Moeite met tegenstrijdig signalen dochter
dinsdag 18 augustus 2020 om 20:08
Mijn dochter is 15. Doordat ze bepaalde problemen ervaarde is ze getest. Hieruit kwam ADHD en ASS. Ook scoorde ze hoog bij depressie en laag zelfbeeld.
Maar ik kan dit allemaal niet zo plaatsen. ADHD hadden we verwacht, maar ass en depressieve klachten niet.
Ze is erg extravert en heeft veel vriendinnen. Ik denk dat dat misschien komt omdat ze leuk gevonden wil worden. Ze lijkt / doet altijd vrolijk. Alles moet op haar manier. Zij wil bepalen wie wat doet. Ze is ook goed in manipuleren. Ik zie niks depressiefs in haar terug. Ze wil er ook niet over praten. Op school gaat het ook goed. En ouders lopen met haar weg. Ze heeft dwang. Ze wil het er gewoon niet over hebben. Uit ervaring weet ik wat er op latere leeftijd kan gebeuren als je je zelf al die tijd hebt over gecompenseerd en er niet over wilt praten.
Ik weet dat ze een puber is, maar ik ben bang dat als ze er nu niks mee doet, ze grotere problemen gaat krijgen. Ze wil er echt met NIEMAND over praten. Op andere vlakken is ze gelukkig wel erg open.
Heeft iemand tips? Of herkend iemand dit?
Maar ik kan dit allemaal niet zo plaatsen. ADHD hadden we verwacht, maar ass en depressieve klachten niet.
Ze is erg extravert en heeft veel vriendinnen. Ik denk dat dat misschien komt omdat ze leuk gevonden wil worden. Ze lijkt / doet altijd vrolijk. Alles moet op haar manier. Zij wil bepalen wie wat doet. Ze is ook goed in manipuleren. Ik zie niks depressiefs in haar terug. Ze wil er ook niet over praten. Op school gaat het ook goed. En ouders lopen met haar weg. Ze heeft dwang. Ze wil het er gewoon niet over hebben. Uit ervaring weet ik wat er op latere leeftijd kan gebeuren als je je zelf al die tijd hebt over gecompenseerd en er niet over wilt praten.
Ik weet dat ze een puber is, maar ik ben bang dat als ze er nu niks mee doet, ze grotere problemen gaat krijgen. Ze wil er echt met NIEMAND over praten. Op andere vlakken is ze gelukkig wel erg open.
Heeft iemand tips? Of herkend iemand dit?

dinsdag 18 augustus 2020 om 20:30
Ze heeft bepaalde antwoorden gegeven op vragen en stellingen. Ik voel me vaak neerslachtig, ik voel me vaak niet goed genoeg, ik moet erg mijn best doen leuk bevonden te worden, ik haal weinig genoegdoening uit het dagelijks leven etc.. Dwang is een symptoom, dat is niet iets op zichzelf staand. Dat komt ergens vandaan. En niet vanuit een gelukkige, ontspannen plek. In ieder geval kan je haar niet dwingen te praten, vooral iemand die graag controle wil behouden zal daar niet positief op reageren. Je kan dus wel werken aan de manier waarop jij reageert als ze ergens over praat.. Ik raad je het lezen van hulpboeken aan. En dan van erkende psychotherapeuten, dus niet alleen een pedagogische medewerker oid. Ik wil niet beweren dat je nu niet goed reageert hoor, maar soms hebben we onbewust een oordelende toon in onze reacties. Dat pikken pubers makkelijk op. Ik wens je heel veel sterkte
Ik hoop dat je dochter zichzelf gauw mag vinden en haar geluk. De pubertijd is echt een lastige periode, helemaal als daar psychische problemen bij komen kijken.

dinsdag 18 augustus 2020 om 20:39
dinsdag 18 augustus 2020 om 20:39
Die dwang zit er om een reden. Ze haalt daar ook iets uit. Het is een vorm van controle behouden. Ze zullen hoogstwaarschijnlijk hebben geprobeerd te achterhalen waarom zij dat gevoel heeft en controle nodig heeft. Daarna ging ze op slot? Daar kan dus iets heel pijnlijks zitten. Ben je ook bang om wat ze zou kunnen vertellen?
dinsdag 18 augustus 2020 om 20:42
dinsdag 18 augustus 2020 om 20:45
Ik twijfel niet zo zeer aan de testen. Maar ze laat het tegenovergestelde aan ons zijn. Juist heel vrolijk en enthousiast.
Ik kan niet te veel in detail treden ivm herkenning maar ze doet veel aan mezelf denken op die leeftijd. Door alles op te kroppen hebben behoorlijke psychische problemen opgelopen. Haar reactie hierop is dat ik niet moet denken dat ze zoals ik wordt.
Ik heb haar bijna gesmeekt of ze iig 1 x met een POH wil praten. Maar ze wil niet.
Ze heeft n x gezegd dat ze dacht dat niemand om haar gaf. Ik was behoorlijk van slag en wilde erover praten. Zij niet. Ze liep doodleuk naar boven en gaat video bellen met een vriendin en heeft de grootste lol. Ik snap dat niet.
dinsdag 18 augustus 2020 om 20:53
Zo is het ook gegaan. Ze wilde alleen over haar dwang praten. Zij liep bij een psycholoog en we kregen ondersteunde begeleiding. En dan was er 1 x in zoveel tijd een evaluatie. Na de testen heeft ze van de psycholoog informatie over ASS gehad. Ze herkende zich erin.ToosTosti schreef: ↑18-08-2020 20:39Heeft dochter de mogelijkheid gehad om een individueel traject te doorlopen zonder aanwezigheid van ouders?
Als ouder is het fijn om handvatten te krijgen hoe om te gaan met jullie dochter terwijl het voor dochter fijn kan zijn om te praten met iemand die niet dichtbij haar staat.
Wij hebben ook informatie gehad. We herkenden er ook dingen in.
dinsdag 18 augustus 2020 om 20:57
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb ook al veel gelezen ivm andere dochter. Die heeft het ook, maar is helemaal het tegenovergestelde. Maakt juist geen contact met anderen. Heeft hier ook begeleiding voor gehad. Ik zou een goede ervaringsdeskundige zijn en ouders kunnen vertellen hoe het werkt.Sjulia schreef: ↑18-08-2020 20:30Ze heeft bepaalde antwoorden gegeven op vragen en stellingen. Ik voel me vaak neerslachtig, ik voel me vaak niet goed genoeg, ik moet erg mijn best doen leuk bevonden te worden, ik haal weinig genoegdoening uit het dagelijks leven etc.. Dwang is een symptoom, dat is niet iets op zichzelf staand. Dat komt ergens vandaan. En niet vanuit een gelukkige, ontspannen plek. In ieder geval kan je haar niet dwingen te praten, vooral iemand die graag controle wil behouden zal daar niet positief op reageren. Je kan dus wel werken aan de manier waarop jij reageert als ze ergens over praat.. Ik raad je het lezen van hulpboeken aan. En dan van erkende psychotherapeuten, dus niet alleen een pedagogische medewerker oid. Ik wil niet beweren dat je nu niet goed reageert hoor, maar soms hebben we onbewust een oordelende toon in onze reacties. Dat pikken pubers makkelijk op. Ik wens je heel veel sterkteIk hoop dat je dochter zichzelf gauw mag vinden en haar geluk. De pubertijd is echt een lastige periode, helemaal als daar psychische problemen bij komen kijken.
Maar om het zelf toe te passen is een heel ander verhaal. Pff
dinsdag 18 augustus 2020 om 21:05
Ik weet idd dat dwang ontstaat om ergens de controle over te kunnen hebben. Kinderen met ASS hebben daar best vaak last van. Ze worden er rustig van. Ze heeft met de psycholoog hard gewerkt om te minderen.Sjulia schreef: ↑18-08-2020 20:39Die dwang zit er om een reden. Ze haalt daar ook iets uit. Het is een vorm van controle behouden. Ze zullen hoogstwaarschijnlijk hebben geprobeerd te achterhalen waarom zij dat gevoel heeft en controle nodig heeft. Daarna ging ze op slot? Daar kan dus iets heel pijnlijks zitten. Ben je ook bang om wat ze zou kunnen vertellen?
Maar ineens was ze er klaar mee.
Ik ben een aantal x een paar weken opgenomen geweest. Dit was tussen haar 2 en 6 jaar. Ik ben bang dat het daarmee te maken heeft.
Toen ze wat ouder was hebben we het er een paar over gehad. Ze gaf elke keer aan dat ze de mensen lief vond en dat ze lekkere snoepjes kreeg en dat we dan ook altijd ergens iets lekkers gingen eten. Ik dacht toen dat ze er niet zo heel veel last van hadden ervaren. Andere dochter had dezelfde herinneringen.

dinsdag 18 augustus 2020 om 21:07
Wat jij doet hebben ze een naam voor, projectie. Niet doen. Zij is jou niet.Moederke74 schreef: ↑18-08-2020 20:45Ik twijfel niet zo zeer aan de testen. Maar ze laat het tegenovergestelde aan ons zijn. Juist heel vrolijk en enthousiast.
Ik kan niet te veel in detail treden ivm herkenning maar ze doet veel aan mezelf denken op die leeftijd. Door alles op te kroppen hebben behoorlijke psychische problemen opgelopen. Haar reactie hierop is dat ik niet moet denken dat ze zoals ik wordt.
Ik heb haar bijna gesmeekt of ze iig 1 x met een POH wil praten. Maar ze wil niet.
Ze heeft n x gezegd dat ze dacht dat niemand om haar gaf. Ik was behoorlijk van slag en wilde erover praten. Zij niet. Ze liep doodleuk naar boven en gaat video bellen met een vriendin en heeft de grootste lol. Ik snap dat niet.
dinsdag 18 augustus 2020 om 21:11
Helaas niet. Heb ook aangegeven dat een POH Iemand is waar ze haar hart kan luchten en verder niks.Volhouder666 schreef: ↑18-08-2020 20:42Soms moet je als ouder het praten uit handen geven. De meeste pubers hebben geen zin in serieuze gesprekken met hun ouder(s). Had jij dat wel op die leeftijd?
Wil ze niet praten met iemand die wat verder van haar afstaat en niet meteen bezorgd is of een oplossing probeert te vinden?
Ik heb met 16 zelf hulp gezocht omdat ik met niemand kon praten. Wat dat betreft zijn we totaal anders. Ik denk dat dat ook het probleem is.
dinsdag 18 augustus 2020 om 21:29
Je hebt het steeds over praten, maar niet iedereen vindt dat een fijne manier om zich te uiten. Sommigen gaan liever tekenen, wandelen, schrijven of schilderen. Of misschien is toneelspelen wel geschikt voor haar, een instrument bespelen of sporten, fotograferen? Op die manier kun je ook emoties uiten en dingen voor jezelf op een rijtje zetten.
Als mijn dochter zich bijvoorbeeld niet fijn voelt gaat ze tekenen in een soort dagboek. Soms laat ze wat zien en is dat ook een opening voor een gesprek. Soms deelt ze minder en dat is ook oké.
Als mijn dochter zich bijvoorbeeld niet fijn voelt gaat ze tekenen in een soort dagboek. Soms laat ze wat zien en is dat ook een opening voor een gesprek. Soms deelt ze minder en dat is ook oké.
dinsdag 18 augustus 2020 om 21:35
Is het mogelijk dat ze wel kan praten, maar iets niet wil vertellen? Want je gaf aan dat ze over het algemeen wel erg open was. Er kunnen meerdere redenen zijn om ergens niet over te kunnen praten. Het is een te emotioneel en pijnlijk onderwerp, je vreest reacties die kwetsend kunnen zijn, je bent bang je ouders pijn te doen. Het is wel een groot misverstand dat niet praten over iets perse slecht is. Het is niet perse opkroppen. Dat kan wel natuurlijk, maar hoeft niet. Ik zou het haar laten doen op haar eigen tempo.. Dat kan voor jou ontzettend moeilijk zijn, je wil haar niet jouw fouten zien maken, maar dit is haar reis. Smeken om in therapie te gaan zal weinig doen, dit is iets wat ze zelf ook echt moet willen, waar ze zich voor moet inzetten. Als ze niet wil zal therapie ook minder goed aanslaan. Dat zal ook echt uit haarzelf moeten komen.Moederke74 schreef: ↑18-08-2020 21:05Ik weet idd dat dwang ontstaat om ergens de controle over te kunnen hebben. Kinderen met ASS hebben daar best vaak last van. Ze worden er rustig van. Ze heeft met de psycholoog hard gewerkt om te minderen.
Maar ineens was ze er klaar mee.
Ik ben een aantal x een paar weken opgenomen geweest. Dit was tussen haar 2 en 6 jaar. Ik ben bang dat het daarmee te maken heeft.
Toen ze wat ouder was hebben we het er een paar over gehad. Ze gaf elke keer aan dat ze de mensen lief vond en dat ze lekkere snoepjes kreeg en dat we dan ook altijd ergens iets lekkers gingen eten. Ik dacht toen dat ze er niet zo heel veel last van hadden ervaren. Andere dochter had dezelfde herinneringen.
dinsdag 18 augustus 2020 om 21:59
‘Manipuleren’ kan ook zijn: probeert controle te houden op de situatie.
Dwang past ook wel binnen dat plaatje.
Heeft ze een goede individuele psycholoog? Dat kun je combineren met een goede systeemtherapeut voor gezinstherapie.
Manipuleren klinkt in mijn oren doelbewust/schuldig/stout. Maar onthoud dat daar een behoefte achter zit en misschien een beperkt arsenaal aan vaardigheden om deze constructief of empathisch in te vullen.
Dwang past ook wel binnen dat plaatje.
Heeft ze een goede individuele psycholoog? Dat kun je combineren met een goede systeemtherapeut voor gezinstherapie.
Manipuleren klinkt in mijn oren doelbewust/schuldig/stout. Maar onthoud dat daar een behoefte achter zit en misschien een beperkt arsenaal aan vaardigheden om deze constructief of empathisch in te vullen.
dinsdag 18 augustus 2020 om 22:01
Oh net wat beter gelezen.
Er zijn tegenwoordig idd veel alternatieven op de praat-therapie. Je hebt groepen die gaan wandelen, of individueel. Je hebt therapeuten die met de tent op vakantie gaan in groep. Je hebt groepstherapie met leeftijdsgenoten.
Of soms helpt een ándere therapeut ook, waarmee ze de klik wel voelt.
Er zijn tegenwoordig idd veel alternatieven op de praat-therapie. Je hebt groepen die gaan wandelen, of individueel. Je hebt therapeuten die met de tent op vakantie gaan in groep. Je hebt groepstherapie met leeftijdsgenoten.
Of soms helpt een ándere therapeut ook, waarmee ze de klik wel voelt.
dinsdag 18 augustus 2020 om 22:22
Lachen en extravert doen is soms coping en vermijding in plaats van 'lol'. Snap je dat verschil wel?Moederke74 schreef: ↑18-08-2020 20:45Ze heeft n x gezegd dat ze dacht dat niemand om haar gaf. Ik was behoorlijk van slag en wilde erover praten. Zij niet. Ze liep doodleuk naar boven en gaat video bellen met een vriendin en heeft de grootste lol. Ik snap dat niet.
Ik kreeg als puber vaak terug dat ik altijd zo vrolijk was en vaak 'straalde'. Was een spanningsgrimas, ik was superdepressief. Wat je denkt te zien is niet altijd wat er is.

dinsdag 18 augustus 2020 om 22:41
Dit.
Wellicht valt haar depressiviteit onder dysthyme stoornis. Dat is niet gelijk herkenbaar als depressie maar is wel structureel aanwezig en kan met vlagen erger worden als het leven tegen zit.
dinsdag 18 augustus 2020 om 22:43
Ik weet het. En ik ben me er ook bewust van. Ik probeer het ook niet te doen, Maar het is zo verdomd moeilijk.strings-attached schreef: ↑18-08-2020 21:07Wat jij doet hebben ze een naam voor, projectie. Niet doen. Zij is jou niet.
dinsdag 18 augustus 2020 om 22:43
Ik weet het. En ik ben me er ook bewust van. Ik probeer het ook niet te doen, Maar het is zo verdomd moeilijk.strings-attached schreef: ↑18-08-2020 21:07Wat jij doet hebben ze een naam voor, projectie. Niet doen. Zij is jou niet.
dinsdag 18 augustus 2020 om 23:01
Ze zit bij toneel. Kan daar haar ei kwijt.
Ze vertrouwde die psychologe ook echt.
Het is ook bij haar dat ze niet anders wil zijn dan andere.
Ik heb zelf heel veel therapie gehad en ook in therapie groepen gezeten. Veel gezien dus. Ik denk dat dat juist het probleem is. Ik zit er bovenop. Ik val haar er niet mee lastig maar ze is niet gek.
Ik heb het idee dat ik alleen maar slechte dingen over haar zeg. Maar we hebben ook gezellig met elkaar
We doen samen vaak moeder-dochter dingen. Zonder serieuze gesprekken hoor
En we hebben dezelfde humor.
Maar soms kan ik haar gewoon niet pijlen.
Maar ik denk dan ook maar bij mezelf dat veel pubers niet te pijlen zijn
Ze vertrouwde die psychologe ook echt.
Het is ook bij haar dat ze niet anders wil zijn dan andere.
Ik heb zelf heel veel therapie gehad en ook in therapie groepen gezeten. Veel gezien dus. Ik denk dat dat juist het probleem is. Ik zit er bovenop. Ik val haar er niet mee lastig maar ze is niet gek.
Ik heb het idee dat ik alleen maar slechte dingen over haar zeg. Maar we hebben ook gezellig met elkaar
We doen samen vaak moeder-dochter dingen. Zonder serieuze gesprekken hoor
En we hebben dezelfde humor.
Maar soms kan ik haar gewoon niet pijlen.
Maar ik denk dan ook maar bij mezelf dat veel pubers niet te pijlen zijn