Mag/Kan hij/zij blijven slapen ?

10-04-2024 20:45 175 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi!

Aangezien hier meer moeders met pubers/jong volwassenen (tussen de 15-18 jaar) zijn dan in mijn omgeving vraag ik het hier :)

Hoe gaan jullie om met het bij elkaar blijven slapen?
En dan bedoel ik niet in de weekenden of vakanties, daar zijn wij makkelijk/flexibel in.
Maar doordeweeks?

Wat zijn jullie regels als het een keer goed uitkomt (met name voor hun) omdat ze een studiedag hebben de dag naderhand, of pas laat moeten werken/school hebben?

Mijn vraag gaat overigens niet enkel over de verkeringen, maar ook als ze een keer tijd hebben om te 'chillen' doordeweeks met vrienden, dat er dan een vriendin/vriend blijft slapen.

En zit er voor jullie een verschil in of ze in jullie huis willen chillen/slapen of dat ze bij 'de ander' terecht kunnen?
Mag het ene wel als het andere niet mag?

Wij zien onze kinderen namelijk de eerste 8 jaar nog niet uit huis gaan, nu ze ouder worden/zijn dienen wij er dan makkelijker mee om te gaan?
Hopelijk is mijn vraagstelling een beetje duidelijk :-D

Wie zit er in hetzelfde schuitje en wat voor afspraken hebben jullie gemaakt?

Ben benieuwd!

Bedankt alvast :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
11-04-2024 07:39
maar, gaan ze dan niet juist steeds bij de andere-ouders thuis chillen/slapen?
verplaats jij jullie probleem dan niet naar andere huizen?
Die andere ouders kunnen dan toch ook nee zeggen als ze daar geen zin in hebben? Ik vind het onzin dat ze dan "hun probleem verplaatsen naar andere huizen". Zij willen het niet, wat hun goed recht is, of een ander het wel wil, is aan die ander.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
11-04-2024 11:12
Die andere ouders kunnen dan toch ook nee zeggen als ze daar geen zin in hebben? Ik vind het onzin dat ze dan "hun probleem verplaatsen naar andere huizen". Zij willen het niet, wat hun goed recht is, of een ander het wel wil, is aan die ander.
als je het zelf netjes op wil lossen, houd dan je eigen kind thuis doordeweeks
Het idee, dat logeren/spelen/gamen heus wel mag, maar alleen in andermans huis, vind ik niet erg sociaal
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
11-04-2024 11:20
als je het zelf netjes op wil lossen, houd dan je eigen kind thuis doordeweeks
Het idee, dat logeren/spelen/gamen heus wel mag, maar alleen in andermans huis, vind ik niet erg sociaal
Misschien vinden die andere ouders dat allemaal wel supergezellig. Een heel deel van de ouders hier vindt dat blijkbaar ook, altijd zoete inval, enzovoort.

Ik zou zelf logeren doordeweeks sowieso niet goed vinden, in elk geval niet als ze gewoon naar school moeten. Genoeg uur slapen is hier al een dingetje zonder dat er ook nog logees zijn of gelogeerd wordt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Door de week liever niet ivm school de dag erna en wij moeten ook vroeg op en gaan op tijd naar bed. Vriend van dochter blijft meestal in het weekend 1x slapen en daar zou ik door de week ook minder moeite mee hebben dan 'zomaar' een logé(e). Maar dan niet een half-samenwonen-constructie, daar zitten we niet op te wachten. Maar dochter ook niet, dat scheelt.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren Quote
pompelmoentje schreef:
10-04-2024 20:52
Waarom zouden ze niet mogen logeren?
Wij hebben/hadden hier geen afspraken over. Jongste is 18.
Wij hadden ook geen afspraken. Mijn ex vond het vreselijk, maar wat mij betreft zijn ze allemaal welkom.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat fijn, al jullie reacties!
Paar antwoorden;
- Nee, niet alle kinderen zijn van vriend en mij samen
- Ja, ze hebbben allemaal een tweepersoonsbed
- Ja, ze hebben een eigen badkamer
- Nee, van de andere ouders kan eentje wel kinderen ontvangen, andere andere ouder woont te klein
- Verleggen van het 'probleem' komt wel eens voor, dat wij nee zeggen en dat kind vraagt/zegt mag ik dan bij ... slapen/eten ? Dan zeggen wij; alleen als het daar wel uitkomt (heb hier ook contact over gehad met ouders van verkering)
- Het betreft gewone vrienden/vriendinnen én verkeringen
- Het ene kind vraagt vaker of het mag als de ander, maar wil geen onderscheid maken in regels
- De vrienden en verkeringen wonen veelal in een straal van 5 km
Alle reacties Link kopieren Quote
Hexopbezemsteel schreef:
11-04-2024 12:08
Wij hadden ook geen afspraken. Mijn ex vond het vreselijk, maar wat mij betreft zijn ze allemaal welkom.
En zijn jullie de ouders van de kinderen? Of waren het jou/zijn kinderen die de jeugd mee naar huis sleepte?
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
11-04-2024 11:35
Misschien vinden die andere ouders dat allemaal wel supergezellig. Een heel deel van de ouders hier vindt dat blijkbaar ook, altijd zoete inval, enzovoort.
maar dan zou ik dat toch echt even checken bij de andere ouders
Alle reacties Link kopieren Quote
MeeKlets23 schreef:
11-04-2024 12:14
Wat fijn, al jullie reacties!
Paar antwoorden;
- Nee, niet alle kinderen zijn van vriend en mij samen
- Ja, ze hebbben allemaal een tweepersoonsbed
- Ja, ze hebben een eigen badkamer
- Nee, van de andere ouders kan eentje wel kinderen ontvangen, andere andere ouder woont te klein
- Verleggen van het 'probleem' komt wel eens voor, dat wij nee zeggen en dat kind vraagt/zegt mag ik dan bij ... slapen/eten ? Dan zeggen wij; alleen als het daar wel uitkomt (heb hier ook contact over gehad met ouders van verkering)
- Het betreft gewone vrienden/vriendinnen én verkeringen
- Het ene kind vraagt vaker of het mag als de ander, maar wil geen onderscheid maken in regels
- De vrienden en verkeringen wonen veelal in een straal van 5 km
praktisch heb je dus niet echt een probleem?
Het gaat meer om op 1 lijn komen met je partner?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zich best flexibel, maar ik wil wel graag een zeker evenwicht in het logeren aan onze of de andere kant. Als ik constant alle "uitvreters" hier heb zitten, ga ik namelijk failliet. Dat houd ik natuurlijk niet bij in een boekje en een zeker onevenwicht is er wel altijd want bij ons is het a) gezelliger en b) vlakbij de stad (ivm uitgaan). Ze zijn sowieso al vaker hier dan elders.

Het wordt wel altijd gevraagd. En neen is ook een antwoord als het niet uitkomt en dan wil ik geen rollende ogen of zuchten zien/horen.
Verder: stil na 24h (ben zelf een late slaper) en ik heb mijn vaste tijdslot in de badkamer 's ochtends ivm mijn werk. En het is mijn huis dus ik loop in mijn oude kloffie rond - als logees daar niet tegen kunnen, hebben ze pech gehad.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
11-04-2024 13:01
praktisch heb je dus niet echt een probleem?
Het gaat meer om op 1 lijn komen met je partner?
Ja, daar heb je een goed punt en kom ik zo al schrijvende inderdaad ook achter :sigh:
Nu hadden vriend en ik al geconstateerd dat we er anders instaan, vandaar dat ik hier het net op ben gaan halen.
Maar ook hier zijn de meningen wel wat verdeeld lees ik.. :hyper:
Alle reacties Link kopieren Quote
MeeKlets23 schreef:
11-04-2024 13:10
Ja, daar heb je een goed punt en kom ik zo al schrijvende inderdaad ook achter :sigh:
Nu hadden vriend en ik al geconstateerd dat we er anders instaan, vandaar dat ik hier het net op ben gaan halen.
Maar ook hier zijn de meningen wel wat verdeeld lees ik.. :hyper:
en op welk vlak verschillen jullie nu dan?
wat zou hij willen? en wat jij?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het niet zo'n probleem dat ze vaker hier logeren omdat we de ruimte hebben. In sommige van de situaties die hier genoemd worden zou ik er ook echt een stuk minder blij mee zijn.
Verkeringen speelt hier nog niet dus het gaat om gewone vrienden.
Doordeweeks eigenlijk alleen voor praktische redenen (vaak vrienden die wat afgelegener wonen en waardoor het handig is als ze blijven slapen als er een school of sport activiteit in de avonduren is.)
In het weekend ook wel voor de lol.
Het is overigens echt niet elk weekend logees, die behoefte hebben ze zelf niet zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
11-04-2024 07:39
maar, gaan ze dan niet juist steeds bij de andere-ouders thuis chillen/slapen?
verplaats jij jullie probleem dan niet naar andere huizen?
Bij ons gaat doordeweeks om 5 uur de wekker ivm werk. En wij gaan dus ook zelf al vaak rond 21.30 naar bed, en de badkamer is naast onze slaapkamer.
Op de 1 of andere manier is stil zijn niet echt iets dat al lukt en ook zelfstandig afsluiten als ze later naar boven gaan lukt nog regelmatig niet, en dan is dus de hele nacht de achterdeur niet op slot, er branden nog lampen of de vaatwasser heeft niet gelopen. Zodra dat allemaal zelfstandig lukt en ze ook daadwerkelijk stil kunnen zijn/op fluisterniveau kunnen praten, dan mag er doordeweeks een loge komen. Tot die tijd niet.
De vriend van mijn oudste heeft een eigen badkamer en ouders die thuiswerken, die gaan zelf ook nooit voor middernacht naar bed (waar mijn oudste dan weer over klaagt want ze kunnen nooit chillen zonder dat die ouders er nog bij zitten). Daar mag het wel.

Dus tja, misschien verplaats ik ons probleem naar andere huizen? Maar ook daar kunnen ze gewoon "nee" zeggen als het niet past. En de meesten doen dat ook, want doordeweeks logeren is echt niet gebruikelijk onder (de vrienden van) mijn kids.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nietveelmaargenoeg schreef:
11-04-2024 14:21
''.....want doordeweeks logeren is echt niet gebruikelijk onder (de vrienden van) mijn kids.''
Kijk, hier was ik benieuwd naar want ik ken niet veel mensen met kinderen in onze leeftijd en die ik wel ken bij ons in het dorp daar lijkt het de normaalste zaak van de wereld.
Ik wil met de tijd mee, wat ik vroeger wel of niet mocht hou ik mij niet perse aan vast, maar vriend ziet dat dus echt anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
11-04-2024 13:21
en op welk vlak verschillen jullie nu dan?
wat zou hij willen? en wat jij?
Mij maakt het eigenlijk nooit echt uit. De pubers en vrienden/aanhang laten de boel meestal netjes achter, sluiten de deur, lopen met de honden.. Dus ja, ik zie het probleem sowieso niet zo erg..
Daarnaast zijn wij voor een aantal inhuizende kinderen het enige adres waar ze eigenlijk echt kunnen zijn aangezien de ruimte bij de andere ouder echt beperkt is.
Ze zijn dus eigenlijk altijd wel bij ons.

En wanneer de dag zich er voor leent; dag naderhand studiedag bijv. maakt het mij niets uit of het een doordeweekse dag is.

Met eten idem dito, maar zeker wanneer ik ben werken en vriend alleen thuis is met de kinderen zeg ik in ieder geval tegen mijn bio-kinders doe maar geen extra tafelgangers aan laten schuiven.
Als ik thuis ben en kook maakt het mij niet uit.

Eigenlijk, nu ik het zo op papier zet heb ik misschien wel het meeste moeite met de weekenden.
Aangezien ik zo'n beetje om het weekend werk vind ik het niet heel relax dat ik een keer of 4 wordt gewekt door mensen die thuiskomen, waardoor de honden aanslaan...

Maarja, heel veel andere opties hebben sommige jeugdigen niet zeg maar, bij de andere ouder kunnen ze niet terecht en ik wil ze niet 'wegjagen' naar het verkerings-huis.


Dan heb ik ze liever thuis, met wat overlast her en der.

Maar vriend trekt eerder de rem erop, en zeker doordeweeks. Hij vind dat spontaan blijven eten en soms ook slapen doordeweeks echt niet nodig....
Alle reacties Link kopieren Quote
En wanneer vindt hij Spontaan, spontaan?
Kun je daar afspraken overmaken? Slaap/Eet-afspraken worden minimaal 24 uur van te voren gemeld?
Alle reacties Link kopieren Quote
MeeKlets23 schreef:
11-04-2024 14:38
Kijk, hier was ik benieuwd naar want ik ken niet veel mensen met kinderen in onze leeftijd en die ik wel ken bij ons in het dorp daar lijkt het de normaalste zaak van de wereld.
Ik wil met de tijd mee, wat ik vroeger wel of niet mocht hou ik mij niet perse aan vast, maar vriend ziet dat dus echt anders.
Hoe ik het ken:
Niet-verkeringen slapen in het weekend wel eens bij elkaar.
Verkeringen ook doordeweeks en dat gaat behoorlijk om&om
Alle reacties Link kopieren Quote
Gevraagd/besproken ipv melden.

Mijn kinderen kunnen ons van alles melden, maar betekend niet dat ik of partner daar ja op zeggen. ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
11-04-2024 14:51
En wanneer vindt hij Spontaan, spontaan?
Kun je daar afspraken overmaken? Slaap/Eet-afspraken worden minimaal 24 uur van te voren gemeld?
Dat zou ik inderdaad kunnen vragen. Wat zijn grens daarin is.
Kreeg bijv net een app of er iemand vanavond mee kan blijven eten. Nu heb ik daar echt niet op gerekend (kliekjesdag, en ben werken dus vriend kookt en 1 van de kinders helpt) dus zeg, vandaag gaat niet liefie. Waarop ze vraagt of ze dan bij verkering mag eten.
Dat mag, want ik ben toch niet thuis, en vriend vind het eerder fijn als hij er eentje minder dan meer aan tafel heeft weet ik.

Eetmomenten zijn sowieso vrij rommelig in de avond bij ons, er moet altijd wel iemand sporten, werken of is pas om 18:30 thuis van school.
Houden vaak bordjes over voor laatkomers enzo. Vergt best een planning af en toe..
En dat komt trouwens mede ook omdat IK wil dat iedereen fatsoenlijk eet, en dat ik wil dat ze voelen dat ik aan ze denk.
''Regel zelf maar, gooi er maar een pizza in'' Is zo gezegd maar dat vind ik zo naar.

Qua blijven slapen komen we hopelijk wel in uit.. Denk dat vriend een studiedag wel een geldige reden vind bijv.
Maar die 24 uur van te voren die jij noemt kan. Al denk ik dat vriend dat best kort dag vind.
Ik zal het vanavond eens aankaarten.



Ik ben gewoon een enorme kloek denk ik... @(
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
11-04-2024 14:54
Gevraagd/besproken ipv melden.

Mijn kinderen kunnen ons van alles melden, maar betekend niet dat ik of partner daar ja op zeggen. ;-)
Gheghe, nee dat snap ik.
Maar zitten partner en jij altijd op dezelfde lijn of iets mag of niet?

Of vraagt kind het aan 1 van jullie en overleggen jullie samen dan weer?
Of zegt 1 van jullie dan of het mag of niet en vindt de ander dat altijd okay?
Alle reacties Link kopieren Quote
MeeKlets23 schreef:
11-04-2024 15:13
Dat zou ik inderdaad kunnen vragen. Wat zijn grens daarin is.
Kreeg bijv net een app of er iemand vanavond mee kan blijven eten. Nu heb ik daar echt niet op gerekend (kliekjesdag, en ben werken dus vriend kookt en 1 van de kinders helpt) dus zeg, vandaag gaat niet liefie. Waarop ze vraagt of ze dan bij verkering mag eten.
Dat mag, want ik ben toch niet thuis, en vriend vind het eerder fijn als hij er eentje minder dan meer aan tafel heeft weet ik.

wat ik met eten wel doe (vooropgesteld, soms kan/wil ik het gewoon echt niet)
Mee-eten is prima, maar, ik heb niet op je gerekend, dus ga zelf even langs de AH en haal ditendat bij. Of: prima, maar dan koken jullie
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
11-04-2024 14:52
Hoe ik het ken:
Niet-verkeringen slapen in het weekend wel eens bij elkaar.
Verkeringen ook doordeweeks en dat gaat behoorlijk om&om
Waarom verschil tussen wel of niet verkering?
Alle reacties Link kopieren Quote
We zitten eigenlijk op een lijn vaak en anders hebben we het er over samen, omdat er te veel redenen zijn om rekening mee te houden, helaas.


En als iemand echt geen zin in heeft of gewoon niet trekt die week, dan houden we er rekening mee, niet iedereen vind de hele tijd mensen extra over de vloer fijn. Te veel prikkels en je huis moet een plek zijn waar de balans echt doorslaat naar de behoeftes of zelfs noden van het gezin zelf, alle leden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
11-04-2024 15:24
Waarom verschil tussen wel of niet verkering?
Dat is de praktijk. Waarom dat zo is?
DE verkering is DE ware, dus die wil je meer zien, dan de andere vriendjes/dinnetjes?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven