Maak ik mij terecht zorgen of is dit nog normaal?

11-08-2020 21:47 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is nu zeven weken oud. Het is ons eerste kind dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik weet dat de eerste drie maanden pittig zijn en dat de huilpiek rond zes weken is en dat het na 3 tot 4 maanden allemaal beter wordt. Maar ik vraag me af of het gedrag van mijn zoontje nog binnen het normale babygedrag valt of dat ik me terecht zorgen maak.

Hij heeft veel last van darmkrampjes en ik vermoed verborgen reflux. Dat hebben veel baby's natuurlijk. Ik heb alleen het gevoel dat het met mijn zoontje steeds slechter gaat. Overdag wil hij alleen nog maar in de draagdoek slapen of in een wipstoeltje zitten. Liggen wil hij niet (lang). S nachts sliep hij best goed. Echter krijgen we hem nu al een paar avonden niet/moeilijk in slaap. Hij is nu al 4 uur wakker en is echt moe maar komt niet in slaap. Bij ons op de borst sliep hij eerst ook, maar dat wil hij nu ook niet meer sinds ruim een week. Als we hem nu in de draagzak zouden doen dan zou hij meteen in slaap vallen. Ook na de laatste nachtvoeding valt hij niet meer in slaap en ben ik s ochtends al vanaf half 6 6 uur op. Eerst nam ik hem dan bij ons in bed zodat we samen nog verder konden slapen. Maar dat wil hij dus niet meer
Het drinken gaat onrustiger (overstrekken, aan tepel trekken, niet aan willen happen) en hij drinkt slechter (zou aan het warme weer kunnen liggen. In de auto in de maxi cosi huilt hij heel hard, in de kinderwagen huilt hij ook. Dus op pad gaan met kinderwagen of auto kan ook niet, want hij huilt letterlijk de hele tijd. Dit was eerder ook niet zo. Hij lijkt alleen maar comfortabel te zijn als hij rechtop gehouden wordt.

Zelf zit ik er wel een beetje doorheen en vraag me echt af of dit wel normaal is en hoe ik de komende dagen/weken door moet komen. Ik kan voor mijn gevoel letterlijk en figuurlijk geen kant op. Ik probeer aan alle kanten hulp te vragen. Voor mn zoontje al bij huisarts geweest en bij de hap omdat hij niet meer stopte met schreeuwen en overduidelijk last van zijn darmen had. Ben twee keer bij een osteopaat geweest, die heeft wel zijn darmen wat rustiger gekregen. Heb meerdere keren de vragenlijn van het cb gebeld maar ok krijg daar alleen maar de standaard adviezen maar die passen we allemaal al toe. Heb dit besproken tijdens de eerste afspraak op het consultatiebureau maar daar kreeg ik te horen dat het er nou eenmaal bij hoort.

Voor mezelf ook hulp gevraagd via huisarts maar kan pas over 3 weken terecht bij een poh. Dus daar heb ik nu weinig aan. Heb familie ingeschakeld om me te komen helpen en die komen ook 1 of 2 dagen per week een dagje helpen. Mijn man neemt zoontje vaak meteen over als hij thuis komt van zijn werk en in de weekenden maken we een verdeling zodat we alletwee even vrije tijd hebben.

Isndit nou normaal babygedrag of moet ik toch even door gaan zeuren bij huisarts/consultatiebureau?
Mijn kinderen waren ook zo. In de auto was het ook krijsen, en kinderwagen was ook pas een succes toen ze rechtop konden zitten. Mijn ene kind heeft bewezen allergieën, de ander heeft vrijwel zeker ook allergieën alleen minder heftig en haar testen waren negatief in het ziekenhuis.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste: ga vooral niet aan jezelf twijfelen. Die eerste maanden zijn gewoon retezwaar. Je zit nog zo hormonaal ‘vast’ aan zo’n kleintje en dan volgen de fases en strubbelingen zich elkaar ook nog eens bijna dagelijks op.

Even mijn ervaring met de tweede, voor wat perspectief misschien:

Sterke toeschietreflex, baby moeite met voeding al vanaf geboorte (verborgen reflux, stikte regelmatig bijna). Konden hem de eerste drie maanden amper wegleggen en sliep op de arm. S nachts sliep hij vaak op mijn arm (ik op m’n zij, zal vast officieel niet veilig zijn, maar zo sliepen we beide het meest).

Moedergevoel zei: er is wat mis. Maar ik wilde geen medicijnen, omdat het wel een beetje ging zoals we aanmodderden. Heb een week of 4 koemelkvrij gegeten, maar dat leek niet heel veel uit te maken.

Met vier maanden werd het iets beter, met vijf maanden had ik voor het eerst het gevoel dat hij goed in z’n vel zat. Nu is ie een half jaar en vooral heel ongeduldig. Verslikt zich nog steeds wel eens, maar gaat verder goed. Hij slaapt op z’n buik of zij en goed in z’n eigen bed.

Het is nog maar kort geleden, maar het lijkt al weer lang voorbij. Als je er middenin zit duurt het eindeloos.

Achteraf zou ik tegen mezelf willen zeggen: accepteer dat het zo is. Het gaat wel weer over en erop terugkijkend duurt het maar kort.

Tuurlijk, als er wat aan te doen valt is dat fijn. Maar de tijd lost ook veel op.

En dit was dan nog wel m’n tweede keer...
Alle reacties Link kopieren
Weetje zeker dat hij voldoende voeding binnen krijgt?
Alle reacties Link kopieren
@staafmixer ja dat weet ik zeker. Nooit aan getwijfeld en hij groeit waanzinnig goed. Ruim 300 gram per week.

@alohamora ik hoop dat het bij ons ook snel voorbij is. Zoontje is ook 3x half gestikt in zijn melk. Ik hoop dat de fysio handvatten heeft.

Vandaag in ieder geval voor mezelf een aardige dag gehad. Man is thuis dus heb een uur of 2 aan mijn hobby kunnen besteden. Even alleen de deur uit. Ook nu is man bezig met zoon en hang ik even lekker in mn eentje beneden op de bank. Morgen zou mijn man moeten werken, maar heeft vervanging geregeld zodat ik even kan opladen. Morgen doen we nog een poging om even met z'n 3en de deur uit te gaan. Kijken hoe dat gaat. Wil het niet draaien we om en gaan we gewoon weer naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Dat stikken is echt doodeng! Gelukkig kunnen die kleintjes veel aan. Succes, hopelijk kijk je over een maand of drie terug op deze periode en heb je jezelf aangepraat dat het wel mee viel hoe zwaar het was ;)
Alle reacties Link kopieren
(Ik denk nu dus ook ‘het viel wel mee’, maar wat vond ik het een pittige tijd!)
Alle reacties Link kopieren
Alohamora schreef:
16-08-2020 15:37
Dat stikken is echt doodeng! Gelukkig kunnen die kleintjes veel aan. Succes, hopelijk kijk je over een maand of drie terug op deze periode en heb je jezelf aangepraat dat het wel mee viel hoe zwaar het was ;)
Ik hoop het haha!
staafmixer schreef:
15-08-2020 19:42
Weetje zeker dat hij voldoende voeding binnen krijgt?
Of misschien teveel, dat kan ook een heel naar gevoel geven.
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
16-08-2020 19:40
Of misschien teveel, dat kan ook een heel naar gevoel geven.
Daar denk ik eerder aan. Om de pijn en ongemakken weg te drinken/te verzachten.
Alle reacties Link kopieren
Bedje verhogen / wandelwagen aan hoofd kant?

Goede draag zak

Doorverwijzing reflux vragen?

Hulp Blijven vragen

En houdt te allen tijden als ie wel
slaapt een oogje in het zeil. Reflux en spugen gaat soms ook tijdens slapen door en dan moet je altijd even kijken. Doen hoor.

Hang in there... twee kinderen gehad hier met reflux Waarvan 1 echt ernstig en nog een kind (nr 3) dat niet op z’n rug wilde liggen dus weet er alles van.

Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Even een update.

De fysiotherapeut is geweest en ze zag ook echt een baby die niet comfortabel is. Ze vond het ook zorgelijk dat hij steeds slechter gaat slapen, niet in kinderwagen/maxi cosi wil, alleen in draagzak wil slapen etc. Ze vond mijn zorgen dus terecht. Dus ik beeldde me niks in. Super fijn om eindelijk die bevestiging te krijgen.

Ze zag dat hij inderdaad last had van reflux. Dus we moeten toch medicijnen overwegen. Alleen vind ik het best heftige medicijnen voor zo'n klein ukkie.

Hebben nu veel handelingsadviezen gekregen over oa het aantal voedingen, houding van voeden, hoe beter te laten boeren, hoe zoontje oppakken en neerleggen (rollend) etc. Ze gaat ons verder ook van de draagzak af helpen. Waarschijnlijk vindt hij de houding inde draagzak erg fijn, voor hem een erg ontspannen houding. Hij heeft namelijk veel spanning in zijn lijf. Ook gaan we werken aan het slapen in zijn bedje.

Hopelijk kan hij ons helpen zodat we een blijer baby krijgen en dat wij dan ook wat meer rust krijgen.
Alle reacties Link kopieren
:hug:

Fijn te lezen en dat er zo goed mee is gekeken en gedacht en dat je je gezien en gehoord voelt!
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Onze meid huilde ook ontzettend veel en sliep super slecht. Daarvan kregen we een oververmoeide baby wat t huilen nog erger maakte. Zij had heel veel last van darmkrampen en inderdaad ook veel reflux.
Alle adviezen gevolgd, Osteopaat en chiropractor gehad (hielp beide niet).

Uiteindelijk reflux medicatie gekregen (heb niet t idee gehad dat het veel heeft gedaan hier, maar alle beetjes helpen).

Uiteindelijk was het de tijd die het beter maakte. Vanaf 6 maanden leek t allemaal wat beter te gaan. Wat meer structuur met slaapjes etc.
Vanaf 8 maanden sliep ze eindelijk de nacht goed door, met uiteraard af en toe een terugval.

Ben niet bang voor de medicatie. Mijn dochter heeft er echt niks aan over gehouden! Als het baat dan is je kindje daar veel meer bij geholpen dan hele dagen lang huilen. En mocht het niet helpen na 2 weken, kun je altijd stoppen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil toch even reageren, niet alles gelezen.

Mijn zoontje was na zijn geboorte ook een slechte slaper, heel veel huilen, darmkrampen, overstrekken. En heel veel windjes laten, die enorm stronken (zwavel lucht).
Een half uur na iedere voeding begon het krijsen en overstrekken en dan zo'n anderhalf uur na de voeding weer. Wij als nieuwbakken ouders dachten dat het erbij hoorde maar tegelijkertijd voelde het niet goed. Daarnaast was hij continue aan het "herkauwen". Begonnen met johannesbroodpitmeel, bedje omhoog, etc. Niets hielp. Heel veel tips van cb gehad die nergens toe leidden. Ook andere mensen hadden altijd we een mening. Uiteindelijk bij de huisarts belandt welke ons door stuurde naar de kinderarts. Binnen een week zaten wij op de poli voor onrustige baby's. Tegen die tijd kon je ons op vegen en waren wij bereid om hem op te nemen. Niemand deed meer een oog dicht. Dus gesprek met fysio, pedagogisch medewerker en uiteindelijk kinderarts. En na één blik zei zij al; dit is geen onrustige baby. We gingen naar huis met nexium en machtiging voor pepti (deze kan je trouwens ook gewoon kopen hij de drogist). Hierop deed hij het na een dag of twee al beter maar toch bleef hij onrustig. Uiteindelijk kreeg hij Neocate voeding en weg krampen. We kregen er een vrolijke blije baby voor terug. Koemelkallergie en verborgen reflux kan voor een hoop ellende zorgen.
Inmiddels is hij een jaar oud en nog steeds kma voeding. Onze kleine man blijft last houden van zijn darmen als we ook maar iets afwijken van het "normale" eetpatroon.

Luister naar je gevoel. Als jij het gevoel hebt dat het niet goed zit zou ik net zolang "door zeuren" totdat ik bij een kinderarts terecht kon
Alle reacties Link kopieren
@cakejes hebben nu inderdaad ook een doorverwijzing naar de kinderarts om eventueel medicatie te overwegen. Dit heeft echter nog steeds niet onze voorkeur. Ik geef borstvoeding dus wisselen van voeding gaat niet voor nu. Uiteindelijk ga ik wel over op flesvoeding dus wel goed om te onthouden.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je een verwijzing hebt voor de kinderarts!
Als ik je verhaal lees over de vele scheetjes en het overstrekken en slecht slapen; ik zou echt een week overgaan op koemelkeiwit (niet alleen lactose) ei en soja vrij eten. Het is even puzzelen maar een week is echt te doen. Ook van hele kleine beetjes via de borstvoeding had mijn baby ontzettend veel last met krampen (niet de normale), scheten en wakker worden van de buikpijn.
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe het ondertussen gaat Aardbei, zowel met jou als met baby?
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
krullen-bol schreef:
03-09-2020 20:54
Ben benieuwd hoe het ondertussen gaat Aardbei, zowel met jou als met baby?
We zijn doorverwezen naar een kinderarts. Daar is vastgesteld dat hij inderdaad last heeft van verborgen reflux. We zijn nu zijn voeding aan het aanpassen. Daarna in stapjes toewerken naar het slapen in eigen bedje. Ook hebben we nog begeleiding van de fysiotherapeut.

Met mij gaat het nog niet zo ok. Alles kost super veel energie. Energie die ik niet meer heb eigenlijk. De vooruitgang die er is is minimaal. Ik word een beetje moedeloos ervan en geniet amper van deze tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je een pb gestuurd Aardbei

:hug:
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
He Aardbei toch!
Wat ontzettend verdrietig dat je je zo voelt.
Zou het je niet goed doen om er met een prof. Iemand over te praten?
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
08-09-2020 11:33
He Aardbei toch!
Wat ontzettend verdrietig dat je je zo voelt.
Zou het je niet goed doen om er met een prof. Iemand over te praten?
Heb al gesprekken met de poh. Leek me inderdaad wel zo verstandig:-).
Alle reacties Link kopieren
krullen-bol schreef:
08-09-2020 11:18
Ik heb je een pb gestuurd Aardbei

:hug:
Je hebt een bericht terug!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven