Naar groep 1

05-10-2017 14:05 190 berichten
Binnenkort wordt mijn oudste zoon vier jaar en dan mag hij starten op de basisschool! We hebben er allebei geloof ik ontzettend veel zin in. Of ik veel te horen zal gaan krijgen wat er allemaal gebeurt in groep 1 weet ik niet, mijn zoon is zelf niet zo'n kletskous. Hij kijkt wel erg uit naar zijn vierde verjaardag. Tot nu toe hebben we één kennismakingsochtendje mee mogen maken (van ca 1.5 uur) en aan wenochtenden doet de school niet, dus dat wordt straks in het diepe duiken.

Wie heeft er zin om mee te schrijven over onze jongste kleuters?

Edit: We zitten inmiddels in schooljaar 2018/2019, maar topic kan wat mij betreft gewoon gebruikt blijven worden als schrijftopic voor ouders van wie de kinderen dit jaar gestart zijn/gaan starten. Ik schrijf vanaf nu verder op het groep 2 topic (tot ik weer een verse groep 1'er heb kinderen/naar-groep-2/list_messages/426072
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 24-08-2018 11:20
24.57% gewijzigd
Carrie, oudste is gezond geboren maar heeft een bacterie opgelopen tijdens de bevalling. Werd ziek en overleed niet lang erna. Het is ontzettend snel gegaan.

Jullie hebben ook een hoop zorgen zeg. Is nu alles wel goed met de kleine?
Alle reacties Link kopieren
Pfff Smart, vreselijk heftig. Afschuwelijk.

Ja, heel veel zorgen gehad, maar gelukkig gaat het nu allemaal goed.
Leuk dat zoon het fijn had op eerste dag NYC. Over ritme: ja, dat komt er zeker in. Hier heel positief. Waar ik wel aan moest wennen is dat ik op mijn vrije dag dus ook op tijd op moet. Maar die ochtend voor mij alleen daarna is heeeeeeerlijk :-)

Hiesje, gefeliciteerd! En ook veel sterkte de komende tijd.

Vorige week 1 dag vakantie bso en daarna rest van de week zelf op vakantie. Eerste keer vakantie bso en het was een hit. Hij genoot. Gelukkig, want ook hier niet mogelijk om elke vakantie vrij te zijn.
Wij gaan gewoon in de schoolvakanties op vakantie.

Zoon is momenteel helemaal into lettergrepen klappen. Auditieve discriminatie, stap 1 op weg naar leren lezen :-) Gaf in de vakantie ook aan te willen schrijven.
Zwemles: ik heb zoon in april al aangemeld en er is/was een wachttijd van eem jaar. Als hij in april 2018 kan starten is hij dus 4,5. Maar ik twijfel en zie er tegenop. Hij haat zwembaden.

Ik wil ook met hem bij judo en scouting gaan kijken, mag vanaf resp 4 en 4,5. Alles tegelijk wordt wel veel voor hem maar het lijkt me allebei erg leuk en geschikt voor hem en zwemles "moet".
Alle reacties Link kopieren
Hiesje, van harte gefeliciteerd! Ik hoop dat de operatie tzt voorspoedig zal gaan.

Smartje, heftig zeg wat jullie hebben meegemaakt bij de oudste :'( wat een verschrikking.

NYC, wat leuk dat zoon het zo naar zijn zin heeft gehad de eerste schooldag! Dag 2 en 3 ook goed gegaan?

Zwemles: ik heb zoon al op de wachtlijst laten plaatsen omdat we specifieke voorkeur hebben qua dag. Maar ik wil pas september 2018 starten, als hij 5 jaar en ook al een jaartje gewend aan school. Nu al een volle schoolweek (4 lange dagen) en dat lijkt me wel even genoeg.

Ik woon in het noorden van het land en wij hebben deze week vakantie. Afgelopen weekend familieweekendje gehad, zoon heeft het erg naar zijn zin gehad en werd de laatste nacht zelf huilend wakker dat ie niet naar huisje wilde. Gistermiddag naar de bioscoop geweest, Dikkertje Dap, aanrader voor deze leeftijd en ook voor ons ouders leuk om te zien.
Zwemles moet hier ook van ons. Daarna mag ze kiezen wat ze wil. Stiefkind heeft 6 zwemdiploma's maar wilde daarna niet door met zwemmen. Ben benieuwd wat smartje gaat kiezen.

Bedankt voor jullie berichtjes over onze oudste. Het is inmiddels 5 jaar verder maar het verdriet en gemis blijft.

Jayla, ik heb enorm zitten twijfelen over Dikkertje Dap, goed om te lezen dat het dus wel kan op deze leeftijd.
Zoontje is vandaag voor de 3e keer gaan wennen. Na het wennen is ie echt gigantisch moe, jankt om een scheet en slaapt vervolgens een gat in de middag. Ik vraag me echt af hoe dat straks moet als ie hele dagen 'moet'. Hopelijk went ie er snel aan. Had niet verwacht dat het zoveel intensiever zou zijn dan de peuterspeelzaal eigenlijk...
Qua zwemles twijfel ik nogal. Hij staat al een tijd op de wachtlijst voor vrijdagmiddag, maar als ik dan zie hoe moe hij is van school denk ik dat zwemles misschien wel veel te hoog gegrepen is. Ook voor mezelf trouwens, ik zit momenteel ook niet lekker in mijn vel en moet ook een beetje mijn eigen stresslevel managen :@@:
Alle reacties Link kopieren
Even een inbreker: hier dochter van 4.5 jaar oud, sinds vorig schooljaar april naar school. Ook zwemles gestart en dat was echt te veel. Ze ging na school zwemmen en na 1 keer was het huilen en gillen geblazen. De dagen op school waren al pittig zat, en dan ook nog BSO 3x per week. Heb meerdere weken nog geprobeerd haar mee te krijgen, maar niet gelukt. Zwemmen is intensief, nieuwe omgeving en nieuwe mensen. Daarnaast is het ook lastig voor die kleintjes om de juiste bewegingen te maken. In het nieuws hoorde ik dat kinderen pas vanaf 5 jaar de beweging van de schoolslag goed kunnen maken. Ik heb haar eraf gehaald en zal later weer starten met zwemles.
Alle reacties Link kopieren
Hiesje gefeliciteerd!! :)

Smart79; een dikke dikke knuffel! Wat heftig zeg! :(

Wat ik me afvraag kiezen jullie het eerst voor zwemles? Of zitten er ook nog kleine kinderen op een andere sport?
Zwemles doe ik nog niet. Als zoon 5 is denk ik. Waarschijnlijk gaat hij binnenkort op kleuterdans. Hij is gek op dansen.
mommy2014 schreef:
25-10-2017 17:48
Wat ik me afvraag kiezen jullie het eerst voor zwemles? Of zitten er ook nog kleine kinderen op een andere sport?
Ik heb wel gedacht aan andere dingen zoals gymmen, tuimeljudo, peuterdans en meer, maar toch besloten het nu niet te doen. Na onze verhuizing moest ze nog een half jaartje naar het KDV hier en dat was geen succes (nieuwkomer, geen klik met een leidster, teveel erg kleine kindjes, oudere kindjes die allemaal kort achter elkaar 4 werden en weggingen) en dat was zwaar voor haar. Nu is school heel erg intensief. Er zijn zoveel nieuwe prikkels om te verwerken en ze is zo moe, dat ik haar niet nog iets verplichts/druks aan ga doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste zat op peuterdans en is na de zomer doorgegaan naar de kleuterdans. Zelfs na een dag school staat ze nog te stuiteren om te gaan dansen, zo leuk vindt ze het.

Zwemmen wachten we mee tot er meer rust is in ons gezin maar ook dat ze al wat meer gewend is aan school. Vanaf maandag gaat ze alle dagen. Ik gok nu op januari, maar later zou ook prima zijn.
Jayla2 schreef:
25-10-2017 12:25
Hiesje, van harte gefeliciteerd! Ik hoop dat de operatie tzt voorspoedig zal gaan.

NYC, wat leuk dat zoon het zo naar zijn zin heeft gehad de eerste schooldag! Dag 2 en 3 ook goed gegaan?
Ja, tweede en derde dag zijn ook goed gegaan! Ze zijn geloof ik bezig met thema circus en hij kwam met een liedje. Hij is nooit zo van het zingen maar op basis van zijn omschrijvingen vond ik het liedje op YouTube en hij was heel enthousiast en kwam steeds zelf met fragmentjes uit het lied.
draaiorgel schreef:
25-10-2017 00:34
Leuk dat zoon het fijn had op eerste dag NYC. Over ritme: ja, dat komt er zeker in. Hier heel positief. Waar ik wel aan moest wennen is dat ik op mijn vrije dag dus ook op tijd op moet. Maar die ochtend voor mij alleen daarna is heeeeeeerlijk :-)

Hiesje, gefeliciteerd! En ook veel sterkte de komende tijd.

Vorige week 1 dag vakantie bso en daarna rest van de week zelf op vakantie. Eerste keer vakantie bso en het was een hit. Hij genoot. Gelukkig, want ook hier niet mogelijk om elke vakantie vrij te zijn.
Wij gaan gewoon in de schoolvakanties op vakantie.

Zoon is momenteel helemaal into lettergrepen klappen. Auditieve discriminatie, stap 1 op weg naar leren lezen :-) Gaf in de vakantie ook aan te willen schrijven.
Goed hoor! In lezen/letters/schrijven is hier nog weinig interesse. Hij herkent sommige letters maar doet nog geen pogingen tot woordjes lezen, naam schrijven e.d. Beheerst pengreep ook nog niet (moet binnenkort maar eens van die speciale krijtjes aanschaffen). Cijfers vindt hij interessanter. Hij kon tot honderd tellen zei hij: "Eén Nul Nul. Klaar." :mrgreen:
Hier hebben een zwemleraar in de familie en die raad ook aan om pas met 4,5, maar het liefst 5 te beginnen. De meeste kinderen van 5 doen ook een stuk korter over hun zwem diploma. Nu krijgen ze hier schoolzwemmen, dus vanaf januari ligt de oudste een keer per week zo wie zo in het zwembad. We gaan eerst kijken hoe het gaat met zijn spraak voor iets extras erbij gaan doen. Hij zit nu op peutergym en op de wachtlijst voor scouting dus het is niet dat er niks is.

Smartje wat erg zeg. Ik kan me er denk ik iets bij voorstellen. Wij zijn de oudste bijna verloren in de zwangerschap gelukkig heeft die het gered.

Hiesje gefeliciteerd en veel sterkte de komende maanden. Ondanks dat het geen troost is je kind zit wel bij een dijn ziekenhuis. Zo hebben wij het ervaren tenminste.

Eind november hier een afspraak met school om te hoe we om gaan met het spraak probleem.

Over dikkerdje dap die van mij vonden hem leuk alleen duurde het wel lang voordat RAF mee naar school ging voor hun. Daar werden ze wat ongeduldig van. Nu zijn ze wel meer van wat spanning, want de film van brandweerman Sam vonden leuker.
Alle reacties Link kopieren
Goed om te weten allemaal :) Hier heeft hij ook op peutergym gezeten maar ging naar de peuterspeelzaal en hij was er te moe voor. Nu ben ik wel aan het rondkijken maar weet ook dat als hij binnenkort naar school gaat het misschien allemaal te veel is.
De eerste schoolweek zit erop en het is geloof ik allemaal wel goed verkopen. Zoon laat uit zichzelf weinig los, benoemde wel wat duw-incidenten maar ik weet (en de juf bevestigde dat ook) dat mijn zoon ook vrij wild kan spelen. Eigenlijk is hij meer een kind dat graag op zichzelf is en drukte vermijdt maar volgens juf kwam het gedrag waarschijnlijk voort uit spanning afreageren en een plaatsje willen veroveren. Er zijn volgens mij tamelijk wat drukke, dominante kinderen.

Nu lekker weekend!
Hoe hebben jullie kleuters de wintertijd en weer een lange dag op school overleefd?

Ik heb de mijne op tijd opgehaald bij de BSO, maar het mocht niet baten.... alleen maar gillen in de auto terug naar huis en tijdens het eten. Gewoon honger en moe natuurlijk, maar zij dacht daar anders over. Ze ligt nu in bed te vechten tegen de slaap want ze moest en zou nog een boekje lezen. Succes, dacht ik, ik haal straks wel het boekje van je hoofd af en doe het licht uit ;-)
De afgelopen nachten waren hier sowieso bal. Maar ze heeft ook verhoging en is hangerig, dus we hebben haar thuis gehouden vandaag.

Morgen weer een dag.
Wintertijd is een ramp hier. Hij is sindsdien elke ochtend om 5 uur wakker :facepalm: Hopelijk went ie snel aan het nieuwe ritme
Bumba1985 schreef:
30-10-2017 20:11
Wintertijd is een ramp hier. Hij is sindsdien elke ochtend om 5 uur wakker :facepalm: Hopelijk went ie snel aan het nieuwe ritme
:high5: hier ook!
Hoe doen jullie het s avonds met het eten? Mijn man werkt momenteel wat verder weg van huis en is later thuis. Ik merk aan smartje dat ze best wel moe is eind van de middag.

Eten jullie wel met elkaar als gezin of geven jullie je kind ook wel eens eerder eten?

Normaal gaat smartje om 19.00 uur naar bed, maar nu gaan we soms pas om 18.30/18.45 uur eten. Dat vind ik eigenlijk best laat en geen verhouding hebben.

Later naar bed is overigens geen oplossing voor de vroege ochtenden.
Wij werken veel vanuit huis of op locatie veelal dicht bij huis. Dus wij redden eten om 1800/1815 vaak wel en dan om 1900 naar bed. Veel later eten halen de kinderen ook echt niet meer ivm vermoeidheid, dan zou ik het eten 'splitsen' en zelf later eten of zelf wel mee eten en de andere partner maar later eten.
Wij eten eigenlijk altijd met zijn allen. Zoontje is niet anders gewend dan dat het soms wat later wordt. Vindt ie ook helemaal niet erg, want tidjens het koken en wachten op papa mag hij even televisie kijken...

Vandaag is de laatste wendag van mijn zoontje. Morgen is ie jarig en dan op maandag begint ie echt op school. Vandaag is eigenlijk de eerste keer dat ik er wel enigszins van kan genieten dat ik alleen thuis ben. De eerste keer heb ik bijna alleen maar gehuild. Tweede keer hadden ze een boswandeling, dus ben ik mee gegaan. En de derde keer was ook een beetje vreemd,omdat mijn man hem toen had weggebracht had ik eigenlijk helemaal niet het gevoel dat ie op school was, eerder dat ie gewoon een leuke ochtend met mijn man had :@@:

Zal denk ik volgende week toch ook wel weer even wennen worden, als ie echt tot 3 uur op school blijft. De woensdag is altijd een korte dag (al vind ik hem vandaag wel vrij lang duren :bonk: )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven