N.a.v. 'Eiceldonatie gevraagd' Wat vind jij?

01-12-2008 23:30 346 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer vind jij het niet meer ethisch verantwoord om bij een kinderwens aan de medische molen te beginnen? Of vind je dat dit altijd moet kunnen? Dat kan natuurlijk ook.

Ik merk zelf dat ik er moeite mee heb als al veel pogingen zijn ondernomen, maar het keer op keer helaas niet lukt. Op een gegeven moment moet je je hierbij neerleggen, denk ik. Dit kan tevens te maken hebben met een stijgende leeftijd.

Het is een lastig onderwerp, dat besef ik, maar daarom niet minder de moeite waard om eens bij stil te staan. Ik merk bij mezelf dat ik het lastig vind er een mening over te vormen. Wat vinden jullie?
quote:Banba schreef op 02 december 2008 @ 00:31:

Ik begrijp het mastermind. Maar als beide ouders drager zijn, zouden ze, volgens bovengenoemde theorie, dus onvruchtbaar moeten zijn. Toch is dat lang niet altijd het geval. Dus klopt de theorie imo niet.Nee, omdat het goede gen in het geval van de ouders het defecte gen compenseert. Dus het goede gen "vangt de fout op" zeg maar, waardoor die ouders zelf niet ziek zijn, gewoon vruchtbaar etc. Vergelijk het maar met het dominante van het gen voor bruine ogen, tegen het recessieve van het gen voor blauwe ogen. Dat maakt dat twee mensen met bruine ogen een kind met blauwe ogen kunnen krijgen, maar andersom niet.
Als je het gaat hebben over; "niet bemoeien met de natuur"

schaf dan alle medisch ingrijpen af!

Weg met de chemo's en de aidsremmers, zelfs met de griepprik, antibiotica, neussprays, hoestdrankjes en zalfjes.

(Dat je zo nog wil denken in deze tijd.)
quote:Banba schreef op 02 december 2008 @ 00:34:

Ik heb nooit iets gehoord of gelezen waaruit blijkt dat vruchtbaarheidsbehandelingen de kans op een gehandicapt kind vergroten. Ik begrijp de vergelijking met het onder de bus lopen dan ook niet.Nou ja, er zal toch een reden zijn waarom je niet op de natuurlijke weg een kind kan krijgen? Dan liggen er toch vaak al verzwakte genen aan ten oorsprong? In mijn ogen geeft matchen met zwakkere genen een grotere kans op een 'foutje' dan matchen met goede, heel botte vergelijking maarre als ik een huis bouw met goed stevig materiaal heb ik ook méér kans dat het blijft staan dan wanneer ik met C-materiaal aan de slag ga.... Lijkt me.
quote:lonki schreef op 02 december 2008 @ 00:36:

Als je het gaat hebben over; "niet bemoeien met de natuur"

schaf dan alle medisch ingrijpen af!

Weg met de chemo's en de aidsremmers, zelfs met de griepprik, antibiotica, neussprays, hoestdrankjes en zalfjes.

(Dat je zo nog wil denken in deze tijd.)Dat argument heb ik vaker gehoord, maar daar ben ik het niet mee eens. Chemotherapie, aidsremmers, antibiotica en alle andere genoemde middelen zijn manieren om het individu in stand te houden. Het individu dat aan kanker/aids/griep lijdt, wil graag zijn/haar reeds bestaande leven behouden, en dat is imho niet meer dan logisch. Wil ik voor mijzelf ook.

Maar voortplanting is niet noodzakelijk om het reeds bestaande individu in stand te houden, want dat is er al. Voortplanting is er om de soort in stand te houden. En dan ligt het belang dus niet meer bij het individu, maar bij het selecteren van de best mogelijke genetische combinaties om die soort te versterken. Survival of the fittest. Cru, maar waar.
quote:mastermind schreef op 02 december 2008 @ 00:38:

[...]

Nou ja, er zal toch een reden zijn waarom je niet op de natuurlijke weg een kind kan krijgen? Dan liggen er toch vaak al verzwakte genen aan ten oorsprong? In mijn ogen geeft matchen met zwakkere genen een grotere kans op een 'foutje' dan matchen met goede, heel botte vergelijking maarre als ik een huis bouw met goed stevig materiaal heb ik ook méér kans dat het blijft staan dan wanneer ik met C-materiaal aan de slag ga.... Lijkt me.Tja, misschien meer kans, maar niemand kan je met zekerheid vertellen dat je c-materiaalhuisje nietblijft staan.

Genoeg 'c-materiaalhuisjesbewoner's die jaren genieten van dat huisje.
screen je van te voren de vader van je toekomstige kinderen dan ook MM?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Rosanna08, hoe bedoel je dat screenen? Ik heb op dit moment geen vriend/man, maar wil wel weten hoe je dat bedoelt. Hem een vruchtbaarheidstest laten ondergaan ofzo? Neu, dat ga ik niet op voorhand doen. Maar als wij samen aan kinderen willen beginnen en het lukt niet, en het blijkt aan hem te liggen... tja, dan weet ik niet wat ik zou doen. Donorsperma zou dan een optie zijn wellicht, maar ik weet niet of zo'n man daar me kan leven. Dan is et genetisch wel míjn kind, maar niet het zijne. Kan me voorstellen dat dat moeilijk is. Of ik weg zou gaan bij zo'n man? Dat kan ik nu niet zeggen. Ik heb er nu geen, dus heb nu makkelijk praten. Nu zou ik JA, IK GA WEG zeggen (tenzij dus donorsperma) Maar als ik zielsveel van iemand hou, dan zeg ik dat niet zo één twee drie, natuurlijk. Ik weet niet wat ik dan zou doen: weggaan of m'n kinderwens opzijzetten. Ik weet het echt niet.
quote:mastermind schreef op 02 december 2008 @ 00:38:

[...]

Nou ja, er zal toch een reden zijn waarom je niet op de natuurlijke weg een kind kan krijgen? Dan liggen er toch vaak al verzwakte genen aan ten oorsprong? In mijn ogen geeft matchen met zwakkere genen een grotere kans op een 'foutje' dan matchen met goede, heel botte vergelijking maarre als ik een huis bouw met goed stevig materiaal heb ik ook méér kans dat het blijft staan dan wanneer ik met C-materiaal aan de slag ga.... Lijkt me.

Ik vind dat ieder die risco's (als ze al bestaan, ik heb te weinig kennis van zaken wbt (on)vruchtbaarheid om daar iets zinnigs over te zeggen) zelf zou moeten mogen overwegen. Ik denk dat het fout is om als maatschappij te gaan bepalen wie wel of niet het recht heeft zich voort te planten, gebaseerd op de kwaliteit van je genen.

(Er is trouwens een (enge) film met Uma Thurman hierover, weet even te titel niet meer.)
The time is now
quote:lonki schreef op 02 december 2008 @ 00:43:

[...]

Tja, misschien meer kans, maar niemand kan je met zekerheid vertellen dat je c-materiaalhuisje nietblijft staan.

Genoeg 'c-materiaalhuisjesbewoner's die jaren genieten van dat huisje.Da's waar, maar ik hecht genoeg aan zekerheid om de kans op een goede uitslag zo groot mogelijk te willen maken. Zeker in geval van een kind. Zo'n gammel huis kan ik nog verkopen (met verlies, dat wel), maar een kind kan ik moeilijk terugsturen als het er is.
anoniem_10333 wijzigde dit bericht op 02-12-2008 00:53
Reden: typo en woord vergeten
% gewijzigd
quote:Banba schreef op 02 december 2008 @ 00:51:

[...]

Ik vind dat ieder die risco's (als ze al bestaan, ik heb te weinig kennis van zaken wbt (on)vruchtbaarheid om daar iets zinnigs over te zeggen) zelf zou moeten mogen overwegen. Ik denk dat het fout is om als maatschappij te gaan bepalen wie wel of niet het recht heeft zich voort te planten, gebaseerd op de kwaliteit van je genen.

Ook als die maatschappij daar vervolgens wel voor opdraait? Ik bedoel, heel cru, maar die vruchtbaarheidsbehandelingen kosten een kapitaal en gehandicaptenzorg ook. En even los van het financiële plaatje (want dat klinkt wel erg kil en hard, hoewel ik er wel aan denk), uiteindelijk heeft de hele soort er onder te lijden. Want die verzwakte genen zullen zich wellicht daarna ook weer voortplanten, waardoor je.. etc.
quote:mastermind schreef op 02 december 2008 @ 00:41:

[...]

Dat argument heb ik vaker gehoord, maar daar ben ik het niet mee eens. Chemotherapie, aidsremmers, antibiotica en alle andere genoemde middelen zijn manieren om het individu in stand te houden. Het individu dat aan kanker/aids/griep lijdt, wil graag zijn/haar reeds bestaande leven behouden, en dat is imho niet meer dan logisch. Wil ik voor mijzelf ook.

Maar voortplanting is niet noodzakelijk om het reeds bestaande individu in stand te houden, want dat is er al. Voortplanting is er om de soort in stand te houden. En dan ligt het belang dus niet meer bij het individu, maar bij het selecteren van de best mogelijke genetische combinaties om die soort te versterken. Survival of the fittest. Cru, maar waar.Het individu strekt zich uit naar het nageslacht....Als het individu recht heeft op medicatie bij een persoonlijke ziekte dan ook bij nageslacht, want dat is ook een "defect" bij het individu, die de meesten persoonlijk willen 'overwinnen'.
ik bedoel met die screening niet zo zeer of hij vruchtbaar is, maar of hij slechte of goede genen heeft. Er is altijd een risico op een afwijking
quote:mastermind schreef op 02 december 2008 @ 00:51:

[...]

Da's waar, maar ik hecht genoeg aan zekerheid om de kans op een goede uitslag zo groot mogelijk te willen maken. Zeker in geval van een kind. Zo'n gammel huis kan ik nog verkopen (met verlies, dat wel), maar een kind kan ik moeilijk terugsturen als het er is.

Waarom zou je het willen verkopen als het je 'ultieme thuis' is!?

Ja, je loopt heel misschien het risico dat het op een dag van je afgenomen wordt door externe factoren, maar dat neemt het genot wat je ervan ervaren hebt niemand je meer af.
Als het nageslacht er ís wel ja, dat lijkt me niet meer dan logisch. Een leven wat er is, daar mag een hoop moeite voor worden gedaan om dat in stand te houden. Dat leven is een individu, een individu met een levenswens. Het menselijk lichaam, eenmaal ontstaan, gaat vér om zichzelf in stand te houden.

Maar dat vind ik van een heel andere orde dan zorgen voor nageslacht dat er nog niet is. Levens die nog niet ontstaan zijn, hoef je niet in leven te houden. En koste wat het kost zorgen dat het ontstaat, vind ik wel iets anders.

Hoe graag je ook een kind wil hebben, nageslacht voortbrengen is níet essentieel om het er levend van af te brengen. (Hoewel je, als je sommige mensen hoort, daar bijna aan zou gaan twijfelen..) Een medische behandeling is dat wel, en anders dient deze om de kwaliteit van het eigen leven zo optimaal mogelijk te houden. En voordat je nou zegt: "Ja, maar voor sommigen houdt die kwaliteit ook in dat ze nageslacht krijgen,", ik bedoelde kwaliteit op het gebied van gezondheid. Ik kan ook wel vinden dat mijn levenskwaliteit er op vooruitgaat als ik een zeilboot heb, maar daarmee krijg ik nog geen zeilboot van de regering.

Sommige ziektes zijn te genezen. En andere niet. En onvruchtbaarheid (of verminderde vruchtbaarheid) is voor zover ik weet niet te genezen. De medische molen is niets anders dan symptoombestrijding. Maar daarmee haal je de kwaal nog niet weg.
anoniem_10333 wijzigde dit bericht op 02-12-2008 01:13
Reden: reactie op post 00.56
% gewijzigd
quote:rosanna08 schreef op 02 december 2008 @ 01:01:

ik bedoel met die screening niet zo zeer of hij vruchtbaar is, maar of hij slechte of goede genen heeft. Er is altijd een risico op een afwijkingNee, die genen ga ik niet laten testen. Vind ik onzin. Enorme kostenpost om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. Ik merk het wel als we aan kinderen willen beginnen. Dan lukt het, of het lukt niet.
quote:lonki schreef op 02 december 2008 @ 01:02:

[...]

Waarom zou je het willen verkopen als het je 'ultieme thuis' is!?

Ja, je loopt heel misschien het risico dat het op een dag van je afgenomen wordt door externe factoren, maar dat neemt het genot wat je ervan ervaren hebt niemand je meer af.Draai het eens om. Als ik mijn "ultieme thuis" wil bouwen, denk je dan niet dat het mijn intentie is om een zo goed en sterk mogelijk thuis van te maken? Dan ga ik toch m'n uiterste best doen om in ieder geval met deugdelijk materiaal en deskundige vaklui te beginnen?
(Posten jullie eens door, nu staan er zoveel postings van mij op een rijtje... Voel me bijna schuldig. Bijna.)
quote:mastermind schreef op 02 december 2008 @ 00:53:

[...]

Ook als die maatschappij daar vervolgens wel voor opdraait? Ik bedoel, heel cru, maar die vruchtbaarheidsbehandelingen kosten een kapitaal en gehandicaptenzorg ook. En even los van het financiële plaatje (want dat klinkt wel erg kil en hard, hoewel ik er wel aan denk), uiteindelijk heeft de hele soort er onder te lijden. Want die verzwakte genen zullen zich wellicht daarna ook weer voortplanten, waardoor je.. etc.Ik vind dat een maatschappij niet alleen uit genetisch ideale mensen hoeft te bestaan om goed te kunnen functioneren. Tot nu toe is het altijd zo geweest dat de sterkeren de zwakkeren ondersteunden en de maatschappij zichzelf op deze manier in balans houdt.
The time is now
quote:mastermind schreef op 02 december 2008 @ 01:10:

[...]

Nee, die genen ga ik niet laten testen. Vind ik onzin. Enorme kostenpost om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. Ik merk het wel als we aan kinderen willen beginnen. Dan lukt het, of het lukt niet.maar als het lukt, kan het ook eindigen in een gehandicapt kindje en dan? Ik vind je behoorlijk hard en zakelijk hierin
quote:mastermind schreef op 02 december 2008 @ 01:12:

[...]

Draai het eens om. Als ik mijn "ultieme thuis" wil bouwen, denk je dan niet dat het mijn intentie is om een zo goed en sterk mogelijk thuis van te maken? Dan ga ik toch m'n uiterste best doen om in ieder geval met deugdelijk materiaal en deskundige vaklui te beginnen?En wanneer je die dan niet tot je beschikking hebt? Bouw je dan je huis met het beste wat je kunt vinden, of blijf je dan maar buiten slapen?
The time is now
Ik denk dat de vergelijking van ieders "iets" met een "iemand" geen hout snijdt eerlijk gezegd. Je weet pas wat je zelf zou doen als je er voor staat, voor het dilemma/de beslissing/de keuze.

Ik geloof niet dat je in alle oprechtheid kunt zeggen "ik zou nooit voor abortus kiezen" of juist het tegenovergestelde "ik zou nooit voor eiceldonatie kiezen". Zolang je er niet voor staat, weet je het niet, en dan is ook nog ieders situatie weer anders. Het is alleen maar makkelijk praten/oordelen zolang je er niet voor staat.

Ik ben ontzettend blij dat we in een vrij land leven en dat daardoor de keuze om wel voor een abortus of voor een eiceldonatie te gaan niet beinvloed wordt door politiek of recht, maar dat het uit je hart/hoofd kan komen.

De meeste ongewenst kinderloze stellen kiezen niet voor eiceldonatie, zij wel. En ik hoop echt dat ze iemand vinden.
quote:mastermind schreef op 02 december 2008 @ 01:12:

[...]

Draai het eens om. Als ik mijn "ultieme thuis" wil bouwen, denk je dan niet dat het mijn intentie is om een zo goed en sterk mogelijk thuis van te maken? Dan ga ik toch m'n uiterste best doen om in ieder geval met deugdelijk materiaal en deskundige vaklui te beginnen?

Het is een vergelijking van niks, sorry.

Tuurlijk is dat je intenstie, maar als je per se zo graag een eigen huis wilt, om wat voor reden dan ook. en je hebt niet de middelen om zelf met deugelijk materiaal aan te komen.....

Dan schakel je idd deskundige vaklui in!

Laat het duidelijk zijn dat het niet tot in den treure vergoed wordt!
quote:Banba schreef op 02 december 2008 @ 01:16:

[...]

Ik vind dat een maatschappij niet alleen uit genetisch ideale mensen hoeft te bestaan om goed te kunnen functioneren. Tot nu toe is het altijd zo geweest dat de sterkeren de zwakkeren ondersteunden en de maatschappij zichzelf op deze manier in balans houdt.

Dat komt door hetgeen wat wij "beschaving" noemen. Maar in feite is het tegennatuurlijk. Kijk, begrijp me goed, ik zou echt niet naar een situatie willen waarin we de zwakken, de kreupelen, de zieken aan hun lot overlaten om te sterven. Dat is niet menselijk. Maar in de natuur is het doodgewoon. Kuddiedieren laten de oudere/zwakke dieren aan de buitenzijde van de kudde lopen, zodat deze het eerst opgevroten worden. En als er eentje niet meer meekan, blijft de rest echt niet staan om hem/haar op de schouders te nemen.

Maar goed, wij zijn mensen, en wij leven in iets wat wij beschaving plegen te noemen. Da's mooi. Maar dat wil niet zeggen d$at ik er voorstander van ben om willens en wetens meer "zwakkeren" op deze wereld te zetten. De sterken ondersteunen de zwakkeren, ja dat is zeker, maar dat systeem kan alleen blijven bestaan zolang er genoeg sterkeren zijn en niet al te veel zwakkeren. Anders klapt het hele stelsel in elkaar. En waar blijven we dan? Wat doen we dan met onze so called beschaving?
quote:mastermind schreef op 02 december 2008 @ 01:15:

(Posten jullie eens door, nu staan er zoveel postings van mij op een rijtje... Voel me bijna schuldig. Bijna.)
quote:rosanna08 schreef op 02 december 2008 @ 01:16:

[...]

maar als het lukt, kan het ook eindigen in een gehandicapt kindje en dan? Ik vind je behoorlijk hard en zakelijk hierinSorry, hard, zakelijk en egoïstisch in dezen. Zoals ik al meermaals gezegd heb, ik weet dat er tests bestaan die gedurende een zwangerschap uitgevoerd kunnen worden. En ja, ik wil dergelijke tests. En nee, niet zodat ik alvast de tekst op het geboortekaartje kan afstemmen op de eventuele handicap. (Eufemistischer dan dat kan ik het niet zeggen...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven