Moeite met inzamelingsactie

18-12-2020 19:03 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt niet aardig maar moet toch even van mijn hart. Elders op Viva staat een inzamelingsactie voor een stel met vier kinderen waarvan de jongste een zware hersenafwijking heeft door de geboorte. Ze hebben een crowdfunding opgezet om een aangepaste badkamer te maken voor jongste.
Ik wilde een bedrag doneren maar hun verhaal kwam mij bekend voor.
Toen zag ik dat ze een aantal maanden geleden ook een crowdfunding hebben opgezet voor hun dochter waarbij ze meer dan 30.000 euro voor aangepaste auto hebben opgehaald.
Ik gun het ze van harte maar zal liever hebben dat VIVA nu aandacht zal besteden aan gezin dat nog niet eerder een crowdfunding heeft opgezet.

Ik wil wel graag doneren dus mocht iemand nog een goede crowdfunding weten?
Het is juist heel aardig dat je je geld liever geeft aan mensen die niet al 30k hebben gehad.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Waar staat op Viva die actie?
Ik ken een gezin wat al heel lang bezig is om een rolstoel bus voor hun jongste kind te krijgen. Heel triest verhaal. Vader kreeg kanker toen vrouw zwanger was van hun laatste dochter en toen bleek dochter ook nog zwaar gehandicapt...

Ze fietsen zich al máánden de tandjes met bakfietsen om kroonkurken op te halen voor de rolstoel bus, maar dit zet nog geen zoden aan de dijk.

Zoek je zo’n soort doel? Ik wil je eventueel de gegevens wel doorgeven.
Ja heel graag Pietje Bello!
chocolol schreef:
18-12-2020 19:28
Waar staat op Viva die actie?
https://www.viva.nl/mama/fenna-de-uitsl ... 1608038948
Chumlee schreef:
18-12-2020 19:34
Ja heel graag Pietje Bello!
Wat lief van je. Ik zet het hier even neer en zal het dan weer weghalen, omdat ik anders wel heel herkenbaar ben.

*weg ivm herkenbaarheid*
anoniem_130961 wijzigde dit bericht op 18-12-2020 19:51
32.85% gewijzigd
Dank je wel!! Ik heb even schermprint gemaakt dus je kan het weer weghalen :-)
Ik heb er eigenlijk geen moeite mee. Het is niet alsof ze die eerste 30.000 in hun zak hebben gestoken en er mee zijn gaan shoppen bij een dure modezaak.

Wel leuk van je dat je geld wil geven aan iemand. Op crowdfundingsites staan denk ik wel genoeg gevallen denk ik?
Chumlee schreef:
18-12-2020 19:48
Dank je wel!! Ik heb even schermprint gemaakt dus je kan het weer weghalen :-)
Super. Je brengt mij trouwens ook weer op goede ideeën door dit topic. Heerlijk die december gulheid/liefdadigheid/saam-horigheid. Zou het hele jaar zo moeten zijn. :heart:
Ik dacht dat crowdfunding altijd geïnitieerd werd door een bekende van degene die het nodig heeft?
Niet dat je er zelf om kunt leuren
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik krijg sowieso de kriebels van zulke acties. Genoeg mensen die er niet om vragen die het net zo hard of misschien wel harder nodig hebben.

Het hele fenomeen mag van mij weer terug naar Amerika, waar sommige mensen het daadwerkelijk nodig hebben om te overleven. Ik persoonlijk doneer liever aan stichtingen en goede doelen.
calvijn1 schreef:
18-12-2020 20:01
Ik dacht dat crowdfunding altijd geïnitieerd werd door een bekende van degene die het nodig heeft?
Ja hoor, zelf leuren mag prima.

Jaren geleden was hier nog een mevrouw die graag op wereldreis wilde en daarvoor een crowdfunding opstartte, we hebben ons helemaal de vinkentering gelachen :rofl:
calvijn1 schreef:
Nee hoor, je kan gewoon zelf een crowdfunding starten.
calvijn1 schreef:
Nee hoor, het gaat gewoon om ‘het publiek om geld vragen ergens voor’. Kan voor jezelf zijn, of voor een nader. En hoeft ook niet per se een goed doel te zijn. Kickstarter gaat gewoon om producten, maar wel producten die alleen gemaakt kunnen worden omdat genoeg mensen er al achter staan voordat het geproduceerd is.

Toevoeging: er zijn natuurlijk wel specifieke websites voor crowdfunding die hun eigen regels hebben, bv dat het een goed doel moet zijn, of dat je het inderdaad niet voor jezelf mag vragen. Maar de term op zich betekent dat niet.
Ehm, dit soort nodige aanpassingen worden toch "gewoon" door de WMO en/of dergelijke vergoed?
Yavanna schreef:
18-12-2020 19:52
Ik heb er eigenlijk geen moeite mee. Het is niet alsof ze die eerste 30.000 in hun zak hebben gestoken en er mee zijn gaan shoppen bij een dure modezaak.

Wel leuk van je dat je geld wil geven aan iemand. Op crowdfundingsites staan denk ik wel genoeg gevallen denk ik?
Als ik 30.000 (!!) euro van mensen gekregen zal hebben zal ik echt never nooit niet nog een keer om geld durven te vragen.
Irish_Wasser_Woman schreef:
18-12-2020 20:10
Ehm, dit soort nodige aanpassingen worden toch "gewoon" door de WMO en/of dergelijke vergoed?
Niet altijd. Ik ken bv een geval waar man afhankelijk werd van traplift. Maar de verantwoordelijke instantie wilde dat niet vergoeden, want zijn huis kwam niet in aanmerking, hij moest maar gewoon gelijkvloers gaan wonen. Op zich geen gek idee, ware het niet dat de woningbouw geen aanbod had, en dat ook niet binnen afzienbare tijd ging krijgen. En particuliere huur echt niet ging gebeuren gezien zijn inkomen. Dan zit je dus jaren in een niet-aangepast huis, waar iemand niet meer bij slaapkamer en badkamer kan komen. Niet dodelijk, maar wel heel heel heel erg vervelend, bovenop een al nare situatie (beperking kwam door ongeval, dus leven stond al op zijn kop).
18-12-2020 20:10
Heel naïef. Was het maar zo’n feest.
PietjeBello schreef:
18-12-2020 20:22
Heel naïef. Was het maar zo’n feest.
Hmm, het gezin dat ik ken, heeft (bijna) alle kosten van de verbouwing van hun huis vergoed gekregen (en dan hebben we het echt niet over een badkamertje aanpassen. Het was een verbouwing van meer dan een half jaar. Ook een lift bijv).
Ook de aanpassing van een auto. De auto zelf moesten ze natuurlijk gewoon zelf kopen, maar het aanpasbaar maken (voor een elektrische rolstoel) werd ook vergoed. Zo uit m'n hoofd dacht ik door de WMO, maar het kan ook uit een andere pot zijn gekomen.

Verschilt dit dan misschien per gemeente of zo?
Mijn idee is ook dat je niet twee keer langs (dezelfde) kassa passeert. Inderdaad, heel erg wat hen overkomt, maar zij worden dan twee keer geholpen en iemand met dezelfde of mogelijk nog grotere financiële zorgen, die moet het zelf maar voor mekaar krijgen.

Het merendeel van de mensen die het niet kunnen betalen die worden niet begunstigd met zo een actie.

Bij 2x krijg ik een vieze smaak in mijn mond.
18-12-2020 20:27
Hmm, het gezin dat ik ken, heeft (bijna) alle kosten van de verbouwing van hun huis vergoed gekregen (en dan hebben we het echt niet over een badkamertje aanpassen. Het was een verbouwing van meer dan een half jaar. Ook een lift bijv).
Ook de aanpassing van een auto. De auto zelf moesten ze natuurlijk gewoon zelf kopen, maar het aanpasbaar maken (voor een elektrische rolstoel) werd ook vergoed. Zo uit m'n hoofd dacht ik door de WMO, maar het kan ook uit een andere pot zijn gekomen.

Verschilt dit dan misschien per gemeente of zo?
Inderdaad de verbouwing van een rolstoelbys bijv wordt vaak wel vergoed. Maar dan moet je wel zelf de bus aanschaffen die moet dan aan bepaalde voorwaarden voldoen qua kilometers en niet ouder zijn dan iets van 3 jaar. Dat is nogal een uitgave die niet iedereen kan doen. Vandaar dat je vaak voor dat soort bussen crowdfunding ziet
Lady*Voldemort schreef:
18-12-2020 20:05
Ja hoor, zelf leuren mag prima.

Jaren geleden was hier nog een mevrouw die graag op wereldreis wilde en daarvoor een crowdfunding opstartte, we hebben ons helemaal de vinkentering gelachen :rofl:
Moest ik laatst ook nog aan denken, of iemand haar die ‘o ja, nog één wensje...’ voor een camper nog heeft vervuld :-)
Ik heb je een pb gestuurd.
nausicaa schreef:
18-12-2020 20:16
Niet altijd. Ik ken bv een geval waar man afhankelijk werd van traplift. Maar de verantwoordelijke instantie wilde dat niet vergoeden, want zijn huis kwam niet in aanmerking, hij moest maar gewoon gelijkvloers gaan wonen. Op zich geen gek idee, ware het niet dat de woningbouw geen aanbod had, en dat ook niet binnen afzienbare tijd ging krijgen. En particuliere huur echt niet ging gebeuren gezien zijn inkomen. Dan zit je dus jaren in een niet-aangepast huis, waar iemand niet meer bij slaapkamer en badkamer kan komen. Niet dodelijk, maar wel heel heel heel erg vervelend, bovenop een al nare situatie (beperking kwam door ongeval, dus leven stond al op zijn kop).
Er is ook jurisprudentie waarbij een oudere inwoner in eerste instantie geen traplift kreeg, omdat ze had kunnen voorzien dat ze ouder zou worden en dus een traplift nodig zou hebben. Gelukkig door de rechter teruggedraaid, dat dan weer wel.
Vaak moet je aan allerlei voorwaarden voldoen om iets van de WMO te krijgen, waarbij gelet wordt op zelfredzaamheid en participatie. En zelfredzaamheid betekent dus vooral dat je het zelf doet, of iemand in je omgeving kan vragen om je te helpen.
Ik heb stage gelopen bij het wijkteam van een gemeente en we hadden daar regelmatig een discussie over. We dachten dat de meeste mensen zelfredzaamheid liever invullen via de WMO, dan dat ze hun familie of vrienden vragen. Dat kregen we ook vaak terug 'familie etc. heeft het al zwaar, willen de familie niet belasten etc.).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven