Meerderjarig kind hoe omgaan?

23-04-2021 12:03 150 berichten
Hoi! Ik heb met mijn partner 2 kleine kinderen, een baby en een kleuter van 5 jaar. Hij heeft nog 3 kinderen van een andere moeder. Eentje daarvan verblijft om de week bij ons. Hij is net 18 geworden. We willen binnenkort graag een woning kopen, dus uit onze dure huurwoning gaan. Echter, voor ons budget kunnen we meestal een woning met maximaal 4 slaapkamers kopen. En we werken allebei thuis, bijna fulltime. Dus een slaapkamer wordt sowieso een werkkamer voor ons, dat wordt de zolderkamer. We hadden ons al bedacht dat de 2 jongsten samen de grootste slaapkamer zouden delen. En mijn partner en ik de middelgrote slaapkamer en stiefzoon de kleinste slaapkamer. Echter…als onze kinderen ouder worden, zullen ze wel behoefte hebben aan een eigen kamer. Daar hebben ze uiteraard ook recht op. Hoe zouden jullie dan omgaan met stiefzoon als jullie in onze voeten stonden? Want hij is nogal veeleisend (wil de grootste, mooiste, meest luxueuze kamer) en het lijkt erop dat hij nog lang niet wil vertrekken. Is erg op geld belust, werkt als 18-jarige al 32 uur per week en weigert kostgeld te betalen. Praat over dingen zoals auto kopen, dat hij prima voor zichzelf kan zorgen etcetera. Maar doet ook helemaal niks in huis…. We zitten ons te bedenken over hoe wij hem het beste kunnen aanpakken de komende jaren. Iemand ervaring hiermee gehad?
Alle reacties Link kopieren
Beetje laat om hem nu ineens te willen gaan opvoeden. Ga eens met hem om de tafel.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Die andere 2 kinderen van je partner verblijven nooit bij jullie?

Ik denk dat vooral je partner over zijn opvoeding moet gaan. Jij mag er wel een mening over hebben als je er met je partner over praat, maar ik zou me als stiefouder niet opstellen als opvoeder richting een volwassen stiefkind.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat de 18-jarige niet fulltime bij jullie woont, dus lijkt mij de kleinste kamer prima. Tegen de tijd dat je eigen kinderen 'recht' zouden hebben op een eigen kamer (waarom is dat een recht eigenlijk?) is hij ruim de 25 gepasseerd.. Dan woont ie toch hopelijk niet meer bij jullie?
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Wat een gemene 18 jarige...ik zou gewoon zeggen: je bent nu volwassen en daarom niet meer welkom, tenzij je op het luchtbed onder het bureau in de werkkamer wil liggen.

Daarnaast kun je nog goede tips vinden in de docu: Stiefkind van de rekening
https://www.npostart.nl/zembla/06-12-2017/BV_101384725
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft natuurlijk niet mee te gaan in die eis dat hij de grootste kamer moet hebben. Dat kan hij wel willen, maar dat is niet aan hem.

Verder, als jullie kamers tekort komen omdat de andere kinderen een eigen kamer krijgen, kan die werkkamer dan niet wachten? Een eigen kamer voor de kinderen lijkt mij belangrijker dan een werkkamer voor de ouders. Jullie zouden eventueel dan zelf de grootste kamer kunnen nemen en daar een slaapkamer annex werkkamer van kunnen maken, afgescheiden door een divider. Maar goed, wie weet is de oudste tegen die tijd wel het huis uit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Niet mee bemoeien en de natuur zijn gang laten gaan, is mijn advies.
Je kijkt veel te ver de toekomst in en omdat het om een stiefkind gaat, kun jij het niet goed doen. Ook niet als het gaat om logische zaken als helpen in huis. Dat moet je echt aan je partner overlaten.
En toch is het nog een kind , eigen plekje in nieuw huis lijkt me meer dan normaal. Maar niet per se de grootste kamer.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 23-04-2021 12:19
47.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dit is de allereerste post van TO.

Mmm, een stiefloeder met een op geld en luxe beluste 18 jarige die niet wil vertrekken.....ja ja
viva-amber wijzigde dit bericht op 23-04-2021 12:21
59.04% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Laat vader eens met zijn kind praten.
Als je met een 18 jarige serieus overlegt komt er vaak iets heel realistisch uit.
Maak duidelijke afspraken. Dat hij geen kostgeld betaalt, komt ook door jullie he.

Wees duidelijk, overleg, maak afspraken.
Een 18 jarige die geen kostgeld wilt betalen voor een kamer bij zijn eigen vader vind ik nou niet zo heel gek! En dat hij 32 uur werkt en een auto wilt kopen. Ja groot gelijk dit zijn de laatste jaren van zijn leven dat hij nog enigszins wat vrijheid heeft.

Wat betreft de grootste kamer, bij mij vroeger was het normaal dat de oudste die het minst thuis was de kleinste kamer kreeg. Dus daarin zou ik gewoon duidelijk zijn en vooral niet in discussie gaan. Daarnaast vind ik kostgeld ook belachelijk voor een 18 jarige die gewoon nog thuis woont bij 1 van zijn ouders. Maar ook met dat is het toch geen kwestie van willen. Jullie willen kostgeld of niet. En hij heeft daarmee te leven. Welke 18 jarige wilt nou zelf kostgeld betalen?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
23-04-2021 12:15
Wat een gemene 18 jarige...ik zou gewoon zeggen: je bent nu volwassen en daarom niet meer welkom, tenzij je op het luchtbed onder het bureau in de werkkamer wil liggen.

Daarnaast kun je nog goede tips vinden in de docu: Stiefkind van de rekening
https://www.npostart.nl/zembla/06-12-2017/BV_101384725
Je bent niet meer welkom? Tegen je eigen kind?
liebeskind² wijzigde dit bericht op 23-04-2021 12:21
0.23% gewijzigd
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons thuis was de regel vanaf achttien jaar:
Zolang we nog studeerden mochten we gratis inwonen.

Zodra we stopten met studeren en zelf gingen werken, werd er kostgeld betaald. En dat was dan ook best een serieus bedrag, een realistisch aandeel in de vaste lasten. Dus: een stukje woonlasten, een stukje gas water licht, een stukje boodschappen, een stukje tv en internet.

Dat stukje is in zijn geval gedeeld door het aantal huisgenoten en afhankelijk van hoeveel dagen hij bij jullie in woont.

Alles kost geld in het leven. Dat is niet zo'n leuke, maar wel een heel belangrijke les.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Wat zal dat kind zich welkom voelen zeg. En zijn twee andere kinderen ook. Brengen ze wel hun eigen handdoeken mee als ze bij jullie zijn?
Je man heeft de afgelopen jaren tekort geschotenqua opvoeding en jullie allebei hebben rare ideeën over als een kind 18 wordt. Je wilt hem eruit hebben en gezinnetje spelen met je man en jullie kinderen en de andere kinderen uitgummen?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
En is de zolder tzt niet in twee te splitsen, eventueel met een extra dakkapel? Het is nu nog niet nodig, dus je kunt er voor gaan sparen. Wellicht is het dan ook niet meer nodig omdat de stiefzoon niet meer blijft slapen.

Voor jou is hij stiefzoon, voor partner is het zijn kind die hij heeft op te voeden en voor moet zorgen. Zaken als kostgeld, alimentatie, omgang/verblijf etc. gaan tussen je partner, zijn ex en stiefzoon. Blijf daar vooral buiten.

En niets doen in huis, doe dan ook vooral zijn kamer niet... Laat vader dat maar doen of vooral zoon zelf. Wat niet in de was ligt, wordt niet gewassen. Eten is op die tijd en is hij er niet, dan regelt hij het zelf. Dat kun je prima met stiefzoon, partner en jouzelf afspreken voor in jullie huis.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen jullie de toekomstige zolder niet opdelen in een werkkamer en extra slaapkamer? Dan heb je daar mooi een slaapkamer voor de oudste. Bij de meeste rijtjeshuizen is dat gewoon mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
23-04-2021 12:21
Je bent niet meer welkom? Tegen je eigen kind?
Het is haar eigen kind niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
23-04-2021 12:21
Je bent niet meer welkom? Tegen je eigen kind?
Viva Amber vergat de sarcasme smiley. Die docu is schreinend. Daarom bracht ik de handdoeken al ter sprake.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
viva-amber schreef:
23-04-2021 12:19
Dit is de allereerste post van TO.

Mmm, een stiefloeder met een op geld en luxe beluste 18 jarige die niet wil vertrekken.....ja ja
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een sarcasme ondertekst.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Mijn kind wordt over een paar maanden 18 en no way in hell dat ik hem kostgeld ga vragen. Hij zit nog gewoon op school en ik woon in een omgeving waar vrijwel geen tienerbaantjes zijn.
Alle reacties Link kopieren
Kun je geen chalet in de tuin zetten? Elektra aansluiten, verwarming regelen, koelkastje, electrisch kookplaatje, tv erin, wifi en dan nummer je je huis 23 a en de chalet 23 b, dan woont hij toch praktisch op zichzelf. Om 18.00 uur open je de keukendeur en zet een maaltijd op de tuintafel en verder moet hij het dan zelf redden. In de week dat hij er niet is gebruik je het als B&B, dan is het kostgeld probleem ook opgelost...https://www.parool.nl/nieuws/deze-jonge ... ~b343391e/

Je hebt al een chalet vanaf 600 euro of goedkoper via marktplaats. Ik hoop dat je man handig is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging bij mijn vader en stiefmoeder wonen toen ik 17 was.

Mijn broertje kreeg een opklapbed en een gordijn op de overloop, dat was in het weekend zijn kamer.

Mijn vader en stiefmoeder hadden een muurtje in de woonkamer geplaatst, daar zat hun slaapkamer achter.

Twee plus twee kinderen en drie slaapkamers, dan moet je creatief zijn.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Als je meebetaald aan de hypotheek en alle vaste lasten, mag je meebeslissen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
23-04-2021 12:26
Mijn kind wordt over een paar maanden 18 en no way in hell dat ik hem kostgeld ga vragen. Hij zit nog gewoon op school en ik woon in een omgeving waar vrijwel geen tienerbaantjes zijn.
Dat is nogal een andere situatie dan een 18-jarige die 32 uur werkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven