Mango-allergie?

16-05-2009 20:58 36 berichten
Iemand toevallig bekend met een mango-allergie bij een kind? Sarahmeisje is weer helemaal van de rel

Afgelopen woensdag kwam ze thuis van de creche met koorts. Slecht geslapen snachts en donderdags overdag ging het redelijk goed. Wel kwamen er donderdag vlekjes en blaasjes opzetten op armen en benen. Ik dacht aan waterpokken, daar lijkt het ook op, dus ik heb haar vrijdag thuisgehouden van de creche en heb haar in havermoutbadjes gezet. Het werd niet erger, ze leek geen last te hebben van jeuk en dus begon ik te twijfelen of het wel waterpokken waren. Donderdagnacht was rampzalig, ze was tot half 5 nog op. Afgelopen nacht heeft ze van 1930 tot 845 geslapen, met een fles (eindelijk....na 2 dagen) om 4.30.

Vandaag was ze in prima doen, vlekjes waren er nog wel, maar wederom niet erger geworden, behalve een paar op haar gezicht en we ontdekten wat blaasjes in haar mond.

Vanavond na het eten waren we mango aan het eten en toen bedacht ik me ineens dat we dinsdag (voor het eerst) ook mango hadden gehad.

Koorts was verklaarbaar omdat ze 4 kiezen doorkrijgt, en dus de vlekjes van een allergie?

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen, of tips heeft? Ze huilt en huilt en huilt nu. Ze heeft al wel paracetamol gehad om 1930, maar helaas werd ze dus om 2030 weer gillend wakker.

Naar de huisartsenpost kunnen we niet, daar hebben we vanochtend al contact mee opgenomen. We zijn pas geemigreerd, zorgverzekering NL heeft ons nog niet overgedragen op zrogverzekering DL wat inhoudt dat we as maandag pas in NL naar de dokter kunnen....
Sarah, ook in Dld kun je gewoon met je nederlandse verzekeringspas naar de dokter hoor. Dus ik zou als het je neit lekker zit gewoon naar de dokter gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook verschillende allergiën waaronder ook voor sommige fruitsoorten. Mijn fruitallergie uit zich vooral door brandende lippen die ook dikker en schraal worden. Tandvlees wat op gaat zetten en zeer doet en eventuele benauwheid door het opzetten van de keel. Heeft je dochtertje daar geen last van?

Wel lastig hoor, want iedere allergie uit zich anders. Kun je iets in haar mondje zien? Kun je niet naar een Nl huisartenpost, of is dat ver?

Sterkte
Ik heb net op inet gekeken, staat het een en ander over mango en allergieën.

Als je maandag naar huisartsen post kan gaan, kan je vandaag ook, zeker als je zorgverzekering verantwoordelijk is voor de trage omzetting van je polis.

Zou toch absurd zijn dat als je verzekeringspremie betaalt en je kan niet naar ziekenhuis, ondersteund je verzekering dan geen europa? Ik zelf zit bij OHRA en kan elk moment naar ziekenhuis in europa of waar dan ook ter wereld voor zorg.

voor de rest, heel veel sterkte aan Sarahmeis.
GW: Notartz hier wilde een bewijs van de AOK zien, dus helaas. Maandag kunnen we wel in NL naar de arts, wat we dus sowieso wel doen.

Juniper; nee, dat kan dus niet, zie mijn grijze stukje in de openingspost En gelukkig heeft ze idd geen last van benauwdheid! Pijnlijk tandvlees heeft ze wel, maar dat wijt ik aan de 4 kiezen die doorkomen... Nouja, en blaasjes heeft ze dus wel in haar mond, maar dat schreef ik al...
Sarah, ik werk zelf ook als notarzt en ik/we weigeren geen patient als die geen verzekeringsbewijs heeft (zou wat zijn, krijg je een ongeluk, heb je je pasje niet bij je laten we je liggen op straat....). Maar was het een notarzt of een notarztliche praxis? Ook die laatste moeten je met je nederlandse verzekeringsbewijs gewoon behandelen! Je woont toch dicht bij de grens? Anders ga je naar de huisartsenpost in Nederland?
Ja dat bedoelde ik ook Gw.

Wil geen overhaaste conclusies trekken maar stel dat het een allergie is kan antihistamine al veel verlichting geven.
kijk op de site.. Www.anafylaxis.nl kijk dan bij kruis reacties... En voorlopig geen mango geven.. Succes
Sky, maandag kunnen we naar eigen (eigenlijk dus al ex-)huisarts. Zie onder. En verder betalen we niet, omdat het opgezegd is per 1 april, maarja Deltaloyd vind het supermoeilijk om formulier 206 te zoeken en op te sturen waarmee we naar de AOK kunnen hier... ( )

GW: vreemd; we konden er niet terecht vandaag! Zal morgen nog eens bellen dan....misschien dat er iemand anders zit op dat moment...

(ook @Juniper;) NL kan dus niet, daar zijn we alleen door de week welkom volgens de huisartsenpost (?) Volgens de zorgverzekering die we dus afgelopen week nog aan de telefoon hadden, kunnen we gewoon nog in NL terecht voor de zorg, maar huisartsenpost vind dus van niet. Antihistamine geven ze alleen als het idd een allergie is toch? Ik heb op internet al gezien dat je een mango-allergie niet kan traceren, dus dat zou al niet zoveel zin hebben.

@Lily; ja, zover was ik zelf ook; voorlopig geen mango Maar bedankt voor de tip en de link (had ik ook al gegoogeld ;) )

Naja enige wat ik eigenlijk wilde weten is of zo'n uitslag op armen en benen idd van een allergie kan zijn. Ik ben helemaal niet bekend met allergien (ook niet in de familie) vandaar dat het denk ik langer duurde voor het kwartje viel zeg maar.
die uitslag kan van een allergie zijn, hoeft niet....

En mocht de nood echt aan de man zijn dan zou ik dus niet bellen maar er gewoon heen gaan, dan sturen ze je echt niet zo snel weg hoor.

Ga jij nu trouwens helemaal over naar de AOK? Ik dacht dat als je in Nl nog werkte je gewoon bij je nederlandse verzekering kon blijven en je je dan idd aanmeldt bij een krankenkasse (zo heeft manlief dat in ieder geval) maar gewoon bij je nederlandse verzekering betaalt en ingeschreven blijft staan. Hij heeft dus 2 verzekeringspasjes, een van de knappschaft en een van de menzis.
ja dat kan idd. Maar met blaasjes in de mond moet je oppassen. Een kennis van mij had dat ook en blijkt nu allergies te zijn voor tropisch fruit. Kan ernstig zijn.. Lees dodelijk door zwelling in de keel.. Maar kan ook minder ernstig zijn...laten testen in het ziekenhuis.. Raad ik aan
quote:Volgens de zorgverzekering die we dus afgelopen week nog aan de telefoon hadden, kunnen we gewoon nog in NL terecht voor de zorg, maar huisartsenpost vind dus van niet.

Mensen met een grote bek krijgen zorg ook al horen ze het niet te krijgen, mensen die te lief zijn krijgen geen zorg ook al horen ze het wel te krijgen.

Laat je niet afschepen door 1 of andere assistente.
Uitslag kan wel hoor. Ik heb ooit een heftige pinda allergie aanval gehad. Dat begon gewoon met jeuk in de mond, overgeven en diarree. 's Nachts zat ik ineens helemaal onder de bulten en blaasjes, maar goed toen was ik al zo ver heen dat ik in shock was.

Het lastige van allergien is gewoon dat het bij iedereen anders kan zijn. Het lijkt zo van veraf wel een allergie.

Wat raar dat het niet te traceren is. Als het goed is kunnen ze de stof toch dmv krasjes of een injectie gecontroleerd in de houd aanbrengen? Dan is het binnen een half uur duidelijk.

Nou succes vannacht en ik hoop dat het allemaal meevalt.
Behoorlijk mosterd dus
Ja das wel een goeie, gewoon inladen en er heen gaan Ik wacht wel ff tot morgen af, zal wel weer een ruknacht worden en morgen weer wat beter. Zo niet dan gaan we gewoon.

Man werkt nog in NL, die blijft inderdaad bij Deltaloyd. Ik werk freelance in NL maar qua inkomsten is het te weinig om in NL verzekerd te blijven, dus moet ik samen met de kids in DL. Man mag daarna kiezen. Het is wel zo dat we bij de AOK aan kunnen vragen of ik met de kids bij de polis van man (in NL dus) op kunnen, zodat we in principe kunnen kiezen of we in NL of DL naar de zorg gaan. Net wat jij zegt over jouw man dus
quote:lily27 schreef op 16 mei 2009 @ 21:50:

ja dat kan idd. Maar met blaasjes in de mond moet je oppassen. Een kennis van mij had dat ook en blijkt nu allergies te zijn voor tropisch fruit. Kan ernstig zijn.. Lees dodelijk door zwelling in de keel.. Maar kan ook minder ernstig zijn...laten testen in het ziekenhuis.. Raad ik aanDat kan dus niet Zie hier; http://kassa.vara.nl/port ... sa_artikel&number=3954193

(ook @ Juniper)

@Sky; man heeft gebeld (ik ben idd te lief ) en man is echt niet lief aan de telefoon. Dus daar ligt het niet aan
Ik vind trouwens dat je een prachtig motto hebt GW
quote:Sarah Scott schreef op 16 mei 2009 @ 21:57:

Ik vind trouwens dat je een prachtig motto hebt GW bedankt!
Gewoon inladen en naar de post rijden. Als ze jou daar zien met je kindje zullen ze haar wss wel even onderzoeken en het arme kind wat antihistamine geven. Succes!
ik snap het niet: je zou altijd of je nu duits of nederlands verzekerd bent bij de nederlandse huisartsenpost terecht moeten kunnen. En als je nu in Nederland bij familie op bezoek bent en in Munchen woont..dan moet je er toch ook heen kunnen.

Jullie wonen vlak bij de grens: blijven bellen naar de huisartsenpost. Wel zul je de kosten zelf moeten voorschieten. Daarna kun je ze bij AOK of bij de Nederlandse verzekering van je man declareren.

Echt: wij zijn ook met een benauwde dochter (astma-aanval) naar de huisartenpost gereden in Nijmegen. Wij wonen in Kranenburg en zaten toen ook in een overgangsfase. Wel zijn wij beiden Nederlands verzekerd, maar wij hadden ook nog geen AOK pasje.

Gewoon blijven bellen.

Succes en veel beterschap voor je dochter.

Zwarte raaf
quote:Pelikaan schreef op 16 mei 2009 @ 22:05:

Gewoon inladen en naar de post rijden. Als ze jou daar zien met je kindje zullen ze haar wss wel even onderzoeken en het arme kind wat antihistamine geven. Succes!Ook als niet bekend is of ze idd allergisch is?
als de arst het op basis van het beeld waarschijnlijk acht dat ze een allergische reactie gehad heeft kan hij haar idd antihistaminica voorschrijven zonder rotsvaste diagnose. Maar hoe oud is je dochter, volgens mij mag je nl. antihistaminica niet voorschrijven bij kleine kinderen.
quote:zwarteraaf schreef op 16 mei 2009 @ 22:08:

ik snap het niet: je zou altijd of je nu duits of nederlands verzekerd bent bij de nederlandse huisartsenpost terecht moeten kunnen. En als je nu in Nederland bij familie op bezoek bent en in Munchen woont..dan moet je er toch ook heen kunnen.

Jullie wonen vlak bij de grens: blijven bellen naar de huisartsenpost. Wel zul je de kosten zelf moeten voorschieten. Daarna kun je ze bij AOK of bij de Nederlandse verzekering van je man declareren.

Echt: wij zijn ook met een benauwde dochter (astma-aanval) naar de huisartenpost gereden in Nijmegen. Wij wonen in Kranenburg en zaten toen ook in een overgangsfase. Wel zijn wij beiden Nederlands verzekerd, maar wij hadden ook nog geen AOK pasje.

Gewoon blijven bellen.

Succes en veel beterschap voor je dochter.

Zwarte raaf

Bedankt voor je reactie

Als het idd spoedspoedspoed zou zijn, zouden we haar desnoods met mijn moeder naar een huisartsenpost laten gaan, maar zo'n noodsituatie is het gelukkig niet. Ik ga sowieso maandag weer met de zorgverzekering aan de telefoon hangen...!
quote:germanwings schreef op 16 mei 2009 @ 22:12:

als de arst het op basis van het beeld waarschijnlijk acht dat ze een allergische reactie gehad heeft kan hij haar idd antihistaminica voorschrijven zonder rotsvaste diagnose. Maar hoe oud is je dochter, volgens mij mag je nl. antihistaminica niet voorschrijven bij kleine kinderen.Aha dat wist ik dus niet Sarahmeisje is 14 maanden.
ik ben geen kinderarts, maar volgens mij geven ze het dan niet zo snel ivm verhoogde kans op wiegendood

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven