mac donalds traktatie in de klas

27-05-2008 09:45 465 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allen,

Mijn zoontje wil graag mac donalds style trakteren in de klas maar weet één van jullie hoe je dit het best kunt doen? Ik dacht aan chips-patatjes, hamburgerte lidl en colaflesje. En hoe moet je het presenteren?

Thanks

:flower:
Ik ben het er niet mee eens dat een plakje zelfgebakken cake minder ongezond zou zijn dan die hamburgersnoepjes. In cake zit heel veel boter.

Waar zijn de tijden gebleven dat er getrakteerd werd op mandarijntjes, doosjes rozijnen of volkoren biscuitjes.

Zijn van die voorverpakte koekreepjes (van een minder duur merk dan kapitein Koek) niet een idee? Of Sultana's ?
hmmpff..lees ik net dat het geen pasta of rijst mag zijn..

gebakken aardappels kunnen ook heel snel, gewoon goed wassen en drogen, met schil en al in plakkies en de plakjes rauw in de hete olie.Hoppetee, geen gedoe met voorkoken, nergens voor nodig. Niet te schrieperig met olie.

Erbij tomatensalade (chop chop, bosuitje, rucola,balsamico , olijfolie, peper en zout)

en een visfiletje even door de bloem gehaald, witte peper, hete boter, klaar.

of piepers kruimig koken, fijngehakte andijvie (slinkt!) en ragfijn gesnipperde ui rauw erdoor stampen, scheutje melk of room, flink peper, stukjes zure appel en gebakken spekjes.

Of couscous, helemaal simpel!

Couscous in een bak met een handvol rozijnen, kokend water erop, deksel erop en laten staan.

Snijd tomaten, komkommer, allerlei soorten sla, rucola, rode ui, feta, gerookte kipfilet, munt, paprika, zongedroogde tomaat, wat je ook maar lekker vindt of nog in je groentela hebt :)

Maak dressing van yoghurt, geperste knoflook, olijfolie, citroensap, sambal, honing, peper en zout.

mieter alles doorelkaar.

eet lauw, eventueel met brood.
isabon schreef op 27 mei 2008 @ 11:10:

Wat is er mis met een leuk boekje, knuffeltje (35 ct Ikea), puzzeltje, stuiterballetje, potlood met gummetje erop??

Ik zou snoep echt niet op prijs stellen, tenzij aan mij meegegeven en dat ik bepaal of en zo ja wanneer ze het opeten.
Er is op zich niets mis mee, behalve dat het doodzonde van het geld is, 9 van de 10 keer is het al stuk \ kwijt voor we thuis zijn, en als het dan toch eens thuis aan komt, dan gaat het vaak na 2 dagen de kliko in.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
blijfgewoonbianca schreef op 27 mei 2008 @ 15:36:

[...]

Die fokken ze zo ? Handig man ! Dat ze nog geen naar paprikachips smakende aardappel genetisch hebben manipuleren snap je toch ook niet ?

Ja kennelijk, die beesten smaken gewoon al naar bacon X-D

Zou toch piece of cake appeltje eitje moeten zijn paprikaaardappelen. Scheelt weer schaslicksaus.
Boro, mijn kind mag snoep uitdelen omdat ik dat goed vind. Als de andere kinderen het niet mogen eten is dat hun probleem. Zo goed?
borodini schreef op 27 mei 2008 @ 15:36:

[...]

De school staat het in principe ook niet toe, maar veel ouders hebben een heel hoog "mijn wondertje is bijzonderder dan andere kinderen , dus pepijn mag Wel snoep trakteren "

- oh wat ben ik een mosterd, maar ik wil zoho graag dingen zeggen ;-) -
Of die ouders onderschrijven 99 % van de schoolregels maar vinden dát regeltje nou gewoon ontzettend gezemel . Kan natuurlijk ook . Lagere school waar mijn bloedjes op zaten gaven ook altijd aan het begin van het jaar zo'n blaadje mee met propaganda voor gezond uitdelen ( géén verbod op snoep , dus ) , maar ik heb het ook als propaganda opgevat en niet als een verplichting .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Rosiero, daar zitten een aantal dingen tussen waar ik wat mee kan! Dank je!
Ik kan me trouwens wel druk maken om scholen die snoep verbieden uit te delen. Dan heb ik zoiets van: hallo ik bepaal zelf wat en hoeveel en waar mijn kind wat mag eten! Gelukkig gaat hij nog niet naar de basisschool....
RosieRo, niet om het een of ander , maar jij geeft bepaald geen WW inkomen recepten , of bijstandsmoederstips .

Ik denk ook dat het meer mazzel dan wijsheid is dat sommige kinderen alles / bijna alles lusten . Je moet eens weten voor hoeveel geld ik weggegooid heb ,wat ze hebben uitgekotst , wat ik naar binnen heb gekletst en gedreigd , wat ik verzonnen en gemaakt heb ........... tsja , ik heb pakjes-blik-en-pot kinderen . Er zijn wel ergere dingen .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bij zoon op school hebben ze op woensdag fruitdag; dan mag er als pauzehapje niets anders worden meegenomen dan een stuk fruit. Maar omdat zoon allergisch is voor de helft van de fruitsoorten (en claimt allergisch te zijn voor de andere helft :) ), neemt hij op die dag maar gewoon niets mee (hij leeft toch zo'n beetje van de lucht en onze liefde dus dat kan wel lijden). Dus er zijn wel degelijk scholen waar het kan.
Mirjam762 schreef op 27 mei 2008 @ 15:24:

Overigens lijkt het gros van het VIVA-forum (of alleen deze pijler?) erg bewust met voeding om te gaan. Mijn man en ik zijn zoals gezegd dus erg grote fruitfanaten. De norm van twee stuks fruit per dag halen we met gemak (met een ontbijt van vers fruit (allerlei soorten) en een groot glas verse jus daarbij). Maar dan heb je ook nog de norm van twee ons groente per dag. Wij eten echt wel veel groente maar twee ons groente is echt best heel veel. Als je kookt met een pakje Knorr, en daar een beetje groente aan toevoegt, kom je al helemaal niet aan die twee ons per persoon. (en de meeste mensen doen er waarschijnlijk helemaal geen groente doorheen). Voor mij is dat geen volwaardige maaltijd, hoe denken anderen hier daarover? Als we een enkele keer (1 keer per maand ongeveer) een pakje kip tandoori maken, doen we daar altijd een los groentegerecht bij).
Even in de herhaling want de discussie gaat opeens hard. Halen al die bewust eten-adepten hier die norm van twee ons groente en twee stuks fruit per dag?
Zwieber schreef op 27 mei 2008 @ 15:38:

Boro, mijn kind mag snoep uitdelen omdat ik dat goed vind. Als de andere kinderen het niet mogen eten is dat hun probleem. Zo goed?
Heu ? Volgens mij zeg ik net dat ik NIET iets tegen snoep heb, maar wel tegen de Grote traktatie's op school.
blijfgewoonbianca schreef op 27 mei 2008 @ 15:43:

RosieRo, niet om het een of ander , maar jij geeft bepaald geen WW inkomen recepten , of bijstandsmoederstips .

Ik denk ook dat het meer mazzel dan wijsheid is dat sommige kinderen alles / bijna alles lusten . Je moet eens weten voor hoeveel geld ik weggegooid heb ,wat ze hebben uitgekotst , wat ik naar binnen heb gekletst en gedreigd , wat ik verzonnen en gemaakt heb ........... tsja , ik heb pakjes-blik-en-pot kinderen . Er zijn wel ergere dingen .

?? hoezo?

Wat is er zo duur aan? Aardapelen, pasta en couscous zijn niet duur, groente en fruit haal ik bij de turk, kost ook geen reet, misschien dat parmigiano of pijnboompitten duur zijn.

Vlees eet ik alleen in normale hoeveelheden, 1 tot 1,5 ons pp, vis koop ik gewoon diepgevroren, ook niet duur. Goedkoper dan voorgesneden en voorverpakte spullen...
Mirjam762 schreef op 27 mei 2008 @ 15:54:

[...]

Even in de herhaling want de discussie gaat opeens hard. Halen al die bewust eten-adepten hier die norm van twee ons groente en twee stuks fruit per dag?
Ik niet qua fruit, kind wel. Ik wel qua groente, kind niet elke dag.
blijfgewoonbianca schreef op 27 mei 2008 @ 15:39:

[...]

Of die ouders onderschrijven 99 % van de schoolregels maar vinden dát regeltje nou gewoon ontzettend gezemel . Kan natuurlijk ook . Lagere school waar mijn bloedjes op zaten gaven ook altijd aan het begin van het jaar zo'n blaadje mee met propaganda voor gezond uitdelen ( géén verbod op snoep , dus ) , maar ik heb het ook als propaganda opgevat en niet als een verplichting .
mwoah, bij verzoeken om bij verkleed feestjes geen leger outfits te dragen zijn het ook vaak juist die kindjes die dat wel hebben, en zo kan ik nog wel tig dingen opnoemen, maakt mij op zich geen flikker uit, wel vraag ik me af wat die kinderen dan op deze basisschool doen.. zoek dan een school voor je kinderen die soepeler is.
RosieRo schreef op 27 mei 2008 @ 15:54:

[...]

?? hoezo?

Wat is er zo duur aan? Aardapelen, pasta en couscous zijn niet duur, groente en fruit haal ik bij de turk, kost ook geen reet, misschien dat parmigiano of pijnboompitten duur zijn.

Vlees eet ik alleen in normale hoeveelheden, 1 tot 1,5 ons pp, vis koop ik gewoon diepgevroren, ook niet duur. Goedkoper dan voorgesneden en voorverpakte spullen...
Denk dat het meer om je balsamico en rucola gaat ;-)
blijfgewoonbianca schreef op 27 mei 2008 @ 15:36:

[...]

Die fokken ze zo ? Handig man ! Dat ze nog geen naar paprikachips smakende aardappel genetisch hebben manipuleren snap je toch ook niet ?
Het zal me jeuken hoe ze het gedaan hebben, het was lekkurrrrr
Mirjam762 schreef op 27 mei 2008 @ 15:54:

[...]

ja, meestal wel, een patat- of pizzadag uitgezonderd. Tip: gooi allerlei fruit (bessen en frambozen zijn diepgevroren te koop) in de blender met sinaasappelsap. iedereen een glas daarvan bij het ontbijt en je bent al een eind op weg..
borodini schreef op 27 mei 2008 @ 15:54:

[...]

Heu ? Volgens mij zeg ik net dat ik NIET iets tegen snoep heb, maar wel tegen de Grote traktatie's op school.
Hihi, nee ik reageerde op je post waarin je ouders opriep te zeggen dat hun kind zooooooooo bijzonder was dat het wel allemaal mocht snoepwise.
Star schreef op 27 mei 2008 @ 15:57:

[...]

Denk dat het meer om je balsamico en rucola gaat ;-)
rucola bij de turk, enorme bak voor 2 euro, doe ik dagen mee en prop het spul ook op brood. balsamico is wel een kapsonesding ja.. :) kan ook vervangen door huishoudazijn met een beetje suiker, of door rode wijn..
Tomaten, aardappelen, seizoensgroenten, couscous en wat werd er meer genoemd, zijn toch helemaal niet duur?

Zwieber, couscous is inderdaad héel snel en handig. En je kunt er eindeloos mee varieren.

En heb je wel eens gedacht aan soepen? In principe zelfs van tevoren klaar te maken, maar hoe dan ook, het is een kwestie van bouillon maken en een hoop dingen die je lekker vindt in een pan gooien (hier gaan er allerhande groentes in die ik zo toevallig heb rondzwerven) en lekker laten pruttelen. Een kind kan de was doen. Verse broodjes erbij, een maaltijdsalade ernaast (lekker sla (ijsbergsla is hier favoriet, want 'lekker knapperig, mama!'), wat champignons, pijnboompitjes, feta, olijven, (zongedroogde) tomaatjes, en al wat je lekker vindt erdoor). Klaar.

De kinderen vinden het zalig, lekker dippen in de soep en knabbelen van salade en brood. En voor mij is het een ideale maaltijd als ik in een handomdraai wat op tafel wil hebben.

En 's avonds alvast dingen maken? Sudderspul bijvoorbeeld? Kan de hele avond pruttelen en de volgende dag opgewarmd. Dan is het vaak zelfs nóg lekkerder.

Overigens, BGB, als ik kijk in mijn omgeving is het zelden toeval welke kinderen wel een wat uitgebreider ontwikkelde smaak hebben en welke niet. Het hangt verdacht vaak samen met de voorkeur van de ouders. Maar goed, uitzonderingen zullen de regel bevestigen.
Wij eten bijvoorbeeld een pond sperziebonen met 3 personen (dochter even buiten beschouwing latend). Dat wil zeggen; wij eten ieder 2 ons en zoon 1 ons. 2 ons is best een boel (vier groentelepels vol sperziebonen in dit geval). Zoon eet net genoeg groente volgens de kindernorm (denk ik) maar hij eet vrijwel geen fruit (want allergisch of claimt het te zijn zoals gezegd) (hij slikt wel vitamine c-pilletjes) en dochter eet enorme porties fruit voor haar leeftijd en ze eet ook genoeg groente.

Ik ben echt benieuwd naar de antwoorden! Want als ik lees dat mensen die traktaties schromelijk overdreven vinden, dan doen ze het zelf kennelijk "goed".
Fruit redden we zeker hier, wellicht het dubbele zelfs. Groente....uh....ik niet in ieder geval. Zwiepje en manlief wel. Zeker als je augurken meerekent :)
Zwieber schreef op 27 mei 2008 @ 16:00:

[...]

Hihi, nee ik reageerde op je post waarin je ouders opriep te zeggen dat hun kind zooooooooo bijzonder was dat het wel allemaal mocht snoepwise.
Maar dat gaat niet om de regeltjes van de ouders, maar om de regels van school :)
Even voor het wetenschappelijk onderzoek: bestaat er een verband tussen ouders van wie hun kind niet of nauwelijks mag snoepen en geen of nauwelijks tv mag kijken? Ik krijg wel die indruk maar hoe zit het hier op het forum? En andersom als je soepel bent met snoep ben je dan ook soepel met tv kijken. Ik kan me namelijk verbazen om ouders van wie het kind absoluut niet naar Dora mag kijken terwijl dat een van de meest pedagogisch verantwoorde programma's ooit is. Hoe zit het bij jullie? Ik ben soepel met snoep en tv-kijken als het maar niet te eng wordt voor Zwiepje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven