mirena en borstvoeding

01-10-2008 11:01 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ruim twee weken geleden bevallen en wil nu zo snel mogelijk aan de anticonceptie. Omdat ik (in ieder geval de komende jaren) geen kinderwens meer heb kan ik volgens m'n verloskundige het best zo'n zes weken na de bevalling een mirena laten plaatsen. Dit zou geen invloed hebben op de borstvoeding. Het klinkt fantastisch, en ik ben dan ook van plan over een paar dagen te bellen om alvast een afspraak te maken.

Nu ben ik benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met de combinatie mirena en borstvoeding geven. Heeft deze echt geen invloed op de melkproductie? Verder ben ik benieuwd of jullie positief of negatief zijn over het snel na de bevalling laten plaatsen van een spiraal.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mirena laten plaatsen toen zoon 10 weken was. Beide zonen waren keizersnedes, maar het plaatsen van de mirena was een eitje. Ik ging fluitend naar huis en heb nergens last van gehad, ook geen vloeien. Geef nu zoon al ruim 11 maanden borstvoeding en heb niet het idee dat mirena er enige invloed op heeft gehad. Ik werd met een maand of 9 voor het eerst ongesteld (bij oudste zoon al heel snel na de bevalling) en bij die ene keer is het tot nu toe gebleven. Mijn mirena blijft dus voorlopig gewoon zitten
quote:framboos81 schreef op 01 oktober 2008 @ 22:28:

mirjam ik gebruik de minipil Cerazette Dit is wat anders dan een gewone pil. De minipil bevat nog minder hormonen dan de mIrena.

De minipil bevat 75 microgram progestagenen, de mirena 20 microgram. De mirena bevat dus nog steeds 3x minder hormonen dan de pil die jij nu gebruikt. Bovendien werken die hormonen lokaal. Naar wat ik begrepen heb komen er nóg weer minder hormonen in je bloed (en daarmee ook in je melk) dan die 3x minder dan met de Cerazette.

De tekst die je aanhaalt uit de bijsluiter verschilt niet zo zeer van de tekst uit de bijsluiter van de Cerazette. Bij de Mirena weten ze het niet, bij de Cerazette weten ze het ook niet. Er zijn echter geen aanwijzingen dat het wél kwaad kan.

Het voorbeeld van DES wat jij aanhaalt is een zeer extreem geval geweest. Ik zou niet alle geneesmiddelen daaraan willen toetsen. Een beetje waakzaamheid is niet erg, maar je kunt het ook overdrijven natuurlijk.
quote:dutchie1976 schreef op 01 oktober 2008 @ 22:43:

framboos ik was aan de mini pil na de geboorte van mijn oudste... na 3 maanden zwanger van de jongste.. Ik raad een mini pil dus echt af als je voor loopig geen kinderen wil..je moet hem echt heel stipt in nemen 3 uur later dan gewoonlijk kan eindige in een wanger schap..... Ik hou ziels veel van mijn verrassings minipil zoontje hoor!!!! Maar juig dus echt mirena aan

Ik was mij wel bewust van de risico's die aan de minipil verbonden zijn, maar van zo'n praktijk voorbeeld schrik ik toch altijd weer even.

Ik slik het nu alleen omdat ik BV geef, en doe daarnaast ook nog aan bijna totale onthouding for sure scheelt ook weer een stukkie..Als ik stop met de BV ga ik denk ik weer aan een gewone pil, of de mirena.

Bedankt voor je waarschuwing!
qwertu je hebt gelijk over die hormonen, ben misschien niet helemaal duidelijk. Cerazette-(minipil dus) bevat geen oestrogeen hormoon. Daarom beter geschikt voor BV.
De tekst van je eerste link, Framboos, is de tekst van de fabrikant zelf. Mijn gynaecoloog heeft me uitgelegd hoe dat werkt, met medicatie als veilig benoemen voor zwangerschap en/of borstvoedingsperiode: daar moeten harde bewijzen voor zijn in de vorm van onderzoeken, voordat fabrikanten durven te claimen dat een middel veilig is. (Dat wel ten gevolge van DES bijvoorbeeld en de claims die benadeelden op medicijnfabrikanten kunnen leggen als er wél iets mis blijkt te gaan.) Fabrikanten zijn dus extreem voorzichtig. Bovendien is onderzoek op zwangeren en zuigelingen al snel onethisch, dus actief onderzoek wordt er veelal niet gedaan.

We moeten het dus doen met de uitkomsten van dierproeven, verwachtingen en de ervaring van "ongelukjes" en van artsen die het middel wél voorgeschreven hebben. Op basis van dit soort gegevens kan door onafhankelijke gezondheidsorganisaties (WHO, RIVM) worden bepaald of een medicijn veilig, relatief veilig, relatief minder veilig (maar niet onoverkomelijk in geval van nood) of onveilig verklaard moet worden voor gebruik tijdens de borstvoeding of zwangerschap. Hiervoor zijn respectievelijk categorie 1 t/m 4 ingesteld zoals die ook gebruikt worden in de tweede link die je geeft.

Als een medicijn door een onafhankelijke gezondheidsorganisatie in categorie 1 geplaatst is, dan kun je er vanuit gaan dat je het veilig kunt vertrouwen. Zelfs al wil de fabrikant dat fiat niet geven (en staat er dus in de bijsluiter te lezen dat het tijdens zwangerschap of borstvoeding afgeraden wordt).

In het geval van de mirena kun je in je eigen link teruglezen dat die 6 weken post-partum bij borstvoeding is ingedeeld in categorie 1.
quote:framboos81 schreef op 01 oktober 2008 @ 22:54:

qwertu je hebt gelijk over die hormonen, ik ben niet helemaal duidelijk. Cerazette bevat geen oestrogeen hormoon. Daarom beter geschikt voor BV.

De mirena bevat ook geen oestrogenen. En qua progestagenen bevat het dus 3x minder progestagenen dan Cerazette.

Lees maar eens na op de site waar je die andere info vandaan hebt, anticonceptie-online.nl. Daar is ook een tabel te vinden met de hoeveelheden hormonen in de verschillende vormen van anticonceptie.
progestageen kan geen kwaad bij BV. Oestrogeen daarintegen wel (o.a teruglopen BV en gewicht baby) Dus die percentages van het progestageen zeggen mij niet zo veel.

Nou ja, genoeg wat mijn kant betreft, ieder z'n eigen gevoel.
Framboos, ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik heb het niet over oestrogenen, ik heb het over progestageen: dát is het hormoon dat in de mirena zit. Daar zit geen spoortje oestrogeen in. Sterker nog: aan progestagenen (dus wat veilig is bij borstvoeding) zit er nog eens 3x minder in dan bij de minipil.

Je angst voor de mirena is in mijn ogen dus onterecht. Als je het gebruik van hormonen al een slechte optie vindt tijdens de borstvoeding, dan zit je met de mirena juist beter dan met de Cerazette. (En met een koperspiraal nóg beter trouwens, maar dat is weer een andere discussie. )
quote:framboos81 schreef op 01 oktober 2008 @ 22:28:

mirjam ik gebruik de minipil Cerazette Dit is wat anders dan een gewone pil. De minipil bevat nog minder hormonen dan de mIrena.

.Ik zeg ook nergens dat jij de "gewone" pil slikt. Ik geef alleen aan dat de Mirena 400x minder hormoon bevat. En Qwertu had dan weer informatie dat de Mirena ook weer minder hormonen bevat dan de minipil. En jouw linkjes worden door mijn computerinstellingen geblokkeerd, ik geloof zo dat ze het bij een ander wel doen.
Dank voor alle reacties. Even geen tijd om de hele discussie te lezen (drie kinderen onder de drie waarvan er twee nu de tent aan het afbreken zijn).

Fijn om alle positieve ervaringen te lezen, ook juist van vrouwen die lang gevoed hebben/voeden. Zelf heb ik twee keer tot een maand voor de bevalling gevoed, m'n zwangerschappen hadden ook nooit invloed op de melkproductie.

Framboos, minipil is voor mij geen optie. Ik wil namelijk niet zwanger meer raken. Ik zie mezelf niet twee jaar lang of hoe lang ik dit keer ga voeden elke dag keurig op tijd een pil slikken.

Als die Mirena inderdaad geen oestrogenen bevat lijkt de keuze me duidelijk.

Later meer, moet handhaven!
quote:michasha schreef op 02 oktober 2008 @ 10:02:

Later meer, moet handhaven!Ziet Michasha voor zich die 2 kleintjes uit de gordijnen plukt .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven