Middle child syndrom

08-07-2009 14:48 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het Middelste Kind Syndroom wil zeggen, dat, als er drie kinderen zijn, de middelste vaak het minst aandacht krijgt. Ouders hebben dat vaak niet in de gaten. Het middelste kind valt tussen wal en schip. De oudste, dus eerste kind stond natuurlijk nummer 1 en blijft die positie ook behouden. Dit kind blijft een dominante rol spelen of eist die rol op. Het laatste kind, dus de jongste, krijgt ook extra aandacht. Het middelste kind merkt dat en voelt dat aan als er niet echt bij te horen. Dit gaat bij zo'n kind een eigen leven leiden

Zit er een kern van waarheid in? Wie heeft er drie kinderen of komt uit een gezin met drie kinderen?

En klopt het dat je bij drie kinderen een stuk meer moet communiceren onderling als ouders, staat er meer druk op je relatie?
Hihi ik vind het wel een grappig onderwerp Mijn broertje kwam laatst met een stukje uit de krant waarin stond dat de jongste kinderen vaak vrijer waren en creatiever en nog een paar dingetjes. De oudste kinderen kwamen er maar bekaaid vanaf in dat artikel. Maar nu heb ik net in de link gelezen dat ik een betere baan zou moeten krijgen hehe zal het hem eens opsturen

Wat betreft het middelste kind syndroom, mijn zusje, de middelste, heeft het er wel eens over. Dat ze vind dat ze anders was, dat ze er een beetje tussen viel. Ik vind ook dat onze ouders ons anders benaderden maar dat deden ze ook bij ons broertje. We zijn drie verschillende kinderen en werden op met kleine verschillen opgevoed. Ik vind bijvoorbeeld dat mijn zusje altijd veeeeel meer voor elkaar kreeg dan ik. En zij vind dat mijn ouders meer van mij accepteren dan van haar. Tja wie zal het zeggen. Ze heeft in ieder geval om deze reden geen zin in 3 kinderen Voor de rest is ze niet getraumatiseerd of iets dergelijks. En we kunnen ook goed met elkaar omgaan.
als middelste kind een reactie; het feit dat ik middelste ben is voor mij ook een reden dat ik geen 3 kinderen zou willen. ben nu in verwachting van de 1e; zou op een mooie dag heel graag een 2e willen, maar dus geen 3e. Mijn zus (oudste) was heel veeleisend qua aandacht (op negatieve manier); mijn broer (jongste) trok op zijn manier (enige jongen) heel erg de aandacht en het was vaak van 'de meisjes' of 'de kleintjes' waarbij ik dus altijd werd 'meegenomen' met ofwel m'n zus ofwel m'n broer. Ik ben ook echt nog steeds de 'mediator' in het gezin en heel erg gericht op dat ik maar niet (negatief) opval als de andere 2 erg aanwezig zijn. Tja, dezelfde ouders, maar plek in het gezin speelt wel degelijk een rol in mijn optiek.

Heb er heus niets aan overgehouden, behalve dan dat ik dus zelf écht geen 3 kinderen zou willen (uit eigen keus; stel dat ik bij een volgende zwangerschap een tweeling zou krijgen is het natuurlijk een heel ander verhaal)
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven