ze er zijn of na de vakantie ofzo.
Ik hoor graag jullie ervaringen, alvast bedankt!
Tot nu nog niet mee te maken gehad maar oudste gaat bijna naar school dus het zit er sowieso aan te komen.
Ik heb een luizenfobie nadat ik na een paar maanden in India te hebben gewoond in een afgelegen gebied ( zonder drogisterijen) volledig onder de luizen heb gezeten. Je zag ze gewoon krioelen over mijn hoofd. Het was echt afschuwelijk. Het enige wat je kon doen was vlooien.
Ik kan op zich prima omgaan met eventuele luizen bij mijn kinderen, kammen e.d en vind ik niet erg. Ik ben alleen als de dood dat ik ze ook krijg.
Liefst wil ik dus voorkomen dat mijn kinderen ze oppikken.
Ik was gister bij de kapper en toen zag ik dat ze daar preventieve spray voor kinderen verkochten. Ik dacht he, dat moet ik hebben.
Ik heb het nog niet gekocht, ik wilde eerst wat research doen.
Er zijn meerdere middelen te koop. Bij het google kwam ik een antwoord van het rivm tegen op de vraag of die preventieve sprays wel werkzaam zijn. Dat was nog niet bewezen. Wel is bewezen dat bepaalde stoffen zoals dimethicon werkzaam zijn. In een van die sprays zit dimethicon. Toch wordt het afgeraden ivm resistentie.
Er zitten hier genoeg ervaren moeders denk ik. Wat zijn jullie ervaringen met luizen? Doen julie iets aan preventie en zo ja, wat? Denken jullie dat het zin heeft die spray te gebruiken?
Nu weet ik dat er luizen zijn, dan zou ik graag iets doen als extrat bescherming maar ik ben niet van plan het hele jaar door te sprayen, alleen op de risico momenten als ze er zijn of na de vakantie ofzo.
Ik hoor graag jullie ervaringen, alvast bedankt!

zaterdag 25 januari 2020 om 09:08
Hier hebben de kinderen helaas al een paar keer luizen gehad. Echt een ellende. Toch doe ik niks om het te voorkomen. Het is niet bewezen dat het helpt en het spul is niet goed voor je hoofd. En het af en toe gebruiken heeft geen zin. Op het moment dat naar buiten wordt gebracht dat kinderen het in de klas hebben kan jou kind al besmet zijn en worden die kinderen behandeld.
Wel controleer ik 2x per week de haren. Dan ben je er snel bij en dat is een kleine moeite. En als mijn kinderen het hebben zorg ik dat onze haren elkaar niet raken. En let ik daar ook op bij de kinderen onderling.
Wel controleer ik 2x per week de haren. Dan ben je er snel bij en dat is een kleine moeite. En als mijn kinderen het hebben zorg ik dat onze haren elkaar niet raken. En let ik daar ook op bij de kinderen onderling.

zaterdag 25 januari 2020 om 09:16

zaterdag 25 januari 2020 om 09:24
Hoezo niet te vaak wassen?Irish_Wasser_Woman schreef: ↑25-01-2020 09:16Ik gebruik preventief tee tree. Ik heb zeer intensief met jonge kinderen samengewerkt, en daar waren ook regelmatig luizen, maar zelf altijd de dans ontsprongen. Tee trea achter m'n oren en soms wat druppels op m'n haar, haar niet los, niet te vaak wassen (iets vettig laten zijn)
Luizen komen ook op vettig haar.
Haar niet los vind ik de enige nuttige tip.
To, kijk inderdaad op de site van het rivm.
zaterdag 25 januari 2020 om 09:25
Dit doe ik ook bij mijn kinderen als er luizen zijn of net na de vakanties. heb wel eens gehoord dat er na schoolvakanties meer kans is op luizen. maar verder geloof ik er niet zo in. alleen kammen helptIrish_Wasser_Woman schreef: ↑25-01-2020 09:16Ik gebruik preventief tee tree. Ik heb zeer intensief met jonge kinderen samengewerkt, en daar waren ook regelmatig luizen, maar zelf altijd de dans ontsprongen. Tee trea achter m'n oren en soms wat druppels op m'n haar, haar niet los, niet te vaak wassen (iets vettig laten zijn)
Don't cry, buy a bag and move on.
zaterdag 25 januari 2020 om 09:26
Een haarkapje strak om je hoofd dragen moet daarbij helpen.
Je kan ook dagelijks de luizenkam hanteren. Ik heb dat weleens geprobeerd maar je verliest dan de eerste tijd veel haar (wat toch al los zat). Die kam trekt een beetje aan dat haar. De volgende dagen zal dat steeds minder worden.
Ik denk zelf dat je van die heel glibberige haarconditioner kan gebruiken en dan met de stofkam erdoor voordat je het er uitspoelt.
Je kan ook dagelijks de luizenkam hanteren. Ik heb dat weleens geprobeerd maar je verliest dan de eerste tijd veel haar (wat toch al los zat). Die kam trekt een beetje aan dat haar. De volgende dagen zal dat steeds minder worden.
Ik denk zelf dat je van die heel glibberige haarconditioner kan gebruiken en dan met de stofkam erdoor voordat je het er uitspoelt.
retrostar wijzigde dit bericht op 25-01-2020 09:29
0.94% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

zaterdag 25 januari 2020 om 09:27
Volgens mij is dit onzin. Kort haar is handig omdat er dan geen haren rondwapperen, en de haren zo minder in aanraking komen met ander haar. Lang haar vast (staart/knot/vlecht) dus.
zaterdag 25 januari 2020 om 09:34
Dan is dat een wat minder rigoreuze maatregel.

Ik dacht dat echt kort haar ook goed werkt omdat luizen van warmte houden.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zaterdag 25 januari 2020 om 09:47
Ik vraag me zelfs af of het helpt om het haar vast te doen. Luizen zitten op hoofdhuiden en lopen over van hoofdhuid naar hoofdhuid. Of het haar daaronder los of vast zit maakt geen verschil. Ze slingeren niet als Tarzan van losse haren naar losse haren.
Er is geen manier van preventie, behalve niet met je hoofdhuid tegen de hoofdhuid van een ander aan gaan zitten. En dat kun je bij kinderen niet voorkomen, dus ik zou er proberen in te berusten dat er een kans op luis is en je pas druk maken als je kinderen ze onverhoopt oplopen.
Er is geen manier van preventie, behalve niet met je hoofdhuid tegen de hoofdhuid van een ander aan gaan zitten. En dat kun je bij kinderen niet voorkomen, dus ik zou er proberen in te berusten dat er een kans op luis is en je pas druk maken als je kinderen ze onverhoopt oplopen.
zaterdag 25 januari 2020 om 10:14
Ik heb meerdere keren de dans ontsprongen ondanks dat ik hier kinderen kreeg met hoofdluis. Ik denk dat het komt omdat ik 2 keer per week slaap met haarmasker in. Folie eromheen. Hele pot. Verder borstel ik sowieso elke dag erg goed want ik heb heel erg lang haar. Dat zou je kunnen doen, maar dat lijkt me nogal een commitment als je het alleen doet tegen luizen.
zaterdag 25 januari 2020 om 10:22
Misschien komen ze ook op vettig haar, maar de 3 die hier rondlopen, groep 5, 6 en 7 hebben nog nooit luizen gehad.watdachtjehiervan schreef: ↑25-01-2020 09:24Hoezo niet te vaak wassen?
Luizen komen ook op vettig haar.
haar word echt wel regelmatig gewassen, maar te vaak wassen vinden die beestjes blijkbaar toch fijner zitten.
Iedereen zijn eigen zienswijze verder.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
zaterdag 25 januari 2020 om 10:31
dimethicon:
Daar kan geen resistentie tegen worden opgebouwd. Het is een hele fijne olie die de luis verstikt. Tegen chemische middelen kan hij (zij) resistentie opbouwen maar niet tegen iets dat domweg verstikt.
Maar... iets dat werkt is niet automatisch óók preventief. Het moet echt goed op de luizen komen om te werken. Als jij een superklein beetje op je haar hebt gaat geen luis daar dood van.
En tenslotte is het een niet-natuurlijke siliconen olie waarvan niet is vastgesteld dat het goed is om daar weken of maandenlang aan blootgesteld te worden.
Daar kan geen resistentie tegen worden opgebouwd. Het is een hele fijne olie die de luis verstikt. Tegen chemische middelen kan hij (zij) resistentie opbouwen maar niet tegen iets dat domweg verstikt.
Maar... iets dat werkt is niet automatisch óók preventief. Het moet echt goed op de luizen komen om te werken. Als jij een superklein beetje op je haar hebt gaat geen luis daar dood van.
En tenslotte is het een niet-natuurlijke siliconen olie waarvan niet is vastgesteld dat het goed is om daar weken of maandenlang aan blootgesteld te worden.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
zaterdag 25 januari 2020 om 10:38
Ben ik nou de enige die dit een beetje overdreven vind? Maak je je gewoon niet te druk over die luizen? Je bent niet meer in India hè. Als ze luizen krijgen, gooi je er een lotionnetje overheen en kam je ze ff 2 weken elke dag. Oké, even irritant, even een klusje. Maar lijkt me beter dan het hele jaar door panisch met strakke vlechten en olie in de weer. Straks draag je je fobie nog over op die kinderen, dat lijkt me erger dan een keer luizen. Mijn zoon heeft in zijn 13 jarige leven 1 keer luizen gehad en heeft er niks aan over gehouden. Mijn dochter 3 en 4 hebben ze nog nooit gehad en als ze ze een keer krijgen, lossen we dat dan wel op.
zaterdag 25 januari 2020 om 10:50
zaterdag 25 januari 2020 om 12:05
Ik ben zelf leerkracht en mijn ervaring is dat een klas kinderen bijna nooit 100% luisvrij is. Toch heb ik zelf nog nooit luis gehad. Iedere zaterdag (dus niet alleen als ik weet dat het heerst) gooi ik een flinke lading conditioner in mijn haar en kam met een netenkam mijn hele haar door. Als ik weet dat het echt heerst, doe ik dit om de dag.
zaterdag 25 januari 2020 om 12:11
Op de school van mijn kind komen luizen slechts sporadisch voor.
Die enkele keer dat het voorkomt zijn het dezelfde kinderen. Ik geef mijn kind dan wel opdracht om bij die bepaalde kinderen en bij andere kinderen die veel op hun hoofd krabben uit de buurt te blijven.
Dat doet mijn kind dan ook want mijn kind wil ook geen luizen.
Die enkele keer dat het voorkomt zijn het dezelfde kinderen. Ik geef mijn kind dan wel opdracht om bij die bepaalde kinderen en bij andere kinderen die veel op hun hoofd krabben uit de buurt te blijven.
Dat doet mijn kind dan ook want mijn kind wil ook geen luizen.