Newborn vragentopic

18-09-2020 22:51 651 berichten
Goedenavond allen,

Ik zag dat er al een babyvragentopic bestaat. Hierbij wil ik een newborntopic openen voor alle newborn mommies. Zelf 9 september bevallen van een prachtige zoon! Er komt zoveel op je af en je googled je suf om elk dingetje. Wellicht is het leuk om hier alle ervaringen en vragen neer te zetten om elkaar te helpen in dezelfde situatie met een newborn babytje :-).

Bij mij is vandaag net de kraamweek afgelopen en ik vind het zo spannend om nu op 'eigen benen' te staan. Er komt veel op je af en de dagen vliegen letterlijk voorbij o_o

Wie sluit zich aan en is ook net een kersverse mama geworden? :duckie:
Alle reacties Link kopieren
@Beertje88: Wij gebruiken difrax flesjes voor afgekolfde melk. Ook omdat die passen op de medela kolf.

@wollentrui: spannend! Wij waren ook veel vergeten, maar dat kwam snel genoeg weer terug :-)

Hebben jullie babies last van krampjes? Hier begint dat te komen, en is zo zielig..
Alle reacties Link kopieren
Wij gebruiken Dr browns hier. Op advies gaan halen toen we nog in zkh waren.

Bij oudste Avent met dat lucht ventieltje. Maar die pakt baby niet goed.


@krampjes ja super zielig, wij zijn bij de 2e week probiotica gaan geven en naar ons idee zijn de scherpe randjes er van af tijdens de krampjes.
Bij oudste ook gaan gebruiken omdat hij moeilijk kon poepen maar die was al ouder.
Nu dachten we hup meteen beginnen en er is wel verschil te merken!

De onrust in de avond (huiluurtje) is naar ons idee vooral prikkels verwerken
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Leuk zo’n topic! En gefeliciteerd allemaal!!
Lijkt me pittig Beertje! Maar wat je zegt dat is niet anders.

Zelf ben ik inmiddels 36 weken zwanger en dacht, schuif alvast bij jullie aan! En direct een vraag: heb je een boek gelezen over de baby tijd! En zo ja welke en heb je er nu ook wat aan? Ik bedacht me vanochtend opeens dat ik wel zwangerschapsboeken heb gelezen maar niets over als de kleine er straks echt is :lol:
OkkiePetite schreef:
20-09-2020 08:10
Leuk zo’n topic! En gefeliciteerd allemaal!!
Lijkt me pittig Beertje! Maar wat je zegt dat is niet anders.

Zelf ben ik inmiddels 36 weken zwanger en dacht, schuif alvast bij jullie aan! En direct een vraag: heb je een boek gelezen over de baby tijd! En zo ja welke en heb je er nu ook wat aan? Ik bedacht me vanochtend opeens dat ik wel zwangerschapsboeken heb gelezen maar niets over als de kleine er straks echt is :lol:
Welkom Okkiepetite! 36 weken spannend zeg.

Klopt het is indd niet anders..
V.w.b. boeken; zelf had ik gedeeltelijk het boek 'positief bevallen' gelezen tijdens mijn zwangerschapschap. Ik heb wel goede verhalen gehoord over het boek 'mama worden' maar deze niet gelezen. Zelf denk ik er aan om vandaag het boek 'oei ik groei' te bestellen.. iemand ook dit boek aan het lezen?

Vannacht was meneer erg onrustig en kwam om het uur. Ik denk de welbekende regeldagen die tussen 10 en 14 dagen komen. Meneertje is vandaag 11 dagen oud.

Hoe was jullie nacht?
Ruitjesrok schreef:
20-09-2020 03:36
@Beertje88: Wij gebruiken difrax flesjes voor afgekolfde melk. Ook omdat die passen op de medela kolf.

@wollentrui: spannend! Wij waren ook veel vergeten, maar dat kwam snel genoeg weer terug :-)

Hebben jullie babies last van krampjes? Hier begint dat te komen, en is zo zielig..
Dat is fijn dat difrax op de medela kolf past. Sinds gister is de zuigkracht van mijn kolf ineens aan 1 kant weg. :-(
Alle reacties Link kopieren
Oh dat is vervelend als ie om het uur komt. Arm ding..

Over krampjes hebben wij hier weinig te klagen. Hij kan het goed aan. Scheelt ook dat ie zijn lucht kwijt kan. Ligt hier vaak scheetjes te laten. Poepen doet ie ook goed.
We hadden infacol gehaald maar dat vond de kraamverzorgster geen goed idee. Is gebaseerd op suiker en dan moet je het echt altijd voor elke maaltijd geven. Schoonzus kwam met cinababy maar dat moet je elk uur geven. Verloskundige zei dat als hij het zo goed kan opvangen: niks geven. Hij moet er toch doorheen.
Wij lopen meer tegenaan dat hij vaak de hik heeft na een maaltijd. Is geen verborgen reflux. Daar was ik bang voor. Maar meer dat het eten is gezakt. Vind het zo zielig voor hem. Ligt ie net lekker komt dat weer.
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
Hi Okkie leuk dat je er ook bent! Hopelijk kun je snel aanschuiven meid!
@okkie ik heb zelf het boek 12 maanden zwanger gelezen. Gqat over zwangerschap en eerste 3 maanden met baby. Maar dat boek zal nu grotendeels mosterd voor jou zijn.
Ik heb ook oei ik groei in huis. Ben begonnen met lezen maar volgens mij kun je dit boek ook prima alleeb pakken als je denkt dat ze in een fase zitten ipv alles te lezen haha. Ik kwam er lastig doorheen om gewoon te lezen (en ik lees toch graag alles wat los en vast zit).
Ben benieuwd of jullie nog andere tips hebben.

Wij gebruiken dr brown fles. We hebben eerst difrax gebruikt maar daar moest dochter te hard aan zuigen. Dit icm nog niet altijd kunnen ademen en drinken tegelijk zorgde ervoor dat ze blauw aanliep. Echt heel eng. Direvt overgestapt op fles van dr brown en ging al stuk beter.
Ze heeft wel wat last van krampjes maar ik vind het nog meevallen tot nu toe. Hopelijk blijft dat zo. Als ze last heeft leg ik haar op haar buik op mijn borst en dan wordt ze vaak redelijk rustig. Super zielig vind ik het idd.
Zonneoog schreef:
20-09-2020 10:04
Oh dat is vervelend als ie om het uur komt. Arm ding..

Over krampjes hebben wij hier weinig te klagen. Hij kan het goed aan. Scheelt ook dat ie zijn lucht kwijt kan. Ligt hier vaak scheetjes te laten. Poepen doet ie ook goed.
We hadden infacol gehaald maar dat vond de kraamverzorgster geen goed idee. Is gebaseerd op suiker en dan moet je het echt altijd voor elke maaltijd geven. Schoonzus kwam met cinababy maar dat moet je elk uur geven. Verloskundige zei dat als hij het zo goed kan opvangen: niks geven. Hij moet er toch doorheen.
Wij lopen meer tegenaan dat hij vaak de hik heeft na een maaltijd. Is geen verborgen reflux. Daar was ik bang voor. Maar meer dat het eten is gezakt. Vind het zo zielig voor hem. Ligt ie net lekker komt dat weer.
Ja zo sneu! Onze zoon heeft ook zó vaak de hik bijna elke keer na een voeding. Ook 2 keer gehad dat ie erg moest spugen en zo hard huilde dat ie er zo van ging zweten en dan overstrekt ie zich helemaal, het duurt dan wel 1.5 uur voordat ik hem stil krijg. Valt wel op dat dit kwam nadat hij snel een flesje had gedronken want na BV is dit nog niet gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
OkkiePetite, ik heb ook Oei ik groei klaarliggen, en ik denk ook dat je die prima na de bevalling kan lezen. Het gaat op volgorde van de leeftijd van het kindje, en dus kun je ook steeds een gedeelte lezen.
Ik ben nu nog aan het lezen in Veilig door de Kraamtijd, vind ik wel fijn om alvast wat voorbereid te zijn. Staat wel veel in. En tijdschriften als Ouders van nu etc, wel wat informatief maar meer leuk en ontspanning, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Beertje88 schreef:
20-09-2020 10:32
Ja zo sneu! Onze zoon heeft ook zó vaak de hik bijna elke keer na een voeding. Ook 2 keer gehad dat ie erg moest spugen en zo hard huilde dat ie er zo van ging zweten en dan overstrekt ie zich helemaal, het duurt dan wel 1.5 uur voordat ik hem stil krijg. Valt wel op dat dit kwam nadat hij snel een flesje had gedronken want na BV is dit nog niet gebeurd.
Dat komt ook door de fles denk ik. Onze zoon is ook gulzig met drinken. Wij stoppen halverwege, dan een boertje en dan weer verder drinken. Werkt hier heel goed. Alleen wil onze zoon dat niet altijd :proud: hij gaat dan heerlijk brabbelen :heart:

Ik moet wel kv geven. Maar anders had ik het graag anders gezien
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
Beertje88 schreef:
20-09-2020 09:25
Welkom Okkiepetite! 36 weken spannend zeg.

Klopt het is indd niet anders..
V.w.b. boeken; zelf had ik gedeeltelijk het boek 'positief bevallen' gelezen tijdens mijn zwangerschapschap. Ik heb wel goede verhalen gehoord over het boek 'mama worden' maar deze niet gelezen. Zelf denk ik er aan om vandaag het boek 'oei ik groei' te bestellen.. iemand ook dit boek aan het lezen?

Vannacht was meneer erg onrustig en kwam om het uur. Ik denk de welbekende regeldagen die tussen 10 en 14 dagen komen. Meneertje is vandaag 11 dagen oud.

Hoe was jullie nacht?
Dank voor het welkom allemaal! Ik wacht hier nog even ‘rustig’ af...

Ik heb Oei ik groei gekocht na de geboorte van de oudste. Het beschrijft de sprongetjes en ontwikkeling die je per fase kan verwachten. Het is meer een soort naslag, ik las niet echt voorruit. We hebben er wel af en toe stukjes uit gelezen. In praktijk, als ik ergens tegen aanliep zocht ik dat op internet op. Dus, het is een klassieker, maar was voor mij achteraf niet perse een must.
Alle reacties Link kopieren
@ Beertje88: suf dat je kolf het nu niet meer goed doet!

Dochter had hier ook een regeldag met 11 dagen. Verder slaapt ze nu erg onrustig, ook omdat ze verkouden is. Ben wel blij dat ik overdag af en toe nog wat bij kan slapen...

@okkiepetite: slim om iets te lezen over de eerste maanden van/met een baby. Heb ik niet gedaan, dus ik kan je helaas geen boek aanraden..
Alle reacties Link kopieren
Tegen krampjes hadden wij trouwens Sab-Simplex. Je kan dat alleen via een (Duitse) internet apotheek krijgen. Mijn oude buurvrouw had oudere kinderen en destijds helemaal uitgezocht wat er in welke druppels zat en wat het beste werkte. Ze kwam hier mee. Het werkte idd best goed, bij zoon trokken de krampjes goed weg.
Alle reacties Link kopieren
Krullen-bol: ik had nog niet echt van probiotica gehoord. Fijn dat het bij jullie werkt. Ik ga er eens naar kijken.

Wollentrui: en ik ga eens kijken naar dan simplex.

We hadden net een uur lang een ontroostbare baby, dus toch maar kijken wat helpt...

Beertje88: was afgelopen nacht wat beter?
Alle reacties Link kopieren
Werkt hier echt goed. Zowel bij oudste als jongste...


Hier zit zoon en in de onrust piek en in begin van de volgende sprong... hij wil alleen maar op mij hangen/plakken...
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor tips dames en welkom:)
Wel opvallend dat er maar weinig boeken over lijken te zijn behalve de oei ik groei naslag boeken. Gat in de markt haha
Kruip nog even in meelees stand :popcorn:
Alle reacties Link kopieren
OkkiePetite: ik bedenk me net dat wij tot twee keer toe verbaasd waren dat de baby de tweede nacht zo onrustig was. Daar is best wat over te vinden, maar is fijn als je het aan ziet komen :)

Hier bijvoorbeeld:
https://www.zwangerenportaal.nl/baby/vo ... -kraamweek
Alle reacties Link kopieren
OkkiePetite schreef:
20-09-2020 08:10
Leuk zo’n topic! En gefeliciteerd allemaal!!
Lijkt me pittig Beertje! Maar wat je zegt dat is niet anders.

Zelf ben ik inmiddels 36 weken zwanger en dacht, schuif alvast bij jullie aan! En direct een vraag: heb je een boek gelezen over de baby tijd! En zo ja welke en heb je er nu ook wat aan? Ik bedacht me vanochtend opeens dat ik wel zwangerschapsboeken heb gelezen maar niets over als de kleine er straks echt is :lol:
Ik gebruik zelf de boeken: Regelmaat en Inbakeren en Groeiwijzer van nul tot een jaar, beide uitgegeven bij Christofoor. Is met antroposofische achtergrond, daar heb ik zelf wel wat mee maar ik denk dat het ook leesbaar is voor mensen die daar minder mee hebben.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels mag ik me officieel melden. Gisteren is onze dochter geboren! 😊 🥰
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd @Wollentrui :cheer2:
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!! :heart:
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Wollentrui!
Gefeliciteerd Wollentrui :cheer2:
Hoe voel je je en alles voorspoedig gegaan?

Hier inmiddels ook Sab simplex besteld. Ons mannetje heeft met name in de nacht en ook wel overdag echt last van krampjes.

Hoe gaat het verder met iedereen?
Alle reacties Link kopieren
@Beertje88: kunnen jij en de baby nog wat slapen tussen de krampjes door?

Bij ons gaat het goed. Er waren een paar erg onrustige dagen en nachten. Door krampjes en vast nog wat anders, maar nu is het al een paar dagen rustiger.

We hebben net een pittenzakje gekocht voor op dr buik. Pas 1 keer gebruikt bij krampjes, en toen leek ze ervan te ontspannen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven