Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

12-06-2025 21:29 594 berichten
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.

Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.

Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.

Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.

Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.

Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.

De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.

Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.

Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.

kind mee laten doen aan deze sportdag ?

Totaal aantal stemmen: 218

Ja (68%)
Nee (28%)
Overig: licht toe (5%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor mij waren sportdagen vroeger een kwelling. Ik was slecht in gymnastiek en op dat soort dagen voelde dat ik dat nog eens extra. Ik voelde geen verbinding met andere kinderen. Datzelfde had ik ook bij gymlessen. Toen mijn jongste dochter naar de basisschool ging, bleek er niets te zijn veranderd. Door een verhuizing veranderde ze van basisschool en die basisschool deed niet aan sportdagen. Voor mijn dochter een opluchting. Ik heb overigens geen hekel aan sport, absoluut niet. Sterker nog, ik ga graag naar de sportschool.
JuliaAgrippina schreef:
13-06-2025 13:13
Voor mij waren sportdagen vroeger een kwelling. Ik was slecht in gymnastiek en op dat soort dagen voelde dat ik dat nog eens extra. Ik voelde geen verbinding met andere kinderen. Datzelfde had ik ook bij gymlessen. Toen mijn jongste dochter naar de basisschool ging, bleek er niets te zijn veranderd. Door een verhuizing veranderde ze van basisschool en die basisschool deed niet aan sportdagen. Voor mijn dochter een opluchting. Ik heb overigens geen hekel aan sport, absoluut niet. Sterker nog, ik ga graag naar de sportschool.
Oh ja voor mij vroeger ook, het enige waar ik naar uit keek, was het broodje kroket wat we tussen de middag kregen. Tot dat werd afgeschaft, omdat een sportdag gezond moest zijn. :(
Waar ik wel heel nieuwsgierig naar ben.. is ze naar de sportdag geweest of niet? 😄
poohtjesschrijft schreef:
13-06-2025 10:06
haha ja zo laten sommigen het echt klinken.

Jammer hoor als mensen het vroeger zelf niet zo gezellig vonden maar volgens mij is het toch echt zo dat de meeste kinderen het een leuke dag vinden.
Ja vandaar dat er amper kinderen komen opdagen (middelbare school). Ik zag Nana het ook al schrijven en zelfde ervaring hier.
Lemon_Pledge schreef:
13-06-2025 13:08
Team pestpokkehekel aan zowel gym als sportdag. Ik vond en vind teamsport niet leuk, en haat alles wat met een bal te maken heeft. Uren door het bos lopen is geen probleem maar wtf is de meerwaarde van de coopertest. De gymzaa is de plek die voor meer pesten en uitsluiting zorgt, omdat je altijd een groep zult hebben die sporten wèl leuk vind, en daarom vaak als eerst gekozen wordt, en een groep die het niet leuk vind en daarom altijd als laatste gekozen word of buitengesloten wordt.

Waarom zou je over een bok heen moeten kunnen springen of naar het plafond moeten kunnen klimmen met een touw?

Dansen vond ik veel leuker, uren buiten spelen, hutten bouwen, dat vond ik leuk, maar daar is geen ruimte voor.

Wordt dat nog gedaan dan?

Groepjes door (een) kind(eren) laten kiezen wordt toch nauwelijks nog gedaan? Ik weet van mijn kinderen al dat dat met lootjes, getallen of door de leerkracht wordt gedaan. Bij ons op school laten we ook hoogst zelden de kinderen zelf kiezen bij gym of dit soort activiteiten. Groepjes worden gevormd door toeval (lootjes) of de expertise van de leerkracht.
Pinaco schreef:
13-06-2025 12:19
Is dat alleen een sportdag ding, of een opvoedding? Ik ben wel benieuwd of jouw kinderen andere dingen waar ze een pesthekel aan hebben wel moeten doen?
Er zijn dingen die nu eenmaal moeten, pesthekel of niet.
Dus bij alle andere zaken vind ik pesthekel een prima reden om het niet te doen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Hier trouwens wel warm, drukkend warm maar geen felle zon. Het is flink wazig.

Maakt het niet minder warm en ook dan kun je verbranden, maar ik vind het minder warm dan ik verwacht had na de voorspellingen.

Ik kan me ook voorstellen dat het in beginsel dus gewoon door ging omdat de voorspellingen soms niet uitkomen en dat er uiteindelijk toch nog meer aanpassingen zijn gedaan toen het toch te warm bleek.

Als je al meteen zegt dat iets niet doorgaat dan heeft niet iedereen meer de juiste kleding aan of de juiste spullen mee.

Bij mijn kinderen werd iets ooit van te voren al afgelast en uiteindelijk viel het met de regen en onweer zo mee, dat het na 10:00 nog door had kunnen gaan.

Je organiseert het niet voor niks, dus jammer als het niet doorgaat.
Candy schreef:
13-06-2025 12:26
Ik wou dat mijn moeder zo dacht vroeger. Zoiets stoms als een basketbal toernooi als je de kleinste van de klas bent zonder balgevoel. Ik deed aan ballet en dat paste bij mij. Mijn moeder stond erop dat ik meedeed aan alle sportdagen anders was ik geen gezonde Hollandse meid of zoiets.

@TO, lastig he als je kind uit zichzelf bijna niets drinkt, ik loop haar de hele dag achterna met sapjes en water, maar ze vertikt het gewoon.
Ik was veruit de grootste van de klas, dus ik vond basketbal dan wel weer leuk.
Maar sport is nooit mijn ding geweest.

Groepsactiviteiten ook niet.

David Dunning
Speculaastaart schreef:
13-06-2025 13:31

Groepjes door (een) kind(eren) laten kiezen wordt toch nauwelijks nog gedaan? Ik weet van mijn kinderen al dat dat met lootjes, getallen of door de leerkracht wordt gedaan. Bij ons op school laten we ook hoogst zelden de kinderen zelf kiezen bij gym of dit soort activiteiten. Groepjes worden gevormd door toeval (lootjes) of de expertise van de leerkracht.
Och, het maakt weinig uit. Want ook al worden groepjes aangewezen, dan nog laten kinderen duidelijk merken dat ze niet blij zijn met bepaalde kinderen in hun groepje.

David Dunning
Nana_Mouskouri schreef:
13-06-2025 12:11
Ik zou willen dat kinderen vaker zonder consequenties mogen aanklooien. Zonder consequenties van zichzelf, van ouders, van docenten. Dus meedoen aan een sportdag en grandioos laatste worden bij unihockey of je mondeling doen zonder dat je moet huilen van de spanning. Steeds meer valt mij op dat kinderen enorme druk ervaren en door die druk niet eens durven beginnen. In veiligheid leren en ook soms falen lijkt steeds moeilijker te worden. Het is aan het onderwijs die veiligheid te garanderen en het is heel naar als dat niet lukt. En wat mij betreft is het aan ouders en docenten om geen onrealistische verwachtingen te hebben. Goed genoeg is het nieuwe perfect.
Mijn kinderen mogen dat echt, het maakt ons niet uit als ze het maar leuk hebben. M’n oudste is alleen zo fanatiek dat ze zoveel druk op zichzelf legt. Ik had dat vroeger ook en dat werd vooral door pesten versterkt en resulteerde in faalangst. M’n jongste maakt het daarentegen allemaal weinig uit. Dus mijn ervaring is dat het soms ook echt in het kind zelf zit.
Speculaastaart schreef:
13-06-2025 13:31

Ik vond dat altijd zo pijnlijk want dan was ik weer de laatste dus fijn om te horen dat het nu niet meer gebeurd. Als er vooraf groepjes gemaakt werden ging het beter maar dan werd er alsnog gezegd dat ze niet met leuke kinderen in het groepje zaten of werd er vreemd naar je gekeken. Ik heb ook wel gehad dat ze onderling probeerden te ruilen.
Speculaastaart schreef:
13-06-2025 08:48
Je bent nu wel heel erg aan het generaliseren denk ik. Hier vindt 99% van de kinderen het gewoon leuk gelukkig.

Haha jij bent precies zo’n juf die wanneer zoon dingen vreselijk vond zei;
‘Het wordt hártstikke leuk he Piet! Nou we hebben er echt zin in!’

En als ik zoon kwam ophalen met een weggetrokken koppie van ellende; ‘Het was zo’n leuke dag! Ik zag je lachen, he Piet! Alle kinderen hadden het zo LEUK!’

Inmiddels vertrouwt hij geen enkele juf meer.
Frizz schreef:
13-06-2025 13:51
Haha jij bent precies zo’n juf die wanneer zoon dingen vreselijk vond zei;

En als ik zoon kwam ophalen met een weggetrokken koppie van ellende; ‘Het was zo’n leuke dag! Ik zag je lachen, he Piet! Alle kinderen hadden het zo LEUK!’

Exact.

David Dunning
Frizz schreef:
13-06-2025 13:51
Haha jij bent precies zo’n juf onderwijsassistent die wanneer zoon dingen vreselijk vond zei;

Hoe is het gegaan Merkimer?

Ik heb net een half uur gewandeld en het zweet stond op mijn rug 😅
Het is zoals het is
Gerbera schreef:
13-06-2025 13:05
[/b]

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Je kind moet alles kunnen ervaren en dan zelf eruit pikken wat het wil

Ik heb jaren dingen niet gegeten omdat mijn moeder zei:dat lust jij niet.
Toen ik t ergens anders niet kon ontwijken bleek ik t best lekker te vinden

Mijn kinderen doen heel andere dingen graag dan ik, leuk !,maar dan moeten ze er wel mee in aanraking zijn gekomen
Met het juiste bedoel ik niet perse alleen wat ze wel leuk vinden of lusten. Het juiste is hetgeen waarvan ze wat van kunnen leren waar ze in hun latere leven wat aan hebben. Ik accepteer bijvoorbeeld niet dat mijn dochter geen tomaten wil eten aangezien dat in elke keuken wordt gebruikt. Wat juist is bepaal ik als moeder.
Hoezo accepteer je niet dat je dochter geen tomaten wil eten? Als iemand echt geen tomaten lust, houdt het uiteindelijk toch op? Daar valt dan toch weinig aan te accepteren?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
13-06-2025 14:08
Hoezo accepteer je niet dat je dochter geen tomaten wil eten? Als iemand echt geen tomaten lust, houdt het uiteindelijk toch op? Daar valt dan toch weinig aan te accepteren?
Ze eet het verplicht. Ze zitten door de salade en ik ga voor haar geen aparte salade maken. Het is geen broodje poep dus niet aanstellen.
Mosterd na de maaltijd, want de dag is al afgelopen, maar ben ik echt zo'n loedermoeder dat ik me niet druk zou maken om het drinken? Als ze echt dorst krijgt, drinkt ze wel een slokje of twee, en anders druk ik er een beker water/limonade in om 14:15. Op dat soort dagen doen ze toch ook wel eens een ijsje ofzo? Stel dat je nu van 9-14 helemaal niks drinkt, dan droog je toch nog steeds niet uit? Lekker voor je lijf is anders natuurlijk, maar ik zou daar niet zo mee zitten. Met het mogelijk verbranden wel.
Candy schreef:
13-06-2025 14:04
Met het juiste bedoel ik niet perse alleen wat ze wel leuk vinden of lusten. Het juiste is hetgeen waarvan ze wat van kunnen leren waar ze in hun latere leven wat aan hebben. Ik accepteer bijvoorbeeld niet dat mijn dochter geen tomaten wil eten aangezien dat in elke keuken wordt gebruikt. Wat juist is bepaal ik als moeder.
Arm kind.
Maar dingen moeten eten is een ander stokpaardje hier.

David Dunning
Candy schreef:
13-06-2025 14:10
Ze eet het verplicht. Ze zitten door de salade en ik ga voor haar geen aparte salade maken. Het is geen broodje poep dus niet aanstellen.
Ze kan toch zelf de tomaten er tussen uit halen? Zo leert ze juist haar eigen grenzen aangeven.
Fiorah schreef:
13-06-2025 14:12
Mosterd na de maaltijd, want de dag is al afgelopen, maar ben ik echt zo'n loedermoeder dat ik me niet druk zou maken om het drinken? Als ze echt dorst krijgt, drinkt ze wel een slokje of twee, en anders druk ik er een beker water/limonade in om 14:15. Op dat soort dagen doen ze toch ook wel eens een ijsje ofzo? Stel dat je nu van 9-14 helemaal niks drinkt, dan droog je toch nog steeds niet uit? Lekker voor je lijf is anders natuurlijk, maar ik zou daar niet zo mee zitten. Met het mogelijk verbranden wel.
Jammer dat het zo in uitersten wordt getrokken: loedermoeder of overbezorgde helicoptermoeder.
Iedereen zit daar ergens tussenin en het ene is niet beter dan het andere.

David Dunning
Candy schreef:
Hetzelfde dus als jouw moeder deed met sportdagen.
Candy schreef:
Huh? En hoe is dat anders dan wat jouw moeder deed m.b.t. sportdagen?

David Dunning
Fiorah schreef:
13-06-2025 14:12
Oververhitting/zonnesteek is groot risico voor kinderen, omdat ze het niet voelen aankomen. Dus loedermoeder, mwoah, niet zo goed geinformeerd, dat wel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven