Middenbouw-topic schooljaar 2020-2021

02-07-2020 16:09 119 berichten
Voor iedereen die in schooljaar 2020-2021 wil meeschrijven of -lezen over zijn/haar kind in groep (3), 4 en 5!

Maar allereerst: (alvast) een fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een weekje vakantie. Dochter heeft zin om vriendjes weer te zien.
Vandaag naar Engels kamp geweest, beetje er moe, dus even bankhangen en straks sporten.
Nog een paar daagjes en dan mag hier ook weer gestart worden!

Ze heeft zin in groep 4, ik ben benieuwd hoe het gaat.

Er staat al een nieuwe rugtas klaar, gymschoenen moet ik nog even checken of die nog passen en dan is alles klaar.

Voorzichtig ook aan het nadenken over haar verjaardag en wat wij gaan geven. Ze heeft een heel lijstje gemaakt (ik houd gedurende het jaar bij wat ze wil hebben), maar ik vind het lastig ook te bepalen hoe of wat met het kinderfeestje dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
Dochter was in maart jarig en hebben vrijdag voor de zomervakantie alsnog kinderfeestje gedaan. Lekker buiten in het bos (loopafstand van ons huis).

Ze heeft deze week ook nog een feestje van een vriendinnetje.
Alle reacties Link kopieren
Hier is de jongste maandag gestart in groep 3. Ze heeft het super naar haar zin, lekker met haar vriendinnen spelen en wennen aan meer serieus leren. Ze is wel wat vermoeider dan normaal, dus maar wat eerder naar bed 😊
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Kinderfeestje hebben wij twee weken terug gedaan, buiten op een boerderij. ZIjn er met twee auto's heengereden, en de bestuurders droegen een mondkapje. Weet niet of dat moet of niet, maar ik dacht dat het voor andere ouders fijn was om van tevoren te horen hoe wij het precies gingen doen, dan hadden ze nog de mogelijkheid om hun kind zelf te rijden (of desnoods thuis te houden). Iedereen is meegegaan en ik heb van een paar ouders gehoord dat ze het fijn vonden dat ik van tevoren meldde hoe wij het gingen doen.
De eerste week zit er bijna op voor dochter.
Ze vond het erg leuk om weer naar school te gaan.
De vakken worden voornamelijk in Snappet gegeven.
Geen idee hoe of wat precies maar ergens in september komen er gesprekken met de juf en dan zullen we vast nog wat meer te horen krijgen hierover.
Hier gaan ze ook met Snappet aan de gang.

De 1e week is bijna voorbij, merk wel dat dochter erg moe is. Is dat bij jullie ook?
Kinderfeestje is inmiddels bedacht, we weten wat we gaan doen en wie er uitgenodigd gaan worden, dus dat loopt.

Nu nog wat kadootjes bedenken voor als ouders vragen wat ze wil hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hier zit week 3 er bijna op.... ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt goed weet wat ik er van vind. Heb geen flauw idee wat zoon doet want hij verteld weinig en de juf mailt niet terug. Had de juf vorig weekend gemaild dat zoon naar tandarts moest midden op de dag en wat handig was (aangezien ik de school niet in mag leek het me handiger hem thuis te houden) dinsdag zoon opdracht gegeven te vragen of juf de mail gehad had. Zoon zegt ja ze wist het was vergeten iets terug te sturen.... heb hem vandaag bij iemand van school alsnog maar afgemeld omdat ik geen reactie kreeg.
Vorig jaar was alles best makkelijk voor hem maar in heb geen idee of ze nu gaan investeren in leren leren dat was wel het plan maar zoon vind het wel prima als hij niets hoeft te doen (met als gevolg frustratie als het een keer wel moeite kost).
We hebben alleen een mail over de methodes die ze gebruiken gehad. Hebben jullie wel meer info? Een idee wat je kind doet of wie de juf is (behalve van een foto en veel afstand).
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het geluk dat de jongste bij dezelfde juf zit als waar de oudste ook jaren gezeten heeft en die heeft ook een aantal weken bij jongste voor de klas gestaan toen zij net op school zat. Ze voelt dus erg bekend.

Wij krijgen om de week geloof ik een nieuwsbrief met waar ze ongeveer mee bezig zijn. Dat is vrij algemeen, maar dat is goed genoeg voor mij. Van dochter hoor ik wel iets van wat ze gedaan hebben en dat klinkt goed. Op dag 1 had juf al met haar gezeten om te kijken welke letters ze al kent, was ik wel erg blij mee.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Dat scheelt mijn oudste vloog vorig jaar er doorheen in groep 3 en ik heb nu dus geen idee of hij extra werk nog krijgt.... de leerdoelen voor dit jaar voor rekenen die ze stuurden heeft hij al bijna behaald... en deed hij groten deels vorig jaar al.
Alle reacties Link kopieren
Dochter zit in combinatiegroep 345 (jenaplan) en zit dus bij dezelfde juffen. Ze vertelt nu meer over wat ze doen in de klas, want veel leuke, nieuwe dingen.

Juffen lopen vaak mee naar buiten, dus indien nodig kun je ze even spreken. Juffen bij ons zijn ook bereid voor telefonisch overleg.
Alle reacties Link kopieren
De juffen heb ik nog niet gezien en dus geen idee wie het zijn. Maar dat gaat vast wel goed komen. Aan dochter vraag ik altijd heel specifiek wat ze gedaan hebben. In groep 3 weigerde ze daar eerst antwoord op te geven, totdat ze naar thuisonderwijs overschakelde. Toen leek ze ineens te snappen dat het soms wel handig is als je ouders ongeveer weten wat je doet op school.

Nu weet ik dus dat ze engels hebben gehad (van de leukste juf van de school mama!) en dat dat te simpel was (Mama, ik heb tegen de juf gezegd: 'I already know al the colours.'). Dat ze met rekenen nu niet meer in het werkboek sommen maken, maar de sommen moeten overschrijven. (In een schrift met ruitjes mama! Maar het is nu wel veel meer werk als vorig jaar). Verder zijn ze in de schoolbieb geweest. (Van de juf mocht ik geen dikke boeken kiezen, dus ik heb nu een dun boekje over mummies en een over magneten. Dan ga ik morgen nog wel weer een keer.)

Ze heeft nog geen avi toets gedaan, maar ik hoop voor haar dat ze die snel gaan doen. Misschien dat het dagelijks naar de bieb gaan in combinatie met die uitslag de juf geneest van het geen dikke boeken mogen lezen....
Als het goed is krijgen wij vandaag een mail van de juf met alle info over groep 4.

Toevallig stond ik nog even te kletsen op het schoolplein en kwam ze er even bij staan. Dus mezelf voorgesteld en gelijk een paar vragen gesteld.

Er zijn ook al 10 minuten gesprekken ingepland, dat vind ik wel fijn. Dan kan je in elk geval ook even in de klas kijken en verder allerlei vragen stellen.

De juf is streng, maar heeft veel humor. Hoorde van andere ouders die haar al kennen dat het een hele goede juf is. Daar ben ik blij om, na een groep 3 met 2 bejaarde besjes kan dit een mooi jaar worden.
Alle reacties Link kopieren
Hier heb ik gister besloten de juf te mailen... juf belde vandaag meteen naar aanleiding van de mail dus dat vind ik superpositief. Ze heeft man gesproken. Wij hebben aangegeven dat we denken dat het te makkelijk is en dat zoon op zijn zachtst gezegd erg gemakzuchtig is en daardoor zeker als het makkelijk is echt fouten maakt. Ze gaf aan dat dat wel een hoop verklaarde, in overdracht stond dat hij erg goed in rekenen was maar hij maakte best wel fouten. Dus ze ging kijken hoe ze dat ging doen, hij blijkt ook flink sneller te lezen dan zijn leesmaatje (en dat heeft frustratie blijkbaar want we kregen net bij het avondeten een demo hoe langzaam dat ging).
Hier voorlopig nog geen plannen dat er iemand de school in mag dus geen idee hoe dat gaat lopen. Zag wel dat ze Cito’s af gingen nemen in de nieuwsbrief van de school die anders eind vorig jaar waren afgenomen (hopelijk gaat hij dat niet afraffelen en gewoon domme fouten maken)
Zoon moest vandaag thuisblijven ivm neusverkoudheid.
Hier vertelt hij nu juist meer dan hij in groep 1, 2 en 3 deed. En ook met meer enthousiasme dus ik denk dat hij wel op zijn plek zit. Zowel wat betreft de kinderen in zijn groep (aansluiting heeft), klik met leerkracht, de combinatie met groep 5 erbij. Het is ook wat gevarieerder dan in groep 3 waar de focus (begrijpelijk!) op het leren lezen lag. En die afwisseling in vakken, ook het werken met Nieuwsbegrip, het kijken van het journaal etc. (we kijken nu thuis 's avonds ook het jeugdjournaal) daar bloeit hij helemaal van op.

Thuis hebben we vandaag geschilderd, de jongste (die op vrijdag vrij is) vond het heel fijn dat zijn broer nu ook thuis was. Oudste heeft de tafel van 3 geleerd en op Junior Einstein aan taal gewerkt. En we hebben wat boeken over de evolutieleer aangeschaft als tegenhanger van het scheppingsverhaal dat ze op school momenteel "leren". Krijg hem wel goed uitgelegd waarom het handig is iets van de bijbelse verhalen af te weten en ook waarom mensen het vroeger als waarheid zagen.
Alle reacties Link kopieren
hoi, even een vraag voor degenen met een kind in de plusklas. Wanneer begon dat bij jullie op school in groep 3?
Onze juf ziet wel dat onze zoon meer uitdaging nodig heeft, maar wil hem liever in de klas houden, zodat hij daar geen lesstof mist. Wij denken zelf dat hij veel baat zou hebben bij de plusklas, van IB mag hij daar ook heen. Maar ze zijn er nu nog niet mee begonnen en ik vroeg mij af hoe dat op andere scholen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is dit de 2e schoolweek, schooljaar is net begonnen.
Alle reacties Link kopieren
Plusklas is bij ons vorig jaar niet geweest (dochter vorig jaar groep 3) ivm te weinig personeel en zou net weer gestart worden toen scholen sloten. Hopelijk dit jaar wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Plusklas is bij ons vorig jaar niet geweest (dochter vorig jaar groep 3) ivm te weinig personeel en zou net weer gestart worden toen scholen sloten. Hopelijk dit jaar wel weer.
Hier is de plusklas nog niet gestart (4e lesweek). Het is wel de bedoeling dat het weer wordt opgestart, maar ze hebben wat moeite met de personele bezetting begreep ik.

Zoon hoopt dat het snel weer wordt opgestart, want hij vindt het werk op school nogal saai. Ik begreep dat hij voor rekenen een plusboek heeft, maar dat was ook niet moeilijk volgens zoon (geen flauw idee of dat inderdaad zo is).
Alle reacties Link kopieren
Plusklas is bij ons vanaf halverwege groep 4. Oudste zit daar in en vind dat erg leuk. Maar werk aanpassen kan in elk jaar.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Onze school heeft geen plusklassen. Wel krijgen alle kinderen die dat nodig hebben extra uitdaging in de klas. Van groep 3 weet ik nog dat de methodes in de eerste periode geen splitsingen op niveau gaven. Daarna waren er in de methodes op onze school voor lezen 3 niveau's, volgens mij een met een eindejaarsdoel van leesniveau M3, een met leesdoel E3/M4 en een met als doel E4 of verder. Kan zijn dat die verdeling iets anders zit. Bij rekenen kwam er ook een splitsing in 2 niveau's, een weektaak die de kinderen zelf moesten gaan plannen en voor wie daar allemaal nog niet genoeg aan had een pluswerkboek.
Alle reacties Link kopieren
Dank. Ik vind het spannend hoe het schooljaar zal gaan verlopen. Zoon heeft zichzelf leren lezen, zit nu op nivo E4 of M5. Hij rekent ook al op ca 2 leerjaren hoger. Sociaal-emotioneel zit hij goed op de groep en qua schrijven (en automatiseren) heeft hij ook nog genoeg te halen in groep 3.
Hij is tot nu toe een beetje dubbel over school. Hij vindt het wel gezellig en speelt graag, maar wordt nog niet echt uitgedaagd. Dus ik hoop heel erg op die beloofde plusklas...
Alle reacties Link kopieren
Dank. Ik vind het spannend hoe het schooljaar zal gaan verlopen. Zoon heeft zichzelf leren lezen, zit nu op nivo E4 of M5. Hij rekent ook al op ca 2 leerjaren hoger. Sociaal-emotioneel zit hij goed op de groep en qua schrijven (en automatiseren) heeft hij ook nog genoeg te halen in groep 3.
Hij is tot nu toe een beetje dubbel over school. Hij vindt het wel gezellig en speelt graag, maar wordt nog niet echt uitgedaagd. Dus ik hoop heel erg op die beloofde plusklas...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven