Mijn peuter eet zo weinig

06-04-2010 11:22 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van 2 eet niet zo veel. Hij eet zijn boterham of niet, of maar een beetje. Warm eten meestal helemaal niet en groentes al helemaal nooit. Fruit vind hij wel lekker (appels en bananen). Ik geef hem voor de rest maar heel soms iets tussendoor.

Nou maakte ik me er verder niet zo heel druk om, hij is mijn derde kind en ik doe mijn best, ik heb ook al veel geprobeerd, maar nog niks laat hem meer eten. Maar goed, vanochtend bij het consultatiebureau vonden ze hem veel te licht, 11,7 kilo bij 89 cm. En ze wilden hem over 4 maanden weer terugzien, dus een extra afspraak gemaakt. Het stomme is dat ik van het cb niet eens tips heb gekregen hiervoor. Ik moet trouwens ook terugkomen omdat zijn spraak nog niet zo goed is. Maar ook hiervoor heb ik voor de rest geen tips voor gekregen. Ik lees hem iedere dag minstens 2 keer voor en ik praat veel en in gewone zinnen tegen hem.

Ik baal eigenlijk een beetje, ik weet ook wel dat het een tenger ventje is, maar hij is ontzettend actief, weinig ziek of verkouden en heel vrolijk. Dus ik maakte me niet druk, maar nu voel ik me toch een beetje alsof ik faal zeg maar.

Dus wie weet het: Hoe krijg ik mijn peuter aan het eten(misschien)?
Laten helpen met brood smeren, met koken, eten op een leuke manier aanbieden (kan jij lange slierten slurpen? met spaghetti, vormpjes zoeken met vormpjespasta, een groot bomenbos maken met aardappelpuree als bodem, broccoli als bomen en stukjes vlees als diertjes, lekker soep maken, ) etc.

Ik vind het raar dat ze commentaar op z'n spraak hebben maar verder geen tips geven. komt ie in contact me andere kinderen? Dat ie wel moet praten?
Hoe je je peuter aan het eten krijgt weet ik helaas ook niet. Wel is die van mij inmiddels 8 jaar, grootste van de klas en kletst je de oren van het hoofd in prachtige volzinnen. En met 2 jaar was hij net zoals jij jouw zoontje beschrijft. Het kan nog alle kanten op

Maar ik denk wel dat je de acties van het CB niet zozeer moet zien als dat je zoontje over 4 maanden op gewicht móet zijn en goed (of beter) móet praten. Ik denk eerder dat ze 'm over 4 maanden terug willen zien om beter in te kunnen schatten of het een ontwikkelingsprobleem is, of dat het gewoon bij het ventje hoort. Als er te lang tussen de afspraken zit, is dat lastiger vast te stellen en gaat er wellicht onnodig tijd verloren.

en probeer dat niet druk maken vol te houden. Als je het niet goed deed hadden ze die tips echt wel gegeven.
Iets anders
quote:Lella schreef op 06 april 2010 @ 11:22:

Het stomme is dat ik van het cb niet eens tips heb gekregen hiervoor. Is het cb op de hoogte van de slechte eetgewoontes? want dan begrijp ik niet waarom je zelf niet om tips hebt gevraagd..
Realiseer je wel dat ze je niet terug laten komen 'om te controleren of jij het wel goed doet' maar om zijn gezondheid in de gaten te houden. Ze zeggen dus helemaal niet dat je faalt! (of dat zouden ze in ieder geval niet moeten doen) En dat doe je ook niet. Ieder kind in anders.

Als je graag tips wilt dan zou ik terug bellen om binnenkort een extra afspraak te maken voor tips wat betreft het eten. Is er iets wat hij wel lekker vindt wat je hem vaker zou kunnen geven? Mijn zoontje is gek op crackers met smeerkaas. En lekker veel appels en bananen blijven geven.

Je zou ook een keertje met een dietiste kunnen praten voor tips. Niet dat ik al denk dat hij dieet advies nodig heeft, maar dietisten hebben vaak goede ideeen over welke producten je zou kunnen proberen.

Succes!
Het is zoals het is
Kan me je zorgen heel goed voorstellen hoor en ik vind het raar dat het consultatiebureau je zo laat "zweven". Ben het overigens wel met de vorige reaktie eens dat ze je niet controleren, maar dat ze alleen maar het beste voor hebben met je kindje.

Misschien haalt het volgende je zorgen een beetje weg!

Toen mijn zoon 3 was at hij ook "niks". Althans, ik was in die veronderstelling. Ik kon het heel goed vinden met mijn huisarts en heb hem toen mijn zorgen voorgelegd. Hij adviseerde me om eens op te schrijven wat hij allemaal WEL at, door de dag heen. Dat bleek dus meer te zijn dan ik dacht. Ook het drinken moet je opschrijven (yoghurt, bakje pudding ed). Verder zei hij dat kinderen echt heeeeeel weinig nodig hebben. Veel en veel minder dan de (over het algemeen west-europeesche) ouders het kind aanbieden. Wij denken dat het kind een bepaalde hoeveelheid MOET eten en dat is helemaal niet zo. Een aardappeltje, klein hapje vlees, klein hapje groenten, lekker kommentje pudding toe en het is goed! Vooral niet pushen en geen fratsen uithalen. Hoe relaxter jij eronder bent, hoe beter het zal gaan.

Tenslotte dit: mijn zoon is nu een blakende vent van 18. 1.90 m. lang en niets te mager en niets te dik! Als ik 30 jaar jonger was, zou ik zo verliefd op hem kunnen worden.......(bij wijze van spreke dan he!)
ik zou me er niet te druk om maken, we weten allemaal dat je kinderen niet kan dwingen te eten.

Overigens, bij het laatste bezoekje naar het CB was mijn dochter (2,5 jr) 11 kg en 88cm. Het enige commentaar was dat er een kilotje erbij mocht, maar verder hebben ze echt niet moeilijk gedaan.
Tilalia2: Dat heb ik nog niet geprobeerd en alhoewel ik er niet echt naar uitkijk om dat met met mijn driftkopje te doen is het zeker wel het proberen waard.

Hij komt wel met andere kinderen in aanraking want hij heeft twee zussen en hij staat ingeschreven voor de peuterspeelzaal en speelt veel buiten met andere kinderen van zijn leeftijd.

Babsjuh: Dat geeft de burger weer moed, en eigenlijk weet ik dat ook wel, mijn dochter waren als baby en dreumes nogal dik en dat zijn nu twee slanke dennen (dat was toen ook een punt van zorg voor het cb, ik moest maar wat minder borstvoeding geven) Over zijn praten maak ik me ook het minst zorgen omdat dat de afgelopen tijd echt verbeterd is.

Alleen zijn gewicht: hij is geboren met 9 pond en zijn groeilijn blijft gewoon afbuigen. Dat is natuurlijk ook gewoon niet goed, hij moet wel groeien.

Wat jij schrijft over die extra afspraak klopt ook wel hoor, alleen de arts of wijkverpleegkundige zat me naar mijn idee een beetje misprijzend aan te kijken. En toen kreeg mijn zoon ook nog een driftbui omdat zij zich bemoeide met de blokjestoren bouwen. "Is hij wel vaker zo boos?" Eh ja. En toen probeerde hij haar ook nog een mep te geven toen ze zijn ogen testte. Zucht...
Ik moet nu even dochter uit school halen voor een boterham, ik zal later weer reageren.
Hihihi, sorrie dat is voor jou natuurlijk heel vervelend maar ik zie het zó voor me. Het zou met zijn zoontje ook zo kunnen gaan.

Probeer het maar te relativeren. Misschien hadden ze hun dag niet en keken ze daarom wat raar. Jouw zoon is heus niet de enige die wel eens boos wordt, daar is het toch de leeftijd voor.

Wat je zegt over dat groeien is wel waar, de lijn moet niet af blijven buigen. Als je je echt zorgen maakt kun je naar de huisarts gaan en een verwijzing naar de kinderarts vragen. Wie weet heb je er wat aan.
Het is zoals het is
Kan het zijn dat ie overrompeld wordt door zijn zussen? Mijn zoontje praatte opeens veel beter toen z'n grote zus een weekje uit logeren was

Afbuigende lijnen zijn niet tof. Maar driftbuien kunnen ook een uiting zijn van meer willen dan je kunt, dan is juist samen koken of zelf brood smeren een enorme stap vooruit want dan ben je groot en stoer. Wie weet helpt het...
Mijn dochter was met 91 cm 11,7 kilo. Maar goed, wel een meisje dus. Oh, en met 19 maanden

Tips over je kind laten eten kun je beter bij jezelf zoeken. Als het je derde al is, lijkt me niet dat je iets vreselijk verkeerd doet.

Praten...tja. Ook hier heb je ervaring genoeg lijkt me. Als jij het gevoel hebt dat er iets mis is, dan moet je ermee verder gaan. Als je denkt dat het wel meevalt, dan laten gaan. En als hij een groeispurt krijgt, dan gaat ie vanzelf eten. Hier weet ik bijvoorbeeld precies wanneer ik geld bij elkaar moet houden voor nieuwe kleren. Dan gaat dochter ineens veel meer eten, en een maand-6 weken later is alles te klein.

Een afbuigende lijn is natuurlijk niet zo goed, dus een extra controle in deze is wel goed natuurlijk.
een advies, ga niet lopen dwingen, dat heeft echt een verkeerd effect. Je kindje eet niet veel, maar is gezond en weinig ziek. Hoe is zijn groei? is die altijd op het onderlijntje geweest, of is het pas sinds kort dat hij dus zeg maar sinds de laatste controle te weinig is gegroeid? Als hij altijd al wat kleiner is geweest, dan lijkt het me dat het gewoon bij hem hoort, ieder kind pikt zijn of haar groeilijn. Ineens een dip in de groei zou wel eventueel zorgelijk zijn. jJe zegt dat hij fruit wel heerlijk vind? Wat als je hem dat geeft? Dus in plaats van een boterham een heerlijke fruitsalade en dan over een tijd brood weer eens proberen?

Wat betreft het praten, wat zegt hij allemaal? Ik heb veel kleine kindjes om me heen en voor mijn gevoel is 2 jaar wel zo'n leeftijd waar het ineens snel gaat. Het ene moment is het nog wat losse woordjes en enkele weken later ineens zinnetjes. Gaat hij naar kdv of andere opvang?

Ik zou het wat aankijken. Een extra check is niet erg, maar houd in je achterhoofd dat het je derde kindje is, je weet heus wat je moet doen. Je zou wel eventueel nog even kunnen bellen, dat het leuk is dat ze zaken constateren, maar of ze dan ook tips hebben.
Lees nu dat zijn groei afloopt, dat is wel enigzins zorgelijk. is het echt een afbuiging, of zit er nu wel weer een licht stijgende lijn in.
Afbuigende curve, slecht eten, niet goed praten, misschien meer driftbuien dan gemiddeld. Zijn wel een paar dingen bij elkaar.

Maar je schrijft in je OP dat je het gevoel hebt dat je faalt, ik denk dat je dat los moet laten. Ten eerste denk ik niet dat je faalt, maar eigenlijk gaat het hier ook niet om. Het gaat erom dat het misschien niet zo lekker gaat met je kindje. En ze controleren jou bij het CB niet op goed moederschap, maar ze controleren je kindje. Nu vind ik het altijd lastig, want het CB kijkt wel heel erg naar de korte termijn.

Maar kun je hier opschrijven wat hij allemaal eet en drinkt op een dag?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Mahna, Het is ook stom dat ik niet om tips dan vroeg. maar het ging zo, we hadden het over het eten en hoe dat bij ons ging, dat ik hem alleen na het avondeten als hij niks at dat ik hem dan een boterham zonder beleg gaf omdat hij anders 's nachts wakker wordt. Dat vond zij een goed idee. Daarna moest hij een toren bouwen en dat deed hij niet zoals zij bedoelde en bemoeide zij zich ermee en werd hij dus boos. Toen kwam ze met een pop aan en moest hij de handjes en voetjes van de pop te noemen en zat mijn zoon te schreeuwen om de blokjes (bouw! bouw!) Afijn toen ging ze zijn ogen testen en toen zei ze dat we tussendoor nog een keer terug moesten komen vanwege de spraak en zijn afbuigende groeilijn.

Ik weet niet, maar ik zat er waarschijnlijk een beetje suf te wezen. Echt niks ging goed zeg maar tijdens de afspraak.

Tilalia, die drifbuien heeft hij vooral als iemand zich met hem bemoeit. Zo wordt hij héél boos als ik op de bank ga zitten terwijl hij met zijn autotjes aan het rijden is op de bank. (ook zo fijn als je maar één hoekbank hebt.) Maar ik ga zeker hem laten helpen met eten maken

Youk, ik moest eigenlijk zelf ook lachen toen ik het opschreef. Ik maak me in ieder geval nog niet zoveel zorgen dat ik hiervoor de huisarts op ga zoeken. Hij is gewoon gezond, vrolijk en ondernemend. Dus ik wacht eerst de volgende cb afspraak af.

Mamalelie, ja ik vind die extra afspraak ook goed hoor, ik wil alleen graag dat het dan goed genoeg is zeg maar. Want wat dan als het dan nog niet goed is? Over praten maak ik me ook niet echt druk hoor, dat komt volgens mij wel goed, hij heeft gewoon andere interesses.

gizz, iedere afspraak (op een na geloof ik) is zijn groeilijn afgebogen. En ze zeiden op het cb in het begin ook dat hij naar zijn eigen lijn toe ging. Maar nu zou hij die lijn eigenlijk wel moeten hebben gevonden.

Met het eten wil ik gewoon dat hij meedoet met de rest van het gezin, ik denk dat mijn dochters toch wel in opstand zouden komen als hij iedere keer lekker fruit kreeg. Wat dat betreft is je eerste kind wel makkelijker hoor, toen kon ik nog gewoon haar ritme volgen.

het is wel heel fijn om er even over te kunnen praten, het zat me eventjes best hoog.
Ik kan me voorstellen dat het je hoog zat. Het is toch je kind! Maar soms heb je inderdaad zo'n afspraak dat niets goed gaat, dan lijkt het erger dan het is.

Je klinkt nuchter en oplettend, dus volgens mij komt het wel goed met jullie!
Het is zoals het is
bel anders gewoon nog eens of ze wat tips voor je hebben om het eten te veranderen en om het praten aan te pakken. Het lijkt me dat ze daar toch wel de nodige " oefeningen" voor moeten kunnen geven
Ik heb een oppaskindje gehad dat moeite had met bepaalde klanken, die is toen een tijdje bij een logopediste geweest. Beter nu dan pas als ze naar school gaan, dus dat lijkt me niet zo´n probleem.

Als de hele afspraak niet zo lekker liep, dan is een vervolg beter dan een conclusie. Lijkt mij hoor. Ik zou in ieder geval liever een ´herkansing´ krijgen dan de medeling dat het niet goed gaat.

En groei ligt volgens mij niet aan het eten. Mijn dochter at ook niet veel toen ze 2 was, maar groeien deed ze, en hoe. Ze is nu 10 en ik heb bij iedere controle weer gehoord dat zo extreem snel groeien echt wel een keertje ophoudt. Ik hoop maar dat dat inderdaad zo is vóórdat ze de 2 meter bereikt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven