Moeite met inzamelingsactie

18-12-2020 19:03 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt niet aardig maar moet toch even van mijn hart. Elders op Viva staat een inzamelingsactie voor een stel met vier kinderen waarvan de jongste een zware hersenafwijking heeft door de geboorte. Ze hebben een crowdfunding opgezet om een aangepaste badkamer te maken voor jongste.
Ik wilde een bedrag doneren maar hun verhaal kwam mij bekend voor.
Toen zag ik dat ze een aantal maanden geleden ook een crowdfunding hebben opgezet voor hun dochter waarbij ze meer dan 30.000 euro voor aangepaste auto hebben opgehaald.
Ik gun het ze van harte maar zal liever hebben dat VIVA nu aandacht zal besteden aan gezin dat nog niet eerder een crowdfunding heeft opgezet.

Ik wil wel graag doneren dus mocht iemand nog een goede crowdfunding weten?
Ik vind 2 keer om geld vragen ook niet netjes. Ze gaan nu zelfs een verhaal hier schrijven van 3 of 4 keer. Er zijn genoeg andere die ook geld nodig hebben.

Ik geef niet meer aan grote goede doelen. Teveel voor directie en reclame. Ik geef wel best wel veel aan kleine initiatieven. Dit jaar ook aan de voedselbank.
Ik vind het vooral ordinair om na €30.000,- voor een auto ook nog even te gaan vragen om €10.000 voor een verbouwing om nog wat “privacy te behouden” zodra ze zorg hulp krijgen en haar niet meer omhoog te hoeven tillen. Waarom kan er op het aanrecht of in de keuken geen badje geplaatst worden, en beneden een slaapbank voor ouders en bed voor haar zodat ze niet regelmatig naar boven hoeft?
Let’s go Brandon!
havermout1 schreef:
18-12-2020 22:05
Ik vind het vooral ordinair om na €30.000,- voor een auto ook nog even te gaan vragen om €10.000 voor een verbouwing om nog wat “privacy te behouden” zodra ze zorg hulp krijgen en haar niet meer omhoog te hoeven tillen. Waarom kan er op het aanrecht of in de keuken geen badje geplaatst worden, en beneden een slaapbank voor ouders en bed voor haar zodat ze niet regelmatig naar boven hoeft?
Twee keer geld vragen kan ik je in volgen maar waarom zou je als ouders in hemelsnaam op een slaapbank moeten gaan slapen?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Irish_Wasser_Woman schreef:
18-12-2020 20:10
Ehm, dit soort nodige aanpassingen worden toch "gewoon" door de WMO en/of dergelijke vergoed?
Dat wisselt per gemeente.
Het aanbod is ook vaak niet passend, wat een gehandicapt kind nodig heeft is vaak maatwerk (er zijn er niet zoveel, en ze lijken ook nog eens niet op elkaar). Als je dus iets krijgt is het vaak net niet iets wat echt helpt en er is ook vaak een grote eigen bijdrage.

Veel regeltjes, veel loketten, dan nog verschillende instanties over de vloer om te kijken of je geen fraudeur bent, of om te checken of je gehandicapte kind een jaar later op miraculeuze wijze is genezen. Dan dus nog eigen bijdrage en een hulpmiddel wat je van de regen in de drup helpt. Maar als je tegen die tijd nog energie hebt, dan moet je vooral dankbaar zijn. Want de WMO heeft dit toch maar "gewoon" vergoed en het is zo goed geregeld in nederland.

Uitzonderingen daargelaten. Er bestaan gemeentes met passend (en menselijk) beleid.
wat betreft geven aan een goed doel: ik kan me voorstellen dat het vooral goed moet voelen om iets te geven. En als je twijfelt aan de intenties is dat niet fijn.
PietjeBello schreef:
18-12-2020 19:53
Super. Je brengt mij trouwens ook weer op goede ideeën door dit topic. Heerlijk die december gulheid/liefdadigheid/saam-horigheid. Zou het hele jaar zo moeten zijn. :heart:
Ahhh dat vind ik mooi om te lezen :heart:
suzyqfive schreef:
18-12-2020 22:10
Twee keer geld vragen kan ik je in volgen maar waarom zou je als ouders in hemelsnaam op een slaapbank moeten gaan slapen?
Niet permanent uiteraard, maar als het te moeilijk en/of gevaarlijk is om kind naar boven te tillen dan moet je roeien met de riemen die je hebt. Dus bijvoorbeeld beneden gaan slapen en beneden kind in bad doen. Terwijl je spaart voor een verbouwing.
Let’s go Brandon!
Er wordt hier gezegd dat er mensen zijn die het geld misschien wel harder nodig hebben, maar die het niet vragen. Hoe kun je die ooit helpen dan als je er niet van af weet?

Deze mensen hebben iets nodig, vinden een medium waar ze het kunnen vragen, en worden daar gesteund. Geen wonder dat ze het via die weg nog een keer proberen als ze nog iets nodig zijn. Het is aan de crowdfunder om bij te dragen ja of nee.
Geef je een keer? Prima. Wil je niet nog een keer geven? Ook goed. Wil je helemaal niets bijdragen, ook ok, toch?

Er is supergoede steun in NL in vergelijking met andere landen, we hebben veel potjes, maar toch vallen veel mensen tussen wal en schip. Dan moeten er andere creatieve oplossingen gezocht worden.
lezervanboeken schreef:
18-12-2020 21:47
Ik heb stage gelopen bij het wijkteam van een gemeente en we hadden daar regelmatig een discussie over. We dachten dat de meeste mensen zelfredzaamheid liever invullen via de WMO, dan dat ze hun familie of vrienden vragen. Dat kregen we ook vaak terug 'familie etc. heeft het al zwaar, willen de familie niet belasten etc.).
Dat lijkt me nogal logisch. Enig idee hoe belastend het is om dagelijks hulp te gaan verlenen aan familie? En hoe lastig het is om hulp te vragen terwijl je al zoveel van ze vraagt?
CHL schreef:
19-12-2020 09:04
Dat lijkt me nogal logisch. Enig idee hoe belastend het is om dagelijks hulp te gaan verlenen aan familie? En hoe lastig het is om hulp te vragen terwijl je al zoveel van ze vraagt?
Ja, precies dat. En je mag er niet op rekenen, want dat is niet netjes, want dan doe je alsof je er recht op hebt en dat is niet zo en dan is het uit evenwicht. Je moet vooral om alle hulp heel erg dankbaar zijn. En dat dus naar verschillende vrienden en familie.
Je merkt hier op het forum al hoeveel verschillende ongeschreven regels er zijn voor hulp vragen. Het mag kennelijk maar 1x, je moet het wel heel erg nodig hebben. En wat schrijnend genoeg is, is niet door jezelf te bepalen maar door de gever.

Hulp vragen en krijgen is heel erg vermoeiend. Het helpt als je iets terug kan doen, dan voelt het meer in balans. Maar dat lukt vaak niet als je overbelast bent bijvoorbeeld.
Zoggellia schreef:
19-12-2020 09:15
Ja, precies dat. En je mag er niet op rekenen, want dat is niet netjes, want dan doe je alsof je er recht op hebt en dat is niet zo en dan is het uit evenwicht. Je moet vooral om alle hulp heel erg dankbaar zijn. En dat dus naar verschillende vrienden en familie.
Je merkt hier op het forum al hoeveel verschillende ongeschreven regels er zijn voor hulp vragen. Het mag kennelijk maar 1x, je moet het wel heel erg nodig hebben. En wat schrijnend genoeg is, is niet door jezelf te bepalen maar door de gever.

Hulp vragen en krijgen is heel erg vermoeiend. Het helpt als je iets terug kan doen, dan voelt het meer in balans. Maar dat lukt vaak niet als je overbelast bent bijvoorbeeld.
Het is toch logisch dat het aan de gever is om te bepalen onder welke voorwaarden hij zijn geld wil weggeven? Wie betaalt, bepaalt.
Als er twee mensen mij een jumpsuit willen verkopen, de ene biedt een rode aan en de andere een zwarte, dan heeft er één geluk en de ander pech. Ik wil of kan er maar eentje kopen...

Ik kan me voorstellen dat dat een rotgevoel veroorzaakt bij de vrager, daarom gaan de meeste giften anoniem en hoef ik ook geen bedankje. Maar ik ben blij dat ik zelf mag kiezen waar het geld heengaat...
Ceester schreef:
22-12-2020 01:02
Het is toch logisch dat het aan de gever is om te bepalen onder welke voorwaarden hij zijn geld wil weggeven? Wie betaalt, bepaalt.
Als er twee mensen mij een jumpsuit willen verkopen, de ene biedt een rode aan en de andere een zwarte, dan heeft er één geluk en de ander pech. Ik wil of kan er maar eentje kopen...

Ik kan me voorstellen dat dat een rotgevoel veroorzaakt bij de vrager, daarom gaan de meeste giften anoniem en hoef ik ook geen bedankje. Maar ik ben blij dat ik zelf mag kiezen waar het geld heengaat...
Of je hulp geeft is aan de gever, dat is logisch. Maar wat de poster voor jou schreef, is dat het nu net lijkt of de gevers zelfs mogen bepalen of je überhaupt om hulp mag vrágen. Of je geval wel erg genoeg is om überhaupt aan te geven dat je het niet alleen redt. En dat is best naar voor mensen die al ellende hebben en de drempel om hulp te vragen eindelijk over durven.
Zoggellia schreef:
19-12-2020 09:15

Dit ja. Ik prijs mezelf maar vooral heel gelukkig dat ik deze problemen niet heb ipv te oordelen of andermans problemen wel ‘erg genoeg’ zijn.
Onder normale omstandigheden kan iemand aanspraak maken op de wmo voor dit soort zaken. Als je een beroep wilt doen op dit soort acties moet je wat mij betreft goed duidelijk maken waarom dat op jou niet van toepassing is.

En twee maal vragen om geld hoort zeker niet.

Als jij blijkbaar voor geen enkele aanpassingen in aanmerking komt zou ik mij afvragen of dit wel klopt. En wat hiervan de reden is.

Er zijn gelukkig tal van betrouwbare sites en instanties waar je geld kunt doneren. Vraag ook eens bij de plaatselijke voedselbank of een kinderfonds. Dan is er tenminste sprake van een vorm van screening.
Ik ben ook van mening dat geld hoort te gaan waar dit het hardst nodig is.
Het is aan de schenker om te onderzoeken of dit daadwerkelijk het geval is en niet klakkeloos af te gaan op een zielig verhaal.
Hoe meer aandacht je weet te genereren met je verhaal des te sneller je binnen bent en van dat gegeven wordt steeds vaker misbruikt van gemaakt helaas.
nausicaa schreef:
22-12-2020 01:28
Of je hulp geeft is aan de gever, dat is logisch. Maar wat de poster voor jou schreef, is dat het nu net lijkt of de gevers zelfs mogen bepalen of je überhaupt om hulp mag vrágen. Of je geval wel erg genoeg is om überhaupt aan te geven dat je het niet alleen redt. En dat is best naar voor mensen die al ellende hebben en de drempel om hulp te vragen eindelijk over durven.
Inderdaad, verkeerd gelezen! Excuses. WMB staat vragen vrij, ook als dat voor de achthonderdste keer is. Je mag het altijd proberen.
Ceester schreef:
22-12-2020 01:02

Ik denk niet dat ze dat bedoelt, het issue namelijk een reactie op mijn reactie op een forummer die zegt dat hulpbehoevende mensen vaak liever zelfredzaamheid via wmo verkiezen dan zelfredzaamheid middels hulp van familie/vrienden. Als je dat dan überhaupt zelfredzaam kunt noemen, maar goed. Het gaat dus niet zozeer om hulp middels een donatie maat om een letterlijke helpende hand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven