Mijn kind weigert te gaan slapen.

19-01-2021 22:05 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
En ik ben inmiddels de wanhoop aardig nabij.

Hij blijft uit bed komen. Wil niet slapen. Hij is 6.

Heeft lekker gedoucht, heb hem ingesmeerd met lavendel olie. Verhaaltje gelezen.


Ik geloof niet dat hij niet moe is. We stond vanmorgen om 7 uur naast ons bed. Hij is de hele dag naar school en de bso geweest. Volop buiten gespeeld en uitgedaagd.

Hij zegt dat hij bang is voor weerwolven. Uitgelegd dat die niet bestaan en dat mensen soms enge dingen bedenken omdat ze het spannend vinden om spannende verhalen te lezen.

Al het speelgoed laatst al uit zn slaapkamer gehaald.
In de avond geen tv meer.
Extra uitgebreid de dag doorspreken en knuffelen.
Hem dingen ontnemen...
Niks lijkt te werken. Het is 10 uur en ik hoor hem weer uit z’n bed komen.

Voel me ook met vlagen echt een waardeloze moeder. Dat ik mijn kind niet optijd in slaap krijg.
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
20-01-2021 06:16
Dit moet je juist niet doen, dan erken je dat monsters dus echt zijn.
Heeft bij mijn kinderen anders uitermate goed geholpen. En is niet zo dat toen ze ouder waren ze me nagedragen hebben dat ik ze voorgelogen heb. Op een bepaalde leeftijd snappen ze echt wel wat bestaat en wat niet bestaat
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter had dit ook altijd, was heel moe maar te druk ik haar hoofd en piekeren/angsten enzo. Waardoor ze ‘s ochtends al moe op stond. Ik heb op den duur (na heel veel andere dingen geprobeerd te hebben) van die melatonine tabletjes voor kinderen gekocht. Dat is het enige wat hier helpt. Maar mss kun je eerst iets natuurlijks proberen? Slaapmeditatie helpt soms ook bij haar trouwens (gewoon op YouTube te vinden, is er ook specifiek voor kinderen).
Alle reacties Link kopieren
Allereerst hartelijk bedankt voor alle goede tips.

Oke net een goed gesprek gehad. Die weerwolven blijven een dingetje.

Ik heb hem verteld dat mij ter oren is gekomen dat er monsterspray bestaat. En als we die bij de voordeur spuiten dat er dan geen monsters binnen kunnen komen.

Dus zoon vroeg direct, oh bestaan monsters / weerwolven dan wel? Ik zei, nou in mijn beleving niet, maar we kunnen het zekere voor het onzekere nemen als je dat wil. Dat vond hij een heeel goed idee.

En hij wilde graag een verhaaltje kunnen luister op de koptelefoon. Dan zou hij wel rustig in bed blijven liggen. Maar dan wilde hij niet dat hij na 10 minuten al stopte, maar liever wat langer.

We gaan het in elk geval proberen. 🤞🏻
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
19-01-2021 23:37
Als je bloedchagerijnig wordt als je kind langer opblijft, dan hoop ik maar dat je kind altijd om 19 uur naar bed blijft gaan..
Dit vind ik ook zo'n bijzondere opmerking. Ik plaatste de term bloedchagrijnig. Nou, dat komt wel een beetje doordat ik zelf ook vanaf maart thuis zit en hier 24/24 werk met gezin combineer. Als ik tot 23 uur 's avonds in dienst moet staan van mijn oudste zoon die niet wil slapen en mij ook niet laat rusten, dan word ik daar wel chagrijnig van ja.
Om dat '19 uur' moet ik wel een beetje lachen. Mijn kinderen zijn nog nooit om 19 uur naar bed gegaan. Alleen als ze ziek zijn.. en dan nog niet eens.
Wat is dat toch, aan de ene kant mag je niet chagrijnig worden als je geen minuut voor jezelf hebt op een dag en aan de andere kant komen er opmerkingen 'of boos worden uit de mode is'. Het lijkt wel of we alleen kritiek op elkaar kunnen leveren. Een beetje empathie, ho maar.
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
20-01-2021 16:29
Allereerst hartelijk bedankt voor alle goede tips.

Oke net een goed gesprek gehad. Die weerwolven blijven een dingetje.

Ik heb hem verteld dat mij ter oren is gekomen dat er monsterspray bestaat. En als we die bij de voordeur spuiten dat er dan geen monsters binnen kunnen komen.

Dus zoon vroeg direct, oh bestaan monsters / weerwolven dan wel? Ik zei, nou in mijn beleving niet, maar we kunnen het zekere voor het onzekere nemen als je dat wil. Dat vond hij een heeel goed idee.

En hij wilde graag een verhaaltje kunnen luister op de koptelefoon. Dan zou hij wel rustig in bed blijven liggen. Maar dan wilde hij niet dat hij na 10 minuten al stopte, maar liever wat langer.

We gaan het in elk geval proberen. 🤞🏻
Ben benieuwd of het werkt.
Alle reacties Link kopieren
Heb even meegelezen en ben benieuwd of hij inmiddels al slaapt☺️
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
20-01-2021 16:29
Allereerst hartelijk bedankt voor alle goede tips.

Oke net een goed gesprek gehad. Die weerwolven blijven een dingetje.

Ik heb hem verteld dat mij ter oren is gekomen dat er monsterspray bestaat. En als we die bij de voordeur spuiten dat er dan geen monsters binnen kunnen komen.

Dus zoon vroeg direct, oh bestaan monsters / weerwolven dan wel? Ik zei, nou in mijn beleving niet, maar we kunnen het zekere voor het onzekere nemen als je dat wil. Dat vond hij een heeel goed idee.

En hij wilde graag een verhaaltje kunnen luister op de koptelefoon. Dan zou hij wel rustig in bed blijven liggen. Maar dan wilde hij niet dat hij na 10 minuten al stopte, maar liever wat langer.

We gaan het in elk geval proberen. 🤞🏻
Klinkt goed Trien! Hoop dat het hem (en dus jou) helpt :)
Alle reacties Link kopieren
LieveMona schreef:
20-01-2021 18:01
Dit vind ik ook zo'n bijzondere opmerking. Ik plaatste de term bloedchagrijnig. Nou, dat komt wel een beetje doordat ik zelf ook vanaf maart thuis zit en hier 24/24 werk met gezin combineer. Als ik tot 23 uur 's avonds in dienst moet staan van mijn oudste zoon die niet wil slapen en mij ook niet laat rusten, dan word ik daar wel chagrijnig van ja.
Om dat '19 uur' moet ik wel een beetje lachen. Mijn kinderen zijn nog nooit om 19 uur naar bed gegaan. Alleen als ze ziek zijn.. en dan nog niet eens.
Wat is dat toch, aan de ene kant mag je niet chagrijnig worden als je geen minuut voor jezelf hebt op een dag en aan de andere kant komen er opmerkingen 'of boos worden uit de mode is'. Het lijkt wel of we alleen kritiek op elkaar kunnen leveren. Een beetje empathie, ho maar.
Toen mijn kinderen klein waren kon je mij ook niet chagrijniger krijgen, als ze steeds weer riepen of naar beneden kwamen. Ik was er klaar mee aan het eind van de dag.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat hij wat ziet in de monsterspray :heart:

Mijn oudste zoon, net 6, heeft er ook bij fases een beetje last van.
Bij hem helpt het juist wel om hem kleine speeltjes mee te nemen in bed.
Hij valt er dan al frutselend mee in slaap, hij noemt het zelf zijn oppassers.
Ik heb het idee dat hij doordat hij zich daarop kan richten, hij zich niet helemaal mee laat slepen in zijn eigen (soms nogal spannende) fantasie en gedachten.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
20-01-2021 22:09
Klinkt goed Trien! Hoop dat het hem (en dus jou) helpt :)
Het heeft even tijd nodig denk ik. Hij zit nog steeds te spelen. Ik ga zelf ook maar naar bed nu. Wie weet gaat hij slapen. Ben er een beetje klaar mee.

In elk geval rest van de week geen tv meer. Want hij was stiekem tv gaan kijken toen ik onder de douche stond. Het wordt er niet gezelliger op.
Alle reacties Link kopieren
Slapen kan je niet afdwingen. Het in bed blijven wel. Niet praten, geen concessies (nooit, niet omdat je het zat bent of voor wat dan ook). Vanaf het moment dat ze in bed liggen blijven ze in bed. Wakker of niet. Ze moeten wel voelen dat je het meent en je moet consequent zijn. Gewoon in bed leggen en zonder wat te zeggen er weer vandoor.

Overdag vaak herhalen wat je s avonds gaat doen en dat ook echt doen.

Als je nu al weet dat je dat niet vol gaat houden dan gewoon niet aan beginnen. Dan gewoon hopen dat het overgaat. Bedenk wat jij echt wil en wat daarvoor nodig is en hou dat vol.
Alle reacties Link kopieren
Hij is naast me komen liggen en in slaap gevallen. Toch wel moe dus.

Leg hem in zn eigen bed en hopelijk slaapt hij lekker door. :)
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
20-01-2021 00:23
( ik ben dan weer niet echt voor wolvenspray, want dan bevestig je dat er wolven zijn)
Als je angst weg kon laten gaan door rationele argumenten waren er niet zo veel volwassen mensen panisch voor huisspinnen, muizen en andere irrationele angsten.

Neem je kind serieus in zijn angst. Je wilt dat andere jouw angst ook serieus nemen.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
19-01-2021 22:09
Hij is 6. Dan is het toch onverantwoord dat hij om 10 uur nog steeds speelt.
Mijn zoon is bijna 9 en slaapt zelden voor 22:30. Ook toen hij 6 was. (Zo lang ik me kan herinneren) Ik herken je wanhoop en heb ook van alles geprobeerd. En tenslotte mij erbij neergelegd. Het lijkt alsof hij wacht tot iedereen in bed ligt (hij is de jongste) voordat hij een serieuze poging doet.

Inmiddels voeren we het beleid: je hoeft niet te slapen, als wij maar geen last van je hebben. Dan kost het ons in ieder geval minder energie. En hij slaapt in het weekend een beetje uit.
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
19-01-2021 22:11
Wij deden de supernannymethode: instoppen en zeggen je gaat nu lekker slapen/blijft in bed liggen. Eerste keer uit bed: “Nee schat, je gaat weer terug naar bed.” Terugleggen en nog een laatste kusje. Alle keren erna dat hij eruit komt: zonder iets te zeggen terugleggen in bed. Dat was dan zeker een keer of tien. Allebei de kinderen bleven na twee zulke avonden gewoon liggen. Het was wel even een investering.
Toen ze zes waren?
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
19-01-2021 22:11
Wij deden de supernannymethode: instoppen en zeggen je gaat nu lekker slapen/blijft in bed liggen. Eerste keer uit bed: “Nee schat, je gaat weer terug naar bed.” Terugleggen en nog een laatste kusje. Alle keren erna dat hij eruit komt: zonder iets te zeggen terugleggen in bed. Dat was dan zeker een keer of tien. Allebei de kinderen bleven na twee zulke avonden gewoon liggen. Het was wel even een investering.
Toen ze zes waren?
stokske schreef:
20-01-2021 06:16
Dit moet je juist niet doen, dan erken je dat monsters dus echt zijn.


Ik leg altijd uit dat ze niet bestaan maar dat als ze het fijn vindt ik ze wel weg wil jagen. En dan vraag ik na het wegjagen nog of het nu goed is. En dan geef ik ook nog wat elfenstof en ik zet een waakknuffel bij de deur.

Als ik alleen maar zou zeggen: "ze bestaan niet", dan worden het hele lange avonden.
Alle reacties Link kopieren
Succes, hoop dat het werkt. Mijn oudste slaapt prima met een luisterboek (maar die heeft geen inslaap probleem) en mijn jongste (van 9) luistert vrolijk het boek uit, maar het helpt tenminste wel tegen het aandacht vragen ‘s avonds.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is kind al te groot hier voor, maar bij ons hielp anti spoken spray ( water in een oud flesje en met stift anti spoken spray) eventueel met een lekker geurtje. Voor het naar bed gaan de kamer sprayen en dan lekker slapen 😀.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind van 20 slaapt nog steeds met het licht aan. Uiteindelijk gaat het om haalbare opties, en niet om de ideale situatie.
Van de strijd en de druk op het slapen wordt daadwerkelijk gaan slapen er niet makkelijker op.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Als iets geprobeerd als een verzwaringsdeken, inbakenen, elastische hoes waar kind onder kan kruipen en extra druk op de huid ervaart. Dit zorgt vaak voor meer rust en beter doorslapen.
Alle reacties Link kopieren
HETISDEWAARHEID schreef:
23-01-2021 20:43
Als iets geprobeerd als een verzwaringsdeken, inbakenen, elastische hoes waar kind onder kan kruipen en extra druk op de huid ervaart. Dit zorgt vaak voor meer rust en beter doorslapen.
Nee nooit geprobeerd. Maar is misschien wel de moeite.

Ik probeer hem nu eerst maar terug te krijgen in een beetje een fatsoenlijk ritme. Het werkt (de laatste dagen) heel goed om hem in mijn bed in slaap te laten vallen. En erna terug te leggen in zn eigen bed.
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
19-01-2021 22:11
Wij deden de supernannymethode: instoppen en zeggen je gaat nu lekker slapen/blijft in bed liggen. Eerste keer uit bed: “Nee schat, je gaat weer terug naar bed.” Terugleggen en nog een laatste kusje. Alle keren erna dat hij eruit komt: zonder iets te zeggen terugleggen in bed. Dat was dan zeker een keer of tien. Allebei de kinderen bleven na twee zulke avonden gewoon liggen. Het was wel even een investering.
Dit doe ik ook bij het middagslaapje van mijn zoontje. Werkt bij ons het beste.
Feefeline schreef:
20-01-2021 22:53
Slapen kan je niet afdwingen. Het in bed blijven wel. Vanaf het moment dat ze in bed liggen blijven ze in bed. Wakker of niet. Ze moeten wel voelen dat je het meent en je moet consequent zijn.
Overdag vaak herhalen wat je s avonds gaat doen en dat ook echt doen.
+1

Zeker als hij 6 is, begrijpt hij het volgende toch wel:
“Je hoeft niet te slapen, maar je blijft wel op je kamer. Ik wil je niet horen of zien.”

En dat blijven herhalen, al dan niet aan het begin van de avond aangevuld met weet ik wat voor wegjaagspray.

Succes. Consequent zijn, blijven is lastig, maar in dezen wel noodzakelijk.
Alle reacties Link kopieren
Pfff. ja ik herken het ook. Mijn zoon van 8 gaat ook zelden op tijd slapen. Ondanks ritueel van boekje lezen, tandenpoetsen etc.
Dat hij dan op zijn kamer nog lang leest of wat tekent, vind ik niet heel erg. Daar bleef het eerst ook wel bij.

MAAR hij trekt nu zijn broertje van 6 erin mee. Hij gaat nu daar mee spelen. Hij blijft er maar naar toe gaan, ook al wil broertje van 6 dit eigenlijk niet. Alleen vindt hij het op een gegeven moment ook wel gezellig maar is er dan ook wel klaar mee.

Boos worden helpt totaal niet. Hij lijkt niet te (willen) begrijpen wat hij dan verkeerd doet als broertje van 6 het toch wil. Ook het dan naar beneden komen steeds. Nu vrijwel elke avond komen ze beiden naar beneden.

Ik hoop dat ze straks als ze weer naar school gaan, dit allemaal weer bijdraait en ze weer moe worden van de zwemles, schoolles etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven