maxi-cosi of autostoel groep 1 - tips gevraagd

23-05-2009 17:27 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
In juni gaan wij een week naar Zuid-Frankrijk met de auto. Onze dochter wordt eind van die week 1 jaar. Ze zit nu nog in de maxi cosi, maar we hebben al we een volgende stoel aangeschaft. Nu zitten we alleen nog met het dilemma; welke stoel mee naar Frankrijk? Ze past nog in de maxi-cosi, dus die lijkt me het veiligst en ook qua slapen het fijnst. Maar dochter wil wel heeeeeeel graag rechtop zitten, dus ik kan me voorstellen dat de nieuwe stoel leuker voor haar is als ze wakker is: meer te zien en het speelt makkelijker.

Hebben jullie tips en ervaringen?
goh, wat zijn we eensgezind...
22 maanden in een maxicosi!! Dat is wel een ieniemienie kindje

Was ze zo klein? Mijn zoon stak met zn hoofd al na 8 maanden boven de maxicosi uit. Nu is hij wel lang, maar niet uitzonderlijk lang.
koffie, zwart graag...
Er zijn 2 verschillende maten maxi cosi's. De groep 0 stoeltjes (zoals maxi cosi Citi) gaan tot 9 kilo. Daar zijn ze dus meestal al tussen de 8 a 10 maanden uitgegroeid.

Daarnaast heb je de groep 0+ stoeltjes (zoals maxi cosi cabrio) die kinderen tot 13 kilo mee kunnen nemen. Mijn oudste dochter van bijna 2,5 is bijvoorbeeld nog net geen 13 kilo alleen in de lengte zou ze er nu wat bovenuit komen.

Een gemiddelde baby kan in een groep 0+ stoeltje zeker tot een maand of 15 worden vervoerd.

Voor de veiligheid zou ik toch de maxi cosi zo lang mogelijk aanhouden. Er is een tijd terug een onderzoek met filmpjes geweest naar de impact van een aanrijding als het kind in een voorwaarts gericht stoeltje zit. Het is echt misselijkmakend om te zien hoe dat zware hoofdje bijna van de romp wordt getrokken bij een frontale botsing. In de scandinavische landen is achteruit vervoeren zelfs tot een jaar of 3 a 4 verplicht.
Ik bedoel dan ook qua lengte. Qua gewicht zat mijn zoon idd nog onder die kilo's. Wij hadden ook de mc cabrio.
koffie, zwart graag...
Wat typisch dat hij al met 8 maanden uit de cabrio was gegroeid. Ik geloof dat mijn dochter er tot 18 maanden in heeft gezeten, ze was toen 80 cm. Toen was ze nog niet te lang maar wel te breed .

Een 8 maanden oude baby van 80 cm is wel heel erg lang.
te breed

Ach ja, dan zal ik t wel mis hebben, tis al ff geleden. Maar meen me te herinneren dat hij echt met 8 1/2 maand met zijn hoofd boven de mc uitstak.

Net als de volgende stoel trouwens. Daar stak hij ook eerder dan zn leeftijdsgenootjes boven uit.
anoniem_41148 wijzigde dit bericht op 25-05-2009 12:04
Reden: aanvulling
% gewijzigd
koffie, zwart graag...
Bedankt allemaal voor de tips en het meedenken!

Ben er nog steeds niet helemaal uit, maar jullie info en ervaringen helpen zeker in de overweging!! Ik denk dat we een keer gaan proefdraaien met de nieuwe stoel, met name voor het slapen, en ik kijk even hoe zwaar dochter tzt is (we moeten de week voor de vakantie toevallig weer naar het cb, weet ik dat meteen), ik twijfel eigenlijk of ze al op de 9 kilo zit. Tot nu toe neig ik naar de mc vanwege de veiligheid, bovendien doet dochter het er tot nu toe nog goed in. Maar ik twijfel nog even door, ben toch ook wel bang met een superverveeld kind te zitten, het is zo'n eind rijden....

Maargoed, iedereen hier hartelijk bedankt tot nu toe!
Bedankt allemaal voor de tips en het meedenken!

Ben er nog steeds niet helemaal uit, maar jullie info en ervaringen helpen zeker in de overweging!! Ik denk dat we een keer gaan proefdraaien met de nieuwe stoel, met name voor het slapen, en ik kijk even hoe zwaar dochter tzt is (we moeten de week voor de vakantie toevallig weer naar het cb, weet ik dat meteen), ik twijfel eigenlijk of ze al op de 9 kilo zit. Tot nu toe neig ik naar de mc vanwege de veiligheid, bovendien doet dochter het er tot nu toe nog goed in. Maar ik twijfel nog even door, ben toch ook wel bang met een superverveeld kind te zitten, het is zo'n eind rijden....

Maargoed, iedereen hier hartelijk bedankt tot nu toe!
@pebbles; mijn zoon is morgen 8 maanden en stak net niet boven de mc uit.

Hij had er echt genoeg van en probeerde steeds omhoog te komen.

Nu hij in een 'grote-knullen-stoel' zit, vindt hij autorijden weer prachtig.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Onze zoon was met 8 maanden ook echt uit de MC cabrio gegroeid. Heeft ook te maken met zijn lichaamsverhouding, korte pootjes en lang bovenlijf.

Net voor onze vakantie zijn we toen overgestapt naar de MC Tobi. Niet erg verstelbaar maar dat is volgens de kenners ook niet nodig....een autostoel is bedoeld voor veilig vervoer, niet om comfortabel te slapen. Zit wat in.

Zoon vond het schitterend, lekker rondkijken en zwaaien. Daarnaast vond ik dat ik vanaf de voorstoel beter contact met hem had, speelgoedjes aangeven etc.

Nu is zoon 2 jaar en 8 maanden en is de Tobi ontgroeid. Zelfde reden...lang bovenlijf dus hij steekt met zijn koppie boven de stoel uit. Dilemma om over te stappen op een volgende stoel dient zich nu aan...

Even samengevat voor TO; ik zou overgaan op de volgende stoel.
Mijn dochter begon steeds vaker te gillen in de MC. Vaak na een kwartier al, en dan ook mooi niet slapen, en dan moesten we dus nog 3 kwartier tot een uur rijden. Dus toen over gegaan naar een autostoel groep 1. Daarin heeft ze het prima naar haar zin. We rijden best veel omdat mijn familie verder weg woont. Ze slaapt heerlijk in de autostoel (we hebben er 2 een Romer king en een maxi cosi tobi in beiden slaapt ze prima) haar hoofdje ligt niet voorover.

Ik denk dat het per kind verschillend is. Ik zou wel voor de vakantie nog een flinke rit gaan maken om te kijken of ze het nog volhoudt zonder te gaan gillen in de MC

Succes!
quote:sylvester schreef op 25 mei 2009 @ 10:13:

22 maanden in een maxicosi!! Dat is wel een ieniemienie kindje

Was ze zo klein? Mijn zoon stak met zn hoofd al na 8 maanden boven de maxicosi uit. Nu is hij wel lang, maar niet uitzonderlijk lang.

Nou toen paste het nog steeds met groot gemak.

Ze zijn pas te groot met 15 kg of 85cm

Nou mijn dochter is nu bijna 4 en 12,5 kilo en 92 cm
Als ik had moeten wachten tot mijn dochter 9 kilo was, had ze met 22 maanden nog niet in de Tobi gegaan. Dus toch iets eerder.

En ja ze is vrij klein. (-2,5 lijn in de curve)
Haha Karendegroot je zoon doet je achternaam eer aan...

Ik heb berekend dat mijn dochter met een jaar of 6 pas uit de Tobi gaat groeien
quote:isabon schreef op 25 mei 2009 @ 23:50:

[...]

Nou mijn dochter is nu bijna 4 en 12,5 kilo en 92 cmMijn dochter bleef tot 21 maanden in de mc cabrio. Ze was toen 88 cm. en 11 kilo en het paste eigenlijk nog wel prima. Dus ze kunnen er nog wel iets "langer" in qua lengte.
Molie

Dat is een römer king. Prima stoel, prijzig wellis waar maar op de veiligheid van je kids ga je mijnsinziens niet beknibbelen.

Wij reizen veel en de römer king vonden wij fijner dan de maxi cosi priori.

Nu voor onze oudere kids wel weer een maxi cosi rodi. Kun je eenvoudig een verhoger van maken dus rugsteunen weg. Nog even en dan zijn we verlost van die stoelen ongein....

....waar is de tijd van relaxed met je slaapzakje op de achterbank, kussentje erbij....zzzzzzz......
Romer King valt volgens mij nog wel mee in prijs. Rond de 200 euro dacht ik (en vanaf 160 als je een beetje op internet rondt kijkt). Er zijn veel duurdere stoelen op de markt.

Maar het is een stoeltje dat als "goed" is getest door de anwb en dat is wel erg belangrijk. Wij hebben hem zelf ook.

.
anoniem_87538 wijzigde dit bericht op 16-06-2009 21:47
Reden: oeps 2x op verstuur bericht geklikt
% gewijzigd
Hoi,

Heb het ook al op een vorig item over autostoeltjes geschreven:

Het achterstevoren vervoeren van keine kinderen zoals in de Maxi Cosi is echt veiliger. Achterwaarts gerichte stoeltjes zijn te koop voor kinderen tot 4 jaar. Dat geeft de Consumentenbond ook aan de laatste jaren. Meer info kan je vinden op

www.kindindeauto.nl of www.rearfacing.co.uk

Als je twijfelt, kijk dan ook op bij de test van de ANWB van de kinderzitjes 2009.

Succes met je keuze!
Het klopt dat achteruit vervoeren voor frontale botsingen veel veiliger is.

Alleen zijn er op dit moment nog geen echt goede stoeltjes voor kinderen die uit de maxi cosi zijn gegroeid waar je je kind achteruit in kan vervoeren.

Ik heb een brief naar de anwb gestuurd met de vraag of de Bezafe combi x1 al was getest en hoe de resultaten waren.

De test was er toen nog niet geweest maar de stoel werd me eigenlijk afgeraden omdat hij uit de zijdelingse botsproeven niet goed zou komen en zijdelingse botsen vinden het meest plaats.

Uiteindelijk dus een gewone groep 1 stoel gekocht maar dochter heeft wel tot 18 maanden in de Maxi Cosi gezeten.
quote:isabon schreef op 25 mei 2009 @ 23:50:

Nou mijn dochter is nu bijna 4 en 12,5 kilo en 92 cmSerieus??? Dochter van anderhalf is nu 12 kilo en 83 cm en die zou dus nog in de maxi cosi cabrio passen??? Volgens mij ligt ze dan toch echt met haar knieen tegen haar kin, en dat zít (ligt dus eigenlijk) toch ook niet meer lekker voor peuters?
Wat jammer dat er in NL zo weinig over bekend is en zo weinig in de winkels te zien is. Gelukkig raadt de Consumentenbond inmiddels in de test van 2009 aan om kinderen tot het 4e jaar in een achterwaarts gericht zitje te vervoeren. Misschien dat er daardoor ook meer van achterwaarts gerichte stoelen in de winkels komen.

De nieuwe Besafe Izi Kid X1 isofix in mei 2009 getest door de ANWB. Ook de Ellermeyer G0/1 en Recaro Polaric zijn achterwaarts gericht en getest. Je kan bij de ANWB zien hoe ze scoorden door op de naam te klikken. Op rearfacing.co.uk staan ook testresultaten en een schat aan informatie over achterwaarts gerichte stoelen, meningen van ouders en experts.

De stoelen zijn o.a. online te koop. Er zijn een paar Zweedse sites die naar het buitenland versturen. Daar is het standaard dat kinderen tot 4 tegen de rijrichting in zitten. Je moet alleen altijd zorgen dat ze goed verpakt zijn. Staat ook allemaal op kindindeauto.nl.
PS: je moet natuurlijk nooit een kind in een stoeltje vervoeren in een zitje waar het kind te zwaar of te lang voor is. Zitjes zijn alleen veilig als het voor de lengte en het gewicht van het kind gemaakt is.

....dus niet je kind tot 4 jaar in de maxi cosi laten zitten, maar een nieuw passend achterwaarts (of voorwaarts) gericht zitje kopen (lijkt me logisch ).
Inmiddels gaan we bijna weg en zie ik ineens dat er nog wat was bijgesrcheven op dit topic, bedankt allemaal voor het meedenken!

Dochter is gisteren gewogen op het cb, blijkt nog (net) geen 9 kilo te zijn, dus officieel mag ze nog niet in de nieuwe stoel. (Qua lengte past ze er wel prima in hoor). We hebben de grotere stoel laatst wel een keer uitgeprobeerd: dochter vond het prachtig totdat ze moe werd: toen werd het huilen want slapen lukte niet. In de mc hebben we dit probleem nog nooit gehad tot nu toe....

Conclusie: de mc gaat in elk geval mee op vakantie, ze is gewoon nog niet helemaal toe aan de volgende stoel denk ik. Als we ruimte genoeg hebben nemen we de nieuwe stoel ook mee, wie weet kan ze er af en toe een uurtje in ter afwisseling, leuk voor haar en ook wel even lekker voor het ruggetje, tenslotte wordt het ook weer afgeraden om te lang in de mc te zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven