Mag/Kan hij/zij blijven slapen ?

10-04-2024 20:45 175 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi!

Aangezien hier meer moeders met pubers/jong volwassenen (tussen de 15-18 jaar) zijn dan in mijn omgeving vraag ik het hier :)

Hoe gaan jullie om met het bij elkaar blijven slapen?
En dan bedoel ik niet in de weekenden of vakanties, daar zijn wij makkelijk/flexibel in.
Maar doordeweeks?

Wat zijn jullie regels als het een keer goed uitkomt (met name voor hun) omdat ze een studiedag hebben de dag naderhand, of pas laat moeten werken/school hebben?

Mijn vraag gaat overigens niet enkel over de verkeringen, maar ook als ze een keer tijd hebben om te 'chillen' doordeweeks met vrienden, dat er dan een vriendin/vriend blijft slapen.

En zit er voor jullie een verschil in of ze in jullie huis willen chillen/slapen of dat ze bij 'de ander' terecht kunnen?
Mag het ene wel als het andere niet mag?

Wij zien onze kinderen namelijk de eerste 8 jaar nog niet uit huis gaan, nu ze ouder worden/zijn dienen wij er dan makkelijker mee om te gaan?
Hopelijk is mijn vraagstelling een beetje duidelijk :-D

Wie zit er in hetzelfde schuitje en wat voor afspraken hebben jullie gemaakt?

Ben benieuwd!

Bedankt alvast :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier mag het sowieso als de ochtend erna vrij is. Of dat nou zaterdag of woensdag is.
Misschien moet ik het andersom zeggen: ik zeg eigenlijk alleen nee als kind de volgende dag vroeg naar school moet. En bij een goede reden (wat is goed? Eigenlijk alles waarvoor de gast ook vroeg op moet) mag het bij vroeg weer op ook.

Ik vind het fijn dat kind zich hier zo op z’n gemak voelt dat vrienden en vriendinnen kunnen blijven slapen. Kinderen gaan ook zonder moeite op de bank als dat om wat voor reden dan ook beter past.

Als een hele meute komt logeren krijgen we wel een waarschuwing. Afhankelijk van hoe het uitkomt vertrekken wij dan, of wij gaan vroeg op bed met een film oid.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zouden ze niet mogen logeren?
Wij hebben/hadden hier geen afspraken over. Jongste is 18.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zou je het niet goed vinden?
Wat ik bedoel is: om iets te verbieden, moet je tenminste wel een of meer goede redenen hebben. Nee zeggen om het nee zeggen lijkt me raar.
Dus wat zijn jouw redenen om het niet goed te vinden? Of wat is jouw grens qua frequentie, en waarom ligt die grens daar?
Vanuit die antwoorden kun je bedenken wat voor afspraken je wilt maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb één harde regel: als de logé nog thuis woont moet hij/zij de ouders laten weten dat hij/zij bij ons slaapt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het oke in de weekenden en vakanties. Doordeweeks liever niet. Maar dat komt meer omdat ik een lichte slaper ben, en als ik dan zelf de volgende dag moet werken, en ik kon niet slapen door geklooi dan vind ik dat niet zo relaxt. (**aanvulling: maar die van mij is 13 en ik zie te laat dat het gaat om andere leeftijden :P )
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Pozzebok schreef:
10-04-2024 20:53
Waarom zou je het niet goed vinden?
Wat ik bedoel is: om iets te verbieden, moet je tenminste wel een of meer goede redenen hebben. Nee zeggen om het nee zeggen lijkt me raar.
Dus wat zijn jouw redenen om het niet goed te vinden? Of wat is jouw grens qua frequentie, en waarom ligt die grens daar?
Vanuit die antwoorden kun je bedenken wat voor afspraken je wilt maken.
Eens, moet heel eerlijk zeggen dat ik er zelf niet zo'n he-le-erge-problemen mee heb.
Maar vriend ziet het liever niet, vind het een soort van inbreuk op zijn privacy, vind dat het iets 'speciaals' moet zijn/is en dus meer voor weekenden en vakanties. Dit komt overigens vanuit zijn opvoeding vandaan.

En ik vind het lastig.
Wil gastvrij zijn, wil dat iedereen zich hier thuis en op z'n gemak voelt. (Dus ook vriend!)
Alleen ja, we hebben 4 thuiswonende kinderen, en dan zit het huis vaak wel vol zeg maar :-D
meeklets23 wijzigde dit bericht op 10-04-2024 21:05
Reden: aanvulling
1.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
MeeKlets23 schreef:
10-04-2024 21:03
Eens, moet heel eerlijk zeggen dat ik er zelf niet zo'n he-le-erge-problemen mee heb.
Maar vriend ziet het liever niet, vind het een soort van inbreuk op zijn privacy, vind dat het iets 'speciaals' moet zijn/is en dus meer voor weekenden en vakanties. Dit komt overigens vanuit zijn opvoeding vandaan.

En ik vind het lastig.
Wil gastvrij zijn, wil dat iedereen zich hier thuis en op z'n gemak voelt. (Dus ook vriend!)
Alleen ja, we hebben 4 thuiswonende kinderen, en dan zit het huis vaak wel vol zeg maar :-D

Ik snap je vriend wel. Ik zou daar doordeweeks geen zin in hebben, het is hier geen hotel en ik wil niet steeds anderen aan het ontbijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
MeeKlets23 schreef:
10-04-2024 21:03
Eens, moet heel eerlijk zeggen dat ik er zelf niet zo'n he-le-erge-problemen mee heb.
Maar vriend ziet het liever niet, vind het een soort van inbreuk op zijn privacy, vind dat het iets 'speciaals' moet zijn/is en dus meer voor weekenden en vakanties. Dit komt overigens vanuit zijn opvoeding vandaan.

En ik vind het lastig.
Wil gastvrij zijn, wil dat iedereen zich hier thuis en op z'n gemak voelt. (Dus ook vriend!)
Alleen ja, we hebben 4 thuiswonende kinderen, en dan zit het huis vaak wel vol zeg maar :-D
Met 6 vaste bewoners in huis vind ik het al een ander verhaal worden en zou het mij veel te druk worden door de weeks. Als elk kind dat toevallig net op dezelfde dag wil zit je ineens met 10 man in huis te slapen. Dus het trekken van grenzen snap ik wel en zou ik wel echt proberen 1 lijn te trekken met je vriend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oudste nog thuiswonende kind verdeelt zijn tijd tussen hier en schoonouders. Start van zijn werktijden variëren tussen 3.30 en 5.30 en als hij moet werken en zijn vriend niet, dan slapen ze hier. Op schooldag(hij is bbl-er) en weekenden zijn ze meestal bij hem, soms bij ons. Hij kan dat prima zelf regelen.

Dochter is 16 en blijven slapen mag alleen in weekenden en door de week op vrije dagen/studiedagen. Geldt voor haar vriendinnen net zo dus dat geeft geen strubbelingen. Ze heeft echt niet de discipline om op een normale tijd te gaan slapen op een schooldag en ze maken ook altijd enorm veel herrie waardoor zoon en vriend de halve nacht wakker liggen.
Maakt verder niet uit of het verkering is of gewone vriendschap.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is vriend de vader van je kinderen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is altijd iedereen welkom of het nu weekend is of door de weeks. Alleen voor het avondeten of blijven slapen. Regel is wel dat als het door de weeks is, ze zich wel aan de afspraken moeten houden die er voor de kinderen gelden. Niet douchen na 12 uur en zachtjes doen zodat de mensen die de dag erna naar school.moeten en moeten werken er geen last van hebben.
We hebben voor een periode ook vriendje van dochter in huis gehad ivm stage in onze omgeving en een vriend van zoon heeft op zijn 15e een tijdje hier gewoond omdat het thuis even niet ging.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben als regel dat we door de week geen logé’s willen. Voor de kinderen niet handig als ze de volgende dag naar school moeten en zelf vinden wij het niet fijn om drukte in huis te hebben als we de dag erna moeten werken. Ook geen zin in hun vrienden aan de ontbijttafel of om te moeten wachten voor de badkamer. Maar in de weekenden mag logeren natuurlijk wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
MeeKlets23 schreef:
10-04-2024 21:03
Eens, moet heel eerlijk zeggen dat ik er zelf niet zo'n he-le-erge-problemen mee heb.
Maar vriend ziet het liever niet, vind het een soort van inbreuk op zijn privacy, vind dat het iets 'speciaals' moet zijn/is en dus meer voor weekenden en vakanties. Dit komt overigens vanuit zijn opvoeding vandaan.

En ik vind het lastig.
Wil gastvrij zijn, wil dat iedereen zich hier thuis en op z'n gemak voelt. (Dus ook vriend!)
Alleen ja, we hebben 4 thuiswonende kinderen, en dan zit het huis vaak wel vol zeg maar :-D
Ik ben ook best gesteld op rust en regelmaat haha en dus op privacy. Dus ik zal idd doordeweeks zo veel mogelijk afhouden.
Maar als ze een relatie hebben ben ik daar wat makkelijker in. Ik was zelf ook 16 jaar en ik heb liever onder mijn dak dan elders random.

Moet even aan denken dat mijn man een van de kinderen van onze vrienden betrapt heeft in het park. Dat wetende en dat ze niet bij elkaar mogen logeren omdat ze nog maar 16 en 17 jaar zijn, gaat hier niet in. Even een bewustwording.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pozzebok schreef:
10-04-2024 20:53
Waarom zou je het niet goed vinden?
Wat ik bedoel is: om iets te verbieden, moet je tenminste wel een of meer goede redenen hebben. Nee zeggen om het nee zeggen lijkt me raar.
Dus wat zijn jouw redenen om het niet goed te vinden? Of wat is jouw grens qua frequentie, en waarom ligt die grens daar?
Vanuit die antwoorden kun je bedenken wat voor afspraken je wilt maken.
Mijn zus woont heel klein bijvoorbeeld en moet wel alle dagen vd week vroeg eruit. Zelf ligt ze er (gokje) meestal rond 22.00 in (of gaat richting bed denk ik). Haar slaapkamers hebben iig allemaal kartonnen muurtjes en er moet veel rekening met elkaar gehouden worden qua geluid. Lacherige pubers die voor je gevoel ín je slaapkamer zitten is misschien geen probleem in vakanties of weekend. Maar ik weet van haar dat ze echt heeft aangegeven daar geen trek in te hebben op haar werkdagen. Ik weet niet hoe ze erin staat als het bij een ander is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stil, geen rommel achterlaten, het beleg weer terug in de koelkast en een acceptabel badkamer :-D
muselet wijzigde dit bericht op 10-04-2024 21:59
Reden: typo
0.51% gewijzigd
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Logeren gebeurt hier vooral in het weekend maar als er een keer een goede reden is of het voor de kinderen vakantie is dan ben ik doordeweeks ook niet zo moeilijk. Ook als de kinderen een relatie hebben mag er van ons wel doordeweeks gelogeerd worden. Ook als ze de volgende dag school hebben. Dan gaan ze gewoon op tijd slapen. Sowieso moet iedereen doordeweeks vanaf 23.00 uur echt stil zijn. De kinderen zijn hier 16, 17 en 19. Op dit moment heeft alleen de oudste een relatie. Hij slaapt doordeweeks vaak 1 of 2 keer hier. Hij heeft een auto dus is 's morgens vroeg wat flexibeler. Dochter slaapt in het weekend meestal daar. Het is gelukkig een leuke jongen en we hebben er echt totaal geen last van als hij er is. Toen de middelste ook een tijdje een vriendje had was het soms wel druk in huis met avondeten of 's morgens als iedereen ongeveer tegelijk op moest maar ik vind dat ook wel weer heel gezellig.
Alle reacties Link kopieren Quote
feow schreef:
10-04-2024 20:52
Hier mag het sowieso als de ochtend erna vrij is. Of dat nou zaterdag of woensdag is.
Misschien moet ik het andersom zeggen: ik zeg eigenlijk alleen nee als kind de volgende dag vroeg naar school moet. En bij een goede reden (wat is goed? Eigenlijk alles waarvoor de gast ook vroeg op moet) mag het bij vroeg weer op ook.

Ik vind het fijn dat kind zich hier zo op z’n gemak voelt dat vrienden en vriendinnen kunnen blijven slapen. Kinderen gaan ook zonder moeite op de bank als dat om wat voor reden dan ook beter past.

Als een hele meute komt logeren krijgen we wel een waarschuwing. Afhankelijk van hoe het uitkomt vertrekken wij dan, of wij gaan vroeg op bed met een film oid.
Dit….
We zijn hier ook altijd huisje de zoete inval.
As we speak zitten er 8 jongens (inclusief 1 van ons) op de bank beneden voetbal te kijken.. manlief zit met dochter in een andere kamer beneden voetbal te kijken want ze geven de jongens de ruimte.
Ik lig in bed een serie te kijken… er blijft nu niemand slapen maar dat had net zo goed wel kunnen gebeuren. 1 van de jongens slaapt hier regelmatig, een ander slaapt hier niet maar is hier wel heeeeeel vaak.

Mijn zoon logeert heel soms bij 1 van hun, maar de rest heeft katten en daar is hij heel allergisch voor dus dat gaat niet .
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil alleen logés die ik goed ken, maar liever helemaal niet. Op de basisschool was dat makkelijk, dan kende je alle kinderen. Op de middelbare kregen we vooral een neefje en af en toe een beste vriendin te logeren. Aan half inwonende partners heb ik al helemaal geen behoefte en scharrels uit de kroeg wil ik niet eens aan denken.
Ik weet dat ik hier verre van gemiddeld in ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Door de weeks niet. Alleen weekenden en eventueel vakanties.
Ben door de weeks erg op m’n ritme en regelmaat en ook op m’n privacy.
Mocht het eens voorkomen dat er een dag vrij is eens in de zoveel maanden (?) vind ik het incidenteel niet heel erg.
Alle reacties Link kopieren Quote
KOKO-DO schreef:
10-04-2024 21:27
Ik ben ook best gesteld op rust en regelmaat haha en dus op privacy. Dus ik zal idd doordeweeks zo veel mogelijk afhouden.
Maar als ze een relatie hebben ben ik daar wat makkelijker in. Ik was zelf ook 16 jaar en ik heb liever onder mijn dak dan elders random.

Moet even aan denken dat mijn man een van de kinderen van onze vrienden betrapt heeft in het park. Dat wetende en dat ze niet bij elkaar mogen logeren omdat ze nog maar 16 en 17 jaar zijn, gaat hier niet in. Even een bewustwording.
Ohnee, het is niet zo dat het nooit mag he? Bang voor dat ze in de bosjes gaan liggen ben ik totaal niet.
Maar het komt (ons) soms gewoon niet zo goed uit.
Omdat we een rustig avondje willen, omdat we vroeg op moeten, omdat we al een heel weekend een soort duiventil waren met soms 10 man in huis, mee eten/avond/ontbijt..
Ik heb er wel minder moeite mee dan dat vriend heeft, en dat heeft niets te maken of het een kind van hem of van mij betreft, maar puur verschil in karakters.

Ik zou graag vaste afspraken willen maken maar telkens zijn er weer andere situaties/omstandigheden waar we toch weer willen/doen uitwijken van de afspraken.

Toen vroeg ik me af, hoe doen andere ouders dat dan... :)
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben hier een paar regels:
- Voordat je blijft slapen, wil ik je kennen. Dat wil zeggen dat je al vaker hier thuis bent geweest overdag om bijvoorbeeld mee te eten of gewoon voor de gezelligheid.
- Doordeweeks is het vanaf 22 uur stil in huis, geen luid geklets, geen luide muziek en in principe iedereen op zijn eigen kamer, de logé dan op de kamer van degene bij wie er gelogeerd wordt.
-Ik wil weten wie er in huis zijn en wie ik dus 's nachts tegen kan komen. Lig ik al in bed als het logeren afgesproken wordt, dan wil ik een appje.

Verder vind ik het allemaal niet zo'n probleem.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het allemaal niet zo'n probleem, maar ik heb (ivm werk de volgende dag) geen zin in herrie en gekeet boven. En 's morgens wil ik niet op mijn tenen als een spook door het huis hoeven om maar niemand wakker te maken.

Ik word er echt heel chagrijnig van als ik in bed lig er nog gesleept moet worden met matrassen, beddengoed bij elkaar gezocht, er luidkeels gefluisterd wordt, gelach, gedoe. En dan 's morgens mijn wekker om 6.30 uur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het toch een soort van inbreuk op mijn privacy in huis, flauw want vroeger mocht ik het zelf wel en nam ook wel eens een scharrel mee. Daar moet ik nu niet aan denken bij mijn kinderen. Ik wil gewoon in mijn blote kont van de douche naar mijn slaapkamer kunnen lopen of uitgebreid naar het toilet kunnen zonder dat anderen dat meekrijgen en dat kan dan niet. Ik vind het goed dat hier vrienden of vriendinnen blijven logeren, maar niet elk weekend en doordeweeks niet. En het liefst alleen goede vrienden die hier al kind aan huis zijn. De vrienden komen hier wel graag en ik ben verder niet streng in bedtijden en dergelijke. Verkeringen zijn nog niet aan de orde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is het niet zo'n probleem maar wij wonen daar ook vrij gunstig voor. De oudste kinderen hebben hun kamer op zolder. Dus daar hebben ze ook matrassen/beddengoed liggen voor gasten en kunnen ze rustig hun gang gaan.
We hebben ook twee jongere kinderen dus ik heb wel als regel dat het vanaf een uur of 21:00 rustig is. Dat houdt in dat ze prima op zolder tv kunnen kijken of kletsen maar niet constant heen en weer naar beneden want dat maakt veel lawaai. Ook beneden zitten is prima maar niet de hele tijd heen en weer lopen want daar worden de jongsten juist wakker van.
Doordeweeks komt het niet zo vaak voor behalve als het praktisch uitkomt. Omdat we vlak bij het dorp (en de school wonen) blijven sommige klasgenoten die verder weg wonen hier logeren als er een schoolfeest is of juist een excursie waardoor ze vroeger bij school moeten zijn.
Ik moet zeggen dat als we nog steeds in een kleine flat zou wonen ik het waarschijnlijk wel wat lastiger zou vinden en veel meer behoefte zou hebben aan privacy.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven