Middenbouw-topic schooljaar 2020-2021

02-07-2020 16:09 119 berichten
Voor iedereen die in schooljaar 2020-2021 wil meeschrijven of -lezen over zijn/haar kind in groep (3), 4 en 5!

Maar allereerst: (alvast) een fijne vakantie!
starfish0704 schreef:
15-09-2020 14:22
Dit is dus exact zoals ik het zelf ook doe! In mijn hoofd zit het dus blijkbaar niet opgeslagen als 7x9=63, maar als 7x9=70-7. En weet je, ik denk dat het als je een goede rekenaar bent weinig uitmaakt.
Deels. Het kan vooral lastig zijn als je niet snel ziet dat 63 zowel deelbaar is door 7 als door 9.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon kwam gisteren helemaal blij thuis. Hij had meer gedaan met de werkinstructie van groep 5 van rekenen. Hij moest wachten tot de juf klaar was met de uitleg. De uitleg ging over tafels. Tafels snapt die dus hij is bij de uitleg gaan zitten want dat was leuker dan aan zijn tafel zitten. De juf vond het goed dus de tafel 3 kent hij nu bijna uit zijn hoofd.
Hoe gaat het met alle middenbouw-groepers? Hier gaan de tafels ook prima. Zoon vertelde gisteren dat hij inmiddels ook een "Sprinter" (is een verdiepend werkboek voor als leerlingen klaar zijn met het reguliere rekenwerk) heeft gekregen voor rekenen. Lezen gaat ook goed. Niveau weet ik niet precies, volgens mij wordt er in januari of februari pas weer AVI gemeten. Denken jullie dat ik op basis van bibliotheekboeken een beetje een inschatting kan maken? Hij heeft bijv. Fantastische Meneer Vos, Mees Kees en Waanzinnige Boomhut boeken gelezen. Die staan in de bieb bij B (Mees Kees weet ik niet zeker trouwens, van die anderen heb ik het gezien) dus ik heb tegen zoon gezegd dat hij B-boeken kan uitkiezen. Maar omdat deze vanaf (ongeveer) 9 schijnen te zijn weet ik niet of dat nou eigenlijk te moeilijk is. Zitten die op AVI M6 of zit daar ook nog veel verschil in? Als hij stukjes aan me voorleest maakt hij soms wel nog foutjes. Overigens niet per se met de lastigste woorden, tenzij dat woorden zijn die hij niet kent of anglicismen zijn (of allebei) zoals "occasian".
Maar merk dus dat hij veel liever boeken pakt die een onderwerp/verhaal hebben dat hem aanspreekt. Ik lees hem ook voor uit die boeken, terwijl hij "meeleest" (en hij leest mij soms ook voor). Gewoon doen of overvraag ik hem hier eigenlijk mee?
NYC schreef:
02-10-2020 11:00
Hoe gaat het met alle middenbouw-groepers? Hier gaan de tafels ook prima. Zoon vertelde gisteren dat hij inmiddels ook een "Sprinter" (is een verdiepend werkboek voor als leerlingen klaar zijn met het reguliere rekenwerk) heeft gekregen voor rekenen. Lezen gaat ook goed. Niveau weet ik niet precies, volgens mij wordt er in januari of februari pas weer AVI gemeten. Denken jullie dat ik op basis van bibliotheekboeken een beetje een inschatting kan maken? Hij heeft bijv. Fantastische Meneer Vos, Mees Kees en Waanzinnige Boomhut boeken gelezen. Die staan in de bieb bij B (Mees Kees weet ik niet zeker trouwens, van die anderen heb ik het gezien) dus ik heb tegen zoon gezegd dat hij B-boeken kan uitkiezen. Maar omdat deze vanaf (ongeveer) 9 schijnen te zijn weet ik niet of dat nou eigenlijk te moeilijk is. Zitten die op AVI M6 of zit daar ook nog veel verschil in? Als hij stukjes aan me voorleest maakt hij soms wel nog foutjes. Overigens niet per se met de lastigste woorden, tenzij dat woorden zijn die hij niet kent of anglicismen zijn (of allebei) zoals "occasian".
Maar merk dus dat hij veel liever boeken pakt die een onderwerp/verhaal hebben dat hem aanspreekt. Ik lees hem ook voor uit die boeken, terwijl hij "meeleest" (en hij leest mij soms ook voor). Gewoon doen of overvraag ik hem hier eigenlijk mee?
Interesse is het meest belangrijke, dat bevordert namelijk het leesplezier. Als er dan ook nog woorden inzitten, die een kind (nog) niet kent is het helemaal prima.

Ik moet bekennen dat ik nog nooit iets met AVI niveau's gedaan heb. Ik heb ook nog nooit van school gehoord dat het gemeten werd, dus ik weet niet of het bij ons überhaupt getoetst wordt.
Alle reacties Link kopieren
Hier worden al een poosje alleen maar B boeken gelezen. Mees Kees is hier niet geliefd. Sowieso boeken die over school gaan niet. Woorden uit het engels zijn hier ook nog lastig met lezen, maar ze weet dan wel altijd wat ze betekenen. We hebben ook de afspraak dat ze woorden die ze niet kent komt vragen. Zo hebben we laatst een gesprek over insignes gehad.

Juffen bij ons op school doen niet moeilijk als groep 4-ers b boeken lezen. Zelfs in groep 3 werd al tegen de goede lezers gezegd dat ze als ze dat wilde best Harry Potter mochten lezen. Als ze het leuk vinden en ze lezen het is prima.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon b boeken laten lezen als hij dat zelf wil. Dochter kiest soms ook te moeilijke boeken en die gaan dan terug naar de bieb (hangt ook van haar bui af)

Dochter heeft ook sprinterboek bij rekenen (had ze in groep 3 ook) en zit bij lezen in de 'lopers'. Kinderen met flinke voorsprong.

School beoordeelt alle kinderen individueel en kijkt welke kinderen in aanmerking komen voor plusklas. Daar hebben we als ouders ook een vragenlijst voor ingevuld.
Alle reacties Link kopieren
Dochter mag meedoen in de plusklas. Zou vrijdag eerste keer zijn, ging niet door, want juf plusklas ziek. Vorig jaar ging plusklas niet door vanwege lockdown en beperkte bezetting. Hopelijk na de herfstvakantie gaat het wel door.

We gaan in de herfstvakantie een weekje weg in Nederland. (Stond eigenlijk gepland voor afgelopen mei). Ik hoop dat we dan nog wel activiteiten daar kunnen doen. Zijn wel toe aan vakantie.

Na de vakantie heeft dochter ook spreekbeurt over hobby. Dat vindt ze altijd leuk om te doen.
Hoe is het met alle kids?
Na een rommelig begin vh schooljaar (juf in quarantaine en veel vervangingen) loopt het nu lekker, gaat nog steeds met veel plezier naar school en heeft veel vrienden.

Wij hebben onlangs het grote geheim van Sinterklaas verteld. Er was wat teleurstelling, maar ook wel opluchting dat er wel gewoon kadootjes zijn.

We waren net op tijd met vertellen, want in dezelfde week werd ze op school aangesproken door een klasgenoot. Blij dat wij het zelf hebben kunnen vertellen.

Hebben die van jullie hun verlanglijstje ook al klaar? Staan er nog leuke dingen op?
Alle reacties Link kopieren
Mijn 7jarige geloofd dus nog echt helemaal, ik laat het nog maar even, als hij vragen gaat stellen ga ik wel wat zeggen hoor.
Ik heb dus werkelijk geen idee hoe het gaat, wat ik wel weet dat hij nu met rekenen ander werk heeft, voor lezen inmiddels ook en de boeken mag hij bij groep 5 gaan halen, ik vermoed dus ook dat hij echt wel boven gemiddeld gaat maar hoe goed geen idee.
Zijn jongere zusje gaat nu een iq traject in nog niet helemaal een idee wat ik daarvan kan verwachten maar als dat helpt om rust te krijgen in haar hoofd en duidelijkheid bij de juffen wat ze moeten aanbieden ben ik blij. (En dat ze gewoon naar groep 3 kan ondanks dat ze dan wslk echt een van de jongsten gaat zijn.
Alle reacties Link kopieren
Na een tijdje te hebben meegelezen, zou ik graag ook weer eens wat schrijven ;)

Bij zoon op school doen ze dit jaar al surprises (groep 5). Voor zoon bestaat het naast elkaar. Toen hij vier was maakte hij een gedichtje en een cadeautje voor zijn oom. Legde het bij de voordeur, belde aan, kwam weer naar binnen en zei dat oom 'echt even moest komen kijken bij de voordeur, sint had een pakje voor hem achtergelaten'. Toen oom zei dat sint dat toch wel erg mooi gedaan had, zei zoon glunderend: Dat was ik!!

Zoon gaat met veel plezier naar school, bijna elke dag een speeldate dus hij heeft het heel gezellig. Hij heeft ook wel heel veel geluk met zijn klas, want eigenlijk zijn alle kinderen gewoon leuk. Ze gunnen elkaar wat en zijn voor de rest heel verschillend.

Aanstaande vrijdag krijgt hij trouwens zijn eerste schaakles op school. Twee vaders zijn fanatiek met schaken en zijn een schaakklasje begonnen. Ik ben heel benieuwd wat hij daarvan vindt.

Zijn er op andere scholen ook nog buitenschoolse activiteiten of is dit helemaal stopgezet? Laatst waren er nog allerlei soorten dansworkshops (zes lessen) Ik had zoon opgegeven voor hiphop, maar daar was hij niet voor ingeloot
Alle reacties Link kopieren
Hier nog geen verlanglijstje, maar hij wil qua grote dingen graag Gravitrax en kleinere dingen vooral boeken. En een Beyblade zodat hij met een vriendje kan 'bettelen' ;)
Ceester, bij ons was er al niet zoveel van dat soort activiteiten maar inderdaad is alles nu verder ook afgelast.

Pimpelmees, Groep 4 is echt een tussenjaar qua geloof, een aantal kids weten het en een aantal niet.

Volgend jaar in groep 5 is het inderdaad ook surprises maken, dit jaar laatste jaar zonder.

Wel grappig, ze had een lijstje gemaakt maar toen het geheim bekend werd kwam er een nieuw lijstje; "die andere dingen krijg ik toch niet van jullie"
Duidelijk dat ze nog gelovig was. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Rubble schreef:
05-11-2020 13:27
Ceester, bij ons was er al niet zoveel van dat soort activiteiten maar inderdaad is alles nu verder ook afgelast.

Pimpelmees, Groep 4 is echt een tussenjaar qua geloof, een aantal kids weten het en een aantal niet.

Volgend jaar in groep 5 is het inderdaad ook surprises maken, dit jaar laatste jaar zonder.

Wel grappig, ze had een lijstje gemaakt maar toen het geheim bekend werd kwam er een nieuw lijstje; "die andere dingen krijg ik toch niet van jullie"
Duidelijk dat ze nog gelovig was. :proud:
Hier kregen ze van Sinterklaas wel dingen die ze van ons echt niet zouden krijgen ;-) (denken ze)
Dochter 4 is ook nog jarig en die denkt dat een verlanglijstje hetzelfde is als alles wat ik erop zet krijg ik.... daar ben ik dus verwachtingen even aan het bijstellen
Alle reacties Link kopieren
Dochter gelooft nog in Sint. Vriend vermoedt dat ze het wel weet/vermoed. Verlanglijst is lang, wel heel thematisch: lego friends, pokemon, lego dots, bedje voor pop en nintendo switch. Die laatste vind ik te duur. Ook wil ze een spacescooter, maar die krijgt ze van opa en oma voor kerst (weet ze nog niet).

Sommige buitenschoolse dingen gaan door en andere niet. Kunstlessen gaan door, kinderdisco niet. Gelukkig wel sportclub. Competitie ligt stil, maar daarvoor in de plaats clinic van selectiespelers en onderlinge wedstrijdjes. Muziekschool is nu weer dicht, dus lessen weer naar online.

Plusklas is voor de herfstvakantie gestart en gaat door. Dochter gaat er met plezier naartoe.

Wij wonen in regio Rijnmond, maar school is net in andere veiligheidsregio. Op school wel eerste besmettingen.
Grappig, hier zit ze vol spanning op het Sinterklaasjournaal te wachten.
Gaat hij wel of niet komen ivm Corona en van de week kwam in eens de opmerking: Sinterklaas bestaat toch niet?
Op mijn vraag wat denk jij heeft ze niet gereageerd maar ging verder waar ze mee bezig was. Er is dus toch wel wat twijfel aanwezig.
Verlanglijstje is al af en "opgestuurd" (en de cadeaus zijn allemaal al binnen).

Verjaardag zit weer een paar weken later dus kan altijd nog doorschuiven :-D

Verder lijkt het goed te gaan op school. Ze vindt het leuk en heeft het nog steeds erg naar haar zin.
Ergens aan het eind van deze maand komt er een tussenrapport. Ben erg benieuwd of we daar iets wijzer van worden.
Het gesprek wat we in september hebben gehad met de juf heeft mij namelijk met meer vragen opgezadeld dan antwoorden.
Hoe gaat het met iedereen? En hoe bevalt de tweede thuisscholingsperiode?
Hier alles wel ok, tot lezen krijg ik hem helaas maar met moeite aangespoord en begrijpend lezen gaat matig. Rekenen gaat foutloos. Spelling wisselt. Vandaag een vreemde opdracht vond ik. Woorden waarbij je een "u" hoort maar die je niet opschrijft. Voorbeelden die gegeven worden: film, melk, dorp. Maar die spreek je toch (als je het correct uitspreekt) doorgaans als uit zoals het er staat? Ik moest nu mijn zoon gaan zeggen: "sommige mensen zeggen fillum of melluk". :-? En het is gewoon een opdracht in zijn werkboek... Dit vindt zoon hier dus enorm moeilijk. Want waarom moet je "kort" niet doorstrepen, maar balk wel? Hoewel ik veel taliger ben aangelegd dan hij snap ik hierin echt goed zijn verwarring.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
12-01-2021 14:39
Hoe gaat het met iedereen? En hoe bevalt de tweede thuisscholingsperiode?
Hier alles wel ok, tot lezen krijg ik hem helaas maar met moeite aangespoord en begrijpend lezen gaat matig. Rekenen gaat foutloos. Spelling wisselt. Vandaag een vreemde opdracht vond ik. Woorden waarbij je een "u" hoort maar die je niet opschrijft. Voorbeelden die gegeven worden: film, melk, dorp. Maar die spreek je toch (als je het correct uitspreekt) doorgaans als uit zoals het er staat? Ik moest nu mijn zoon gaan zeggen: "sommige mensen zeggen fillum of melluk". :-? En het is gewoon een opdracht in zijn werkboek... Dit vindt zoon hier dus enorm moeilijk. Want waarom moet je "kort" niet doorstrepen, maar balk wel? Hoewel ik veel taliger ben aangelegd dan hij snap ik hierin echt goed zijn verwarring.
Hier hadden we ook woorden waar je een u hoort maar niet schrijft. Maar die waren gelukkig wel een stukje logischer (beslag etc).
Verder gaat t hier goed. De eerste dagen waren moeizaam, maar nu werkt dochter op heel snel tempo haar berg werk door. Ze mag het begrijpend lezen gaan vervangen door een moeilijkere opdracht begrijpend lezen. Technisch lezen las ze in september op m7 en heeft daarom dus ook een moeilijker boekje.
Redactiesommen gaat ze nu ook op e4 maken ipv m4 (zou toch nu ook zo’n beetje logisch zijn om die overgang te gaan maken). Met rekenen loopt ze niet veel voor, maar het werk is nu net wat te makkelijk.

Schrijfopdrachten enzo gaan heel langzaam. Dat wil dochter echt niet maken. En dan heeft ze nu net als extra werk (als ze dat wil) een grote schrijfopdracht.

De juf reageert gelukkig snel en denkt mee.
Alle reacties Link kopieren
Partner is nu thuis (zzp werk ligt stil). Dat scheelt in dat er meer aandacht voor dochter is. Samen werken we aan onzekerheid / geen foutjes willen maken. Iedere dag is er digitaal contact met juf en andere kinderen van groep 4 uit de klas. Ook plusklas is 1x per week online.

Het gaat dus nog langer duren. Cognitief gaat dat wel goed, maar ze mist vriendjes en samen spelen en sporttrainingen zijn er ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het wel aardig. Helaas weinig online momenten, twee keer in de week 25 minuten, met een klein groepje (beide keren hetzelfde). En dan nog een keer een half uurtje met ongeveer datzelfde groepje met de plusjuf. Verder alles zelfstandig doen (dus met mij).
Schrijven wordt steeds slordiger - hij kan het wel, maar neemt de tijd niet en neemt van mij geen kritiek/tips aan. Rekenen gaat helemaal goed, ook pluswerk en puzzels etc. Taal/spelling gaat prima.
Lezen lukt hier ook niet zo - hij leest het minimale dat moet voor school (15 minuten per dag staat er op het rooster) maar weigert daarbuiten te lezen. Ook de Donald Duck wordt voornamelijk visueel geconsumeerd. Helaas. Terwijl hij regelmatig refereert aan een klasgenoot die AVI-uit is (en waarvan ik dan steeds roep dat dat komt omdat die klasgenoot Heel Veel Boeken leest), wat hij ook wel zou willen, AVI uit. Maar kennelijk wil hij dat zonder moeite ;-D
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
12-01-2021 22:14
Hier gaat het wel aardig. Helaas weinig online momenten, twee keer in de week 25 minuten, met een klein groepje (beide keren hetzelfde). En dan nog een keer een half uurtje met ongeveer datzelfde groepje met de plusjuf. Verder alles zelfstandig doen (dus met mij).
Schrijven wordt steeds slordiger - hij kan het wel, maar neemt de tijd niet en neemt van mij geen kritiek/tips aan. Rekenen gaat helemaal goed, ook pluswerk en puzzels etc. Taal/spelling gaat prima.
Lezen lukt hier ook niet zo - hij leest het minimale dat moet voor school (15 minuten per dag staat er op het rooster) maar weigert daarbuiten te lezen. Ook de Donald Duck wordt voornamelijk visueel geconsumeerd. Helaas. Terwijl hij regelmatig refereert aan een klasgenoot die AVI-uit is (en waarvan ik dan steeds roep dat dat komt omdat die klasgenoot Heel Veel Boeken leest), wat hij ook wel zou willen, AVI uit. Maar kennelijk wil hij dat zonder moeite ;-D
Grappig dat je dit zegt, wij vinden het juist teveel online momenten. Gisteren was er geen online moment ivm interne verhuizing van de groep 8 en dat beviel mijn zoon (en man) uitstekend. Om twaalf uur klaar, inclusief wat extra rekenen. Meestal hebben wij per dag drie (!!!) jufmomenten. Twee in de ochtend voor instructie en 1 in de middag om de dag af te sluiten, iets leuks te doen als klas. Die laatste is facultatief maar soms wel leuk. De instructie is echt verlammend saai en heel langdradig. Gelukkig heeft zoon twee juffen en is er 1 juf die het wat leuker brengt... Zoon wil eigenlijk de juf op mute zetten en gewoon zelf werken, maar dat mag niet van ons.

Lezen gaat erg goed (zoals te verwachten was, hij vindt allerlei soorten lezen geweldig, nieuwsbegrip, technisch, begrijpend, in zijn eigen boek.... Rekenen gaat okay. Hij kan het prima, maar het is nogal veel. Schrijven gaat steeds beter en spelling gaat niet meer heel erg slecht, maar nu gewoon slecht ;) Hij krijgt de regels van lange en korte klank maar niet onder de knie. Als hij dat goed gaat doen, is hij tachtig procent van zijn fouten kwijt ;) Hij werkt twee keer per week samen met een vriend, die heel goed scoort op alle vakken. llerlei pluswerk en zo heeft... wat hij nog niet doorheeft, is dat als hij zijn aandacht erbij houdt, hij (bijna) net zo goed zou kunnen scoren.... Maar goed, hij ziet nog wat klasgenootjes/vriendjes en vanavond mag hij weer naar zijn sport! Zijn leven is wat rustiger, maar hij lijdt absoluut niet onder de lockdown. Wij praten er ook niet over thuis...hij maakt zich gelukkig ook geen zorgen ofzo...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind thuisschool vreselijk.... zoon loopt met rekenen enorm voor en moet meedoen met de rest van de klas die het moeilijk vind. Het schoolwerk is dus strijd.... een uur bezig met rekenen terwijl als hij de sommen niet zou hoeven schrijven hij mij in 1 minuut alle antwoorden kan geven. Nu met de juf besproken dat we de helft van het werk schrappen, dat gaat iets beter. Maar ik zie dat hij slordig werkt niet zijn best doet en naar mijn idee steeds meer gaat onder presteren. Ik vind dat echt heel lastig want ik heb dat idee al langere tijd maar nu zie ik het, hij zit ook echt niet lekker in zijn vel maar ik weet niet wat ik er aan moet doen, heb nu met een vriendje afgesproken morgen kijken hoe dat gaat maar dat wilde hij eigenlijk ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik was dit topic even kwijt geraakt tussen werken en schoolopdrachten door. Hier hebben ze in de tweede week het online lesgegeven opgeschaald. Ze moeten nu van 8:30 tot ongeveer 10:00 uur online zijn. Ze zijn gewoon doorgegaan met de stof, dus niet meer eindeloze herhalingen dan normaal.

Dochter heeft zelf onderhandelt met de juf dat ze bepaalde dingen niet meer hoeft te doen. Zei vindt zelf dat ze die nooit meer hoeft te doen, maar dat zullen we dan volgende week nog wel eens zien. Ze heeft voor zowel rekenen als taal pluswerk, werkt enorm hard en is vaak al vroeg klaar. Pluswerkboek rekenen doet ze enorm graag en ze hoeft nu alleen de 3sterren opgaven en pluswerkboek te doen. De 2 sterren opdrachten slaan we over. Het pluswerk van taal vindt ze echt vreselijk om te doen én eerlijk gezegd snap ik dat wel.

We doen niet alle extra opdrachten die de juffen verzinnen, want ik heb echt geen tijd om tussendoor ook nog eens een ijsberg of een lavalamp te knutselen.

Dochter is blij om weer terug naar school te gaan. Ze mist het dagelijkse live contact met haar vriendinnen enorm.
Keurig rapport over het eerste semester gehad hier voor de oudste! :cheer2: Alleen het leesniveau is vanwege de corona-lockdown nog niet getest en dat wordt een andere keer gedaan. Ik heb ook geen idee waar hij precies zou zitten en of hij vooruit is gegaan, gelijk gebleven of iets gezakt. Zoals ik al eerder schreef leest hij helaas niet meer zo graag. Donald Duckjes wel en dat blijf ik ook stimuleren maar zou ook zo goed zijn als hij een lekker leesboek zou pakken. Ik hou zelf zo van lezen!

Tegelijk met het rapport kwam hij thuis met een nieuw cijfer voor een dictee. Gezicht stond op onweer. Hij had een héél erg slecht cijfer. Ik mocht pas thuis in zijn tas kijken. Ik dacht al: zijn eerste onvoldoende, dat hoort er ook bij! Maar hij had gewoon een 7. :facepalm: Maar boos dat hij was en nou zou hij nooit meer zulke mooie cijfers op zijn rapport hebben etc. En alles onder de 8 vindt hij te laag...
Ik kon hem niet uitleggen dat een 7 ook echt een mooi cijfer is en dat hij van zijn fouten kan leren. Dat hij daarvoor op school zit. Hij bleef heel erg teleurgesteld hierover.

De fout die hij maakt (toevallig kwam dit van de week nog aan de orde in een ander topic): de d/t regel van een zelfstandig naamwoord toepassen op werkwoorden. Ik heb hem deze fout al vaker zien maken maar ik heb niet goed in beeld op welke manier deze regels worden uitgelegd. Woord langer maken (tand wordt tanden, bot wordt botten) die kent hij wél, maar stam + t zei hem niets. Dus lastig voor mij om daar op in te haken want wellicht strooi ik dan met termen die niet meer gebruikt worden of loop ik op zaken vooruit die nog (anders) uitgelegd moeten worden.

Voor nu (hier): vakantie! :yes:
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
12-02-2021 16:24

De fout die hij maakt (toevallig kwam dit van de week nog aan de orde in een ander topic): de d/t regel van een zelfstandig naamwoord toepassen op werkwoorden. Ik heb hem deze fout al vaker zien maken maar ik heb niet goed in beeld op welke manier deze regels worden uitgelegd. Woord langer maken (tand wordt tanden, bot wordt botten) die kent hij wél, maar stam + t zei hem niets. Dus lastig voor mij om daar op in te haken want wellicht strooi ik dan met termen die niet meer gebruikt worden of loop ik op zaken vooruit die nog (anders) uitgelegd moeten worden.
Dit was mij ook al opgevallen bij mijn dochter. Voor er nadruk op die regel werd gelegd deed ze het vanzelf goed. Ik heb uitgelegd dat bij werkwoorden (dingen die je doet) het meestal gewoon een t op het einde is. En de tip "als het er gek uitziet is het waarschijnlijk niet goed". Ze leest erg veel en heeft dus als ze terug leest meestal wel door welke fout ze maakt.

Vorige week hebben ze hier cito's gedaan. We hebben nog geen uitslagen op papier gekregen, maar ik sprak de juf op het plein en die vertelde me al dat ze op begrijpend lezen erg hoog gescoord had. Deze week kreeg ze direct extra werk daarvoor met nog een aantal kinderen uit de klas. Volgens een van die anderen zou het zelfs groep 6 werk zijn. Nu weet ik niet of dat waar is, maar ze heeft wel AVI E7 gehaald en is dus nadat vorig jaar net voor de lockdown voor het laatst avi getest is van E4 naar E7 gegaan. Een enorme sprong en ze is nog verder voor gaan lopen als dat ze dus al deed op dit gebied. Het maakt wel dat we erg nieuwsgierig zijn naar de rest van de testuitslagen. Hebben jullie daar al iets van gezien?
Wij krijgen de Citouitslagen altijd bij het rapport. Maar ik heb nog niets over Cito's gehoord (dat zegt niet alles), dus geen idee wanneer we wat gaan horen (heel vaak hoor ik het ook niet en dan vergeet ik er weer naar te vragen).

Jongste heeft het al een tijd niet meer zo naar zijn zin op school. Ik vind het erg jammer, want hij ging altijd met plezier. Er kunnen een aantal redenen zijn en aan een deel is iets te doen. Ik hoop dat het gaat helpen, thuis doet hij ook vrij moeilijk en is hij heel onrustig.

Gelukkig nu bijna weekeinde!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven