Moeite met regeling?

24-03-2023 14:38 45 berichten
Hallo,
Ik ben een gescheiden moeder en met vlagen heb ik het lastig met dat mijn zoon niet in heel rustig vaarwater opgroeit (althans, zo voel ik het). Onze zoon is bijna 4 jaar en gaat dan naar de basisschool. Waarschijnlijk valt het allemaal wel mee, en maak ik het zelf groter dan dat het is.
Ik ben benieuwd naar jullie mening hierin en of jullie nog adviezen hebben hoe het eventueel anders geregeld kan.

Wij hebben co-ouderschap en de regeling is als volgt:
Ma en di vader
Wo en do moeder
Om het weekend (ik even weken, ex oneven weken)

Vader brengt zoon di rond 17:00u naar mij toe, en ik breng hem op do rond 17:00u terug, of op zondag 17:00u (afhankelijk van het weekend).

Ik werk 32 uur (ma, di, do en vrij van 8:30-17:00 – op di van 8:00-16:30).

Helaas is er geen plek bij BSO en voorlopig is er ook nog geen zicht op een plek. Ik heb het volgende kunnen regelen:
In de even op donderdag weken haalt mijn zusje onze zoon op van de basisschool, ik haal hem na het werk daar op en dan eten we samen.
In de oneven werken werk ik donderdag de ochtend waardoor ik hem zelf van school kan halen, ik breng hem dan om 17:00u naar vader toe. Die week werk ik de woensdag ochtend omdat ik de do half werk.
Op de vrijdagen dat ik mijn zoon bij me heb, haalt mijn moeder hem van school, ik haal hem daar na het werk op en eten we samen.
De woensdag ben ik vrij op de tijden dat hij ook vrij is. Ik breng hem altijd zelf naar school.

Op mijn werk kan de laatste constructie helaas niet permanent/wekelijks. Het is echt even een tijdelijke oplossing totdat er plek is bij de BSO. Als er plek is bij de BSO gaat zoon standaard elke donderdag naar de BSO. De vrijdag blijft hij dan om de week naar mijn moeder gaan (vindt hij overigens heel leuk en verheugd zich er op).

We hebben het er over gehad om de wisselingen op school te doen (de een brengt hem, en de ander haalt hem op), ipv om 17:00u. Maar ook op dinsdag is er geen plek bij de BSO. Daarnaast heb ik mijn zoon om de week donderdag, en werkt de BSO niet meer met even/oneven weken.
Alle reacties Link kopieren Quote
wolkewitje schreef:
24-03-2023 16:50
Als je bij elkaar bent heb je toch ook nooit het hele weekend geen kinderen?
Als je op zaterdag de split doet, doet de ene ouder op vrijdagavond en zaterdagochtend de weekenddingen, en de andere ouder op zaterdagavond en zondag.
Ik denk dat ze bedoelt, een volledig weekend mét kind. Dat je ook iets leuks kan plannen.

Mijn zoon was 2 toen zijn vader en ik uit elkaar gingen. We hebben sindsdien een klassieke 1 weekend op 2 bij vader en de rest bij mij. Ik heb altijd minstens 32 uur gewerkt. Zoon ging eerst fulltime naar een onthaalouder. Daarna elke dag naar bso. En vaak ook nog naar de voorschoolse opvang en in de vakanties ganse dagen. Ik had geen andere keuze.

Mijn zoon ging altijd met plezier naar de vriendjes bij de opvang en is nu een heerlijke, 18-jarige verstandige jongeman. Opvang buitenshuis is niet
per se slecht, hoor!
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsNiceGuy schreef:
24-03-2023 17:31
Ik denk dat ze bedoelt, een volledig weekend mét kind. Dat je ook iets leuks kan plannen.

(…)
Want je kun alleen iets leuks plannen als je een heel weekend de tijd hebt?

Mij lijkt een split in het weekend ook niet ideaal. Maar mijn kind hield nogal van vastigheid, elke week met dezelfde ouder naar dezelfde bakker voor dezelfde broodjes. Dat werk. Voor hem zou het duidelijk zijn geweest. En “iets leuks plannen”, dat is toch lastig in een leven met zwemles, voetbal, scouting of harmonie-optredens.
wolkewitje schreef:
24-03-2023 17:54
Want je kun alleen iets leuks plannen als je een heel weekend de tijd hebt?

Mij lijkt een split in het weekend ook niet ideaal. Maar mijn kind hield nogal van vastigheid, elke week met dezelfde ouder naar dezelfde bakker voor dezelfde broodjes. Dat werk. Voor hem zou het duidelijk zijn geweest. En “iets leuks plannen”, dat is toch lastig in een leven met zwemles, voetbal, scouting of harmonie-optredens.
Precies. En daarom zijn de zondagen zo fijn. Beetje aanrommelen, uitgebreid ontbijten, speeltuin, etc.
Mooi balen als je alleen die hectische zaterdag hebt. Een weekendje weg is dan ook onmogelijk, wat bij ons bijvoorbeeld regelmatig gebeurde ivm ver wonende grootouders. Ik zou nooit akkoord zijn gegaan met een half weekend.
Alle reacties Link kopieren Quote
madamzonderm schreef:
24-03-2023 16:30
Vader en moeder wonen in twee woonruimten maar niet samen.
Kind woont in een van de woonruimten (wisselt niet).
Vader en moeder wonen om beurten bij kind (en wisselen wel tussen de woonruimtes).
Dit birdnesten zou ik echt nooit doen. Recipe for disaster.
Yaliza-93 schreef:
24-03-2023 16:39
Nee mediator raadde het toen ook af. Pas wenselijk vanaf groep 3 zei ze toen. Daarom kozen we toen voor 2-2-5-5
Poh ik vind groep 3 daar ook nog jong voor. Ik zie dat in mijn omgeving alleen bij eind basisschool (groep 7 of 8) of ouder.

Is thuiswerken een optie? Ik heb een collega die op dagen dat ze haar kinderen heeft vanaf 2 uur thuiswerkt. Of bijvoorbeeld 2x9 en 2 x 7? Waarbij paar uur eventueel als kind slaapt als kind bij jou is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun je evt je vrije dag ruilen? Op dinsdag en donderdag is BSO het moeilijkst, op woensdag en vrijdag is er bij de meeste BSO's veel sneller een plek.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Als een BSO plek nog jaren kan duren, zou je kunnen uitzoeken of een gastouder (tot die tijd) wel de benodigde opvang kan bieden.
Een gastouder kan je kind ook uit school halen en in haar huis opvangen tot vader/moeder (of eventueel tante/oma) hem daar komt ophalen.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Banananaa schreef:
24-03-2023 20:17
Poh ik vind groep 3 daar ook nog jong voor. Ik zie dat in mijn omgeving alleen bij eind basisschool (groep 7 of 8) of ouder.

Is thuiswerken een optie? Ik heb een collega die op dagen dat ze haar kinderen heeft vanaf 2 uur thuiswerkt. Of bijvoorbeeld 2x9 en 2 x 7? Waarbij paar uur eventueel als kind slaapt als kind bij jou is?
Nee helaas niet :(
Marianneke schreef:
24-03-2023 20:34
Kun je evt je vrije dag ruilen? Op dinsdag en donderdag is BSO het moeilijkst, op woensdag en vrijdag is er bij de meeste BSO's veel sneller een plek.
Helaas niet. Maar hier is er op geen enkele dag plek blijkt.
OriginalHeleen schreef:
24-03-2023 21:11
Als een BSO plek nog jaren kan duren, zou je kunnen uitzoeken of een gastouder (tot die tijd) wel de benodigde opvang kan bieden.
Een gastouder kan je kind ook uit school halen en in haar huis opvangen tot vader/moeder (of eventueel tante/oma) hem daar komt ophalen.
Dat had ik gevraagd maar blijkbaar halen de gastouders hier geen kids van school.
Alle reacties Link kopieren Quote
girasole3 schreef:
24-03-2023 20:16
Dit birdnesten zou ik echt nooit doen. Recipe for disaster.
Aan de andere kant wordt het van kinderen wel verwacht.

Ik vind het juist de meest wenselijke oplossing.
Yaliza-93 schreef:
24-03-2023 21:42
Nee helaas niet :(
Zit je verder qua baan wel op je plek? Anders zou ik gaan kijken naar een werkplek waarbij meer mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Positive_vibes schreef:
24-03-2023 23:20
Aan de andere kant wordt het van kinderen wel verwacht.

Ik vind het juist de meest wenselijke oplossing.
Ik geloof niet dat dit in de praktijk werkt. Je gaat niet voor niets uit elkaar en bent vervolgens samen verantwoordelijk voor het bijhouden van 2 huizen.
Om nog maar niet te spreken over als er nieuwe liefdes komen.

Ken zelf 2 gevallen waar exen vlak bij elkaar wonen en dat de kinderen ( wel ouder dan in dit topic) makkelijk naar beide ouders kunnen.
Maar goed, in beide gevallen gaan de exen ook nog heel goed om met elkaar en loopt het allemaal heel natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yaliza-93 schreef:
24-03-2023 16:40
Dat zie ik niet zitten.
Want?
Alle reacties Link kopieren Quote
Spirra schreef:
25-03-2023 19:33
Want?
Nou zeg :rofl:

De woonruimtes liggen natuurlijk ook voor het oprapen. En het is ook heel sociaal wenselijk, om met 1 gezin 3 woonruimtes te bezetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als dat de reden is. Maar men hoort vaak genoeg dat de ouders het niet fijn vinden voor zichzelf. Zo steeds verhuizen, maar de knd hebben geen keuze.

Hoop dat ze een juiste ordening gaan vinden die ook fijn is en rust geeft voor kind.
Alle reacties Link kopieren Quote
shala91 schreef:
25-03-2023 19:43
Nou zeg :rofl:

De woonruimtes liggen natuurlijk ook voor het oprapen. En het is ook heel sociaal wenselijk, om met 1 gezin 3 woonruimtes te bezetten.
Het kan met 2 woonruimtes hoor. Niet meer dan als de kinderen heen en weer moeten gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Spirra schreef:
25-03-2023 21:41
Als dat de reden is. Maar men hoort vaak genoeg dat de ouders het niet fijn vinden voor zichzelf. Zo steeds verhuizen, maar de knd hebben geen keuze.

Hoop dat ze een juiste ordening gaan vinden die ook fijn is en rust geeft voor kind.
En dat mag toch ook? Dat is het voordeel van volwassen zijn, dat je wèl een keuze hebt. Ik zou geen sok van mijn ex meer tegen willen komen, en ook niet het risico willen lopen dat ik zijn/haar haren/remsporen/you name it moet opruimen of schoonmaken.

Maargoed, ik wil sowieso mijn leefruimte niet delen met anderen dan mijn kinderen, ook niet voor de helft van de tijd.

Mijn kinderen hebben gewoon geen vader, dat is veel makkelijker :P
Alle reacties Link kopieren Quote
shala91 schreef:
25-03-2023 23:03
En dat mag toch ook? Dat is het voordeel van volwassen zijn, dat je wèl een keuze hebt. Ik zou geen sok van mijn ex meer tegen willen komen, en ook niet het risico willen lopen dat ik zijn/haar haren/remsporen/you name it moet opruimen of schoonmaken.

Maargoed, ik wil sowieso mijn leefruimte niet delen met anderen dan mijn kinderen, ook niet voor de helft van de tijd.

Mijn kinderen hebben gewoon geen vader, dat is veel makkelijker :P
Nou het stuit mij behoorlijk tegen de borst dat meestal in dezelfde adem wordt gezegd dat je het zelf voor geen goud zou willen ‘maar kinderen zijn zo flexibel’.

Nee hoor, voor je kind is dat heen en weer verhuizen net zo kut.
Positive_vibes schreef:
25-03-2023 23:42
Nou het stuit mij behoorlijk tegen de borst dat meestal in dezelfde adem wordt gezegd dat je het zelf voor geen goud zou willen ‘maar kinderen zijn zo flexibel’.

Nee hoor, voor je kind is dat heen en weer verhuizen net zo kut.
Dit dus. Ik vind dat vaak kinderen zijn zo flexibel als excuus wordt gebruikt. Want vader en moeder hebben na scheiding recht op geluk etc.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven