Newborn vragentopic

18-09-2020 22:51 651 berichten
Goedenavond allen,

Ik zag dat er al een babyvragentopic bestaat. Hierbij wil ik een newborntopic openen voor alle newborn mommies. Zelf 9 september bevallen van een prachtige zoon! Er komt zoveel op je af en je googled je suf om elk dingetje. Wellicht is het leuk om hier alle ervaringen en vragen neer te zetten om elkaar te helpen in dezelfde situatie met een newborn babytje :-).

Bij mij is vandaag net de kraamweek afgelopen en ik vind het zo spannend om nu op 'eigen benen' te staan. Er komt veel op je af en de dagen vliegen letterlijk voorbij o_o

Wie sluit zich aan en is ook net een kersverse mama geworden? :duckie:
Alle reacties Link kopieren
Ruitjesrok schreef:
28-09-2020 19:46
@krullen-bol: onze dochter slaapt meestal ook niet lang als we dr wegleggen. We leggen haar daarom overdag ook bijna nooit op bed, maar bijvoorbeeld op een nestje op de bank, of in de kinderwagen. Soms slaapt ze wat langer. Het scheelt dat onze oudste naar school gaat, dus die maakt haar niet wakker.

Voor ons komt dat in bed slapen wel als ze wat ouder is en wat meer regelmaat heeft. (Ze is nu 3 weken)
Ah maar is toch ook prima dan als ze in haar nestje wel slaapt. Uiteindelijk gaat het er om dat ze slapen.. kennelijk heeft ze nog wat meer geborgenheid nodig. Ik wilde haar overdag iig 1 x in de wieg laten slapen voor een beetje ritme, als het lukt. Gaat het niet, dan niet. Maar ze is ook 2 weken ouder dan jullie meisje dus dat kun je denk ik ook niet vergelijken. Komt wel :love:
Alle reacties Link kopieren
Spruw doet ook heel zeer. Gelukkig dat de medicijnen hun werk doen. Tenminste even geen pijn in haar mondje. Dat komt dan wel weer met de tandjes. Voor nu even rust.

Hier gaat het voor de rest ook prima! Kleine man is nu 6 weken en zit tegen glimlachen aan. Kan ik zien aan het omtrekje van het mondje. Hij zit er echt tegenaan. Maar met oma afgesproken dat zij het eerste lach krijgt en dan ik. :proud: kan ik prima mee leven.

We hebben nu de box verplaatst zodat hij heerlijk naar buiten kan kijken. En dat vind ie prachtig! Hij ligt heerlijk om zich heen te kijken en begint nu al te brabbelen. Heeft hele verhalen. Zo leuk :love: ik ben een gezegend mens :heart:
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Hier vandaag ook naar het CB geweest. Ons zoontje heeft ook spruw hebben nu nystatine gekregen en ik zalf voor oo de tepels. Heb er een hard hoofd in lees nu overal dat het niet echt helpt.. hmmz. Zo zielig ook. Ik had al een vermoeden maar al helemaal toen ie zo onrustig werd aan de borst en ik wat steken kreeg. Daarnaast heeft ie sinds eergister luieruitslag. Hoop dat het snel helpt!
We moesten ook nog bloedprikken i.v.m. dat hij nog steeds wat gelig is.. Was ook wat 2 buisjes bloed uit zijn voetje knijpen.. :-(
Goede nieuws is wel dat meneer lekker was gegroeid. In het ziekenhuis was hij na zijn geboorte snel afgevallen en woog toen 2970. Inmiddels 4100 gram :-)! Nu hopelijk morgen ook goede uitslagen en dat de spruw maar snel over mag zijn...

Gelukkig werkt het bij jou Zonnetje1989 Had je eerst ook nystatine?
Alle reacties Link kopieren
@zonneoog sorry ik zie dat ik jouw naam noemde maar ik reageerde op Ruitjesrok haha. Heerlijk om te zien dat ze steeds iets meer kunnen he? Ik merk ook echt al dat dochtrr veranderd en denk dat het lachen ook niet lang op zich gaat laten wachten!

@beertje wij hadden eerst ook nystanine idd. Heb het iets meer dan een week gebruikt en toen weer gebeld. Ben benieuwd of het bij jullie wel werkt. Dochter vond het ook heel smerig. Wij moesten het met vinger aanbrengrn maar dat vond ik niet handig dus ik deed het eerst heel voorzichtig met het spuitje (in meerdere keren) maar daarna met wattenstaafje gedaan. Dat doe ik nu ook met daktarin.
Daktarin heeft volgens de bijsluiter ook veel minder bijwerkingen dan nystatine. Hopelijk krijgt jullie kleintje niet zo'n last van krampjes! Fijn dat hij zo goed is aangekomen ook! :D

Wij hebben ook uitslag van de hielprik. Ook allemaal oké gelukkig! :)
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met iedereen?

Onze dochter is nu met 6 weken best heel onrustig, maar hoop dat dit het hoogtepunt is van de huilpiek, en dat het vanaf nu alleen maar beter gaat.

Vannacht heeft ze zowaar 6 uur achter elkaar geslapen! En de paar nachten hiervoor ook al minimaal 4 uur.

Ook is er een begin van brabbelen: zo schattig :love:

Zonnetje1989 en Beertje88: hoe gaat het met de spruw?
Ik zie nog niet echt verbetering. Ga morgen weer de HA bellen.. daarnaast is ons zoontje nog gelig en zijn oogwit ook nog erg geel. Hier is hij vorige week voor geprikt en toen waren zijn waardes goed. Ik zal hier wederom ook voor bellen maak me er toch wel zorgen om.. jullie hier bekend mee?

Ruitjesrok; Wat fijn zeg! 6 uurtjes achter elkaar dat is super! Hopelijk hier ook snel haha. Zijn max. is nu 4 uur in de nacht.

Zonnetje1989; heeft het geholpen de daktarin?
Helaas door de spruw merk ik dat mijn productie afneemt (borstvoeding). Ik kolf nu voornamelijk en geef het dan in een flesje i.p.v. aan de borst. Hij was dan erg onrustig en liet steeds los. Geef nu 6x borstvoeding en 2x kunstvoeding. Soms geef ik nog wat kunstvoeding bij als ik niet voldoende heb kunnen kolven. Merk dat ik zelf wel in dubio zit om óf door te zetten met meer kolven óf weer aanleggen óf dit zo te behouden en eventueel langzaam af te bouwen zodat ik borst + kunstvoeding blijf geven (een combi).

Hoe gaat het met jullie voedingen? En geven jullie BV of KV?
Alle reacties Link kopieren
Ha dames, ik meld me nu echt aan! Onze dochter is vorige week geboren en alles gaat goed! Een rustig meisje dat krijst als ze borst wilt haha! Ze zit al bijna op geboorte gewicht. Al aantal hilarische momenten gehad waarbij man en ik helemaal in deuk liggen. Man onder plassen enz.
Zelf 1.2 liter bloed verloren maar herstel gaat ook goed. En maar 2 hechtingen dus dat is extra fijn. Wel even toestand want met persfase vielen weeën weg maar het is goed gekomen
Zijn jullie hersteld van bevalling?

Spruw: onze kraamverzorgster gaf als tip om middeltje van huisarts vier maal daags op steriel kompres te doen op je vinger en dan daarmee door mondje van baby te smeren. Omdat baby’s drankje te snel door slikken

Borstvoeding hier. Gaat goed Tot nu toe , zo’n 5-6 keer per dag, zowel links als rechts en dan per borst Max. 30 minuten. Samen met kraamzorg een maximum tijd aan gesteld omdat ze anders rustig een uur aan borst beetje half lag te drinken. De weegschaal liet zien dat ze net zoveel groeide en is dit betere combinatie
Vooral doen waar jij je goed bij voelt Beertje! Een strijd is ook waardeloos

Slapen gisteren voor eerst 2x clusteren, beetje jengelen , neemt man haar over is ze gelijk stil. Pfff voelde ik me slechte moeder, ook omdat toen nog maar 2 uur had geslapen aan einde vd nacht. Daarna nog keer voeden en toen heeft ze 2,5 uur geslapen en ik ook
Wow ruitjesrok 6 uur! Wat een heerlijk gevoel met dat zijn!

Sport/beweging Wanneer zijn jullie weer gaan bewegen en/of sporten? En wat ben je gaan doen? Eergisteren voor eerst 5 minuten gewandeld, gisteren weer iets verder. helemaal kapot natuurlijk . Maar ben benieuwd wat jullie doen
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd OkkiePetite!
Goed om te horen dat het goed gaat!


Ik ben er fysiek al weer redelijk. Was ook een snelle bevalling. Mag dadelijk weer starten met mijn zwangeren sport klasje. Dat mag vanaf 6 weken na de bevalling.

Wat betreft voeding: ik geef borstvoeding en leg dochter aan zodra ze onrustig is. Meestal maar één kant, en dan drinkt ze niet zo lang. En valt weer in slaap. Overdag voed ik dus redelijk vaak, maar daar heb ik ook de tijd voor. Voordat ik ga slapen en met nachtvoeding doe ik wel mijn best haar wakker te houden, in de hoop dag ze dan langer slaapt :proud:
Gefeliciteerd okkiepetite! Fijn dat het zo goed gaat! :cheer:

Tot nu toe helpt het middeltje van de huisarts niet, helaas..
Dat is ook een goed idd icm kompres om de vinger en dan smeren. Ik doe het nu met een wattenstaafje..

Qua sporten doe ik nog niks. Ik heb een keizersnede gehad die niet vlekkeloos verliep en heb nog erg veel last. Zwelling en nog steeds bijna 5 weken nabloedingen. Ik kan niet wachten om weer de oude te zijn en alles weer te kunnen doen. Ik wandel dagelijks wel even kwartiertje. Probeer steeds verder maar einde van de dag enorme rugpijn en trekkerig gevoel. :facepalm:

Poeh ja zit nog zo in dubio wbt voeden. Mis het borstvoeden wel en elke keer nu kolven is best een gedoe maar wil zoveel mogelijke moedermelk geven ipv kunst. Ik merk wel dat er nu meer een ritme is. Aan de borst was het wel elke 2 uur of soms zelfs eerder en nu elke 3 uur voeding en dan ong. 80/90 ml. 7x per dag nu ongeveer.

5 a 6 keer per dag Okkiepetitie is prima te doen toch? Ik tikte vaak de 12x per dag wel aan. :-?
Alle reacties Link kopieren
@Beertje88 logisch dat je zo in dubio zit wat betreft de voedingen! Ik heb er verder geen ervaring mee, dus weet ook geen tips. Heb je al een keer met een lactatie kundige gesproken?
Alle reacties Link kopieren
Beertje ja echt prima! Ze doet nu ook soms maar 1 borst, maar daar zit ze dan echt vol aan te drinken tot 29 minuten en dan valt ze in slaap.
Nou ja zolang ze groeit ;)
WT een dilemma, lactatie deskundige inderdaad idee
Wat vervelend van ks klachten , hopelijk knapt het binnenkort weer op.
Alle reacties Link kopieren
Okkiepetite Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter!

Wat borstvoeding betreft kan ik echt niet mee praten, beide kinderen meteen flesvoeding gekregen.
Zitten nu op 5 voedingen op een dag en 1 kleinere fles als hij in de nacht zich meldt.

Herstel was goed ondanks dat keizersnede was. Heb door de 1e week zkh wel veel minder rust gepakt dan nodig, dat merkte ik wel.
Ik sport niet maar ga er dagelijks een eind met de hond op uit , nu vaak 1x lange ronde en 2 kort maar ook wel eens 2x lang (zo'n 5km loop ik dan)

Langzaam begint er een beetje ritme te komen hier en lukt slapen in bedje overdag ook vaker, al is de max qua tijd een klein uurtje, vaak maar 30 of 40 min...
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Dank krullenbol. fijn goed herstel!
Veel die vooral wandelen
Vermoed hier nu ook gevalletje spruw. M’n borsten jeuken tijdens bv en nu is ze ook enorm aan het kreunen tijdens. Morgen huisarts maar eens bellen
Alle reacties Link kopieren
Stom zeg, al die spruw klachten. Onze dochter heeft al een paar weken een witte tong, maar we hebben allebei niet echt klachten. Ik hoop maar dat dat zo blijft.

@krullen-bol: dat korte slapen overdag in bed is herkenbaar. Dochter is gisteren voor het eerst overdag in haar wieg in slaap gevallen, maar was na een half uurtje wakker.

Ook heeft ze afgelopen nachten niet meer langer dan 3 uur geslapen. Ze is nu verkouden, misschien ligt het daar aan?
Alle reacties Link kopieren
Okkiepetit gefeliciteerd! En inderdaad 5/6 voedingen klinkt als goed te doen! Fijn dat het zo goed gaat! Zo ging het bij mijn eerste ook. De voorspelbaarheid is ook prettig.

Hier gaan de voedingen ook nog niet zo goed. Qua aantallen zitten we ook vrij hoog. Veel krampjes en huilen als ze niet krijgt. Ook veel clusteren. Met name in de nacht. Ik wil niet perse bv te geven, maar het lijkt de enige manier om haar rustig te krijgen. Kv of flesje afgekolfde melk houdt haar nauwelijks stil :(

Ik denk er nu ook aan om een lactatiedeskundige te raadplegen om erachter te komen wat de oorzaak is.

Beertje: Pittig hoor, moeizame voeding en last van de keizersnede. Ik snap dat je uitkijkt naar betere tijd.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Okkiepetit! Hoe gaat het lichamelijk met je?

Hier geen enkele ervaring met borstvoeding. Hier alleen kunst.
Deze heerlijke kereltje zit nu op 130 ml 5/6 op een dag. Precies er tussen in voor wat de kraamverzorgster aan gaf. Dat moest van haar of 6 flessen per dag op 120 ml of 5 flessen per dag 150 ml per dag. Die 130 ml voelt gewoon beter dus dat houden we aan. Ook in de nacht. Hij meld zich 2x. kan het ook al heel lang uithouden. Krijg hem soms ook niet wakker voor een voeding. Wij verschonen hem eerst en dan de voeding om hem goed wakker te krijgen zodat hij goed drinkt maar het is al vaker voorgekomen dat meneer slaapt. Wel verschonen maar hij slaapt daarna direct weer verder. Is ook met geen 10 paarden wakker te krijgen. Dan wacht ik tot hij zelf komt.

Zonet wel zijn eerste glimlach van oor tot oor gekregen, inclusief pretoogjes :love:
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat lief Zonneoog :heart: :flirting:
Alle reacties Link kopieren
Zonneoog wat schattig :love: jullie ritme klinkt erg als ritme hier

Wollentrui ja dat clusteren nu 1x gehad maar goed die ene keer. Misschien stomme vraag maar is er verschil in wat je nu doet en wat je met eerste deed?

Ruitjesrok ik ga voor komende nacht proberen wat jij omschrijft . Ze ligt nu aan borst, dan komt ze rond 00:00 weer, 03:00 vaak en nu al paar keer gehad dat mijn qwekker ging voor volgende voeding rond 6 en haar echt moest wakker maken . Vannacht eens kijken wat ze doet als geen wekker zet.
Ik voed met tepelhoedje, m’n tepels zijn plat waardoor aanhappen niet lukte

Spruw lijkt hier toch niet zo te zijn . Vandaag eens zonder zoogkompressen gedaan en geen jeuk meer gehad. Vanavond begon wat te lekken, weer gebruikt, nu weer jeuk tijdens voeden. Ga eens kijken of ook jeuk heb met katoenen Spuugdoekjes..denk dat echt aan stof ligt. Heeft iemand ervaring met uitwasbare kompressen?
okkiepetite wijzigde dit bericht op 16-10-2020 22:01
5.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@spruw.. volgens mij is het hier voorbij. Denk na 2 dagen al met daktarin, alleen moet je dan een week doorgaan. Lastig want soms kan het weg lijken maar er nog wel zijn kennelijk. We gaan het zien.

@voeding kan niet meepraten over bv. Want ze krijgt kv vanaf begin. Maar ook dst gaat laatste dagen nog niet zo! Ze komt laatste dagen soms om de 2 uur en snachts ineens om de 3 uur. Ga even komende dagen aankijken, anders kijken om de voedingen op te hogen. Ze krijgt overdag en in de nacht flessen van 90 en savonds 2 x 120.

@slapen in de nacht is wisselend. Savonds gaat wel goed! In ieder geval al 3 avonden savonds jn haar wieg ipv beneden.
Alle reacties Link kopieren
@okkiepetite
Geen ervaring met wasbare zoogcompressen, maar klink alsof het de moeite is om te proberen

En hoe ging de nacht?

Dochter heeft weer redelijk lang geslapen vannacht. Maar trof haar onder de dekens aan vanochtend 😲

Ze vindt armpjes instoppen wel fijn, maar wordt boos in de puckababy. Dus overgaan op slaapzak is misschien niet de oplossing. We gaan het bedje maar nog lager opmaken en haar met gebogen beentjes in bed leggen.
Alle reacties Link kopieren
Ruitjesrok schreef:
17-10-2020 10:08
@okkiepetite
Geen ervaring met wasbare zoogcompressen, maar klink alsof het de moeite is om te proberen

En hoe ging de nacht?

Dochter heeft weer redelijk lang geslapen vannacht. Maar trof haar onder de dekens aan vanochtend 😲

Ze vindt armpjes instoppen wel fijn, maar wordt boos in de puckababy. Dus overgaan op slaapzak is misschien niet de oplossing. We gaan het bedje maar nog lager opmaken en haar met gebogen beentjes in bed leggen.
Hier ook lang geslapen alleen dan wel samen in bed even. :$

Wij hebben het bedje zo opgemaakt dat zijn lijfje er helemaal niet onder kan. Dus als wij hem in bed leggen dan komen zijn voetjes net niet tegen het voeteneind uit. Hij kan zich nog wel uitrekken maar kan niet verschuiven. Hij draagt ook een trappelzak in de nacht. Zo kan ie helemaal niet meer verschuiven. Weet niet of dat ook iets voor jou is?
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
Lang slapen is goed 😊

Zo is haar wieg ook opgemaakt, maar met kromme beentjes kan ze dus nog flink zakken 😕

Haar hoofdeinde staat ook iets omhoog, zodat de voeding minder makkelijk terugloopt. Dat maakt dat ze ook makkelijker zakt, denk ik.

We zullen haar bedje dus nog korter moeten opmaken, en haar met gebogen beentjes in bed moeten leggen denk ik..
Alle reacties Link kopieren
Zonnetje wat fijn dat het over lijkt!
Dat slapen is ding , vanaf wanneer zijn jullie gaan oefenen met eigen ledikantje?
Wij willen maandagmiddag een poging wagen. Ze is dan 2 weken oud
Nacht om de 3 uur is hier normaal of verandert dat ook met dat ze ouder worden. ? Wat is bij jullie normaal zonnetje?
Om de 2 uur overdag lijkt me pittig. Klinkt voor mij best logisch om hoeveelheid voeding te verhogen

Ruitjesrok dat lijkt me schrikken !
Wij doen tot aan haar borst opmaken, bed voorverwarmen met kruik.ll, ook hoofdeinde iets omhoog. Als ze gaat slapen kruik onderaan voeteneinde, boven op dekens . Kan ze de dekens nooit over zich heen krijgen. Maar vind die dekens maar enge dingen.

Iemand vroeg lichamelijk, had paar hechtingen waar ik niks van voel. Wel veel bloed verloren; eerste week vooral hoofdpijn en heel moe. Inmiddels voel me stuk fitter

Nacht: gisteren kwam ze zelf na 3 uur weer dus geen langer aaneengesloten stuk kunnen slapen. Geen ramp. De nacht begon met clusteren van 23:45- 2:00 waardoor de volgende nachtvoeding 2:30 zich gelijk aandiende. Duurde ff voor door had, en ze bleef maar huilen. Opeens dacht ik I ja gewoon nog keer Tiet, Dat was oplossing
Ben uitgegaan van 3 uur later vanaf 2e clusterblok, die begon om 1:30 en ja hoor 4:15 kwam ze weer. Wat een luxe 2u15 achter elkaar slapen in de nacht

Hoe is bij jullie gegaan?

En benieuwd wat voor speelgoed bieden jullie aan ?
Alle reacties Link kopieren
Cluster voeden inclusief meerdere poepluiers ...vanaf 23:30 bezig :popcorn: :zzz:
Alle reacties Link kopieren
Ach, sterkte.

Hier heeft dochter het langere (12-6) slapen twee keer geprobeerd, maar het beviel toch niet. Blijkbaar....

Speelgoed: dochter slaapt nog veel, dus eigenlijk niets. Hooguit de mobiel boven de box.

De oudste gaven we daarna een kleine knuffel, die probeerde ze vast te pakken. Vanaf 3/4 maanden was een babygym leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven