Montessorischool?

12-05-2009 21:12 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wordt over een tijdje 3 en dan moet ik haar opgeven voor de basisschool. School die ik wel zie zitten is een Montessorischool. Wat is jullie ervaring met dit onderwijs? Vind het zo moeilijk in te schatten (nu al) of ze geschikt voor dit type onderwijs is.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn kinderen zitten nu op een montessorischool. We wonen in de provincie dus het is wel een beetje een elite school. Mijn kinderen zijn als een van de weinigen een beetje getint en we wonen niet in zo'n kast van een huis als de meeste klasgenoten. Dat is voor mij nu het enige minpunt, ja misschien ook dat ik ze elke ochtend toch met de auto een kwartier en met de fiets een half uur moet brengen.

Wij kozen destijds heel bewust voor montessori voor Zoon met Asperger. Klinkt misschien raar omdat het toch onderwijs met wat minder structuur is. Tot nu toe, zoon is bijna 9, gaat dat (met een rugzak) ontzettend goed. Hij kan gewoon tussen zijn leeftijdsgenootjes zitten maar werkt wel 2 leerjaren vooruit. Ook voor Dochter is het een ideale vorm van onderwijs. Wat Zoontje betreft weet ik het nog niet (is anderhalf) maar ik denk dat ook hij straks heerlijk ontspannen en blij naar school kan.

Misschien hadden wij als er een daltonschool zou zijn wel voor Daltononderwijs gekozen maar de sfeer op hun huidige school sluit zo aan bij onze manier van in het leven staan dat we getwijfeld zouden hebben
quote:fleurtje schreef op 13 mei 2009 @ 10:31:

Ik ook PdH!

Klinkt meer als Iederwijs

Heb laatst voor het eerst een iederwijs kind ontmoet...

De mijne is al enorm eigenwijs maar daar wordt je echt gedrild om tegen de gevestigde orde te trappen. Wat een arrogant gebeuren zeg.

(Al lijkt het me voor die kinderen geweldig. Een beetje hutten bouwen en toneel spelen....)
Komt nu met een enorm domme opmerking: ik las het altijd als Lederwijsschool. Ik vatte de term al nooit. Pas toen ik neele net in kleine letters iederwijs zag schrijven had ik door dat ik het dus al JAREN verkeerd lees.

Lach maar.
Hier gemengde gevoelens bij de Montessorischool. Zelf heb ik mijn hele basisschoolperiode op zo'n school doorgebracht.

Voordelen:

Ik kreeg veel zelfstandigheid mee

veel vrijheid

veel verantwoordelijkheidsgevoel

Nadelen:

In mijn ervaring (te) weinig bemoeienis met taken. Ik heb groep 2 overgeslagen omdat ik snel kon lezen, maar bleef bijna zitten in grep 8 omdat ik 2 jaar alleen maar taal had gedaan. Rekenen vond ik niet leuk en niemand had door dat ik geen rekenen deed. Maar dat kan ook aan specifiek die school hebben gelegen. Deze school stond in een achterstandswijk en er waren best veel kinderen die veel aandacht vroegen. Misschien ben ik daardoor tussen wal en schip gevallen.

Overgang naar de middelbareschool vond ik prima gaan. Ik heb soepeltjes mijn VWO afgerond. Wiskunde wel enorm laten vallen (dat kon toen nog), maar Nederlands had ik een 8 op.

Ik denk dat sfeer echter echt het belangrijkste is. Jij en je kind moeten je goed voelen op een school.

Succes met je keuze.
Zwieber: Hier ook!!! Daarom schrijf ik het ook consequent met een hoofdletter, dan hoef ik geen keus te maken tussen een -l en een -i
Ook ik heb op een montessorischool (HAVO) gezeten en het onwijs naar mijn zin gehad! Ik heb alleen maar leuke herinneringen aan die school.

Mijn basisschool was een jenaplanschool, daar werd met weektaken gewerkt. Ik herken het trouwens helemaal niet dat je als je geen zin hebt in rekenen alleen maar taal deed 2 maanden.

Wij hadden een vaste indeling op een dag met vaste tijden waarop we taal of rekenen ofzo hadden.

Op de middelbare school kregen we werk op voor een paar maanden dit moest je zelf plannen. Ik vond vooral de extra dingen heel leuk op beide scholen. Zoals de jaarlijkse kampen, muziek, beeldendevorming etc. Ook het persoonlijke contact met leraren vond ik erg leuk!
Hier ook een onvervalste Montessoriaan, met een Montessori-carrière van 14 jaar. Ik kan dus niets zeggen over de verschillen met 'gewoon' onderwijs, omdat ik daar geen ervaring mee heb.

Maar ik wil wel graag een misverstand uit de weg ruimen. Mijn opa noemde mijn school altijd de 'vrijheid-blijheid' school en dacht ook dat ik de hele dag kon doen waar ik zin in had. Maar op mijn basisschool (en ik denk dat dat voor de meeste geldt), kregen we een weektaak. Je mocht inderdaad zelf bepalen of je op maandag of op donderdag je rekentaken deed, maar aan het eind van de week moest alles gewoon af zijn. Sommigen zeggen dat je hierdoor al vroeg leert plannen, mijn ervaring is dat ik al vroeg leerde uitstellen , maar ook het vertrouwen kreeg dat het uiteindelijk allemaal wel afkomt.

Ik zou mijn eigen kind graag op een Montessori-basisschool doen, omdat ik de methodes en lesmateriaal erg mooi vind en achter het motto 'leer mij het zelf te doen' sta. Daarnaast is het in mijn ogen een groot voordeel dat kinderen 3 jaar in één klas zitten, hierdoor blijven ze minder snel zitten als het een tijdje wat minder gaat. Ik geloof dat dat bij Jena-plan scholen ook zo is.

Of je kind geschikt is voor een bepaald schooltype, lijkt mij moeilijk te zeggen. Mijn ervaring is dat dat vooral op de middelbare school duidelijk wordt. Op mijn basisschool stapten in elk geval weinig kinderen over naar een andere school.

Ik ben het verder eens met de anderen hier, dat je toch vooral op sfeer moet letten en vraag ook rond naar de ervaringen van andere ouders! Er is vast een medezeggenschapsraad die je in contact kan brengen met ouders. En dat een school in de buurt zit lijkt mij ook een pré.

Succes met kiezen!
Dankjewel zover voor al jullie reacties, de meeste toch wel positief altijd goed om te lezen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Sproet: bij mij was die weektaak er ook, alleen controleerde gewoon niemand of ik die ook gedaan had. Vandaar dat ik zo'n rekenachterstand heb opgelopen.

Ik vind de visie van Montessori-onderwijs eigenlijk heel goed. Maar dan moet het ook wel zo ingezet worden. En in het geval van mijn school moest het dus beter gecontroleerd worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven